Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.463.2017.1.DM
z 5 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie dla rozwoju Gminy jako stowarzyszenie rejestrowe posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczy projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu są roboty budowalne w świetlicy wiejskiej w miejscowości S. obejmujące: wykończenie podłóg i sufitów, wymianę stolarki okiennej, instalacje kanalizacyjne, instalacje wodociągowe, instalacje elektryczne. Roboty budowlane w świetlicy wiejskiej w S. obejmujące: wykończenie podłóg i sufitów, wymianę stolarki drzwiowej, roboty dekarskie dachowe, instalacje wodne i elektryczne. Roboty budowlane w świetlicy wiejskiej w W. obejmujące: malowanie pomieszczeń, wymianę stolarki drzwiowej, wykończenie podłogi i posadzki, instalacje elektryczne, klimatyzatory. Projekt obejmuje również zakup wyposażenia dla świetlicy wiejskiej w C., które zawierać będzie wózek kelnerski 3-półkowy szt. 1 (parametry stal nierdzewna, wym.: szer. 90 cm, gł. 59 cm, wys. 93 cm, max. obciążenie całkowite 225 kg), szafka - zlewozmywak dwukomorowy z ociekaczem szt. 1 (parametry stal nierdzewna, regulacja wysokości, wym.: szer. 120 cm, gł. 60 cm, wys. 85 cm), kuchnia gazowo-elektryczna szt. 1 (parametry kolor srebrny, wym.: szer. 90 cm, wys. 85 cm, gł. 60 cm, wyposażenie: ruszt, ruszt + pręt + widelce do rożna, głęboka blacha, metalowe prowadnice), krzesło H-120 szt. 60 (parametry stelaż: metal chromowany, tapicerka: eco skóra, kolor ciemny beż, wym.: gł. 44 cm, szer. 43 cm, wys. całkowita 103 cm) oraz zakup wyposażenia dla świetlicy wiejskiej w N. S., które zawierać będzie oferta - zaparzacz-warnik do wody 10 l szt. 1 (stal nierdzewna, pojemność wlewcza 8 l, moc grzewcza 2.000 W), garnek średni 22 l szt. 2 (stal nierdzewna, trójwarstwowe dno, masywne, nienagrzewające się uchwyty), garnek 37 l szt. 2 (stal nierdzewna, masywne nienagrzewające się uchwyty, grubość ścianki 0,8 mm), garnek 50 l szt. 1 (stal nierdzewna, wys. 40 cm, szer. 40 cm, kolor inox), komplet sztućców 24 elementy kpl. 11 (stal nierdzewna, skład: 6 x łyżka stołowa 19,6 cm, 6 x widelec stołowy 19,2 cm, 6 x nóż stołowy 21 cm, 6 x łyżeczka do herbaty 13,7 cm), szafka-zlewozmywak dwukomorowy z ociekaczem szt. 1 (stal nierdzewna, regulacja wysokości, wym.: szer. 120 cm, gł. 60 cm, wys. 85 cm), taboret gazowy szt. 1 (stal nierdzewna, dodatkowe nakładki na małe garnki, wym.: dł. 40 cm, szer. 40 cm, wys. 35 cm), okap gastronomiczny szt. 1 (skos w dół, wym.: dł. 250 cm, gł. 70 cm, wys. 40 cm, wyposażenie: filtry, turbina moc 1.000 m2/h, dem. podwójnie ssący), stół kuchenny szt. 1 (materiał metal, 6 osobowy, wym.: szer. 180 cm, wys. 75 cm, gł. 85 cm), lodówka szt. 2 (jednodrzwiowa, klasa energ. A+, liczba półek 2, poj. zamrażalnika 113 l, wym.: gł. 54,5 cm, szer. 54 cm, wys. zab. 177,5 cm), stół roboczy szt. 1 (stal nierdzewna, max. obciążenie 130 kg, wym.: szer. 150 cm, gł. 60 cm), krzesło bankietowe Viola Strong szt. 60 (stelaż chromowany, kolor odcień niebieskiego, profil 25x25 mm), kuchnia gazowo-elektryczna szt. 2 (drzwi z pełnego szkła, wym.: szer. 60 cm, gł. 60 cm, wys. 85 cm, klasa energetyczna A), bojler elektryczny 50 l szt. 1 moc grzałki 2.000 W, wym.: wys. 56 cm, szer. 44 cm, gł. 45 cm, zbiornik: stalowy, emalia ceramiczna), klimatyzator szt. 1 (klasa energetyczna A++, wydajność chłodnicza: 3,5 kW, wydajność grzewcza: 4,0 kW), szafka stojąca standardowa dwudrzwiowa w kolorze olchy szt. 2 (wym.: szer. 80 cm z blatem i dwoma półkami), szafka stojąca standardowa w kolorze olcha szt. 1 (jeden zawias z lewej strony, wym.: szer. 50 cm z blatem), szafka stojąca standardowa w kolorze olchy szt. 1 (trzy szuflady, wym.: szer. 50 cm z blatem), szafka wisząca standardowa w kolorze olchy (jedne drzwi, zawias z lewej strony, wym.: szer. 50 cm z dwiema półkami), szafka wisząca standardowa dwudrzwiowa w kolorze olchy szt. 2 (wym.: szer. 80 cm, dwie półki).

Z uwagi, iż Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT projektu do kosztów kwalifikowalnych musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany w całości ani w części zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, Stowarzyszenie będzie ponosiło wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiałów, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawionymi na Stowarzyszenie, przez Wykonawców, fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Nowo powstała infrastruktura oraz wyposażenie będą ogólnodostępne dla lokalnej społeczności.

Wyremontowane świetlice i zakupiony sprzęt nie będą służyły Stowarzyszeniu jako obiekty przynoszące dochody. Stowarzyszenie nie będzie pobierało opłat z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, ale będzie ponosiło koszty z tytułu utrzymania powstałej infrastruktury, naprawy sprzętu i ich konserwacji. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie, nie będzie związane z wykonaniem czynności opodatkowanych, a Stowarzyszenie z związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwało żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji, Stowarzyszanie, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania jak i po zakończeniu - w związku z wydatkami związanymi z inwestycją polegającą na robotach budowlanych w świetlicach wiejskich w W., S. i S. oraz zakupie wyposażenia dla świetlic wiejskich w C. i N. S. w ramach projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania, jak i po zakończeniu inwestycji.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników tego podatku uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak przewiduje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku VAT należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku VAT należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Powyższe przepisy wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w sytuacji ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Powstałe w wyniku inwestycji wyremontowane pomieszczenia oraz zakupiony sprzęt nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Stowarzyszenie realizując opisaną inwestycję nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywane towary i usługi do zrealizowania tej inwestycji nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Stowarzyszeniu nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu. Stowarzyszenie nie będzie również miało prawa do zwrotu kwoty różnicy tego podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie zostanie bowiem spełniony warunek uprawniający do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, tj. wykorzystywanie towarów i usług nabywanych w związku z realizowaną inwestycją do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie generowało podatku należnego, w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony, gdyż poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu zarówno w trakcie realizacji, jak i po jego zakończeniu.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj