Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.688.2017.1.BW
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego: „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego: „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

(Wnioskodawca), jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),
  2. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach
    Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 349 z 2015 r. z późn. zm.),
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005,
  4. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378 z 2015 r. z późn. zm.),
  5. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z późn. zm.

Stowarzyszenie w dniu 4 lipca 2017 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy na projekt grantowy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pt. „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”. Projekt jest realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Celem projektu jest zachowanie i promowanie lokalnego dziedzictwa, poprzez renowację obiektów zabytkowych, wzmocnienie tradycji lokalnych oraz zwiększenie dostępności do zasobów kulturowych, poprzez doposażenie organizacji działających w sferze kultury, zwiększenie oferty turystycznej i kulturowej poprzez organizację wydarzenia promującego lokalne walory, a także wzrost świadomości mieszkańców w zakresie ochrony środowiska, poprzez organizację szkolenia.

W ramach projektu kosztem kwalifikowalnym dla Stowarzyszenia jest umowa o powierzenie grantu. Umowa ta zawierana jest z grantobiorcami i na jej podstawie Stowarzyszenie przekazuje im środki finansowe. Umowa o powierzenie grantu obliguje grantobiorców do realizacji zadań polegających na: otwarciu ścieżki historyczno-przyrodniczej, zorganizowaniu szkolenia podnoszącego świadomość mieszkańców na temat ochrony środowiska i przeciwdziałaniom zmianom klimatycznym, renowacji i konserwacji zabytków (pomnika, Drogi Krzyżowej, polichromii ściennej nawy), zakupie doposażenia (strojów, nagłośnienia, instrumentów muzycznych) dla członków zespołów ludowych, Ochotniczych Straży Pożarnych i innych organizacji oraz utworzenie Izby Pamięci.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca nie figuruje Stowarzyszenie. Nabywcami są strony umów, z którymi Stowarzyszenie zawarło umowy o powierzenie grantu. W dniu 10 lipca 2017 r. Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznaniu pomocy z Zarządem Województwa /…/. Operacja ma zostać zrealizowana do 31 grudnia 2017 r. Efekty projektu udostępniane będą nieodpłatnie. Stowarzyszenie prowadzi działalności statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT składający deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług. Dodatkowo w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, gdzie taka sytuacja nie będzie mieć miejsca, ponieważ Stowarzyszenie nie będzie figurować jako nabywca faktur VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu grantowego „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na projekt grantowy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pt. „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”. Projekt jest realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Celem projektu jest zachowanie i promowanie lokalnego dziedzictwa, poprzez renowację obiektów zabytkowych, wzmocnienie tradycji lokalnych oraz zwiększenie dostępności do zasobów kulturowych, poprzez doposażenie organizacji działających w sferze kultury, zwiększenie oferty turystycznej i kulturowej poprzez organizację wydarzenia promującego lokalne walory, a także wzrost świadomości mieszkańców w zakresie ochrony środowiska, poprzez organizację szkolenia. W ramach projektu kosztem kwalifikowalnym dla Stowarzyszenia jest umowa o powierzenie grantu. Umowa ta zawierana jest z grantobiorcami i na jej podstawie Stowarzyszenie przekazuje im środki finansowe. Umowa o powierzenie grantu obliguje grantobiorców do realizacji zadań polegających na: otwarciu ścieżki historyczno-przyrodniczej, zorganizowaniu szkolenia podnoszącego świadomość mieszkańców na temat ochrony środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym, renowacji i konserwacji zabytków (pomnika, Drogi Krzyżowej, polichromii ściennej nawy), zakupie doposażenia (strojów, nagłośnienia, instrumentów muzycznych) dla członków zespołów ludowych, Ochotniczych Straży Pożarnych i innych organizacji oraz utworzenie Izby Pamięci.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca nie figuruje Stowarzyszenie. Nabywcami są strony umów, z którymi Stowarzyszenie zawarło umowy o powierzenie grantu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz prowadzi działalności statutową, nie odlicza podatku VAT naliczonego. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy możliwe jest przez podatnika podatku VAT czynnego i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca nie figuruje Stowarzyszenie. Nabywcami są strony umów, z którymi Stowarzyszenie zawarło umowy o powierzenie grantu. Ponadto nie jest on czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tych okolicznościach, skoro nabycia towarów i usług, dokonane w związku z realizacją wskazanego projektu, zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca nie figuruje Wnioskodawca lecz podmioty, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy o powierzenie grantu, to Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pt. „Zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz wzmocnienie kapitału społecznego obszaru /…/”, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego w tych fakturach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj