Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.140.2017.1.MG
z 9 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej, podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie najmu tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie najmu tzw. podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, będącą polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje nabyć udział wynoszący ½ w zabudowanej nieruchomości (dalej „Nieruchomość”). Nieruchomość zabudowana jest kamienicą (dalej „Budynek”). Całkowita powierzchnia użytkowa Budynku wynosi 1 800,97 m2. Budynek składa się z 5 kondygnacji. W jego skład wchodzą m.in. lokale mieszkalne i użytkowe:

  • łączna powierzchnia lokali mieszkalnych wynosi 1 147,95 m2,
  • łączna powierzchnia lokali niemieszkalnych wynosi 477,45 m2,
  • pozostała powierzchnia Budynku wynosi 175,57 m2.

Dotychczasowym właścicielem Nieruchomości jest ojciec Wnioskodawcy (dalej „Właściciel”). Powierzchnia lokali mieszkalnych obejmuje między innymi mieszkanie Właściciela oraz apartamenty będące przedmiotem najmu przez Właściciela na rzecz firmy prowadzącej działalność w zakresie najmu krótkoterminowego i długoterminowego. Z kolei powierzchnia użytkowa budynku obejmuje m.in. lokale użytkowe wynajmowane na rzecz podmiotu prowadzącego sklep odzieżowy oraz podmiotu prowadzącego kawiarnię.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie polskiej Kwalifikacji Obiektów Budowlanych budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkalnych. W celu ustalenia charakteru Nieruchomości, Właściciel wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii interpretacyjnej. Urząd Statystyczny w dniu 26 maja 2017 r. wydał opinię interpretacyjną (dalej „Opinia”), zgodnie z którą ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej Budynku jest wykorzystywana na cele mieszkalne i w związku z tym Budynek należy zaklasyfikować jako budynek mieszkalny.

Zgodnie z Opinią Budynek mieści się w grupowaniach:

  • PKOB grupa 112 klasa 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”
  • PKWiU 41.00.13.0 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”
  • KŚT grupa 1 rodzaj 110 „Budynki mieszkalne”.

Po nabyciu udziału w Nieruchomości Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej (w ramach indywidualnej działalności gospodarczej lub w ramach spółki osobowej). Działalność gospodarcza polegałaby na wynajmie powierzchni w Budynku. Wnioskodawca zakłada, że posiadany przez niego udział w Budynku zostałby wpisany do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i podlegałby amortyzacji (Wnioskodawca dokonywałby odpisów amortyzacyjnych, które zaliczane byłyby do kosztów uzyskania przychodów).

Wnioskodawcę interesuje to, czy przy prowadząc tego rodzaju działalność mógłby wybrać sposób opodatkowania dochodów uzyskiwanych z takiej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c Ustawy PIT zakładając, że złożyłby pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 9a Ustawy PIT. Wnioskodawca wyjaśnia, że dotychczas nie prowadzi działalności gospodarczej i zakłada, że - poza wynajmowaniem powierzchni i czerpaniem dochodów z najmu - nie prowadziłby innych rodzajów działalności oraz nie byłby wspólnikiem w innych spółkach osobowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z najmu na zasadach określonych w art. 30c Ustawy PIT (19% PIT), jeśli będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na wynajmie (indywidualnie lub w ramach spółki osobowej)?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z najmu na zasadach określonych w art. 30c Ustawy PIT, jeśli będzie prowadzić działalność gospodarczą (indywidualnie lub w ramach spółki osobowej) polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdującej się w Budynku i złoży odpowiednie oświadczenie zgodnie z art. 9a Ustawy PIT. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości. Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 Ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 2 Ustawy PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c Ustawy PIT, przy spełnieniu przesłanek określonych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 30c Ustawy PIT podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7 Ustawy PIT, z zastrzeżeniem art. 29. 30 i 30d Ustawy PIT, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez niego z tytułu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości będą mogły być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c Ustawy PIT, po spełnieniu przez Wnioskodawcę przesłanek określonych w art. 9a Ustawy PIT (m.in. złożenia pisemnego oświadczenia naczelnikowi urzędu skarbowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może również złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 9a ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik:

  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną,
  2. jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą praną

-wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje nabyć udział wynoszący ½ w zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość zabudowana jest kamienicą (Budynkiem).

Dotychczasowym właścicielem Nieruchomości jest ojciec Wnioskodawcy. Powierzchnia lokali mieszkalnych obejmuje między innymi mieszkanie Właściciela oraz apartamenty będące przedmiotem najmu przez Właściciela na rzecz firmy prowadzącej działalność w zakresie najmu krótkoterminowego i długoterminowego. Z kolei powierzchnia użytkowa budynku obejmuje m.in. lokale użytkowe wynajmowane na rzecz podmiotu prowadzącego sklep odzieżowy oraz podmiotu prowadzącego kawiarnię. Po nabyciu udziału w Nieruchomości Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej (w ramach indywidualnej działalności gospodarczej lub w ramach spółki osobowej). Działalność gospodarcza polegałaby na wynajmie powierzchni w Budynku. Wnioskodawca zakłada, że posiadany przez niego udział w Budynku zostałby wpisany do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i podlegałby amortyzacji (Wnioskodawca dokonywałby odpisów amortyzacyjnych, które zaliczane byłyby do kosztów uzyskania przychodów). Wnioskodawca dotychczas nie prowadzi działalności gospodarczej i zakłada, że - poza wynajmowaniem powierzchni i czerpaniem dochodów z najmu - nie prowadziłby innych rodzajów działalności oraz nie byłby wspólnikiem w innych spółkach osobowych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie opisanej nieruchomości, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile nie wystąpią u niego ustawowe przesłanki uniemożliwiające opodatkowania dochodów w tej formie i Wnioskodawca złoży w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w tej formie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Niniejszą interpretacją tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem oznaczonym we wniosku Nr 1.

W pozostałym zakresie (objętym wnioskiem) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj