Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.202.2017.1.HD
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 4 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty bezrobotnym stypendiów stażowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty bezrobotnym stypendiów stażowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Z dniem 1 lutego 2017 r. Powiatowy Urząd Pracy (zwany dalej PUP) przystąpił do realizacji projektu z zakresu aktywizacji osób bezrobotnych pt. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś priorytetowa, Działanie.

Projekt został wyłoniony do dofinansowania w trybie konkursowym w ramach osi priorytetowych na lata … .

PUP realizuje projekt zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 645, z późn. zm.).


Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi 997.412,5 PLN i obejmuje dofinansowanie, przyznane na realizację powyższego projektu przez Instytucję Pośredniczącą oraz wkład własny PUP. Łączna wysokość dofinansowania Projektu wynosi 916.412,50 PLN i obejmuje środki pochodzące z następujących źródeł:


  1. ze środków europejskich w kwocie 847.800,62 PLN, co stanowi nie więcej niż 85% wydatków kwalifikowanych Projektu;
  2. ze środków dotacji celowej w kwocie 68.611,88 PLN, co stanowi 6,88% wydatków kwalifikowanych Projektu.


PUP wniósł wkład własny w kwocie 81.000,00 PLN, co stanowi 8,12% wydatków kwalifikowanych Projektu. Wartość wkładu własnego została wyliczona zgodnie z regulaminem konkursu. Wniesiony wkład własny pochodzi ze środków Funduszu Pracy.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestnikami projektu jest 80 osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP.


W ramach tego projektu przewidziano między innymi zorganizowanie:


  • zajęć aktywizacyjnych dla 80 osób,
  • szkoleń indywidualnych dla 20 osób,
  • staży na okres 6 miesięcy dla 80 osób.


Wszystkie te osoby mają w budżecie projektu zaplanowaną wypłatę stypendiów stażowych z tytułu odbywania stażu.

We wniosku konkursowym o dofinansowanie projektu PUP zaplanował, że stypendia dla 70 uczestników projektu zostaną wypłacone ze środków uzyskanych w ramach dofinansowania projektu, natomiast stypendia dla 10 uczestników zostaną sfinansowane ze środków Funduszu Pracy w części wniesionej w ramach wkładu własnego do projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane przez około 10 uczestników projektu (osoby bezrobotne) stypendia stażowe finansowane ze środków Funduszu Pracy w ramach wkładu własnego do powyższego projektu stanowią przychód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika?


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną Powiatu w ramach powiatowej administracji zespolonej, działający jako jednostka budżetowa.

Przedmiotem działania urzędu jest wykonywanie zadań samorządu powiatowego określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 645, z późn. zm.) oraz Starosty jako organu zatrudnienia w ramach publicznych służb zatrudnienia. PUP może swoje zadania realizować również poprzez pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy pomocowych przeznaczonych na finansowanie zadań ustawowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem PUP, wypłacone przez niego (beneficjenta projektu) uczestnikom projektu, stypendia z tytułu odbywania stażu stanowią przychód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.). Uczestnikami projektu są osoby bezrobotne zarejestrowane w PUP.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 12 lutego 2015 r. nr C(2015)910 przyjmującą Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” dla regionu w Polsce, Zarząd Województwa uchwałą z dnia 3 marca 2015 r. przyjął Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. (...).

Środki na projekt pochodzą z budżetu Unii Europejskiej zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 20 grudnia 2013 r., str. 320 z późn. zm.). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 20 grudnia 2013 r., str. 470). Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych i komunikacyjnych w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz. Urz. UE L 223 z dnia 29 lipca 2014r.).

Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki finansowe (stypendia) wypłacane 10 osobom bezrobotnym z Funduszu Pracy w ramach własnego wkładu do projektu z zakresu aktywizacji osób bezrobotnych pt. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata … jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy objęci są bowiem ostateczni odbiorcy czyli bezrobotni biorący udział w programie. Im zatem będzie udzielona pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Reasumując, otrzymane przez około 10 bezrobotnych środki finansowe z Funduszu Pracy stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich – na mocy w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) z dniem 1 lutego 2017 r. przystąpił do realizacji projektu z zakresu aktywizacji osób bezrobotnych pt. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata …, Oś priorytetowa, Działanie, będąc Beneficjentem tego projektu. Projekt został wyłoniony do dofinansowania w trybie konkursowym w ramach osi priorytetowych na lata … . PUP realizuje projekt zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 645, z późn. zm.). Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi 997.412,5 PLN i obejmuje dofinansowanie, przyznane na realizację powyższego projektu przez Instytucję Pośredniczącą oraz wkład własny PUP. Łączna wysokość dofinansowania Projektu wynosi 916.412,50 PLN i obejmuje środki pochodzące z następujących źródeł: ze środków europejskich w kwocie 847.800,62 PLN, co stanowi nie więcej niż 85% wydatków kwalifikowanych Projektu oraz ze środków dotacji celowej w kwocie 68.611,88 PLN, co stanowi 6,88% wydatków kwalifikowanych Projektu. PUP wniósł wkład własny w kwocie 81.000,00 PLN, co stanowi 8,12% wydatków kwalifikowanych Projektu. Wartość wkładu własnego została wyliczona zgodnie z regulaminem konkursu. Wniesiony wkład własny pochodzi ze środków Funduszu Pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestnikami projektu jest 80 osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP. W ramach tego projektu przewidziano między innymi zorganizowanie: zajęć aktywizacyjnych dla 80 osób, szkoleń indywidualnych dla 20 osób, staży na okres 6 miesięcy dla 80 osób. Wszystkie te osoby mają w budżecie projektu zaplanowaną wypłatę stypendiów stażowych z tytułu odbywania stażu. We wniosku konkursowym o dofinansowanie projektu PUP zaplanował, że stypendia dla 70 uczestników projektu zostaną wypłacone ze środków uzyskanych w ramach dofinansowania projektu, natomiast stypendia dla 10 uczestników zostaną sfinansowane ze środków Funduszu Pracy w części wniesionej w ramach wkładu własnego do projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona dla około 10 uczestników projektu (osób bezrobotnych) pomoc w formie stypendiów stażowych finansowanych ze środków Funduszu Pracy stanowiących wkład własny do Projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – stanowi przychód dla jej uczestników korzystający ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji z rzeczonego tytułu na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.

W omawianej sytuacji nie ma znaczenia, że Wnioskodawca postanowił dla około 10 uczestników Projektu wypłać stypendia stażowe ze środków Funduszu Pracy, które stanowiły wymagany wkład własny do realizowanego z udziałem środków europejskich Projektu – ma to bowiem wyłącznie aspekt techniczny. Zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są bowiem wszystkie środki otrzymywane przez uczestników projektu finansowanych z udziałem środków europejskich. Objęte analizowanym zwolnienie środki nie muszą stanowić środków europejskich. Istotne jest natomiast to, aby sam program finansowany był ze środków europejskich.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj