Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.414.2017.2.MK
z 6 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przekazania gadżetów promocyjnych lub fundowanych nagród w ramach organizowanych imprez, konkursów i wydarzeń kulturalnych nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Powiatu, za nieodpłatne przekazanie towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 2-4 ustawy o podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przekazania gadżetów promocyjnych lub fundowanych nagród w ramach organizowanych imprez, konkursów i wydarzeń kulturalnych nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Powiatu, za nieodpłatne przekazanie towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 2-4 ustawy o podatku VAT. Dnia 29 listopada 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat posiada NIP nadany jako podatnikowi (zgłoszenie NIP-2 z dnia XX września 20XX r.), i jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług (zgodnie ze zgłoszeniem VAT-R z dnia XX stycznia 20XX r.). Powiat wykonuje swoje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego w (…), będącego w myśl art. 33 i art. 33b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, ze zm.; dalej u.s.p.), urzędem obsługującym (traktowanego jako jednostka budżetowa) oraz przy pomocy pozostałych jednostek budżetowych.

Powiat, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym, podejmuje szereg działań mających na celu budowanie (poprawę) wizerunku Powiatu. W związku z tym ponoszone są określone wydatki m.in. na media, w tym na zakup czasu antenowego w radio, czy też w telewizji łącznie z produkcją materiałów, spotów reklamowych i publikacją w gazetach, czy na portalach internetowych. Ponadto wykonywane są ulotki, plakaty, zaproszenia, foldery promocyjne i albumy oraz nabywane są gadżety promocyjne (tj. parasole, koce, kubki, a także cukierki z aplikacjami Powiatu (…), których ceny zakupu są zróżnicowane), kroniki jubileuszowe na akcje promocyjne Powiatu, które przekazywane są nieodpłatnie uczestnikom organizowanych imprez.

W ramach realizowanych konkursów, czy też udzielanych Patronatów Honorowych Starosty (…), wykonywane są statuetki, puchary, ryngrafy z grawerem stanowiące nagrody, czy też trofea okolicznościowe w ramach przeprowadzanych imprez, konkursów, uzyskanych osiągnięć w roku szkolnym w m.in. takich wydarzeniach jak: (...).

Wydatki ponoszone w ramach organizowanych lub współorganizowanych imprez przez Powiat dotyczą iventów ujętych w Powiatowym harmonogramie obchodów świąt państwowych, wydarzeń kulturalnych i imprez promocyjnych, który zatwierdzany jest przez Zarząd Powiatu (…) w formie przewidzianej w art. 110 Statutu Powiatu (…) (...).

Ponadto, zakupywane są upominki, prezenty oraz usługi związane z partnerskimi wizytami, czy też rewizytami w ramach zawartych umów o współpracy pomiędzy zaprzyjaźnionymi Powiatami

i Gminą. Dofinansowane są również wyjazdy grup dożynkowych, Powiatowych Kół Gospodyń Wiejskich oraz udziały sportowców z Powiatu (..) na zawodach o randze narodowej, czy też międzynarodowej, którzy reprezentują Powiat promując go.

Działania, z którymi związane są wspomniane wydatki, w sposób długofalowy, wpływają na wzrost rozpoznawalności Powiatu w regionie.

Polityka promocyjna Powiatu zakłada współpracę z innymi instytucjami publicznymi, jak i niepublicznymi oraz wszystkimi podmiotami społecznymi i gospodarczymi na zasadzie partnerskiego współdziałania przy realizacji wybranych zadań i projektów. Tego rodzaju współpraca odbywa się na podstawie stosownych umów, czy też porozumień mających na celu wzajemne wspieranie i rozwój określonych zakresem kompetencji i wzajemnych zobowiązań partnerów.

W przedmiotowych sprawach Powiat działa jako organ władzy publicznej, w ramach wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (np. u.s.p.), w stosunku do których strona nie jest podatnikiem. Tym samym, wydatki te nie mają związku z działalnością gospodarczą i z czynnościami opodatkowanymi, a czynności, wykonywane są w ramach zadań własnych Powiatu, do których ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności, co jest szczególnie uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności, bądź transakcje, mogą być dokonywane przez podmioty prywatne.

Powiat, ponosząc wydatki w ramach realizowanych zadań, działa jako organ władzy publicznej, wypełnia dyspozycję zawartą w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie ujmuje wskazanych czynności w deklaracji VAT Powiatu, ani w zakresie czynności związanych z zakupem, jak i w zakresie czynności związanych z nieodpłatnym przekazaniem prezentów o małej wartości, zgodnie z art. 7 ust. 2-4 ustawy o VAT.

Dnia 29 listopada 2017 r. Zainteresowany doprecyzował opis sprawy wskazując, że:

Powiat (…) podejmując aktywność w celu budowy (poprawy) wizerunku ma na celu przede wszystkim działania informacyjne, które mają określić i uwidocznić miejsce Powiatu w strukturze administracyjnej samorządu terytorialnego, z uwagi na fakt, że mimo utworzenia Powiatów w roku 1999 zakres zadań realizowanych przez ten szczebel samorządu terytorialnego nie jest znany obywatelom. Powiat podejmując aktywność w tym zakresie, upamiętnia także ważne dla historii Państwa, Regionu wydarzenia historyczne i kulturalne. Powiat (…) buduje wizerunek przede wszystkim przez organizację imprez, które zatwierdzane są przez Zarząd Powiatu (…) w formie Powiatowego harmonogramu obchodów świąt państwowych, wydarzeń kulturalnych i imprez promocyjnych (na każdy rok budżetowy); tj. (...). Działania te nie mają związku z prowadzoną przez Powiat działalnością gospodarczą i nie generują osiągnięcia jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 listopada 2017 r.).

Czy czynności związane z budowaniem (poprawą) wizerunku Powiatu polegające na przekazaniu gadżetów promocyjnych lub fundowanych nagród w ramach organizowanych imprez, konkursów, wydarzeń kulturalnych (na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7-8 i 21 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), które nie są w żaden sposób związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Powiat, podlegają uregulowaniom zawartym w art. 7 ust. 2-4 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 22 listopada 2017 r.), Powiat realizując zadania, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868; dalej u.s.p.), podejmuje szereg działań mających na celu budowanie (poprawę) wizerunku Powiatu, którymi są działania podejmowane na podstawie reżimu publicznoprawnego. Powiat nie działa w tym momencie jako podatnik w brzmieniu określonym w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wszelka działalność gospodarcza wykonywana przez podatników podatku VAT. Nie są podatnikami organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tak jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie. Powiat wykonując zadanie określone w ustawie o samorządzie powiatowym nie prowadzi działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, z uwagi na to, w stosunku do Powiatu nie mają zastosowania również regulacje zawarte w art. 7 ust. 2-4 ustawy o VAT.

Powiat (…) stoi na stanowisku, że działania podejmowane w celu budowy wizerunku, które mieszczą się w zakresie zadań przypisanych mu jako jednostce samorządu terytorialnego, a które nie są związane z działalnością gospodarczą występującą w Powiecie i nie skutkują osiągnięciem jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, korzysta z wyłączenia przewidzianego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Tym samym, wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów w związku z realizacją wyżej określonych czynności nie podlega regulacjom zawartym w art. 7 ust. 2-4 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ustawodawca – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – zaliczył również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z art. 7 ust. 2 ustawy wynika zatem, że opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu, tj. podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zauważyć jednocześnie należy, że stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł.

Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Opodatkowaniu VAT podlega więc, co do zasady, każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu realizuje – przy pomocy starostwa – zadania określone w ustawie o samorządzie powiatowym. Wnioskodawca na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym, podejmuje szereg działań mających na celu budowanie (poprawę) wizerunku Powiatu (Wnioskodawcy). W związku z tym Powiat ponosi wydatki m.in. na media (zakup czasu antenowego w radio lub telewizji) łącznie z produkcją materiałów, spotów reklamowych i publikację w gazetach, czy na portalach internetowych. Ponadto wykonywane są ulotki, plakaty, zaproszenia, foldery promocyjne, albumy oraz nabywane są gadżety promocyjne (tj. parasole, koce, kubki i cukierki z aplikacjami Powiatu, których ceny są zróżnicowane), kroniki jubileuszowe na akcje promocyjne Powiatu, które przekazywane są nieodpłatnie uczestnikom imprez. W ramach realizowanych konkursów, czy też udzielanych Patronatów Honorowych Starosty, wykonywane są statuetki, puchary, ryngrafy z grawerem stanowiące nagrody, czy też trofea okolicznościowe w ramach przeprowadzanych imprez, konkursów, uzyskanych osiągnięć w roku szkolnym w m.in. takich wydarzeniach jak: (...). Wydatki ponoszone w ramach organizowanych lub współorganizowanych imprez przez Powiat dotyczą iventów ujętych w Powiatowym harmonogramie obchodów świąt państwowych, wydarzeń kulturalnych i imprez promocyjnych. Ponadto, zakupywane są upominki, prezenty oraz usługi związane z partnerskimi wizytami, czy też rewizytami w ramach zawartych umów o współpracy pomiędzy zaprzyjaźnionymi Powiatami i Gminą. Dofinansowane są również wyjazdy grup dożynkowych, Powiatowych Kół Gospodyń Wiejskich oraz udziały sportowców z Powiatu (…) na zawodach o randze narodowej, czy też międzynarodowej, którzy reprezentują Powiat promując go. W przedmiotowych sprawach Powiat działa jako organ władzy publicznej, w ramach wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, w stosunku do których strona nie jest podatnikiem. Tym samym, wydatki te nie mają związku z działalnością gospodarczą i z czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy czynności związane z budowaniem (poprawą) wizerunku Powiatu polegające na przekazaniu gadżetów promocyjnych lub fundowanych nagród w ramach organizowanych imprez, konkursów, wydarzeń kulturalnych (na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7-8 i 21 ustawy o samorządzie powiatowym), które nie są w żaden sposób związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Powiat, podlegają uregulowaniom zawartym w art. 7 ust. 2-4 ustawy.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że organy władzy publicznej, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w sytuacji gdy organy te realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, tj. zadania o charakterze publicznoprawnym, to na mocy art. 15 ust. 6 ustawy są wyłączone z kategorii podatników podatku VAT.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie:

  • kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  • kultury fizycznej i turystyki;
  • promocji powiatu.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter działalności gospodarczej – mają charakter cywilnoprawny, a nie publicznoprawny.

Wskazać również należy, że – jak wynika z powołanych wyżej przepisów – wydatki związane z poprawą wizerunku oraz promocją Powiatu są zadaniami własnymi narzuconymi przez ustawę o samorządzie powiatowym.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Powiat, dokonując nieodpłatnego przekazania gadżetów promocyjnych (tj. parasoli, kocy, kubków, cukierków z aplikacjami Powiatu), lub fundowanych nagród (tj. statuetek, pucharów, ryngrafów z grawerem) działa jako jednostka samorządu terytorialnego w sprawach należących do zakresu zadań własnych Powiatu, które nie są związane z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Oznacza to, że nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę gadżetów lub fundowanych nagród w okolicznościach opisanych we wniosku stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w zakresie tych czynności Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy.

Podsumowując, działania Powiatu prowadzone na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8, pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym, mające na celu budowanie (poprawę) wizerunku Powiatu polegające na przekazaniu gadżetów promocyjnych lub fundowanych nagród w ramach organizowanych imprez, konkursów, wydarzeń kulturalnych, korzystają z wyłączenia zawartego w dyspozycji art. 15 ust. 6 ustawy, a tym samym, nie podlegają pod regulacje zawarte w art. 7 ust. 2-4 ustawy.

Stąd stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj