Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.407.2017.2.IG
z 28 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2017 r. (data wpływu 16 listopada 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. otrzymane przez Wnioskodawce w dniu 8 listopada 2017 r. oraz w dniu 17 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia i braku obowiązku wystawienia faktur korygujących – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia i braku obowiązku wystawienia faktur korygujących. Wniosek został uzupełniony dniu 15 listopada 2017 r. (data wpływu 16 listopada 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. otrzymane przez Wnioskodawce w dniu 8 listopada 2017 r. oraz w dniu 17 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektu w Elektrowni Y. Sp. z o.o. zlecił spółce E. Sp. z o.o. wykonywanie następujących czynności:

(1) Prefabrykacja rurociągów, prefabrykacja konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacja kolektorów (usługa na materiale Zamawiającego) - zlecenie polegające na wykonawstwie elementów rurociągów i elementów konstrukcji wsporczej, prace wykonywane na terenie spółki E. Sp. z o.o.;

(2) Wykonanie prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu - zlecenie realizowane na terenie spółki E. Sp. z o.o.;

(3) Malowanie rurociągów na prefabrykacji - powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne - czysty montaż, gospodarka magazynowa, malowanie konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowanie spoin montażowych - zlecenie realizowane na terenie spółki E. Sp. z o.o.


Za wykonanie powyższych czynności spółka E. wystawiała faktury VAT na rzecz Y. Sp. z o.o. z naliczeniem podatku VAT.


W związku z otrzymaniem ww. faktur VAT, spółka Y. powołując się na ustawę z dnia 1 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw nowelizującą ustawę z dnia 11 marca 2004 roku od podatku od towarów i usług m.in. w zakresie mechanizmu odwrotnego obciążania jako prawidłowego do rozliczenia podatku VAT za usługi wymienione w Załączniku nr 14 do ustawy, przy łącznym spełnieniu wskazanych w ustawie warunków, wskazała iż do każdej wystawionej faktury E. Sp. z o.o. powinna dołączyć opinię interpretacyjną o prawidłowości dokonanej klasyfikacji usługi wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego oraz oświadczenie o przyczynach uznania za podatnika VAT.

Mając powyższe na uwadze E. Sp. z o.o. zwróciła się do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem z dnia 16 marca 2017 roku o wskazanie klasyfikowania usług z ww. umów podwykonawczych łączących E. Sp. z o.o. z Y. Sp. z o.o., zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


W piśmie z dnia 11 maja 2017 roku Urząd Statystyczny wymienił wszystkie możliwe grupy przypisane do ww. usług podwykonawczych, nie dając jednoznacznej odpowiedzi dla Spółki. Wskazano grupy:

  • 43.99.50.0 - Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych;
  • 42.21.2 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;
  • 25.11.23.0 - Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium;
  • 24.2 - Rury, przewodu rurowe, profile drążone i łączniki, ze stali.

Spośród ww. grup klasyfikacji PKWiU, te oznaczone symbolami 43.99.50 i 42.21.2 są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy od podatku od towarów i usług, czyli zachodzą przesłanki do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia z art. 17 ust 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z kolei wskazany przez Urząd Statystyczny numer PKWiU 25.11.23.0 był dotychczas stosowany przez E. Sp. z o.o. do usług polegających na (1) Prefabrykacji rurociągów, prefabrykacji konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacji kolektorów (2) Wykonaniu prób ciśnieniowych rurociągów - czystego montażu. Zaś do usług (3) Malowania rurociągów na prefabrykacji - powierzchnie wewnętrzne i zewnętrzne-czysty montaż, gospodarki magazynowej, malowania konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowania spoin montażowych był stosowany symbol PKWiU 25.61, a nie wskazane przez Urząd Statystyczny nr 43.99.50.0 i 42.21.2.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 listopada 2017 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że Kontrahent, na rzecz którego Wnioskodawca wykonuje świadczenia jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Ponadto na pytanie - w jakim celu kontrahent nabywa od Wnioskodawcy świadczenia, których dotyczy pytanie, w tym należy jednoznacznie wskazać czy kontrahent nabywa świadczenia od Wnioskodawcy celem wykonania na rzecz innego podmiotu usługi budowlanej wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy - Wnioskodawca wyjaśnił, że Kontrahent nabywa od Wnioskodawcy świadczenia celem wykonania na rzecz innego podmiotu usługi budowlanej wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Na pytanie – o wskazanie pełnego siedmiocyfrowego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, którego dotyczy pytanie wskazanego w punkcie 1 zdarzenia przyszłego, tj. prefabrykacji rurociągów, prefabrykacja konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacja kolektorów - Wnioskodawca wyjaśnił, że Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. prefabrykacji rurociągów, prefabrykacji konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacji kolektorów - to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

Na pytanie – o wskazanie pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, którego dotyczy pytanie wskazanego w punkcie 2 zdarzenia przyszłego, tj. wykonania prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu – Wnioskodawca wyjaśnił, że Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. wykonania prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu, to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

Na pytanie - o wskazanie pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, którego dotyczy pytanie wskazanego w punkcie 3 zdarzenia przyszłego, tj. malowania rurociągów na prefabrykacji – powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne – czysty montaż, gospodarka magazynowa, malowanie konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowanie spoin montażowych – Wnioskodawca wyjaśnił, że Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293. z późn. zm.) dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. malowania rurociągów na prefabrykacji - powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne - czysty montaż, gospodarka magazynowa, malowanie konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowanie spoin montażowych, to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowej sprawie zachodzi mechanizm odwrotnego obciążenia z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a spółka E. Sp. z o.o. powinna wystawić korekty faktur - pomniejszenie o podatek VAT, co do usług będących przedmiotem ww. umów podwykonawczych pomiędzy E. Sp. z o.o., a Y. Sp. z o.o.?

Stanowisko Wnioskodawcy


W przedmiotowej sprawie nie zachodzi mechanizm odwrotnego obciążania z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż usługi wykonywane przez E. Sp. z o.o. na rzecz Y. Sp. z o.o. nie są robotami ogólnobudowlanymi i tym samym nie mają tu zastosowania numery PKWiU 42.21.2 i 43.99.50.0. Zasadnym jest wskazanie, iż zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz.U.2017, poz. 1332) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. E. Sp. z o.o. wykonywał usługi budowlane, ale polegające na dostarczeniu gotowych elementów, które były wytworzone, poddane próbie ciśnieniowej i pomalowane w jego zakładzie.

Dotychczas E. Sp. z o.o. stosował do usług polegających na (1) Prefabrykacji rurociągów, prefabrykacji konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacja kolektorów (2) Wykonaniu prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu, symbol 25.11.23.0 oraz do (3) Malowania rurociągów na prefabrykacji-powierzchnie wewnętrzne i zewnętrzne - czysty montaż, gospodarki magazynowej, malowania konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowania spoin montażowych symbol PKWiU 25.61. W niniejszej sprawie E. Sp. z o. o. dokonywał wymienione powyżej czynności w swojej siedzibie, tym samym nie podejmował robót ogólnobudowlanych w miejscu realizacji projektu tj. na budowie Bloków w Elektrowni, i stąd też usług tych nie można zakwalifikować jako symbole PKWiU 43.99.50 i 42.21.2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.


Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do dokonania klasyfikacji nabywanych świadczeń.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku - symbol PKWiU 42.22.23.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU usług świadczonych na rzecz Kontrahenta) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Natomiast według art. 17 ust. 1h ustawy – w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Ponadto, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego – art. 17 ust. 2 ustawy.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.


Zatem, ustalenie czy dana usługa podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
  • usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę.


Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.


W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług (…).


Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.


Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),


a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Zatem w sytuacji gdy podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, wówczas podatnik dokonujący dostaw lub świadczący usługę wystawia na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględnia stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna być jednak opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.


Jednocześnie zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z realizacją projektu pn. "Montaż rurociągów wraz z malowaniem podkładowym zewnętrznej powierzchni rurociągów i zabezpieczeniem wewnętrznej powierzchni rurociągów na budowie Bloków Y. Sp. z o.o. zlecił Wnioskodawcy wykonywanie następujących czynności:

(1) Prefabrykacja rurociągów, prefabrykacja konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacja kolektorów (usługa na materiale Zamawiającego) - zlecenie polegające na wykonawstwie elementów rurociągów i elementów konstrukcji wsporczej, prace wykonywane na terenie spółki E. Sp. z o.o.;

(2) Wykonanie prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu - zlecenie realizowane na terenie spółki E. Sp. z o.o.;

(3) Malowanie rurociągów na prefabrykacji - powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne - czysty montaż, gospodarka magazynowa, malowanie konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowanie spoin montażowych - zlecenie realizowane na terenie spółki E. Sp. z o.o.


Za wykonanie powyższych czynności spółka E. wystawiała faktury VAT na rzecz Y. Sp. z o.o. z naliczeniem podatku VAT.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Kontrahent, na rzecz którego Wnioskodawca wykonuje świadczenia jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Kontrahent nabywa od Wnioskodawcy świadczenia celem wykonania na rzecz innego podmiotu usługi budowlanej wymienionej w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. prefabrykacji rurociągów, prefabrykacji konstrukcji wsporczych do zamocowań rurociągów, prefabrykacji kolektorów - to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni. Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. wykonania prób ciśnieniowych rurociągów, czystego montażu, to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni. Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. dla realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia, tj. malowania rurociągów na prefabrykacji - powierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne - czysty montaż, gospodarka magazynowa, malowanie konstrukcji pomocniczej i podparć oraz malowanie spoin montażowych, to 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w przedmiotowej sprawie zachodzi mechanizm odwrotnego obciążenia z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy i czy Wnioskodawca powinien wystawić korekty faktur - pomniejszenie o podatek VAT - co do usług będących przedmiotem umów.


Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów ustawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonych na rzecz Zamawiającego usług znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz usługobiorca z którym Wnioskodawca zawarł umowę jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.


Jak wskazał Wnioskodawca na rzecz Zamawiającego świadczy usługi, sklasyfikowane do PKWiU 42.22.23.0 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni. Natomiast ustawodawca w pozycji 13 załącznika nr 14 do ustawy wymienił usługi klasyfikowane do PKWiU 42.22.23.0 jako podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia. Jednocześnie jak wskazano Zamawiający nabywa świadczenia wymienione w załączniku nr 14 do ustawy (usługi budowlane sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU 42.22.23.0) od Wnioskodawcy celem wykonania na rzecz innego podmiotu usług budowlanych wymienionych w poz 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem w opisanej sytuacji z całokształtu okoliczności i charakteru wykonywanych usług wynika, że Wnioskodawca działa jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem w tym konkretnym przypadku są spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym świadczone usługi budowlane sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU 42.22.23.0 podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Zatem to Zamawiający jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od tych nabywanych usług. Faktury wystawiane przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego dokumentujące przedmiotowe usługi stanowiące usługi, o których mowa w załączniku nr 14 do ustawy nie powinny zawierać danych przewidzianych w art. 106e ust. 1 pkt 12-14 ustawy o VAT, tj.: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwot podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.


W konsekwencji skoro Wnioskodawca za wykonanie przedmiotowych usług na rzecz Zamawiającego wystawił faktury VAT z naliczeniem podatku VAT winien zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy wystawić faktury korygujące.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj