Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.217.2017.2.KS
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 października 2017 r. (data nadania: 11 października 2017 r. data wpływu 17 października 2017 r.) na wezwanie z dnia 26 września 2017 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.217.2017.1.BC (data nadania: 26 września 2017 r. data doręczenia 4 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodu przekazanego przez Wnioskodawcę na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe podlegające zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodu przekazanego przez Wnioskodawcę na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe podlegające zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet (dalej: „Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2012, poz. 572, z późn. zm.) oraz statutu, według którego podstawowe zadania Wnioskodawcy (§ 5 tekstu jednolitego statutu Uniwersytetu) to:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich (w tym działalności diagnostycznej, terapeutycznej i poradniczej),
  3. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury narodowej, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  9. stwarzanie studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych,
  10. prowadzenie działalności oświatowej,
  11. świadczenie usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego.

Dochody Wnioskodawcy przekazywane na cele statutowe wskazane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updp są wolne od podatku.


Oprócz realizacji wskazanych wyżej zadań samodzielnie przez Wnioskodawcę, wspierał on również i zamierza wspierać finansowo fundacje prowadzące m.in. działalność naukową, oświatową i kulturalną, a zatem działalność pokrywającą się w tym zakresie z działalnością statutową Wnioskodawcy.


Wsparcie takie odbywa poprzez przekazanie darowizny na rzecz takich fundacji, na podstawie zawartej umowy darowizny, w której zawarty jest konkretny cel, na jaki ma zostać przeznaczona darowizna. Cel ten zawsze mieści się w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy, wskazanej w art. 17. ust. 1 pkt 4 updop.


Przykładem takiej wspieranej przez Wnioskodawcę organizacji jest założona przez niego Fundacja (dalej: „Fundacja”) o celach statutowych, jak poniżej (§ 7 Statutu Fundacji):

  1. wspieranie rozwoju badań naukowych w zakresie nauk społecznych i prawnych,
  2. promowanie kultury i sztuki
  3. wspieranie utalentowanych dzieci i młodzieży
  4. popieranie rozwoju społeczeństwa w zakresie kulturalnym, naukowym, oświatowym oraz jej upowszechnianie a także ułatwianie i zwiększanie dostępu społeczeństwa do kultury i sztuki,
  5. podejmowanie i wspieranie działań w zakresie szerzenia oświaty wśród osób mających do niej utrudniony dostęp oraz osób szczególnie uzdolnionych,
  6. wspieranie przedsiębiorczości akademickiej.

Dnia 17 października 2017 r. do tutejszego organu wpłynęło pismo z dnia 11 października 2017 r., w którym Wnioskodawca podał, że posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, ponadto uzupełnił opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazując, że zgodnie z § 5 ust. 2 Statutu Uczelnia realizując cele statutowe współpracuje w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi. Zatem stwierdzić należy, iż ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może on wspierać działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko, że dochody przekazane przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe podlegające zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych na realizację celów objętych działalnością statutową Wnioskodawcy będą również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. artykułu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko, że dochody przekazane przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe podlegające zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych na realizację celów objętych działalnością statutową Wnioskodawcy będą również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. artykułu.

Art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. 2012, poz. 572, z późn. zm.) wskazuje, iż Wnioskodawca jest osobą prawną i jako taka posiada status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Zadania Wnioskodawcy jako uczelni, wymienione w § 5 statutu Wnioskodawcy są zgodne z celami wskazanymi w art. 13 Ustawy o szkolnictwie wyższym.

Szkoły wyższe nie są zwolnione z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 updop. Skutkiem tego jest podleganie opodatkowaniu na podstawie reguł ogólnych updop, co oznacza że dochód Wnioskodawcy jest ustalany bez względu na rodzaj źródeł osiąganych przychodów (art. 7 ust. 1 updop). W wypadkach określonych w art. 21 i 22 updop podmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochody podatników, których celem jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego są zwolnione od podatku w części przeznaczonej na te cele, przy czym podatnik ten nie może być podmiotem wskazanym w art. 17 ust. 1c updop, gdzie wyszczególniono:

  • przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnia i spółka;
  • przedsiębiorstwo komunalne mające osobowość prawną, dla którego funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  • samorządowy zakład budżetowy oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem jej działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego (art. 17 ust. 1c updop).

Z wyżej opisanej definicji można wywieść, iż Wnioskodawca będzie podlegał zwolnieniu z podatku w zakresie swoich rzeczywiście poniesionych wydatków na cele w zakresie działalności naukowej, kulturalnej i oświatowej.


Art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40) wskazuje możliwe cele, które mają realizować fundacje. Są to w szczególności ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje posiadają własną osobowość prawną, co stanowi podstawę dla objęcia ich podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W zakresie możliwości zwolnienia od podatku - fundacje podlegają identycznym zasadom (wskazanym wyżej) jak Wnioskodawca.


Powyższe wskazania są podstawą do podmiotowego zakwalifikowania obu jednostek (Wnioskodawcy oraz obdarowanej fundacji) jako uprawnionych do uzyskania zwolnienia od podatku dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Potwierdza to również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2017 r. (0111-KDIB1-3.4010.51.2017.2.MST), gdzie organ interpretacyjny wskazuje, iż: „Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit.

Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop”.


Zwolnienie na podstawie omawianego artykułu nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu (oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a). Ważny jest natomiast cel, na jaki został przeznaczony ów dochód, na co bezpośrednio wskazuje art. 17 ust. 1 pkt 4 in fine.


Znaczy to, iż przeznaczenie dochodu na cele statutowe inne niż te wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania.


W rozpatrywanym przypadku cel ten zostanie bez wątpienia osiągnięty, gdyż zadania statutowe obu jednostek - Wnioskodawcy i obdarowanej Fundacji są co do zasady zbieżne (działalność naukowa, oświatowa i kulturalna), a darowizny będą przekazywane na konkretny cel zgodny ze statutowymi założeniami obu organizacji.


Spełnienie obu powyższych przesłanek: zakwalifikowania podmiotowego oraz rzeczywistego przeznaczenia środków na ten cel skutkować winien zwolnieniem od podatku. Tym bardziej, że, jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego cel darowizny, mieścił się będzie zarówno w zakresie przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jak i pokrywał się będzie ze statutowym celem działalności Wnioskodawcy.

Mając na względzie powyższe rozważania należy również stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca posiada w statucie zapisy pozwalające mu na prowadzanie działalności, które są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie można ograniczyć tej działalności jedynie do jego bezpośredniego działania, gdyż wsparcie finansowe fundacji faktycznie przekazującej środki na te cele również spełnia statutowe założenia Wnioskodawcy.


Stanowisko to opiera się na Uchwale Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2000 r. (FPS 9/00, publ. www.orzeczenia.nsa.gov.pl). Jak wskazuje bowiem uchwała:


Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie /a więc wspieranie/ np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się realizacji wprost takich działań.


Z tych względów należy uznać, że dochody podatników, których celem statutowym jest wspieranie działalności naukowej są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


Podobną argumentację prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2016 r. (2461-IBPB-1-3.4510.1061.2016.1.SK), oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2015 r. (ITPB3/4510-184/15/PS) wskazując, iż:

„Skoro więc ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami fundacji, to przekazując darowiznę środków pieniężnych innej fundacji, z wyraźnym wskazaniem tych jej celów statutowych, które będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie.

Zatem stanowisko Fundacji, w świetle którego dochody Fundacji przekazane do innej fundacji o identycznych celach statutowych i wykorzystanych na cele określone w artykule 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.”


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest uzasadnienie i zasługuje na uwzględnienie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.


Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2012, poz. 572, z późn. zm.), posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ma ona zastosowania do publicznych i niepublicznych szkół wyższych.


Jednocześnie, wskazać należy, że ww. podmioty, a tym samym Wnioskodawca, nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”) jako podmioty, które są zwolnione od podatku.


Z uwagi na powyższe, należy wskazać, że Wnioskodawca, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


W myśl art. 17 ust. 1b updop – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, osiągnięte przez siebie dochody, przekazuje na realizację zadań wymienionych w statucie. Oprócz zadań, które realizuje samodzielnie, finansowo wspiera i nadal zamierza wspierać, fundacje prowadzące m.in. działalność naukową, oświatową i kulturalną, czyli działalność pokrywającą się w tym zakresie z działalnością statutową Wnioskodawcy.

Jak podaje Wnioskodawca, wsparcie takie odbywa poprzez przekazanie darowizny na rzecz takich fundacji, na podstawie zawartej umowy darowizny, w której zawarty jest konkretny cel, na jaki ma zostać przeznaczona darowizna. Cel ten zawsze mieści się w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy, wskazanej w art. 17. ust. 1 pkt 4 updop.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze zbadać, czy cele statutowe Podatnika, który zamierza wspierać finansowo Fundacje są tożsame z celami statutowymi obdarowanego Podmiotu i wymienione są w przedmiotowym przepisie. Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, warunek ten jest spełniony. Po drugie zaś, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Uczelni jest wspieranie działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Uczelni powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zdaniem tutejszego organu ze statutu Wnioskodawcy nie wynika wprost możliwość wspierania działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tożsamym do Wnioskodawcy charakterze. Z zapisu: „Uczelnia realizując cele statutowe współpracuje w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi” nie wynika wprost możliwość wspierania działalności statutowej innych podmiotów.


Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja zgodna jest z Uchwałą Siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2000r, na którą powołuje się Wnioskodawca, jak również wydanymi dotychczas interpretacjami.


Wobec powyższego dochody Wnioskodawcy przekazane tytułem darowizn na rzecz organizacji, które realizują cele statutowe polegające zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop na realizację celów objętych działalnością statutową Wnioskodawcy nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. artykułu.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj