Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.404.2017.1.KM
z 24 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie targowiska ‒ jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie targowiska.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych należą także zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy). Na terenie X. znajdują się trzy targowiska miejskie. Nieruchomości, na których zlokalizowane są targowiska miejskie stanowią własność Gminy X. Zarządcą targowisk jest jednostka organizacyjna Gminy Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w X. (ZDZiT). Zarządca targowisk miejskich ma w szczególności obowiązek organizować techniczną i sanitarną obsługę targowisk miejskich, konserwować i remontować majątek trwały znajdujący się na targowiskach miejskich, prowadzić targowiska miejskie w sposób umożliwiający ruch kołowy i pieszy na ich terenie oraz przyległych bezpośrednio do nich ulicach, wykonywać inne czynności zlecone przez Prezydenta Miasta X. związane z prawidłowym prowadzeniem targowisk miejskich.

Uprawnionymi do dokonywania handlu na targowiskach są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.


Na targowisku dopuszcza się następujące formy handlu:


  • handel stacjonarny prowadzony w obiektach budowlanych,
  • handel okrężny obnośny - prowadzony z ręki, koszów, pojazdów mechanicznych, przyczep itp.,
  • handel z ław targowych.


Zarządca targowiska pobiera opłaty z tytułu umów:


  • dzierżawy gruntu pod obiekty handlowe,
  • najmu powierzchni handlowych w pawilonach handlowych,
  • rezerwacji miejsc pod stoiska handlowe.


Z dniem 1 stycznia 2017 r. na podstawie Uchwały nr …. Rady Miasta X. z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie uchylenia uchwały nr …. Rady Miasta X. z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie opłaty targowej od użytkowników targowisk zaprzestano poboru opłaty targowej. W związku z powyższym ci z użytkowników targowiska miejskiego, którzy nie zawarli umowy dzierżawy, najmu lub nie dokonali rezerwacji korzystają z targowiska bezpłatnie. W związku z powyższym targowisko będzie wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu. Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

Aktualnie zabudowania oraz infrastruktura znajdująca się na targowisku miejskim przy ul. Y. są w złym stanie technicznym, w związku z tym Gmina planuje dokonać przebudowy targowiska. Wniosek o dofinansowanie ww. inwestycji został złożony przez Gminę w ramach poddziałania „…” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach realizacji ww. przedsięwzięcia planuje się następujący zakres prac: przebudowę części istniejącego czynnego targowiska miejskiego i budowę wiaty targowej, przebudowę parkingu i ciągów komunikacyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą i budową monitoringu miejskiego. Zakres obejmuje także częściową rozbiórkę istniejących obiektów znajdujących się na terenie.

Promocja projektu polegać będzie na wykonaniu unijnych tablic informacyjnych i pamiątkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją inwestycji Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wszystkie wydatki poniesione na przebudowę targowiska?


Zdaniem Gminy, w związku z planowaną inwestycją: przebudową targowiska, Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ na wybudowanym obiekcie będzie prowadzona działalność polegająca na udostępnieniu odpłatnie miejsc targowych podmiotom zajmującym się handlem. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w proporcji - prewskaźnik ustalony dla ZDZliT w X. obliczonego wg paragrafu rozporządzenia MF z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wszystkie wydatki związane z realizacją planowanego przedsięwzięcia opisanego we wniosku będą dotyczyły wyłącznie terenu przebudowanego targowiska i będą ściśle związane z jego funkcjonowaniem, tj. w szczególności nie będą dotyczyły gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj