Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1139/11-4/SJ
z 26 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1139/11-4/SJ
Data
2011.10.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Słowa kluczowe
aport
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
korekta
korekta podatku
należność
podatek naliczony
przedsiębiorstwa
spółdzielnie
środek trwały
zbycie
Istota interpretacji
Opodatkowanie wniesienia aportu oraz korekta podatku naliczonego (zorganizowana część przedsiębiorstwa).
Wniosek ORD-IN 921 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Doradców Podatkowych, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 października 2011 r. o pełnomocnictwo dla osób występujących w imieniu Wnioskodawcy. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca) – spółka, jest producentem zamocowań do budownictwa i przemysłu oraz elementów złącznych. Spółka zajmuje się przetwórstwem tworzyw sztucznych, produkcją łączników budowlanych do suchej zabudowy wnętrz, izolacji termicznych, pokryć dachowych, lekkich konstrukcji przemysłowych oraz elementów mocowań. Ponadto, Spółka zajmuje się również sprzedażą narzędzi i elektronarzędzi, a także działalnością badawczo-rozwojową i marketingową. W celu poprawienia efektywności działania Spółki, podjęta została decyzja o przeprowadzeniu reorganizacji jej działalności. Wspomniana decyzja wynika z konieczności usystematyzowania działalności biznesowej oraz zwiększenia jej przejrzystości. Dzięki przeprowadzonej reorganizacji możliwe będzie podniesienie efektywności funkcjonowania Spółki i osiągnięcie dodatkowych korzyści w postaci przyspieszenia procesu decyzyjnego i zarządczego. Reorganizacja zostanie przeprowadzona w następujący sposób. W pierwszym etapie reorganizacji Spółka utworzy w ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa jednostkę organizacyjną (dalej Jednostka), obejmującą następujące departamenty/dywizje, funkcjonujące obecnie w strukturze Spółki:
Ponadto, poprzez realizowanie wszystkich przypisanych jej funkcji (wskazanych powyżej w punktach 1-3), wydzielona ze Spółki w ramach przedmiotowej restrukturyzacji Jednostka będzie także uczestniczyć w budowaniu wartości przypisanych do niej znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz patentów (dalej odpowiednio jako Znaki Towarowe, Wzory Przemysłowe, Patenty), szczególności w zakresie budowania ich wizerunku, pełniąc tym samym funkcje związane z zarządzaniem ww. wartościami niematerialnymi i prawnymi. Obecnie bowiem każdy z departamentów/dywizji, które w wyniku restrukturyzacji utworzą Jednostkę, bierze udział w zarządzaniu Znakami Towarowymi, Wzorami Przemysłowymi oraz Patentami – poprzez realizowanie powierzonych mu zadań. W efekcie restrukturyzacji w ramach Jednostki wykonywane więc będą wszystkie funkcje związane z działalnością badawczo-rozwojową, doradztwem technicznym dla klientów oraz wsparciem Działu Handlowego w zakresie wiedzy technicznej, a także funkcje marketingowe oraz związane z zarządzaniem Markami, Znakami Towarowymi, Wzorami Przemysłowymi oraz Patentami. W kolejnym etapie restrukturyzacji, wyodrębniona Jednostka zostanie wniesiona w formie wkładu niepieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym do innej spółki kapitałowej (dalej Nowa Spółka). W konsekwencji Nowa Spółka przejmie wszystkie zadania realizowane dotychczas przez Jednostkę. Zadania Spółki będą się natomiast koncentrować głównie na działalności produkcyjnej oraz sprzedaży i dystrybucji produktów i towarów. Zgodnie ze statutem Spółki, wyodrębnienie powyższej Jednostki nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała ta będzie uwzględniała między innymi następujące aspekty wyodrębnienia Jednostki:
Wyodrębnienie organizacyjne Uchwała będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Jednostki oraz wskazanie osoby kierującej Jednostką. Do uchwały zostaną załączone:
Ponadto, do Jednostki zostanie przypisana:
Powierzchnia ta będzie odrębna od powierzchni Spółki i zostanie przypisana do Jednostki na mocy umowy najmu (podnajmu) powierzchni biurowej. Umowa ta będzie istnieć w momencie wydzielenia Jednostki. W konsekwencji, zapewniony zostanie dostęp Jednostki do niezbędnej powierzchni. Jednocześnie, do kosztów Jednostki alokowana zostanie odpowiednia część wydatków związanych z utrzymaniem i eksploatacją tej powierzchni (m.in. koszty związane ze zużyciem mediów oraz sprzątaniem). Jednostka posiadać będzie także własny rachunek bankowy oraz własną nazwę. W konsekwencji, Jednostka zostanie formalnie wyodrębniona w strukturze Spółki. Wyodrębnienie finansowe Jednostka będzie posiadać własny budżet w zakresie wszystkich rodzajów działalności wykonywanej dotychczas przez departamenty/dywizje, z których utworzona zostanie Jednostka (tj. Dział B+R, Dział Marketingu oraz Dywizje Produktowe), w tym w zakresie zarządzania Znakami Towarowymi, Wzorami Przemysłowymi oraz Patentami. Dodatkowo, do Jednostki przyporządkowane będą wszelkie zobowiązania związane z prowadzoną przez nią działalnością, w szczególności z tytułu nieuregulowanych wobec kontrahentów na dzień wydzielenia płatności za nabyte towary/usługi. Ponadto, ewidencja księgowa Spółki będzie prowadzona w sposób umożliwiający ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Jednostki. W ramach powyższego do Jednostki zostaną przypisane miejsca powstawania kosztów (dalej MPK), bezpośrednio związane z prowadzoną przez nią działalnością. Jednocześnie, w odniesieniu do pozostałych kosztów, jak również przychodów (odpowiednio zobowiązań oraz należności) zastosowanie znajdzie przyporządkowanie wartościowe, tj. Spółka będzie mogła przypisać do Jednostki odpowiednią część wspólnych kosztów i przychodów (zobowiązań i należności), wykazywanych w ewidencji Spółki. W oparciu o powyższe, możliwe będzie natychmiastowe zidentyfikowanie, które z przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczą działalności Spółki, a które Jednostki. Zestawienie MPK przypisanych do Jednostki będzie stanowiło załącznik do uchwały o wyodrębnieniu Jednostki. Ponadto, ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona przez Spółkę, zawiera oznaczenia pozwalające na identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostaną przypisane Jednostce. Jednostka będzie miała także własny rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi zobowiązań i należności związanych z jej funkcjonowaniem. Wyodrębnienie funkcjonalne Należy podkreślić, że po wyodrębnieniu, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, umowami, Prawami Własności Przemysłowej, odrębnym od Spółki zakresem działalności etc., Jednostka będzie mogła stanowić odrębne od Spółki przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swe zadania. Jednostka nie będzie bowiem sumą składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność, lecz zorganizowanym zespołem tych składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań. Wyodrębnionej Jednostce przydzielone zostaną wszystkie aktywa niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie wszystkich rodzajów działalności wykonywanej dotychczas przez departamenty/dywizje, z których utworzona zostanie Jednostka (tj. Dział B+R, Dział Marketingu oraz Dywizje Produktowe), w tym w zakresie zarządzania Znakami Towarowymi, Wzorami Przemysłowymi oraz Patentami. Ponadto, w dyspozycji Jednostki będzie własna powierzchnia biurowa oraz wyposażenie pomieszczeń biurowych (szafki, biurka), sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem, bazy danych, telefony komórkowe, etc. Powierzchnia ta będzie odrębna od powierzchni Spółki i zostanie przypisana do Jednostki na mocy umowy najmu (podnajmu) powierzchni biurowej. Umowa ta będzie istnieć w momencie wydzielenia Jednostki. Do Jednostki przypisany zostanie także zespół pracowników merytorycznych, odznaczających się wiedzą i doświadczeniem w prowadzeniu działalności, która wykonywana będzie w ramach Jednostki. Jednostka będzie także dysponowała własną kadrą zarządzającą, która będzie podejmowała strategiczne decyzje dotyczące działań i kierunków jej rozwoju. W ramach Jednostki ze Spółki wydzielona zostanie także dokumentacja – w takim zakresie, w jakim jest ona niezbędna do funkcjonowania wyodrębnionej Jednostki. W konsekwencji, aktywa Jednostki będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający Jednostce samodzielne świadczenie usług w zakresie wszystkich rodzajów działalności wykonywanej dotychczas przez departamenty/dywizje, z których utworzona zostanie Jednostka (tj. Dział B+R, Dział Marketingu oraz Dywizje Produktowe), w tym w zakresie zarządzania Znakami Towarowymi, Wzorami Przemysłowymi oraz Patentami, w szczególności budowania ich wartości. Opisane wyżej funkcje Jednostki będą mogły same w sobie stanowić przedmiot efektywnej działalności gospodarczej. W konsekwencji wniesienia wyodrębnionej Jednostki do Nowej Spółki – ze względu na przypisane do Jednostki Prawa Własności Przemysłowej – Nowa Spółka, na podstawie umowy licencyjnej dotyczącej Znaków Towarowych, Wzorów Przemysłowych oraz Patentów, na które udzielono ww. praw, otrzymywać będzie od Spółki należności licencyjne. Alternatywnie rozważane jest również oddanie ww. wartości niematerialnych i prawnych przez Nową Spółkę do używania w ramach umowy leasingu operacyjnego w rozumieniu art. 17b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., zwana dalej Ustawą o CIT), bądź leasingu finansowego w rozumieniu art. 17f Ustawy o CIT. Dodatkowo, zawarta zostanie umowa o świadczenie przez Nową Spółkę na rzecz Wnioskodawcy usług m.in. z zakresu:
i innych usług świadczonych dotychczas przez poszczególne departamenty/dywizje, z których utworzona zostanie Jednostka (tj. Dział B+R, Dział Marketingu oraz Dywizje Produktowe). W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewentualnej rocznej korekty podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez Nową Spółkę składników majątku przejętych od Spółki do działalności zwolnionej od podatku VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT, w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej rocznej korekty podatku naliczonego VAT odliczonego przez nią przy nabyciu składników majątku wchodzących w skład zorganizowanych części przedsiębiorstwa będących następnie przedmiotem aportu, w przypadku wykorzystywania tych składników majątku przez Nową Spółkę do działalności zwolnionej od podatku VAT. Uzasadnienie Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – dalej Ustawa o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta kwoty podatku naliczonego określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W świetle powyższego przepisu należy uznać, iż przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego, jeżeli w wyniku aportu uległo zmianie przeznaczenie otrzymanych przez nabywcę składników majątkowych stanowiących zapasy lub środki trwałe w szczególności w przypadku, gdy będą one użytkowane przez nabywcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zdaniem Spółki, w sytuacji, gdyby zmieniło się przeznaczenie przekazanych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa składników majątku np. na związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT, obowiązek korekty rocznej podatku naliczonego VAT będzie spoczywać na nabywcy danego składnika majątku, tj. na Nowej Spółce będącej nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT. Stanowisko Spółki zostało potwierdzone m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1011/08-3/BP). W piśmie organ podatkowy stwierdził, że „w przypadku, gdy podział przez wydzielenie nastąpi po 30 listopada 2008 r., wówczas obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego od towarów handlowych i środków trwałych zostanie przeniesiony na nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czyli spółkę przejmującą. Jeżeli jednak spółka dzielona prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i nie była zobowiązana do dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, to również spółka przejmująca, prowadząc wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego”. Jednocześnie Spółka zaznacza, iż cytowana interpretacja znajdzie zastosowanie również w przypadku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które w tym zakresie dla potrzeb podatku VAT jest traktowane w ten sam sposób. Zdaniem Spółki, w przypadku wniesienia wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązek ewentualnej korekty będzie ciążył na Nowej Spółce. Stanowisko Spółki zostało także potwierdzone w innych interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 marca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-232/10-2/IGo) oraz z dnia 17 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP3/443 -441/10-2/IB), jak również w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 lutego 2009 r. (sygn. ILPP2/443-1061/08-2/MN). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie tut. Organ informuje, że Obwieszeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 lipca 2011 r. został ogłoszony tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa – w dniu 26 października 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-1139/11-3/SJ. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.