Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.100.2017.2.MJ
z 19 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółce będzie przysługiwało zwolnienie podatkowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od całości dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie SSE, pomimo położenia części infrastruktury zakładu pełniących funkcje pomocnicze poza strefą - jest nieprawidłowe, (pytanie nr 1 wniosku).


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości rozliczenia działalności w specjalnej strefy ekonomicznej.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 20 czerwca 2017 r., nr 0115-KDIT2-3.4010.100.2017.1.MJ, wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismami z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.)


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:



Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca, Spółka) zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w (…) Specjalnej Strefie Ekonomicznej z siedzibą w S., substrefa w P. (dalej: SSE). Celem prowadzonej działalności będzie realizacja inwestycji polegającej na budowie instalacji do produkcji propylenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą i dedykowaną infrastrukturą magazynową i portową, przy czym rozważana jest również produkcja polipropylenu. Inwestycja polega zatem na budowie kompleksowej infrastruktury technicznej zapewniającej produkcję i dystrybucję propylenu. Przedsięwzięcie obejmować będzie głównie: jednostkę produkcyjną propylenu metodą PDH oraz jednostkę pomocniczą (infrastrukturę pomocniczą), tj. przede wszystkim: magazyn i stanowiska załadunku propylenu wraz ze stacją elektroenergetyczną oraz częścią portową służącą dystrybucji propylenu. Produkowany propylen będzie charakteryzował się najwyższą możliwą jakością (jakością polimerową), która warunkuje możliwość jego wykorzystania np. w produkcji polipropylenu, którą to produkcję Spółka rozważa. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki, wpisanym do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jest PKD: 19.20.Z jako „wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej”.

Spółka planuje realizować nowy projekt na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 282 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1206), który stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Działalność w zakresie produkcji propylenu będzie się odbywała w zakładzie położonym na terenie SSE. Jednakże, z uwagi na wielkość całej infrastruktury zakładu, posiadany przez Spółkę grunt w obrębie strefy oraz planowaną w przyszłości działalność, część infrastruktury zakładu produkującego propylen geograficznie będzie umiejscowiona poza SSE. Obszar wychodzący poza strefę będzie obejmował ok. 6 ha i dotyczyć będzie infrastruktury logistycznej, stacji elektroenergetycznej GPVI, części portowej - flara. Strefa może być rozszerzona decyzją Zarządu SSE o ok. 2 ha bez zgody Ministerstwa (o co Spółka będzie zabiegać), jednak nadal część infrastruktury zakładu będzie znajdować się poza SSE. Ta część infrastruktury zakładu będzie służyła załadunkowi propylenu, dostawie energii elektrycznej oraz jego dystrybucji (część portowa obejmująca flarę) i będzie funkcjonalnie wykorzystywana wyłącznie do działalności związanej z produkcją, a następnie dystrybucją propylenu. Ta część infrastruktury położona poza strefą stanowi jednostkę pomocniczą, a zakład produkcyjny tzw. jednostkę produkcyjną.

Spółka obecnie jest na etapie przygotowywania dokumentacji celem złożenia wniosku o podjęcie rokowań w celu wydania zezwolenia, a projekt Spółki będzie zgodny z działaniami Strefy. Części zakładu położone poza strefą nie będą funkcjonować samodzielnie, gdyż będą stanowiły całość z jednostką produkcyjną i w całości będą służyły produkcji propylenu. Części zakładu położone poza strefą nie będą samodzielną jednostką organizacyjną i nie będzie możliwości ich wyodrębnienia. Części te pozostaną w bezpośrednim, funkcjonalnym związku z podstawową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną na terenie SSE.

Ponadto Spółka przewiduje, że wydatki związane z wytworzeniem części produkcyjnej zakładu położonej na terenie strefy (dalej jako: koszty inwestycji w jednostkę produkcyjną/wydatki kwalifikowane) będą takiej wartości, iż wyczerpią dopuszczalną pomoc regionalną.

Spółka zakłada, że otrzyma zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, a prowadzona przez nią działalność będzie zgodna z przedmiotem działalności określonym w zezwoleniu. Spółka dołoży wszelkich starań, aby spełnić warunki określone w zezwoleniu dotyczące m in. zatrudnienia, wartości inwestycji i terminu jej zakończenia. Spółka poza obszarem SSE nie planuje prowadzić żadnej działalności gospodarczej, a część infrastruktury zakładu produkującego propylen, jak już wskazano, jest nierozerwalnie związana z budową kompleksowej infrastruktury technicznej zapewniającej produkcję i dystrybucję propylenu i służy wyłącznie tej działalności.

Ponadto wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego pismem z dnia 20 czerwca 2017 r., poprzez jednoznaczne wskazanie, czy planowane czynności wykonywane poza terenem SSE będą stanowiły integralną część procesu produkcyjnego, będą nakierowane na wytworzenie produktu, ich koszt będzie powiększał wartość wyrobów gotowych - w zakresie przedmiotu działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Spółka wskazała, że planowane czynności wykonywane przez Spółkę poza terenem SSE częściowo będą stanowiły integralny element procesu produkcyjnego oraz będą miały wpływ na wytwarzanie finalnych produktów i koszt gotowych produktów, a mianowicie:


Na terenach znajdujących się poza terenem SSE planowane jest zlokalizowanie urządzeń/obiektów pomocniczych dla instalacji PDH, tj. pochodni zrzutów awaryjnych w obszarze terminala portowego, rozdzielni elektrycznej zasilającej instalację PDH oraz kolejowego terminala ekspedycyjnego propylenu wraz ze zbiornikami magazynowymi.


  1. Pochodnia zrzutów awaryjnych traktowana jest jako jeden z elementów systemu zapewnienia bezpieczeństwa procesowego. Wykorzystywana jest w sytuacjach zaburzeń procesowych oraz rozruchu i zatrzymania infrastruktury portowej - jest to niezbędny element dla zabezpieczenia systemu produkcji, lecz na co dzień nie bierze udziału w wytworzeniu produktów gotowych. Stąd koszty z tym związane nie będą kalkulowane do wartości produktu gotowego (strefowego);
  2. Zadaniem rozdzielni elektrycznej jest zasilenie w energię elektryczną wszystkich urządzeń elektrycznych w obszarze instalacji produkcyjnych - oznacza to integralny związek tego obiektu z procesem produkcji (nakierowanie na wytworzenie produktu), a koszty z tym związane - jako koszty pośrednie w zakresie użytkowania rozdzielni - będą stanowiły element kalkulacyjny wartości wyrobu gotowego (strefowego);
  3. Kolejowy terminal ekspedycyjny przeznaczony będzie do wywozu propylenu przy pomocy cystern kolejowych do finalnych odbiorców produktu. Przy terminalu tym zbudowane będą zbiorniki magazynowe produktu. Alternatywnie przewidziano ekspedycję propylenu także drogą morską poprzez terminal morski zlokalizowany w obszarze SSE (jedynie flara portowa będzie usytuowana poza SSE). Odpowiednie zbiorniki magazynowe na propylen zostały zlokalizowane także w tym obszarze. Jest to element pomocniczy, nie stanowiący integralnego elementu procesu produkcji, lecz ściśle związany z możliwością sprzedaży produktu gotowego. Koszty z tym związane nie będą wpływały bezpośrednio na wartość produktu gotowego, lecz mogą być elementem kalkulacyjnym ceny sprzedaży.


W związku z powyższym opisem zadano min. następujące pytanie, (oznaczone nr 1 we wniosku):


Czy Spółce będzie przysługiwało zwolnienie podatkowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od całości dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie SSE, pomimo położenia części infrastruktury zakładu pełniących funkcje pomocnicze poza strefą?


W zakresie pozostałych pytań wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność prowadzona na terenie strefy w oparciu o posiadane zezwolenia skorzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od tego, że część infrastruktury zakładu, z uwagi na jej wielkość, wykracza poza strefę. Wielkość zakładu, sposób jego budowy i funkcjonowania, które zdeterminowały konieczność wykroczenia poza strefę części infrastruktury, nie decyduje o miejscu prowadzonej działalności, a tym samym nie może być przesłanką wykluczającą możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania. Działalność Spółki będzie objęta zakresem zezwolenia, i wytworzona na terenie SSE przez zakład tam usytuowany. Zakład wykroczy geograficznie w części poza obszar strefy lecz, cała infrastruktura będzie stanowiła jedną całość i nie będzie możliwości podzielenia ani wyodrębnienia jej w żaden sposób. Obszar zakładu wychodzący poza SSE nie jest samodzielny gospodarczo, stanowi część całości, bez której zakład nie może istnieć.


Uzasadnienie:

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm., dalej "ustawa o SSE"). Zgodnie z cytowanym przepisem, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o SSE.

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE).

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o CIT), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy o CIT). Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również ta część działalności przedsiębiorcy nie będzie podlegała zwolnieniu.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu będącego wynikiem prowadzonej działalności gospodarczej na terenie strefy należy podkreślić, że w przypadku gdy część zakładu z uwagi na jego wielkość wychodzi poza obszar SSE, nie pozbawi to tych wyrobów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z całej infrastruktury zakładu, stanowiącej funkcjonalną całość (w części położoną poza obszarem SSE), nie będzie stanowiło częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Nie ma również możliwości dokonania organizacyjnego wyodrębnienia działalności prowadzonej w strefie, bowiem Spółka, poza strefą, działalności objętej zezwoleniem nie będzie prowadziła. Jedynie niezbędna część rozległej infrastruktury zakładu, z przyczyn od Spółki niezależnych i wynikających z procesu technologicznego, wykroczy poza jej obszar. Zatem, dochód uzyskany z działalności spółki prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Istotnym jest, że w zakresie objętym zezwoleniem jakie Spółka uzyska, nie będzie ona prowadziła poza terytorium strefy żadnej działalności gospodarczej. Nie znajduje żadnego prawnego ani racjonalnego uzasadnienia ewentualna konieczność sztucznego wyodrębniania wycinka prowadzonej działalności tylko i wyłącznie dlatego, że część infrastruktury nie zmieści się na obszarze SSE z powodu jej niezbędnej wielkości. Dlatego też nie może budzić wątpliwości, że cele, dla których tworzy się SSE, będą nadal osiągane przez Spółkę, mimo położenia części obszaru zakładu poza terenem strefy.

Powyższe stanowisko zgodne jest z ugruntowaną już linią orzeczniczą, zgodnie z którą zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. objęte są dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie SSE, co mieści w sobie także usługi/działalność pomocniczą niezbędną do realizacji konkretnego zadania gospodarczego objętego zezwoleniem (tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 8 grudnia 2016 r. sygn. I SA/Wr 963/16). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 4 listopada 2013 r. sygn. I SA/GI 799/13 sprecyzował, iż "Zważywszy, że aktualnie (...) ustawodawca nie definiuje określenia "prowadzenie działalności na terenie strefy ekonomicznej", a także pojęcia "wyrób wytworzony na terenie strefy ekonomicznej", dokonując oceny, czy w świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPr dany wyrób może zostać objęty zwolnieniem podatkowym, w każdym przypadku niezbędne jest między innymi ustalenie, czy czynności faktycznie wykonane poza strefą zostały przeprowadzone przez podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie przepisów strefowych, czy istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy "czynnościami podstawowymi", to jest wykonanymi na terenie strefy a "czynnościami pomocniczymi" wykonanymi poza strefą ". Kolejno, w tezie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 września 2015 r. sygn. II FSK 1766/13 wskazano stanowczo, iż "Mając na uwadze realia gospodarcze trudno wymagać od firm z SSE, by w całości proces produkcyjny był prowadzony na terenie strefy." W innym wyroku NSA wskazał, że zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. podlegać będą nie tylko przychody i związane z nimi koszty uzyskania przychodów będące bezpośrednio wynikiem działalności na terenie strefy ekonomicznej, ale także przychody i koszty ich uzyskania z każdej innej działalności pomocniczej niezbędnej do jej prowadzenia. Co istotne, NSA w wyroku o sygn. II FSK 2352/10 wskazał, że "nie tylko wydatki na inwestycję poniesione bezpośrednio na terenie SSE, ale również wydatki poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy, a będące wydatkami na instalacje znajdujące się poza SSE, powinny stanowić wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną polegająca na zwolnieniu z u.p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.". Podobnie teza Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 30 listopada 2016 r. sygn. I SA/Bk 542/16 stanowi, że "dochód czyniący zadość wymaganiom art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany przez aktywność przedsiębiorcy, którą można nazwać działalnością gospodarczą, albo też stanowi nieodłączne, nie dające się uniknąć ze względu na naturę stosunku prawnego następstwo działalności gospodarczej." Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 21 stycznia 2015 r. sygn. I SA/Łd 1324/14 zaprezentował tezę, iż "nabycie towarów i usług czy nawet zlecenie części procesu produkcyjnego podmiotom zewnętrznym nie wyklucza możliwości zastosowania ulgi podatkowej wynikającej z prowadzenia działalności na terenie SSE." Skoro więc zdaniem Sądów odbywające się poza Strefą czynności pomocnicze takie jak pakowanie, transport czy montaż towarów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są zwolnione z CIT, jeżeli są integralną częścią działalności strefowej, to tym bardziej bezspornym jest, że nie można odmówić przymiotu działalności strefowej tej działalności, która wykonywana jest na jej terenie w całości, a jedynie część niezbędnej infrastruktury, poza tą strefę wykracza.

W świetle powyższego należy w niniejszej sprawie uznać, iż planowana działalność gospodarcza prowadzona na terenie SSE, w oparciu o posiadane zezwolenia, skorzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od tego, że część zakładu będzie usytuowana poza SSE.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 282, z późn. zm. dalej: „ustawa o SSE”). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE). Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie, w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Ponadto, na mocy § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 465, dalej: „rozporządzenie”), zwolnienia z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że to przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia wysokości dochodu niewynikającego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Sposób sformułowania wskazanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że odwołują się one do geograficznych granic specjalnych stref ekonomicznych. Zarówno przepis zamieszczony w updop, jak też uregulowania zawarte w ustawie o SSE i rozporządzeniu wydanym do tej ustawy wskazują na bezwarunkowy związek miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (objętej zezwoleniem) przynoszącej określony dochód z możliwością nabycia uprawnień do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Celem prowadzonej działalności będzie realizacja inwestycji polegającej na budowie instalacji do produkcji propylenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą i dedykowaną infrastrukturą magazynową i portową, przy czym rozważana jest również produkcja polipropylenu. Inwestycja polega na budowie kompleksowej infrastruktury technicznej zapewniającej produkcję i dystrybucję propylenu. Przedsięwzięcie obejmować będzie głównie: jednostkę produkcyjną propylenu metodą PDH oraz jednostkę pomocniczą (infrastrukturę pomocniczą), tj. przede wszystkim: magazyn i stanowiska załadunku propylenu wraz ze stacją elektroenergetyczną oraz częścią portową służącą dystrybucji propylenu.

Spółka planuje realizować nowy projekt na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 282 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1206). Działalność w zakresie produkcji propylenu będzie się odbywała w zakładzie położonym na terenie SSE. Jednak z uwagi na wielkość całej infrastruktury zakładu, posiadany przez Spółkę grunt w obrębie strefy oraz planowaną w przyszłości działalność, część infrastruktury zakładu produkującego propylen geograficznie będzie umiejscowiona poza SSE. Ta część infrastruktury zakładu będzie służyła załadunkowi propylenu, dostawie energii elektrycznej oraz jego dystrybucji (część portowa obejmująca flarę) i będzie funkcjonalnie wykorzystywana wyłącznie do działalności związanej z produkcją, a następnie dystrybucją propylenu.

Części zakładu położone poza strefą nie będą funkcjonować samodzielnie, gdyż będą stanowiły całość z jednostką produkcyjną i w całości będą służyły produkcji propylenu.

Ponadto Spółka wskazała, że planowane czynności wykonywane przez Spółkę poza terenem SSE częściowo będą stanowiły integralny element procesu produkcyjnego oraz będą miały wpływ na wytwarzanie finalnych produktów i koszt gotowych produktów, a mianowicie na terenach znajdujących się poza terenem SSE planowane jest zlokalizowanie urządzeń/obiektów pomocniczych dla instalacji PDH, tj. pochodni zrzutów awaryjnych w obszarze terminala portowego, rozdzielni elektrycznej zasilającej instalację PDH oraz kolejowego terminala ekspedycyjnego propylenu wraz ze zbiornikami magazynowymi.

Pochodnia zrzutów awaryjnych traktowana jest jako jeden z elementów systemu zapewnienia bezpieczeństwa procesowego. Wykorzystywana jest w sytuacjach zaburzeń procesowych oraz rozruchu i zatrzymania infrastruktury portowej - jest to niezbędny element dla zabezpieczenia systemu produkcji, lecz na co dzień nie bierze udziału w wytworzeniu produktów gotowych. Stąd koszty z tym związane nie będą kalkulowane do wartości produktu gotowego (strefowego);

Zadaniem rozdzielni elektrycznej jest zasilenie w energię elektryczną wszystkich urządzeń elektrycznych w obszarze instalacji produkcyjnych - oznacza to integralny związek tego obiektu z procesem produkcji (nakierowanie na wytworzenie produktu), a koszty z tym związane - jako koszty pośrednie w zakresie użytkowania rozdzielni - będą stanowiły element kalkulacyjny wartości wyrobu gotowego (strefowego);

Kolejowy terminal ekspedycyjny przeznaczony będzie do wywozu propylenu przy pomocy cystern kolejowych do finalnych odbiorców produktu. Przy terminalu tym zbudowane będą zbiorniki magazynowe produktu. Alternatywnie przewidziano ekspedycję propylenu także drogą morską poprzez terminal morski zlokalizowany w obszarze SSE (jedynie flara portowa będzie usytuowana poza SSE). Odpowiednie zbiorniki magazynowe na propylen zostały zlokalizowane także w tym obszarze. Jest to element pomocniczy, nie stanowiący integralnego elementu procesu produkcji, lecz ściśle związany z możliwością sprzedaży produktu gotowego. Koszty z tym związane nie będą wpływały bezpośrednio na wartość produktu gotowego, lecz mogą być elementem kalkulacyjnym ceny sprzedaży.

Z powyższego wynika, że czynności wykonywane poza SSE częściowo będą stanowiły integralny element procesu produkcyjnego oraz mogą mieć wpływ na wytwarzanie finalnych produktów i koszt gotowych produktów.

Zgodnie z regułą, z której wynika, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, bez stosowania wykładni rozszerzającej. Stosując więc wykładnię językową omawianych przepisów, należy przyjąć, że działalność przedsiębiorcy, która chociażby na jednym z etapów realizowana jest poza terenem strefy, nie może być objęta działaniem tych przepisów.

W tym miejscu należy zauważyć, że aby opisane czynności mogły być zaliczone do działalności prowadzonej na terenie strefy przez podatnika posiadającego zezwolenie muszą być wykonywany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W ocenie tutejszego Organu, przedstawiony we wniosku opis czynności, które mają być wykonywane poza SSE wskazuje, że stanowią one integralny element procesu produkcyjnego, (jak sama Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego), wpływają one na proces produkcyjny oraz mogą mieć wpływ na koszt gotowych wyrobów. W związku z tym należy stwierdzić, że czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, mogą stanowić podstawową (a nie pomocniczą) działalność nakierowaną na wytworzenie produktu. Jako działalność podstawową rozumie się wytwarzanie półfabrykatów lub wyrobów gotowych.

Zdaniem tut. Organu, w tej konkretnej sprawie można uznać, że planowane prace poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej stanowią etap produkcji podstawowej, służącej wytworzeniu określonej jakości produktu, a zatem nie stanowią działalności pomocniczej, czyli jedynie wspierającej ten podstawowy etap produkcji. Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, planowane czynności wykonywane przez Spółkę poza terenem SSE częściowo będą stanowiły integralny element procesu produkcyjnego oraz będą miały wpływ na wytwarzanie finalnych produktów i koszt gotowych produktów.

Podsumowując, fakt wykonywania niektórych czynności w ramach procesu produkcyjnego poza specjalną strefą ekonomiczną nie pozostaje bez wpływu na wysokość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży produktów. Tym samym, dochód uzyskany ze sprzedaży produktów realizowany przez Wnioskodawcę w miejscu zlokalizowanym poza specjalną strefą ekonomiczną, winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach są one wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.



Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.



Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj