Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.408.2017.2.JG
z 15 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dostawy działek niezabudowanych nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 39,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy budynków znajdujących się na działkach nr 265, 62, 63, wraz z gruntem, na którym budynki te są posadowione.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat stanowi lokalną wspólnotę samorządową osób zamieszkałych na jego terytorium. Ma osobowość prawną. Działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 roku, poz.814 z późn. zm). Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgimnazjalnym, m.in. w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, kultury fizycznej i turystyki, gospodarki wodnej, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, ochrony praw konsumenta, obronności, promocji powiatu, itp.


Na mocy art. 6 ust. 2 tej ustawy powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.


Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, który stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Od 1 stycznia 2017 roku na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarowi usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2016, poz.1454) Powiat dokonał centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi podległymi Powiatowi.


W charakterze podatnika od towarów i usług w sprawach gospodarowania nieruchomościami należącymi do zasobu Skarbu Państwa występuje Powiat, bowiem Skarb Państwa jako osoba prawna zleca Staroście zadania z zakresu administracji rządowej zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 roku, poz. 2147 z późn. zm.).

Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę nabył w całości z dobrodziejstwem inwentarza na podstawie prawomocnego Postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 16 grudnia 2013 r. spadek po bezpotomnie zmarłej 30 lipca 2002 roku Marii K. W toku wszczętego postępowania wyjaśniającego ustalono, iż w skład masy spadkowej wchodzi udział w 1/2 części w gospodarstwie rolnym położonym w miejscowościach C. i K.


Szczegółowy opis nabytego udziału przedstawia się następująco:

  1. W obrębie geodezyjnym C. znajdują się działki:
    1. Działka nr 265 o powierzchni 0,0800 ha (grunt zabudowany) w ogrodzeniu z uzbrojeniem w energię elektryczną, sieć wodociągową z możliwością podłączenia kanalizacji sanitarnej, zabudowana:
      1. drewnianym budynkiem mieszkalnym bez podpiwniczenia, krytym w części dachówką betonową, a w części eternitem, wybudowanym w 1950 roku o powierzchni zabudowy 48 m2 (pokój, kuchnia z przedsionkiem)
      2. murowanym budynkiem gospodarczym, bez podpiwniczenia, krytym dachówką betonową, wybudowanym w 1950 roku o powierzchni zabudowy 68 m2 (trzy pomieszczenia użytkowe).
    2. działki nr 39/1; 39/2; 39/3; 67; 120; 131; 228/2; 365/1; 365/3 i 393 o łącznej powierzchni 1,6870 ha (grunt rolny niezabudowany). W rejestrze ewidencji gruntów i budynków nieruchomości sklasyfikowane są jako grunty zadrzewione i zakrzewione, rowy, pastwiska trwałe, łąki trwałe i grunty orne.
  2. W obrębie geodezyjnym K. znajdują się działki:
    1. Działki nr 62 i 63 o łącznej powierzchni 1,1000 ha (grunt rolny w części zabudowany i ogrodzony) z uzbrojeniem w energię elektryczną, sieć wodociągową i kanalizację sanitarną, zabudowane:
      1. murowanym budynkiem mieszkalnym z wysokim podpiwniczeniem (część kuchenno-sypialnia z przedsionkiem, garaż, część użytkowana gospodarczo), krytym eternitem, wybudowanym w 1980 roku, o powierzchni zabudowy 100 m2 (trzy pokoje, kuchnia i łazienka)
      2. działka nr 90 o powierzchni 0,6400 ha (grunt rolny niezabudowany). W rejestrze ewidencji gruntów i budynków nieruchomość sklasyfikowana jest jako łąki trwałe.

Wójt Gminy wydał zaświadczenie z dnia 29 września 2017 roku, w którym poświadczył, że:

  1. dla terenu położenia działek o nr 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 265, 365/1, 365/3, 393 w obrębie gruntów C. brak jest planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego oraz w gminie nie były ustalone warunki zabudowy i zagospodarowania terenu w trybie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 roku (Dz. U. 2017, poz. 1073). Ponadto dla terenu położenia tych działek w obrębie gruntów C. w gminie Zakrzew nie była podjęta uchwała, o której mowa w art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz. U. 2017, poz.1023) i nie ma planu miejscowego rewitalizacji a działki nie leżą na terenie specjalnej strefy rewitalizacji.
  2. dla terenu położenia działek o nr ew. 62, 63, 90 w obrębie gruntów K. brak jest planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego i nie były ustalone warunki zabudowy i zagospodarowania terenu w trybie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 roku (Dz. U. 2017, poz. 1073). Ponadto dla terenu położenia tych działek w obrębie gruntów K. nie była podjęta uchwała, o której mowa w art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 r. (Dz. U.2017, poz.1023) i nie ma planu miejscowego rewitalizacji a działki nie leżą na terenie specjalnej strefy rewitalizacji.


Wojewoda w drodze Zarządzenia z dnia 30 stycznia 2017 roku wyraził zgodę na zbycie w drodze bezprzetargowej udziałów we współwłasności z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa nieruchomości położonych w obrębach C. i K. na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami.


Zbycie przez Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę nabytego udziału w opisanym gospodarstwie rolnym następuje na rzecz osoby fizycznej - drugiego współwłaściciela korzystającego z pierwszeństwa na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2016 roku, poz. 2147 z późn. zm.).


Cena zbywanego udziału określona przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego została ustalona na kwotę 232.450,00 złotych a następnie pomniejszona o kwotę 7.600,00 złotych (tj. o poniesione przez współwłaściciela nakłady konieczne) i wynosi 224.850,00 złotych do zapłaty.


Z uwagi na to, że nabywca korzystający z pierwszeństwa w nabyciu z mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami nie spełnia kryterium „rolnika” w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (tj. Dz. U. z 2016 roku, poz. 2052 z późn. zm.) obecnie jest opracowywany wniosek o uzyskanie zgody Agencji Nieruchomości Rolnych na sprzedaż działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Powiat wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej jako Skarb Państwa przy sprzedaży w tym przypadku 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w stosunku do działek nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 393 o łącznej powierzchni 2,3270 ha, które występują jako grunty rolne niezabudowane?
  2. Czy Powiat wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej jako Skarb Państwa przy sprzedaży w tym przypadku 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43. ust. 1 pkt 10 pkt b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w przypadku działki nr 265 o powierzchni 0,0800 ha, występującej jako grunt zabudowany oraz działek nr 62 i 63 o powierzchni 1,1000 ha jako grunt rolny w części zabudowany i ogrodzony?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat może skorzystać ze zwolnionej stawki podatku VAT przy sprzedaży osobie fizycznej 1/2 udziałów w opisanej nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w przypadku działek występujących jako grunty rolne niezabudowane, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 pkt b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.


Powiat jest organem władzy państwowej i realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska i przyrody.


Powiat ma osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.


W charakterze podatnika od towarów i usług w sprawach gospodarowania nieruchomościami należącymi do zasobu Skarbu Państwa występuje Powiat. Jak wynika z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2016 roku, poz. 2147 z późn. zm.) Skarb Państwa jako osoba prawna zleca Staroście zadania z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, a zatem zgodnie z art. 2 pkt 6 grunty spełniają definicje towaru, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Również sprzedaż udziału w prawie własności gruntu należy traktować jako dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednakże Powiat na mocy art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym będąc czynnym podatnikiem podatku VAT nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 16 grudnia 2013 roku nabył w drodze spadku po zmarłej osobie z dobrodziejstwem inwentarza w całości Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę. Starosta zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami jest organem reprezentacyjnym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami, gdyż wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej. Nieruchomość ta jako 1/2 części w gospodarstwie rolnym położonym w miejscowościach C. i K. została przyjęta do zasobu Skarbu Państwa.

Powiat jako Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę ego zamierza zbyć (sprzedać) z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa nabyty w ramach spadku udział we współwłasności nieruchomości osobie fizycznej - drugiemu współwłaścicielowi w formie aktu notarialnego za zgodą Wojewody. Wartość tego udziału została ustalona na podstawie wartości określonej w operacie szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego.


W rejestrze ewidencji gruntów i budynków nieruchomości niezabudowane (działki nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 393) figurują jako grunty zadrzewione i zakrzewione, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty orne i rowy.


Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego i naszym zdaniem sprzedaż tych gruntów jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, który mówi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


W przypadku nieruchomości zabudowanych (działki nr 265, 62 i 63), które w rejestrze ewidencji gruntów i budynków figurują jako tereny mieszkaniowe i użytki rolne zabudowane, gdzie Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również biorąc pod uwagę okres wybudowania budynków (w 1950 roku i 1980 roku) zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tych gruntów jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 pkt b), który stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W naszym przypadku dostawa udziału w budynku będzie dokonana w okresie dłuższym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia przyjmując, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło odpowiednio w 1950 r. i 1980 r.

W konsekwencji sprzedaż udziału objęta będzie zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem w odniesieniu do tej nieruchomości zabudowanej doszło już do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynie okres krótszy niż dwa lata.


Sprzedaż udziału we współwłasności budynków stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem Powiat sprzedając 1/2 udziału w nieruchomości składającej się z zabudowanej budynkami działki, dokonuje de facto sprzedaży towaru, a dokładniej sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem wraz z gruntem, na którym jest posadowiony. W przypadku dostawy budynków trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Stanowi to przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, co oznacza że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia z VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego gdy dostawa 1/2 udziału w budynku korzystać będzie ze zwolnienia od podatku, również dostawa udziału w działkach korzystać będzie ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Powiat nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie tej nieruchomości, a w związku z tym nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, który stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Biorąc pod uwagę powyższe Powiat będzie mógł zastosować przy sprzedaży udziału we współwłasności nieruchomości zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 9 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dostawy działek niezabudowanych nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 39, oraz nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy budynków znajdujących się na działkach nr 265, 62, 63, wraz z gruntem na którym budynki te są posadowione.


Ad 1


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.


Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W nawiązaniu do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.


Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.


Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.


Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego (tj. przeznaczenie określonego gruntu ocenić należy wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości).

Z przedstawionej we wniosku opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę nabył na podstawie prawomocnego Postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 16 grudnia 2013 r. spadek w wysokości 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym po zmarłej 30 lipca 2002 roku M. K. W skład masy spadkowej wchodzą m.in. działki niezabudowane nr 90; 39/1; 39/2; 39/3; 67; 120; 131; 228/2; 365/1; 365/3 i 393 o łącznej powierzchni 2,3270 ha (grunt rolny niezabudowany). W rejestrze ewidencji gruntów i budynków nieruchomości sklasyfikowane są jako grunty zadrzewione i zakrzewione, rowy, pastwiska trwałe, łąki trwałe i grunty orne. W odniesieniu do tych gruntów brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz nie ma ustalonych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca w drodze Zarządzenia z dnia 30 stycznia 2017 r. uzyskał zgodę na zbycie w drodze bezprzetargowej ww. udziałów w działkach niezabudowanych drugiemu współwłaścicielowi spadku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Powiat przy sprzedaży w tym przypadku 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w stosunku do działek nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 393 o łącznej powierzchni 2,3270 ha.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że do dostawy 1/2 udziału w działkach niezabudowanych nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 393, które sklasyfikowane są jako grunty zadrzewione, zakrzewione, rowy, łąki, pastwiska i grunty orne, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe nieruchomości niezabudowane nie stanowią terenów budowlanych w myśl art. 2 pkt 33 ustawy.


W związku z tym w odpowiedzi na pyt. nr 1, należy wskazać że, Wnioskodawca przy sprzedaży 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy w stosunku do dostawy działek nr 90, 39/1, 39/2, 39/3, 67, 120, 131, 228/2, 365/1, 365/3 i 393 o łącznej powierzchni 2,3270 ha, które występują jako grunty rolne niezabudowane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, chyba, że:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zauważyć, ze w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarci umowy dostawy budynków, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak wiec ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).


Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w drodze spadku również nieruchomości zabudowane: działkę nr 265 o powierzchni 0,0800 ha ogrodzoną, uzbrojoną w energię elektryczną, sieć wodociągową z możliwością podłączenia kanalizacji sanitarnej zabudowaną drewnianym budynkiem mieszkalnym bez podpiwniczenia, krytym w części dachówką betonową, a w części eternitem, wybudowanym w 1950 roku o powierzchni zabudowy 48 m2 (pokój, kuchnia z przedsionkiem), murowanym budynkiem gospodarczym, bez podpiwniczenia, krytym dachówką betonową, wybudowanym w 1950 roku o powierzchni zabudowy 68 m2 (trzy pomieszczenia użytkowe), a także działki nr 62 i 63 o łącznej powierzchni 1,1000 ha w części zabudowane i ogrodzone z uzbrojeniem w energię elektryczną, sieć wodociągową i kanalizację sanitarną zabudowane murowanym budynkiem mieszkalnym z wysokim podpiwniczeniem (część kuchenno-sypialnia z przedsionkiem, garaż, część użytkowana gospodarczo), krytym eternitem, wybudowanym w 1980 roku, o powierzchni zabudowy 100 m2 (trzy pokoje, kuchnia i łazienka). Powyższe nieruchomości figurują w rejestrze ewidencji gruntów i budynków jako tereny mieszkaniowe i użytki rolne zabudowane w stosunku do których brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy przy sprzedaży w tym przypadku 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w przypadku działki nr 265 występującej jako grunt zabudowany oraz działek nr 62 i 63 jako grunt rolny w części zabudowany i ogrodzony.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu zarówno do drewnianego budynku mieszkalnego, murowanego budynku gospodarczego jak i murowanego budynku mieszkalnego nabytych przez Wnioskodawcę w drodze spadku doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży miną co najmniej dwa lata, ponadto Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości. Tym samym do dostawy przedmiotowych budynków znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


W związku z tym w odpowiedzi na pyt. nr 2, należy wskazać że, Wnioskodawca przy sprzedaży w tym przypadku 1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w odniesieniu do działki nr 265 występującej jako grunt zabudowany oraz działek nr 62 i 63 występujących jako grunty rolne w części zabudowane i ogrodzone.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie 2 uznano za nieprawidłowe, gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż przedmiotowych nieruchomości zabudowanych budynkami (mieszkalnymi i budynkiem gospodarczym) przedstawionymi we wniosku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jednakże dostawa ww. nieruchomości zabudowanych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj