Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.323.2017.2.KB
z 4 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) uzupełnionym pismami, które wpłynęły w dniach 21 i 30 listopada 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od otrzymywanej renty w odniesieniu do pytania 1 i 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od otrzymywanej renty.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz § 4 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 6 listopada 2017 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.323.2017.1.KB tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 6 listopada 2017 r., (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 13 listopada 2017 r.), zaś Wnioskodawczyni w dniu 15 listopada 2017 r. nadała uzupełnienie wniosku (data wpływu 21 listopada 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 kwietnia 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymuje rentę wdowią po zmarłym mężu (obywatelu Niemiec) wypłacaną przez instytucję ubezpieczeń rentowych obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech. Renta jest przekazywana na rachunek bankowy, a bank jako podmiot wypłacający renty z zagranicy jest zobowiązany ustawowo do poboru zaliczek na podatek dochodowy. Po paru latach Zainteresowana dowiedziała się, że renta wdowia powinna być opodatkowana tylko w Niemczech. W związku z tym, Wnioskodawczyni zwróciła się do organu podatkowego o korektę PIT-36 w celu zwrotu niesłusznie zapłaconego podatku. Zainteresowana zwróciła się jednocześnie do banku o zaniechanie poboru zaliczek na podatek dochodowy. Jednak bank zażądał zaświadczenia organów podatkowych o zwolnieniu podatnika z płacenia podatku w Polsce od świadczeń rentowych z zagranicy. W związku z tym 10 czerwca 2010 r. Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do organu podatkowego o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie z opodatkowania dochodów z renty wdowiej z Niemiec. Jednak naczelnik urzędu skarbowego 17 czerwca 2010 r. wydał postanowienie odmawiające wydania decyzji zgodnej z wnioskiem Zainteresowanej. W związku z tym bank stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do zaniechania poboru zaliczki na podatek. Wobec powyższego Wnioskodawczyni zmuszona jest rokrocznie składać zeznanie podatkowe PIT-36, w celu odzyskania nienależnie pobranych zaliczek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni powinna płacić podatek dochodowy w Polsce od renty wdowiej wypłacanej przez instytucję ubezpieczeń rentowych z obowiązkowego systemu ubezpieczeń rentowych w Niemczech?
  2. Czy w przyszłych latach Wnioskodawczyni jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego PIT-36 z tytułu pobierania renty wdowiej z Niemiec?
  3. Czy indywidualna interpretacja podatkowa Zainteresowanej będzie prawnym dokumentem zobowiązującym bank do zaprzestania poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu renty wdowiej z Niemiec?

Niniejsza indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy rozstrzygnięcia wyłącznie w zakresie pytania 1 i 2 - zgodnie z pouczeniem zawartym w wezwaniu i dotyczy tylko stanu faktycznego, co Zainteresowana wskazała w uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna ona płacić podatku dochodowego od renty wdowiej z Niemiec po zmarłym mężu wypłacanej przez instytucję rentową w Niemczech w związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie powinna mieć w przyszłości obowiązku składania zeznania podatkowego PIT-36, z tytułu pobierania renty wdowiej wypłacanej wyłącznie z niemieckich obowiązkowych składek ustawowego ubezpieczenia socjalnego. Według wykładni prawnej renta po zmarłym mężu Niemcu, nie powinna być opodatkowana, ponieważ zgodnie z art. 18 ust. 2 z umowy polsko-niemieckiej, renty pochodzące wyłącznie z niemieckich obowiązkowych składek ustawowego ubezpieczenia socjalnego są w Polsce zwolnione z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do zapisów art. 3 ust. 1a ww. ustawy: za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymuje rentę wdowią z Niemiec po zmarłym mężu. Renta ta wypłacana jest z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90): emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy: bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech. Z takim wyjątkiem mamy do czynienia w niniejszej sprawie. Wnioskodawczyni otrzymuje bowiem rentę wdowią z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia socjalnego. Stąd renta ta nie podlega w Polsce opodatkowaniu.

Reasumując, wypłacana Zainteresowanej renta wdowia z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia socjalnego podlega opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 ww. umowy, tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego z tytułu dochodu będącego przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj