Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.284.2017.1.AGR
z 14 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 8 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • w zakresie powstania przychodu w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół” i obowiązku ewidencjonowania przychodów – jest prawidłowe,
  • w zakresie kosztów uzyskania przychodów i obowiązku ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół” i obowiązku ewidencjonowania przychodów oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów i obowiązku ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg „stawki liniowej”, ewidencjonując zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych (PKD 46.33.Z).

Od dnia 2 października 2017 r. Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w programie „Program dla szkół” realizowanym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który zastąpi realizowane dotychczas przez Agencję Rynku Rolnego programy „Owoce w szkole” oraz „Mleko w szkole”. W województwie program będzie realizowany w okresie od dnia 2 października 2017 r. do dnia 9 lutego 2018 r. Wnioskodawca posiada zatwierdzenie do uczestnictwa w „Programie dla szkół” zgodnie z warunkami udziału w „Programie dla szkół”. Wnioskodawca jest zarejestrowany w krajowym systemie ewidencji producentów (numer identyfikacyjny EP)/Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców (numer rejestracyjny CRP).

Szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół określono w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1713).

Program finansowany jest ze środków pochodzących ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z Budżetu Krajowego.

„Program dla szkół” skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia. Celem „Programu dla szkół” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. Program ma również na celu propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.

Szkoła podstawowa, która chce uczestniczyć w programie może skorzystać z usług zatwierdzonego dostawcy poprzez zawarcie umowy na dostawy owoców i warzyw lub mleka.

Z uprawnionymi szkołami Wnioskodawca posiada zawarte umowy na rok szkolny 2017/2018.

Przedmiotem umów zawartych ze szkołami jest nieodpłatne dostarczanie do Szkoły:

  • owoców i warzyw (komponent owocowo-warzywny) w ciągu 10 wybranych tygodni, tj. 40,41,42,43,45,46,47,48,49,50,
  • mleka i produktów mlecznych (komponent mleczny) w ciągu 10 wybranych tygodni, tj. 40,41,42,43,45,46,47,48,49,50, dla dzieci regularnie uczęszczających do klas I-V w I semestrze roku szkolnego 2017/2018 dla określonej liczby uczniów. Dostawy owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych dostarczane do szkół będą wraz z dokumentacją potwierdzającą każdą dostawę.

W celu uzyskania pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych w ramach programu jako zatwierdzony dostawca Wnioskodawca będzie składać do właściwego miejscowo Dyrektora Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wniosek o pomoc. Wniosek o pomoc będzie mógł być złożony po pierwszych 5 tygodniach udostępniania i/lub po zakończeniu całego 10 tygodniowego okresu udostępniania w danym semestrze w terminie trzech miesięcy po zakończeniu udostępniania owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych w okresie, którego dotyczy wniosek. Do wniosku o pomoc Wnioskodawca będzie zobowiązany dołączyć oświadczenia szkół podstawowych o liczbie porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom - wystawione przez szkoły.

Wysokość stawek pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania ww. produktów określono w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na wypłatę pomocy krajowej w ramach współfinansowania programu dla szkół oraz wysokości stawek pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach tego programu w roku szkolnym 2017/2018 (Dz. U. z 2017 r., poz. 1598), które wynoszą:

  • 0,76 zł za jedną porcję owoców/warzyw,
  • 0,75 zł za jedną porcję mleka i przetworów mlecznych.

Wysokość wnioskowanej pomocy nie może być wyższa niż iloczyn odpowiedniej stawki pomocy dla 1 porcji i liczby udostępnionych porcji w okresie rozliczeniowym oraz liczby dzieci wynikającej z oświadczenia szkoły podstawowej o liczbie porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom.

W przypadku, gdy wniosek będzie spełniał wszystkie wymagania Dyrektor właściwego miejscowo Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wyda decyzje o przyznaniu pomocy w ramach „Programu dla szkół”.

Zapłata należnej kwoty pomocy będzie dokonana nie później niż trzy miesiące od dnia złożenia prawidłowo sporządzonego i ważnego wniosku o pomoc.

W przypadku otrzymania pomocy z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie ona stanowiła przychodów z działalności gospodarczej. W związku z uczestniczeniem w programie „Program dla szkół” Wnioskodawca będzie ponosił koszty bezpośrednie takie jak:

  • zakup owoców i warzyw.
  • zakup opakowań,
  • koszty utrzymania pojazdów,

oraz koszty pośrednie:

  • opłaty za usługi telekomunikacyjne,
  • koszty bankowe itp.

Wszystkie w przyszłości poniesione koszty związane z uczestnictwem w programie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów i nie będzie obowiązku dokonania wpisów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wszystkie poniesione w przyszłości koszty zostaną zaewidencjonowane w oddzielnie utworzonej ewidencji dla celów rozliczenia pomocy finansowej. Do podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie będzie obowiązku dokonania wpisu w odniesieniu do kwot otrzymanej pomocy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy poniesione w przyszłości wydatki z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, zaś uzyskana pomoc finansowa z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie będzie stanowiła przychodu z działalności gospodarczej?
  2. Czy prawidłowym postępowaniem będzie niedokonywanie wpisów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów z tytułu otrzymanej pomocy finansowej i ponoszonych wydatków w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, ponoszone w przyszłości wydatki z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, natomiast otrzymana pomoc finansowa od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół” zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowiła przychodów z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania drugiego, ponoszone wydatki z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie powinny zostać wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ponadto otrzymana pomoc od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie powinna zostać wpisana do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

  • w zakresie powstania przychodu w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół” i obowiązku ewidencjonowania przychodów – jest prawidłowe,
  • w zakresie kosztów uzyskania przychodów i obowiązku ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zatem z ww. przepisów wynika, że kwoty otrzymane od agencji wykonawczych przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, nie stanowią przychodu z tej działalności.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 624, z późn. zm.) z dniem 1 września 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. poz. 623).

Stosownie do art. 1 ww. ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa ustawa określa organizację i zadania Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, zwanego dalej „Krajowym Ośrodkiem”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa Krajowy Ośrodek jest państwową osobą prawną będącą agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60 i 191). W myśl art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. e) ww. ustawy przychodami Krajowego Ośrodka są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych.

W myśl art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.) agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje. Dotacjami, w myśl art. 126 są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d) ww. ustawy dotacjami celowymi są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz Programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się m. in. na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ww. ustawy wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. U. UE. L. 2013 Nr 347 str. 671) programem pomocy, który ma poprawić dystrybucję produktów rolnych i polepszyć nawyki żywieniowe dzieci, objęte są dzieci, które regularnie uczęszczają do żłobków, przedszkoli lub szkół podstawowych lub średnich zarządzanych lub zatwierdzonych przez właściwe organy państw członkowskich.

Stosownie do art. 23 ust. 1 lit a) ww. rozporządzenia przyznaje się pomoc unijną w odniesieniu do dzieci w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22 na dostarczanie i dystrybucję kwalifikujących się produktów, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 niniejszego artykułu.

Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu pomocy ustanowionego zgodnie z ust. 1 (zwanego dalej „programem dla szkół”) i wnioskujące o odpowiednią pomoc unijną, traktują na zasadzie priorytetu - przy uwzględnieniu uwarunkowań krajowych - dystrybucję produktów z jednej lub obu poniższych grup:

  1. owoce i warzywa oraz świeże produkty sektora bananów;
  2. mleko spożywcze i jego odmiany bezlaktozowe (art. 23 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 23a ust. 6 ww. rozporządzenia w ramach uzupełniania pomocy unijnej państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc krajową na rzecz finansowania programu dla szkół.

Z kolei zgodnie z art. 38t ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1006, z późn. zm.) na finansowanie programu dla szkół poza środkami z budżetu Unii Europejskiej przeznacza się środki z budżetu państwa.

Stosownie do § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 września 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 1713) rozporządzenie określa szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, zwany dalej „Krajowym Ośrodkiem”, związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, zwanego dalej „programem”, oraz sposób i tryb realizacji tych zadań.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia Krajowy Ośrodek realizuje zadania związane z wdrożeniem programu w zakresie udostępniania dzieciom uczęszczającym w roku szkolnym 2017/2018 do klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, zwanych dalej „szkołami podstawowymi”, jabłek, gruszek, śliwek, truskawek, marchwi, rzodkiewek, papryki słodkiej, pomidorów, kalarepy, soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, zwanych dalej „owocami i warzywami”, oraz mleka białego, jogurtu naturalnego, kefiru naturalnego, serka twarogowego, zwanych dalej „mlekiem”:

  1. w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim, świętokrzyskim i wielkopolskim, w okresie od dnia:
    1. 2 października 2017 r. do dnia 9 lutego 2018 r.,
    2. 26 lutego 2018 r. do dnia 15 czerwca 2018 r.;
  2. w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim, w okresie od dnia:
    1. 2 października 2017 r. do dnia 19 stycznia 2018 r.,
    2. 5 lutego 2018 r. do dnia 15 czerwca 2018 r.;
  3. w województwach dolnośląskim, mazowieckim, opolskim i zachodniopomorskim, w okresie od dnia:
    1. 2 października 2017 r. do dnia 12 stycznia 2018 r.,
    2. 29 stycznia 2018 r. do dnia 15 czerwca 2018 r.;
  4. w województwach lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorskim i śląskim, w okresie od dnia:
    1. 2 października 2017 r. do dnia 26 stycznia 2018 r.,
    2. 12 lutego 2018 r. do dnia 15 czerwca 2018 r.

W myśl § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, o którym mowa w § 4, w odniesieniu do:

  1. owoców i warzyw, zawierają ze szkołami podstawowymi, o których mowa w § 6 pkt 1, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom,
  2. mleka, zawierają ze szkołami podstawowymi, o których mowa w § 6 pkt 2, umowę nieodpłatnego dostarczania mleka do szkół podstawowych w celu udostępnienia go dzieciom

‒ w jednym z okresów, o których mowa w § 2.

Zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia wniosek o pomoc z tytułu realizacji dostaw składa się po upływie pierwszych pięciu i dziesięciu albo dziesięciu tygodni udostępniania w danym semestrze:

  1. owoców i warzyw wskazanych w umowie, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, zgodnie z § 8 ust. 3 pkt 2, albo w oświadczeniu, o którym mowa w § 5 ust. 3;
  2. mleka wskazanych w umowie, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, zgodnie z § 8 ust. 3 pkt 2, albo w oświadczeniu, o którym mowa w § 5 ust. 3.

Natomiast stosownie do § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia pomoc z tytułu udostępniania dzieciom owoców i warzyw lub mleka przyznaje się w wysokości stanowiącej iloczyn stawki pomocy określonej na rok szkolny 2017/2018 w przepisach wydanych na podstawie art. 38z ustawy na jedną porcję:

  1. owoców i warzyw oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom, o których mowa w § 2, dostarczonych na podstawie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, albo zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 3, lub
  2. mleka oraz liczby porcji mleka udostępnionych dzieciom, o których mowa w § 2, dostarczonych na podstawie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, albo zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że podstawowym rodzajem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych (PKD 46.33.Z). Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Od dnia 2 października 2017 r. Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w programie „Program dla szkół” realizowanym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który zastąpi realizowane dotychczas przez Agencje Rynku Rolnego programy „Owoce w szkole” oraz „Mleko w szkole”. „Program dla szkół” skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia. W województwie … program będzie realizowany w okresie od dnia 2 października 2017 r. do dnia 9 lutego 2018 r.

Program finansowany jest ze środków pochodzących ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z Budżetu Krajowego. Szkoła podstawowa, która chce uczestniczyć w programie może skorzystać z usług zatwierdzonego dostawcy poprzez zawarcie umowy na dostawy owoców i warzyw lub mleka. Z uprawnionymi szkołami Wnioskodawca posiada zawarte umowy na rok szkolny 2017/2018. Przedmiotem umów zawartych ze szkołami jest nieodpłatne dostarczanie do Szkoły owoców i warzyw (komponent owocowo-warzywny) oraz mleka i produktów mlecznych (komponent mleczny), dla dzieci regularnie uczęszczających do klas I-V w I semestrze roku szkolnego 2017/2018 dla określonej liczby uczniów. W przypadku, gdy wniosek będzie spełniał wszystkie wymagania Dyrektor właściwego miejscowo Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wyda decyzje o przyznaniu pomocy w ramach „Programu dla szkół”.

Skoro zatem Wnioskodawca otrzyma środki w ramach programu „Program dla szkół” realizowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który jest agencją wykonawczą, a środki te agencja otrzyma z budżetu państwa, zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że uzyskana pomoc finansowa z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie będzie w ogóle stanowić dla Wnioskodawcy przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konsekwencją otrzymania przez Wnioskodawcę wskazanych we wniosku środków finansowych, które nie stanowią przychodu podatkowego brak jest możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków, które w wyniku otrzymania ww. środków zostają podatnikowi zwrócone.

W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

Wobec powyższego, poniesione w przyszłości wydatki z tytułu uczestnictwa w programie „Program dla szkół” nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się natomiast do sposobu ujmowania otrzymanych środków finansowych w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów wskazać należy, że zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2017 r, poz. 728). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” wskazują w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, że przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym lub niestanowiącej przychodu podatkowego, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.” Fakultatywnie można ująć je w kolumnie 18 podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Uwagi, w której to kolumnie, zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, można np. ewidencjonować przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że prawidłowym postepowaniem będzie niedokonywanie wpisów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów z tytułu otrzymanej pomocy finansowej i ponoszonych wydatków w związku z uczestnictwem w programie „Program dla szkół”. Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj