Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.196.2017.1.AT
z 28 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem wskazanych we wniosku środków finansowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem wskazanych we wniosku środków finansowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej: Spółdzielnią) jest czynnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 85, winno być: Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnie tworzą fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

W ramach poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców spółdzielnia wykona ze środków funduszu remontowego montaż instalacji ciepłej wody użytkowej (zwanej dalej c.w.u.). W związku z wykonaniem instalacji c.w.u., Spółdzielnia 11 kwietnia 2017 r. zawarła umowę o współpracy z MPEC i Elektrociepłownią zlokalizowaną w pobliżu Spółdzielni. W ramach tej umowy określono zakres planowanej inwestycji na lata 2017-2021, wraz z wykazem obiektów i harmonogramem realizacji inwestycji. Przedmiotem umowy jest m.in. udział MPEC i Elektrociepłowni w inwestycjach realizowanych przez Spółdzielnię polegających na budowie wewnętrznych instalacji c.w.u. w budynkach, a mających na celu zapewnienie możliwości wytwarzania i rozdziału c.w.u.

W wyniku ww. inwestycji MPEC ma dostarczać ciepło wytworzone w Elektrociepłowni. W ramach umowy Elektrociepłownia zobowiązała się na rzecz Spółdzielni, że po zrealizowaniu inwestycji w zamian za zobowiązanie do zakupu i odbioru ciepła dla potrzeb ciepłej wody użytkowej, wytworzonej w Elektrociepłowni w okresie 120 miesięcy, zapłaci wynagrodzenie Spółdzielni, które stanowi iloczyn kwoty 200 000 zł/MW oraz mocy projektowej instalacji ciepłej wody użytkowej w danym budynku wyrażonej w MW, nie więcej niż faktyczna wartość nakładów poniesionych przez Spółdzielnię na budowę wewnętrznej instalacji c.w.u. Ww. wynagrodzenie z Elektrociepłowni na rzecz Spółdzielni to częściowy zwrot poniesionych nakładów na budowę instalacji c.w.u., które to wynagrodzenie w całości zasili fundusz remontowy Spółdzielni.

W konsekwencji częściowy zwrot poniesionych nakładów od Elektrociepłowni skutkował będzie zmniejszeniem poniesionych nakładów na realizację instalacji ciepłej wody użytkowej danego budynku i zmniejszy obciążenie lokatorów z tytułu poniesionych kosztów na ww. inwestycję. Cała instalacja wewnętrzna c.w.u. stanowić będzie własność Spółdzielni.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zawarto również we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie gdzie wskazano m.in., że wszystkie wydatki, które Spółdzielnia planuje ponieść z funduszu remontowego na ww. inwestycję są ściśle związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskanie od Elektrociepłowni zwrotu części poniesionych przez Spółdzielnię kosztów w ramach zawartej umowy, który w całości zasili fundusz remontowy Spółdzielni, spowoduje utratę zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji konieczność opodatkowania dochodu Spółdzielni otrzymanego od Elektrociepłowni, jako zwrot części poniesionych nakładów na budowę instalacji c.w.u.?

Zdaniem Wnioskodawcy, tworzy on fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych w oparciu o przepisy art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Ustawowy obowiązek świadczenia na fundusz spoczywa na członkach spółdzielni, właścicielach lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobach niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Na mocy art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku od osób prawnych, odpis obciąża koszty zasobów, które stanowią koszty uzyskania przychodów. W związku z powyższymi przepisami, kosztami podatkowymi jest sam odpis na fundusz remontowy w momencie jego tworzenia, a nie wydatek z funduszu remontowego w dacie jego poniesienia. Ponadto Spółdzielnia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 korzysta ze zwolnienia przedmiotowego dla dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi pod warunkiem przeznaczenia ich na cel związany z utrzymaniem tych zasobów. Wszystkie wydatki, które Spółdzielnia planuje ponieść z funduszu remontowego na ww. inwestycję są ściśle związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zatem uzyskanie zwrotu części poniesionych kosztów od Elektrociepłowni na realizację c.w.u. w zasobach naszej Spółdzielni, który w całości zasili gospodarkę zasobami mieszkaniowymi (fundusz remontowy Spółdzielni) nie spowoduje utraty zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie wystąpi konieczność opodatkowania Spółdzielni z tytułu uzyskanej od Elektrociepłowni kwoty, która to kwota zmniejszy nakłady na wykonanie instalacji c.w.u., i jednocześnie zmniejszy obciążenie lokatorów z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1222, ze zm., dalej: „uosm”). W myśl art. 1 ust. 1 uosm, celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

W kwestiach podatku dochodowego spółdzielnia mieszkaniowa, jako podmiot posiadający osobowość prawną, podlega ogólnym regułom przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”).

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Przy czym, w myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Powyższe oznacza, że dochodem spółdzielni mieszkaniowej, zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 updop stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Bez znaczenia przy tym pozostaje źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne, jakie wpływają na konto spółdzielni mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią co do zasady przychód w rozumieniu updop. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez spółdzielnię mieszkaniową, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 updop. Przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 6 ust. 3 uosm, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Przepisy updop nie zawierają definicji „gospodarki” i „zasobów mieszkaniowych”, zatem należy w tym zakresie zastosować wykładnię językową.

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” należy natomiast rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),
  • grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika m.in., że w ramach poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców spółdzielnia wykona ze środków funduszu remontowego montaż instalacji ciepłej wody użytkowej (zwanej dalej c.w.u.). W związku z wykonaniem instalacji c.w.u., Spółdzielnia 11 kwietnia 2017 r. zawarła umowę o współpracy z MPEC i Elektrociepłownią zlokalizowaną w pobliżu Spółdzielni. W ramach tej umowy określono zakres planowanej inwestycji na lata 2017-2021, wraz z wykazem obiektów i harmonogramem realizacji inwestycji. Przedmiotem umowy jest m.in. udział MPEC i Elektrociepłowni w inwestycjach realizowanych przez Spółdzielnię polegając na budowie wewnętrznych instalacji c.w.u. w budynkach, a mających na celu zapewnienie możliwości wytwarzania i rozdziału c.w.u. W wyniku ww. inwestycji MPEC ma dostarczać ciepło wytworzone w Elektrociepłowni. W ramach umowy Elektrociepłownia zobowiązała się na rzecz Spółdzielni, że po zrealizowaniu inwestycji w zamian za zobowiązanie do zakupu i odbioru ciepła dla potrzeb ciepłej wody użytkowej, wytworzonej w Elektrociepłowni w okresie 120 miesięcy, zapłaci wynagrodzenie Spółdzielni, które stanowi iloczyn kwoty 200 000 zł/MW oraz mocy projektowej instalacji ciepłej wody użytkowej w danym budynku wyrażonej w MW, nie więcej niż faktyczna wartość nakładów poniesionych przez Spółdzielnię na budowę wewnętrznej instalacji c.w.u. Ww. wynagrodzenie z Elektrociepłowni na rzecz Spółdzielni to częściowy zwrot poniesionych nakładów na budowę instalacji c.w.u., które to wynagrodzenie w całości zasili fundusz remontowy Spółdzielni. W konsekwencji częściowy zwrot poniesionych nakładów od Elektrociepłowni skutkował będzie zmniejszeniem poniesionych nakładów na realizację instalacji ciepłej wody użytkowej danego budynku i zmniejszy obciążenie lokatorów z tytułu poniesionych kosztów na ww. inwestycję. Cała instalacja wewnętrzna c.w.u. stanowić będzie własność Spółdzielni.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że skoro jak wynika z wniosku, częściowy zwrot poniesionych nakładów otrzymanych od Elektrociepłowni ma związek z inwestycją polegającą na budowie instalacji ciepłej wody, mającą na celu poprawę komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców spółdzielni i jest uzależniony od zakupu przez spółdzielnię na potrzeby mieszkaniowe od Elektrociepłowni określonej ilości ciepła w okresie 120 miesięcy, to pochodzi on z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i powinien kształtować dochód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Ponadto, dochód przekazany na fundusz remontowy, z którego są finansowane inwestycje ściśle związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych można uznać za dochód przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym po stronie Wnioskodawcy powstanie dochód podatkowy podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, o ile zostanie on wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w zakresie zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj