Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DPP9.841.13.2017.RM
z 27 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Szef Krajowej Administracji Skarbowej, zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 maja 2017 r., nr 0111-KDIB4.4014.4.2017.2.PM, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z datą wpływu 1 marca 2017 r. (uzupełnionego w dniu 12 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zachowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej „PCC”) w zakresie skutków podatkowych zachowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150, dalej „u.p.c.c.”).

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 31 marca 2017 r. nr 0111-KDIB4.4014.4.2017.1.PM organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 12 kwietnia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 17 lutego 2017 r. Wnioskodawca wraz z małżonką zakupił nieruchomość stanowiącą ponad 1 ha gruntu rolnego (dokładnie 1,265 ha). Wnioskodawca (i jego żona) skorzystali ze zwolnienia podatkowego z uwagi na to, iż w wyniku zakupu nieruchomości obszar gospodarstwa przekroczył 11 ha oraz nabywcy spełnili pozostałe warunki wskazane w ustawie do skorzystania z tego zwolnienia podatkowego.

Wnioskodawca zamierza podarować swojemu bratu część z dotychczasowego gospodarstwa rolnego. Powierzchnia działek, które Wnioskodawca zamierza podarować stanowi 3,1197 ha gruntów rolnych określonych w ewidencji gruntów jako: łąki trwałe, grunty zakrzewione, grunty orne.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do organu podatkowego 12 kwietnia 2017 r. wynika, że:

  • po zbyciu nieruchomości na rzecz brata Wnioskodawca będzie posiadał gospodarstwo rolne większe niż 11 ha, ale mniejsze niż 300 ha,
  • nieruchomość rolna nabyta 17 lutego 2017 r. będzie wchodzić w skład prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego,
  • na nabytych gruntach nie będzie prowadzona inna działalność aniżeli rolnicza,
  • Wnioskodawca nie planuje zbyć ani wydzierżawić nabytej nieruchomości.

W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie:

Jeżeli w najbliższym czasie część z dotychczasowego gospodarstwa rolnego podaruję swojemu bratu, to utracę tę ulgę, z której skorzystałem przy akcie z 17 lutego 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on utracić tej ulgi, ponieważ ustawę stosuje się tylko na przyszłość w wyniku czego Wnioskodawca nie może się pozbyć tylko tej części nieruchomości, którą zakupił korzystając ze zwolnienia.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, działając na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm., dalej „O.p”), w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2017 r. nr 0111-KDIB4.4014.4.2017.2.PM, stanowisko Wnioskodawcy uznał za prawidłowe. W interpretacji tej organ podatkowy stwierdził, że w myśl art. 1 ust. 1 pkt l lit. a) u.p.c.c. podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. O powstaniu obowiązku uiszczenia PCC decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 u.p.c.c., moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Stosownie zaś do art. 6 ust. 1 pkt 1 u.p.c.c., podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy. Przy czym w u.p.c.c. przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści wniosku wynika, że w dniu 17 lutego 2017 r. Wnioskodawca zakupił nieruchomość stanowiącą ponad 1 ha gruntu rolnego. Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia podatkowego określonego ww. art. 9 pkt 2 u.p.c.c. Wnioskodawca zamierza podarować swojemu bratu część z dotychczasowego gospodarstwa rolnego. Powierzchnia działek, które Wnioskodawca zamierza podarować stanowi 3,1197 ha gruntów rolnych określonych w ewidencji gruntów jako: łąki trwałe, grunty zakrzewione, grunty orne. Z treści wniosku wynika, iż przedmiotem darowizny ma być inna część gospodarstwa rolnego – inne działki niż te, do których zastosowano zwolnienie.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ww. ustawy ma charakter warunkowy. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, jak również dla zachowania prawa do zwolnienia, koniecznym jest m.in., aby powierzchnia utworzonego lub powiększonego gospodarstwa rolnego przez nabywcę była nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to było prowadzone przez nabywcę przez okres pięciu lat od dnia nabycia.

W przypadku niedotrzymania tych warunków następuje utrata zwolnienia od podatku. Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że po zbyciu nieruchomości na rzecz brata Wnioskodawca będzie posiadał gospodarstwo rolne większe niż 11 ha, ale mniejsze niż 300 ha. Przedmiotem darowizny ma być inna część gospodarstwa rolnego – inne działki niż te, do których zastosowano zwolnienie. Nieruchomość rolna nabyta 17 lutego 2017 r. będzie wchodzić w skład prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego. Na nabytych gruntach nie będzie prowadzona inna działalność aniżeli rolnicza. Wnioskodawca nie planuje zbyć ani wydzierżawić nabytej nieruchomości.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego oraz powołanymi przepisami zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zostanie więc spełniony warunek prowadzenia gospodarstwa rolnego o powierzchni nie mniejszej niż 11 ha i nie większej niż 300 ha, przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Nie stanowi bowiem wg organu podatkowego przesłanki do utraty zwolnienia zbycie przed upływem 5 lat od dnia nabycia, innej, fizycznie oznaczonej części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, niż będącej przedmiotem zwolnienia, o ile w wyniku takiego zbycia, powierzchnia gruntów będących przedmiotem zwolnienia (samych lub łącznie z innymi będącymi własnością nabywcy) będzie spełniała, wymagany art. 9 pkt 2 cyt. ustawy, obszar gospodarstwa rolnego.

Reasumując, w oparciu o przywołane przepisy oraz opisane we wniosku zdarzenie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że analizowana we wniosku czynność planowanego zbycia części nieruchomości z dotychczasowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy na rzecz jego brata nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do zachowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Omawiane zwolnienie miało bowiem zastosowanie wyłącznie do nieruchomości rolnej nabytej 17 lutego 2017 r. (nie zaś do części nieruchomości zbywanej na rzecz brata Wnioskodawcy) i w zakresie tej części nieruchomości Wnioskodawca nie naruszy warunków koniecznych do zachowania ww. ulgi tj. będzie prowadził w całości nabyte gospodarstwo rolne (utworzone/powiększone w wyniku nabycia nieruchomości objętej zwolnieniem – nie mniejsze niż 11 ha i nie większe niż 300 ha) przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia tejże nieruchomości.

Wobec powyższego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stanowisko Wnioskodawcy uznał za prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej zważył, co następuje.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza podarować swojemu bratu część z dotychczasowego prowadzonego gospodarstwa rolnego. Przy czym powierzchnia działek, które zamierza podarować bratu wynoszą 3,1197 ha gruntów rolnych określonych w ewidencji gruntów jako: łąki trwałe, grunty zakrzewione, grunty orne. Po dokonaniu darowizny nieruchomości na rzecz brata Wnioskodawca będzie posiadał gospodarstwo rolne większe niż 11 ha, ale mniejsze niż 300 ha. Nieruchomość rolna nabyta 17 lutego 2017 r. (przy której Wnioskodawca wraz z żoną skorzystał ze zwolnienia podatkowego z uwagi na to, że w wyniku zakupu nieruchomości obszar gospodarstwa został powiększony oraz nabywca spełnił pozostałe warunki wskazane w ustawie do skorzystania z tego zwolnienia podatkowego) będzie wchodzić w skład prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego. Na nabytych gruntach nie będzie prowadzona inna działalność aniżeli rolnicza. Wnioskodawca nie planuje zbyć ani wydzierżawić nabytej nieruchomości.

Dokonując interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania PCC umowy sprzedaży nie można zgodzić się z oceną prawną tego stanowiska przedstawioną przez Wnioskodawcę, a także organ, który wydał powyższą interpretację indywidualną, zgodnie z którą w opisanym stanie faktycznym planowana przez Wnioskodawcę czynność w postaci darowizny części nieruchomości z dotychczasowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy na rzecz jego brata nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do zachowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 u.p.c.c. w związku z zakupem w dniu 17 lutego 2017 r. nieruchomości i spełnianiem warunków wskazanych w ustawie do skorzystania z tego zwolnienia podatkowego.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 u.p.c.c. zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9);

Ww. przepis w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. nie przewiduje regulacji, która by pozwalała zachować zwolnienie w przypadku uszczuplenia obszaru gospodarstwa rolnego powiększonego w wyniku zakupu własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami przed upływem ustawowego terminu 5 lat od dnia nabycia nieruchomości, od której przysługuje zwolnienie w PCC.

Wnioskodawca nabył nieruchomość stanowiącą ponad 1 ha gruntu rolnego (1,265 ha) w dniu 17 lutego 2017 r., powiększając dotychczas prowadzone gospodarstwo rolne. Zatem zgodnie z brzmieniem obowiązujących przepisów u.p.c.c. ma On obowiązek (chyba, że nie zamierza skorzystać ze zwolnienia) prowadzenia tego gospodarstwa rolnego powiększonego o tą nieruchomość do 17 lutego 2022 r. Zatem warunki zwolnienia z PCC zawarte w wyżej cytowanym przepisie muszą być spełnione łącznie – w tym przypadku warunek powiększenia gospodarstwa rolnego, a następnie warunek prowadzenia przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia.

Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, która weszła w skład gospodarstwa rolnego powinien prowadzić to powiększone gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym jak również dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego a będące jego częścią w chwili zakupu.

W doktrynie podkreśla się, że celem ustanowienia omawianego zwolnienia jest wspieranie zakładania gospodarstw rolnych i prowadzenia w nich produkcji oraz poprawa struktury agrarnej, przede wszystkim przez powiększenie obszaru gospodarstw rolnych. Tak więc obszar powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być uszczuplony w okresie 5 lat od dnia jego nabycia, a zbycie jakiejkolwiek części tego gospodarstwa powoduje utratę zwolnienia od podatku w całości.

Reasumując w analizowanym stanie faktycznym stwierdzić należy, że przedstawiona we wniosku czynność planowanej darowizny części nieruchomości wchodzącej w skład dotychczasowego gospodarstwa rolnego (obecnie tworząca powiększone gospodarstwo rolne) Wnioskodawcy na rzecz jego brata spowoduje utratę przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 u.p.c.c. Omawiane zwolnienie odnosi się do nieruchomości rolnej nabytej dnia 17 lutego 2017 r., a warunki konieczne do zachowania ww. ulgi w postaci prowadzenia powiększonego gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia nieruchomości nie zostaną dotrzymane, gdyż Wnioskodawca przekazałby w drodze darowizny część gruntów rolnych stanowiących część wcześniej prowadzonego gospodarstwa rolnego. W ten sposób Wnioskodawca będzie działał niezgodnie z celem ustanowienia omawianego zwolnienia, gdyż w wyniku planowanej czynności pomniejszy, a nie powiększy gospodarstwo rolne tracąc prawo do zwolnienia z opodatkowania PCC.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w zmienianej interpretacji indywidualnej należy uznać za nieprawidłowe.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Szef Krajowej Administracji Skarbowej w Warszawie, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj