Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.409.2017.2.MGO
z 7 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki dotyczące nowowybudowanych sieci w ramach projektu pn. „…”,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji VAT i dokonania korekt deklaracji VAT-7K,
  • prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki dotyczące gospodarki kanalizacyjnej pn. „…”
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w zakresie bieżących napraw związanych z występowaniem awarii wodociągów

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki dotyczące gospodarki kanalizacyjnej pn. „…” prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji VAT i dokonania korekt deklaracji VAT-7K, prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki dotyczące gospodarki kanalizacyjnej pn. „…” oraz pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w zakresie bieżących napraw związanych z występowaniem awarii wodociągów.

Wniosek został uzupełniony pismem z 9 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.409.2017.1.MGO.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych gmina dokonuje:

A.Transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek podatku VAT. Czynności wykonywane przez gminę podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:

  1. dzierżawa gruntów
  2. sprzedaż działek pod zabudowę
  3. wynajem pomieszczeń do celów prowadzenia działalności gospodarczej i innej
  4. sprzedaż mienia komunalnego
  5. dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków

B.Transakcji zwolnionych

  1. wynajem pomieszczeń na cele mieszkalne
  2. dzierżawa gruntów na cele rolnicze

Po stronie gminy występują także zdarzenia spoza VAT (tj. zdarzenia w ogóle niepodlegające ustawie o VAT):

C.Transakcji zarówno polegających na uzyskiwaniu przez gminę dochodów i przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 poz. 659), w powiązaniu z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 513 z późn. zm.)

D.Transakcji niezwiązanych z uzyskaniem wpływów – w tym budowa gminnej infrastruktury drogowej.

W zakresie czynności A-B gmina występuje jako podatnik podatku VAT – art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r.. poz. 710 z późn. zm.), natomiast w zakresie czynności C-D gmina działa jako organ władzy publicznej w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W chwili obecnej Gmina realizuje inwestycję pn. „…” polegającą na rozbudowie istniejącej sieci kanalizacyjnej. Wykonawca ww. robót został wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego, z którym to w dniu 22 czerwca 2016 r. podpisana została umowa.

Niniejsza inwestycja polega na bieżącej rozbudowie infrastruktury kanalizacyjnej, która należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) obejmujących m.in. zakres gospodarki wodno-ściekowej. Zakres niniejszej inwestycji obejmuje m.in.: dokumentację projektową, roboty budowlane oraz nadzór inwestycyjny. Realizowana inwestycja dotyczy budowy czterech odcinków sieci kanalizacyjnej. Rozbudowa sieci w ramach ww. umowy rozpoczęła się w roku 2016, natomiast przewidywany termin jej zakończenia nastąpi w roku bieżącym tj. 2017.

Wykonawca inwestycji zgodnie z zawartą umową, na podstawie potwierdzenia przez inspektora nadzoru stopnia zaawansowania robót oraz ich zgodności z harmonogramem robót, wystawia w okresach miesięcznych na rzecz Gminy, faktury. Po zakończeniu realizacji inwestycji, mieszkańcy oraz przedsiębiorcy, posiadający nieruchomość przy nowo wybudowanej sieci mogą się do niej podłączać, co w efekcie skutkuje zawarciem z Gminą umowy cywilnoprawnej, na świadczenie usług odbioru odpadów ciekłych. Usługi w powyższym zakresie są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami ze stawką 8%, a podatek VAT należny wynikający z wystawionych podmiotom faktur, wykazywany jest w rejestrach oraz deklaracjach VAT. W zakresie aktualnie realizowanej inwestycji, Gmina stwierdza, iż do nowo wybudowanej sieci nie zostanie podłączona żadna jednostka organizacyjna Gminy, gdyż na dzień 1 stycznia 2017 roku (moment centralizacji rozliczeń podatku VAT), przy pozostałym do zrealizowania odcinku sieci kanalizacyjnej, żadna jednostka organizacyjna gminy nie posiada swojej siedziby. Podsumowując w związku z bieżącą realizacją tej inwestycji, Gmina będzie w całości dokonywała sprzedaży opodatkowanej.

Gmina S. planuje w latach 2017-2023 zrealizować zadanie inwestycyjne pod nazwą „…” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach. Zakres tej inwestycji będzie obejmował m.in.: dokumentację projektową, roboty budowlane oraz nadzór inwestycyjny. Inwestycja realizowana będzie w zakresie obowiązkowych zadań własnych gminy, gdyż w ramach zadań nałożonych na gminy mieści się bowiem zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności takich jak odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Realizacja zadania (rozbudowa) zostanie rozpoczęta w 2018 r. Przewidywany termin zakończenia projektu to – 2023 r. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Gmina planuje wyłonić w drodze przetargu wykonawcę. Wydatki Gminy związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej zostaną udokumentowane przez wykonawców prac fakturami z właściwą stawką podatku VAT. Wykonana sieć kanalizacji sanitarnej wykorzystywana będzie do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, gdyż Gmina po zakończeniu inwestycji podpisze z podmiotami zewnętrznymi umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za odbiór odpadów ciekłych na podstawie których wystawiane będą faktury VAT z 8% stawką podatku VAT. Gmina w tej sytuacji nie będzie realizowała sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto po zakończeniu inwestycji Gmina, nie planuje przekazania rozbudowanej sieci kanalizacyjnej żadnemu podmiotowi, będzie sama dalej administrowała siecią kanalizacyjną, wystawiała faktury i uiszczała należny podatek.

Obecnie Gmina jest właścicielem istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, którą wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej – świadczy usługi odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Odbiorcami usług zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi są indywidualnie określone podmioty, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Usługi w powyższym zakresie, są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami, a podatek VAT należny wynikający z wystawionych podmiotom faktur jest wykazywany w rejestrach i deklaracjach VAT oraz odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Ponadto Gmina świadczy usługi odprowadzania ścieków oraz dostawy wody na rzecz swoich jednostek (placówki oświatowe oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej). Od momentu centralizacji rozliczeń podatku VAT, świadczenia dokonywane pomiędzy jednostkami wewnętrznymi, traktowane są jako niepodlegające opodatkowaniu, w związku z czym Gmina dokumentuje te transakcje notami wewnętrznymi. Należy zaznaczyć, iż udział zarówno w ilości odbieranych ścieków jak i ilości dostarczanej wody do odbiorców wewnętrznych w ogólnej ilości odbieranych ścieków oraz ilości dostarczanej wody, obecnie kształtuje się na poziomie poniżej 1%, przy czym na skutek powiększenia sieci kanalizacyjnej oraz braku nowych umów z odbiorcami wewnętrznymi, ich udział w ilości odbieranych ścieków ulegnie dalszemu obniżeniu.

Gmina S. jako administrator sieci wodociągowej, dokonuje jej modernizacji oraz w przypadku wystąpienia awarii, jej napraw. Prace naprawcze dokonywane są przez pracowników Urzędu, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz przez firmę zewnętrzną, posiadającą koparkę, która wystawia na rzecz Gminy faktury, dokumentujące tą usługę. Przez Gminę przebiega główny rurociąg, na którym umieszczone są „zasuwy”, które w przypadku wystąpienia awarii sieci są zakręcane, zamykając w ten sposób dopływ wody. Powoduje to wyłączenie pewnego odcinka sieci z eksploatacji i w konsekwencji pozbawieniem części mieszkańców na czas naprawy wody. W związku z powyższym w przypadku wystąpienia awarii sieci wodociągowej, jest w stanie określić czy na danym odcinku, wyłączonym na czas napraw z eksploatacji, występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy też realizowana jest również sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu (sprzedaż na rzecz jednostek wewnętrznych).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

W zakresie otrzymanych faktur w związku z realizacją zadania pn. „…”, Gmina dokonała odliczenia, stosując „prewskaźnik”, w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Wskaźnik został wyliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz w załączniku do broszury informacyjnej z dnia 17 lutego 2016 r. dotyczącej zasad obliczania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Wyliczony wskaźnik wyniósł 20%.

Opisana korekta deklaracji, dotyczy deklaracji złożonych w bieżącym roku tj. za I, II, III kwartał, gdyż w tych okresach Gmina otrzymywała faktury związane z ww. inwestycją i dokonywała odliczeń o obliczony prewskaźnik.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w zakresie bieżących prac dotyczących gospodarki kanalizacyjnej pn. „…”, Gminie będzie przysługiwało pełne tj. 100% prawo odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki?
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, czy Gmina będzie miała prawo dokonania pełnego odliczenia w stosunku do faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji VAT, a przy tym dokonania korekt deklaracji VAT-7K?
  3. Czy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym dotyczącym gospodarki kanalizacyjnej pn. „…” Gminie będzie przysługiwało pełne tj. 100% prawo odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki?
  4. Czy w zakresie bieżących napraw związanych z występowaniem awarii wodociągów, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z comiesięcznie otrzymywanych od Wykonawcy faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż Gmina dokonywać będzie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT.

W związku z przedstawioną sytuacją bieżącą, pełne prawo do odliczenia podatku VAT może być ograniczone jedynie w zakresie, w jakim Gmina wykorzystuje sieć kanalizacyjną aby świadczyć usługi na rzecz swoich jednostek. W takiej sytuacji zdaniem Gminy, znajdują zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące „sposobu określania proporcji” zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Gmina w roku bieżącym planuje zakończenie powyższej inwestycji. Na pozostałym do zrealizowania odcinku sieci kanalizacyjnej, nie ma siedziby, żadna jednostka budżetowa Gminy. W związku powyższym, brak będzie transakcji niepodlegających opodatkowaniu, w skutek czego, w ocenie Gminy nie będzie ona zobowiązana do stosowania w tym zakresie określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT proporcji. Po zakończeniu budowy, podpisywane będą umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na odbiór odpadów ciekłych. Obciążenie w tym zakresie następować będzie poprzez wystawianie na rzecz mieszkańców faktur, ze stawką podatku VAT – 8%. Podatek z nich wynikający ujmowany będzie w rejestrach sprzedaży oraz deklaracji VAT.

Zatem, w ocenie Gminy w związku z bieżącą realizacją prac polegających na rozbudowie istniejącej sieci kanalizacyjnej, w zakresie na bieżąco otrzymywanych faktur, od firmy realizującej inwestycję pn. „…”, przysługiwać jej będzie w tym zakresie pełne prawo do odliczenia podatku VAT.

Ad. 2

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT od 1 stycznia 2017 r., od tego momentu wszystkie odliczenia związane z siecią wodociągową i kanalizacyjną dokonuje w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Również w zakresie otrzymanych faktur w związku z realizacją zadania pn. „…”, Gmina dokonała odliczenia, stosując „prewskaźnik”.

Jednak zdaniem Gminy z uwagi na fakt, iż w bieżącym roku, w związku z realizacją powyższej inwestycji żadna jednostka organizacyjna Gminy nie została podłączona i do jej zakończenia nie zostanie podłączona, Gminie przysługiwało pełne tj. 100% prawo dokonania odliczenia z otrzymanych od firmy realizującej ww. inwestycje faktur. W tej sytuacji Gmina stoi na stanowisku, iż może dokonać korekty deklaracji VAT-7K za pierwszy i drugi kwartał 2017 r., i odliczyć 100% wykazanego na otrzymanej fakturze, podatku VAT.

Ad. 3

Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane budową nowego odcinka sieci kanalizacji sanitarnej w ramach zadania „…” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż Gmina dokonywać będzie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT.

W świetle przedstawionego stanu przyszłego, pełne prawo do odliczenia podatku VAT może być ograniczone jedynie w zakresie, w jakim Gmina wykorzystuje sieć kanalizacyjną aby świadczyć usługi na rzecz swoich jednostek. W takiej sytuacji zdaniem Gminy, znajdują zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące „sposobu określania proporcji” zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Do nowej sieci kanalizacyjnej Gmina nie zamierza podłączać żadnej swojej jednostki organizacyjnej. Odnosząc się do przedstawionej sytuacji, z uwagi na fakt, iż świadczenia dokonywane pomiędzy jednostkami wewnętrznymi są traktowane jako niepodlegające opodatkowaniu, Gmina w tym zakresie, poprzez brak umów z odbiorcami wewnętrznymi nie będzie wykonywała działalności niepodlegającej opodatkowaniu, w skutek czego nie znajdzie tutaj zastosowania przytoczony powyżej przepis.

Po zakończeniu budowy nowego odcinka sieci kanalizacyjnej, Gmina planuje podpisać umowy cywilnoprawne w zakresie odbioru ścieków ze swoimi z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. W związku z odbiorem ścieków Gmina będzie obciążała mieszkańców oraz przedsiębiorców wystawiając na ich rzecz faktury z 8% stawką podatku VAT. Wykazany na fakturach podatek zostanie ujęty w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7 Gminy.

W podobnej sytuacji w dniu 10 marca 2017 r., została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja podatkowa, sygn. 0461-ITPP2.4512.165.2017.1.DM. Gmina zwróciła się o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz zwrot podatku w związku z realizowaną inwestycją dotyczącą gospodarki wodno-ściekowej. Gmina wybudowany odcinek sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie wykorzystywała wyłącznie do realizowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa sieć wodociągowa i kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne tej Gminy. W związku z tym, Gmina stanęła na stanowisku, iż w związku z realizacją tej inwestycji będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych na Gminę faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.

Również podobna sytuacja zaistniała w interpretacji z dnia 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.29.2017.2.AŻ, w której również uznano stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie możliwości 100% odliczenia podatku VAT naliczonego. Gmina w złożonym wniosku opisała, iż planuje rozpocząć inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej. Rozbudowa sieci kanalizacyjnej ma na celu podłączenie do niej odbiorców indywidualnych, z którymi to Gmina podpisze umowy. Gmina stanęła na stanowisku, iż całość nowo wybudowanej sieci będzie przez nią wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wobec czego ma ona pełne tj. 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych w związku z realizacją ww. inwestycji faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.

Podsumowując w ocenie Gminy przysługiwać jej będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT z inwestycji pn. „…”.

Ad. 4

Gmina stoi na stanowisku, iż ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących usunięcie awarii sieci wodociągowej, jednak po uprzednim przeanalizowaniu, jaki odcinek sieci uległ awarii. Gmina otrzymując fakturę może stwierdzić, czy na danym odcinku wyłączonym na czas awarii z eksploatacji, dokonywana jest sprzedaż niepodlegająca opodatkowana, na rzecz własnych jednostek.

W przypadku gdy na danym odcinku sieci, wyłączonym na czas napraw z eksploatacji, znajduje się jednostka organizacyjna Gminy, Gmina będzie miała tylko częściowe prawo do odliczenia podatku VAT. Nastąpi to zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, gdyż w tym przypadku Gmina będzie świadczyła usługi zarówno podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż wody na rzecz mieszkańców), jak i usługi pozostające poza zakresem podatku VAT (sprzedaż wody własnym jednostkom). Natomiast w sytuacji, braku takiej jednostki na danym odcinku sieci, Gmina stoi na stanowisku, iż ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymywanych od firmy zewnętrznej faktur. 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy o VAT i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości.

Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że w chwili obecnej Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. „…” polegającą na rozbudowie istniejącej sieci kanalizacyjnej. Zakres niniejszej inwestycji obejmuje m.in.: dokumentację projektową, roboty budowlane oraz nadzór inwestycyjny. Realizowana inwestycja dotyczy budowy czterech odcinków sieci kanalizacyjnej. Rozbudowa sieci w ramach ww. umowy rozpoczęła się w roku 2016, natomiast przewidywany termin jej zakończenia nastąpi w roku bieżącym tj. 2017. Po zakończeniu realizacji inwestycji, mieszkańcy oraz przedsiębiorcy, posiadający nieruchomość przy nowo wybudowanej sieci mogą się do niej podłączać, co w efekcie skutkuje zawarciem z Gminą umowy cywilnoprawnej na świadczenie usług odbioru odpadów ciekłych. Usługi w powyższym zakresie są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami ze stawką 8%, a podatek VAT należny wynikający z wystawionych podmiotom faktur, wykazywany jest w rejestrach oraz deklaracjach VAT. W zakresie aktualnie realizowanej inwestycji, Gmina stwierdza, iż do nowo wybudowanej sieci nie zostanie podłączona żadna jednostka organizacyjna Gminy, gdyż na dzień 1 stycznia 2017 roku (moment centralizacji rozliczeń podatku VAT), przy pozostałym do zrealizowania odcinku sieci kanalizacyjnej, żadna jednostka organizacyjna gminy nie posiada swojej siedziby. Podsumowując w związku z bieżącą realizacją tej inwestycji, Gmina będzie w całości dokonywała sprzedaży opodatkowanej.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w zakresie bieżących prac dotyczących gospodarki kanalizacyjnej pn. „… będzie miał prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zatem należy wskazać, że od dnia dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy z podległymi jej jednostkami wszelkie czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy (zarówno pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) będą miały charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że czynności które będą wykonywane przez jednostki budżetowe i zakłady budżetowe będą czynnościami Gminy, bowiem od momentu „centralizacji” Gmina (obsługujący ją Urząd Gminy), nie działa w charakterze odrębnego od swoich jednostek organizacyjnych, podatnika podatku VAT.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca z tytułu poniesionych wydatków dotyczących bieżących prac w ramach realizowanej inwestycji pn. „…” będzie miał prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te wydatki. Wnioskodawca wskazał bowiem, że po zakończeniu realizacji inwestycji mieszkańcy oraz przedsiębiorcy mogą się do niej podłączać, co skutkuje zawarciem umowy cywilnoprawnej na świadczenie usług odbioru odpadów ciekłych. Ponadto Wnioskodawca dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami ze stawką 8%. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza, iż do nowo wybudowanej sieci nie zostanie podłączona żadna jednostka organizacyjna Gminy oraz w związku z bieżącą realizacją tej inwestycji Gmina będzie w całości dokonywała sprzedaży opodatkowanej.

Tym samym Wnioskodawcy, będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących poniesionych z tytułu realizacji inwestycji, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i czynności te będą miały charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy. Przy czym, prawo to będzie przysługiwało, o ile nie występują przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji, a przy tym dokonania korekt deklaracji VAT-7K w związku realizacją inwestycji pn. „…”.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy;
  3. ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy o VAT do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 2 ustawy o VAT mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy o VAT mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Na mocy art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie do art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Z opisu sprawy wynika, że w zakresie otrzymanych faktur w związku z realizacją zadania pn. „…”, Gmina dokonała odliczenia, stosując „prewskaźnik”, w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Wskaźnik został wyliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz w załączniku do broszury informacyjnej z dnia 17 lutego 2016 r. dotyczącej zasad obliczania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Wyliczony wskaźnik wyniósł 20%. Opisana korekta deklaracji, dotyczy deklaracji złożonych w bieżącym roku tj. za I, II, III kwartał, gdyż w tych okresach Gmina otrzymywała faktury związane z ww. inwestycją i dokonywała odliczeń o obliczony prewskaźnik.

Jak stwierdzono wyżej Wnioskodawca z tytułu poniesionych wydatków dotyczących bieżących prac w ramach realizowanej inwestycji pn. „…” będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.

Tym samym biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do dokonania pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł dokonać odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych po dokonaniu centralizacji VAT dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7K za I, II i III kwartał.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania inwestycyjnego „Uporządkowanie gospodarki ściekowej – budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami dla Gminy”.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina S. planuje w latach 2017-2023 zrealizować zadanie inwestycyjne pod nazwą „…”. Zakres tej inwestycji będzie obejmował m.in.: dokumentację projektową, roboty budowlane oraz nadzór inwestycyjny. Inwestycja realizowana będzie w zakresie obowiązkowych zadań własnych gminy, gdyż w ramach zadań nałożonych na gminy mieści się bowiem zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności takich jak odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Realizacja zadania (rozbudowa) zostanie rozpoczęta w 2018 r. Przewidywany termin zakończenia projektu to – 2023 r. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Gmina planuje wyłonić w drodze przetargu wykonawcę. Wykonana sieć kanalizacji sanitarnej wykorzystywana będzie do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, gdyż Gmina po zakończeniu inwestycji podpisze z podmiotami zewnętrznymi umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za odbiór odpadów ciekłych na podstawie których wystawiane będą faktury VAT z 8% stawką podatku VAT. Gmina w tej sytuacji nie będzie realizowała sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto po zakończeniu inwestycji Gmina, nie planuje przekazania rozbudowanej sieci kanalizacyjnej żadnemu podmiotowi, będzie sama dalej administrowała siecią kanalizacyjną, wystawiała faktury i uiszczała należny podatek.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji „…”, bowiem Wnioskodawca wskazał, że wykonana sieć kanalizacji sanitarnej wykorzystywana będzie do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, gdyż Gmina po zakończeniu inwestycji podpisze z podmiotami zewnętrznymi umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za odbiór odpadów ciekłych na podstawie których wystawiane będą faktury VAT z 8% stawką podatku VAT. Ponadto Gmina nie będzie realizowała sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w zakresie bieżących napraw związanych z występowaniem awarii wodociągów.

Z opisu sprawy wynika, że obecnie Gmina jest właścicielem istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, którą wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej – świadczy usługi odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Odbiorcami usług zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi są indywidualnie określone podmioty, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Usługi w powyższym zakresie, są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami, a podatek VAT należny wynikający z wystawionych podmiotom faktur jest wykazywany w rejestrach i deklaracjach VAT oraz odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Gmina jako administrator sieci wodociągowej, dokonuje jej modernizacji oraz w przypadku wystąpienia awarii, jej napraw. Przez Gminę przebiega główny rurociąg, na którym umieszczone są „zasuwy”, które w przypadku wystąpienia awarii sieci są zakręcane, zamykając w ten sposób dopływ wody. Powoduje to wyłączenie pewnego odcinka sieci z eksploatacji i w konsekwencji pozbawieniem części mieszkańców na czas naprawy wody. W związku z powyższym w przypadku wystąpienia awarii sieci wodociągowej, jest w stanie określić czy na danym odcinku, wyłączonym na czas napraw z eksploatacji, występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy też realizowana jest również sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu (sprzedaż na rzecz jednostek wewnętrznych).

W tym miejscu należy podkreślić, że o kwalifikacji wydatków związanych z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków (tzn. ustalenia czy związane są one z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą, a jednostkami z tytułu świadczenia usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzana ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę (placówki oświatowe oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej) służy infrastruktura wodna i kanalizacyjna. W przedmiotowej sprawie służy ona, poza działalnością gospodarczą, także działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT oraz w ramach działalności gospodarczej również działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zatem wydatki związane z dostarczaniem wody, odprowadzaniem ścieków dotyczą działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę i jej jednostki organizacyjne, jak również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli podatnik jest w stanie przyporządkować zakupy w całości do działalności opodatkowanej, to odliczenie z tytułu tych zakupów przysługuje mu w całości.

Z kolei jeżeli jest w stanie przyporządkować zakupy wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu – to odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów nie przysługuje mu w ogóle. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu) i nie jest w stanie dokonać przypisania zakupów wyłącznie do działalności gospodarczej, kwotę podatku naliczonego do odliczenia należy ustalić z zastosowaniem sposobu określenia preproporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-h oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Odnośnie odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w związku z wystąpieniem awarii sieci wodociągowej należy wskazać, że skoro Wnioskodawca jest w stanie określić, czy na danym odcinku, na którym doszło do awarii, występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy też realizowana jest również sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu oznacza to, że jest w stanie przyporządkować wydatki do czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawcy w odniesieniu do wydatków poniesionych z tytułu wystąpienia awarii sieci wodociągowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, w przypadku, gdy na danym odcinku sieci wodociągowej nie znajduje się żadna jednostka organizacyjna Gminy. W przypadku zaś, gdy na danym odcinku sieci wodociągowej wyłączonym na czas naprawy, znajduje się jednostka organizacyjna Gminy, Gmina będzie miała tylko częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj