Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.156.2017.2.MAZ
z 13 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu – 24 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 18 września 2017 r. (data wpływu – 18 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sposobu nanoszenia znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sposobu nanoszenia znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 września 2017 r. (data wpływu – 18 września 2017 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z12 września 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.156.2017.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Sp. z o.o. w … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) wskazał, że art. 120 ust. 2 [ustawy o podatku akcyzowym] brzmi: „znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba, że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały”.

Wnioskodawca stwierdził, że załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, podaje na rysunku 5 wzór sposobu umocowania, odpowiednim klejem, banderoli bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania w kształcie odwróconej litery „U”).

Spółka podała, że butelka szklana o poj. 750 ml posiada nałożoną na szyjkę butelki kapkę termokurczliwą o długości ok. 65÷68 mm. Jak zauważył Wnioskodawca, ze względu na estetykę produktu, producenci nakładają kapki termokurczliwe o długościach 65 mm i dłuższe, na które nałożone znaki akcyzy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, nie zapewniają w 100 % zgodności z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ w szczególnych przypadkach można zdjąć banderolę razem z kapką. Wprawdzie banderoli nie da się zdjąć z kapki bez uszkodzenia, ale przy braku ogólnej interpretacji Ministerstwa Finansów można się dopatrzeć niezgodności takiego banderolowania z art. 120 ust. 2 [ustawy o podatku akcyzowym].

Zdaniem Wnioskodawcy, statystycznie zdarza się możliwość otwarcia butelki bez uszkodzenia znaku - zdejmując kapkę razem z banderolą. Nawet w takich przypadkach ponowne użycie banderoli można uznać za mało prawdopodobne, gdyż banderola nanoszona prawidłowo – trwale, przy pomocy odpowiedniego kleju (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy), ulegnie zniszczeniu podczas próby jej odłączenia od fragmentu opakowania, do którego została przytwierdzona.

W związku z powyższym, aby ustrzec się sytuacji, w których osoby kontrolujące uznają, że tak nałożona banderola jest niezgodna z art. 120 ust. 2 [ustawy o podatku akcyzowym], Spółka podjęła decyzję, aby w takich przypadkach sposób nakładania banderol był z jednym ramieniem naklejonym na kapce, a drugim ramieniem naklejonym na kapce i szyjce butelki (jak na załączonym zdjęciu); przy czym:

  • długość kapki maksymalnie 70 mm,
  • długość naklejenia na szyjce butelki do 5 mm.

Spowoduje to niesymetryczne naklejenie w kształcie odwróconej litery „U”. Niesymetryczność będzie na granicy 5 mm.

W uzupełnieniu wniosku z 18 września 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy nakładania banderoli na wyrób winiarski, na typową butelkę o pojemności 0,75 l.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku) :

Czy sposób nanoszenia banderoli na opakowanie jednostkowe - butelka 0,75 1 wyrobu winiarskiego - jest zgodny z przytoczonymi przepisami, jeżeli jedno ramię banderoli naklejone jest na kapce (opakowaniu), a drugie ramię naklejone jest na kapce i szyjce butelki (jak na załączonym zdjęciu)?

Zdaniem Wnioskodawcy, takie naklejanie jest właściwe z następujących powodów:

  • zapewnia w 100% zgodność z art. 120 ust.2 [ustawy o podatku akcyzowym] (ponieważ zdjęcie kapki spowoduje zniszczenie banderoli),
  • jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r.

Znak naklejony jest w kształcie odwróconej litery „U” - wprawdzie niesymetrycznie (ok. 5 mm), ale w rozporządzeniu nie jest napisane, że ma być symetrycznie.

Biorąc pod uwagę, że ważniejszą jest ranga ustawy od rozporządzenia - banderole powinny ulegać zniszczeniu, uniemożliwiając powtórne ich wykorzystanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W załączniku nr 1 do ustawy określono m.in. następujące napoje alkoholowe:

  • poz. 14 - CN 2204 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • poz. 15 - CN 2205 - wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • poz. 16 – CN 2206 00 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Stosownie do art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Wymienione powyżej napoje alkoholowe zostały również wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały – art. 120 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2015 r., poz. 2283, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”).

Rozporządzenie określa szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe (§ 1 pkt 3 rozporządzenia).

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, wprowadza się postacie znaków akcyzy:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne - § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W załączniku nr 4 do rozporządzenia, rysunek 5 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 110 x 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 160x16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „U”).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nanosi znaki akcyzy na jednostkowe opakowania wyrobów winiarskich (butelek) o pojemności 0,75 l. Butelki szklane posiadają nałożoną na szyjkę kapkę termokurczliwą (o maksymalnej długości 70 mm), na którą naklejane są banderole w taki sposób, że jedno ramię banderoli naklejone jest na kapce, a drugie ramię naklejone jest na kapce i szyjce butelki, przypominając kształtem odwróconą, niesymetryczną literę „U”.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy sposobu nanoszenia znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe wyrobu winiarskiego, gdy naklejona banderola przypomina kształtem odwróconą, niesymetryczną literę „U”.

W przypadku wyrobów winiarskich w opakowaniach jednostkowych, stosownie do art. 120 ust. 2 ustawy, znaki akcyzy są nanoszone na opakowanie w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku, w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Stosownie do art. 120 ust. 3 pkt 3 ustawy, opakowaniem jednostkowym wyrobu akcyzowego jest opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy, posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia, mocowanie banderol powinno być dokonane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery „U”).

W przedmiotowej sprawie opakowaniem jednostkowym jest butelka szklana o pojemności 0,75 l. Nakładana na szyjkę butelki kapka termokurczliwa zakrywa korek, a tym samym stanowi element zamknięcia butelki i całego opakowania jednostkowego.

Zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób nanoszenia znaków akcyzy, gdy banderole mocowane są w przeważającej części na kapce oraz w granicach 5 mm bezpośrednio na szyjce butelki i przypominają swoim kształtem odwróconą literę „U”, należy uznać za zgodny z zapisami ustawy i rozporządzenia. Taki sposób nanoszenia znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe ma spowodować, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj