Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.692.2017.2.OS
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz obowiązku dokonania korekty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, obowiązku dokonania korekty oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 13 grudnia 2017 r.) w zakresie wskazania skutków podatkowych dla Zainteresowanych niebędących stroną postępowania, sformułowania pytania, stanowiska oraz uiszczenia dodatkowej opłaty.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowaną będącą stroną postępowania:
    Panią ….., NIP …..,
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:Panią ….., PESEL …..,
    Pana …, PESEL ….,Pana ….., PESEL …….

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Na dzień złożenia Wniosku, Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.
  2. Obecnie (do dnia 31 grudnia 2017 r. włącznie) Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”) w czterech wolnostojących obiektach, w skład których wchodzą:
    1. Hala nr 1 („Hala 1”) położona na nieruchomościach - działki ewidencyjne nr 400/2 oraz nr 401/2;
    2. Hala nr 2 („Hala 2”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 400/2 oraz nr 401/2;
    3. Hala nr 3 („Hala 3”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 400/1 oraz nr 401/1 (łącznie: „Hale”) oraz
    4. budynek biurowy („Budynek Biurowy”) położony na nieruchomości - działka ewidencyjna nr 400/2.


Całość usytuowana jest na terenie wsi …. (gmina ….) w województwie …... Ww. hale mają zasadniczo zbliżoną powierzchnię. Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowione są Hala 1, Hala 2 i Budynek Biurowy (nr 400/2 i nr 401/2) wchodzące w skład Gospodarstwa Rolnego Wnioskodawczyni (a od 2018 r. będą używane dla potrzeb działalności Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) należą do:

  1. udział ½ - Wnioskodawczyni oraz małżonka Wnioskodawczyni (…..), na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej, oraz
  2. udział ½ - małżeństwa ….. i ……, którzy są rodzicami Wnioskodawczyni - na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowiona jest Hala 3 (nr 400/1 oraz nr 401/1) należą do Wnioskodawczyni oraz małżonka Wnioskodawczyni, na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Dla działalności Wnioskodawczyni w Gospodarstwie Rolnym prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość) zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT.

Od 2016 r., od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (tj. dochodów z Gospodarstwa Rolnego), Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT, wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy). Przychody netto Wnioskodawczyni z Gospodarstwa Rolnego w 2017 r. przekroczą - w złotych polskich - próg 2 000 000 Euro.

Wnioskodawczyni nie prowadzi w 2017 r. pozarolniczej działalności gospodarczej.

  1. Od dnia 1 stycznia 2018 r., Wnioskodawczyni zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2052), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”) wraz z mężem i rodzicami. Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie produkcja pieczarek. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym przez Wnioskodawczynię - na gruncie podatku PIT - będzie klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.
  2. W 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2017 r.) nie przekroczyły u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2 000 000 Euro. Do dnia 31 grudnia 2017 r. włącznie, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie prowadzili i nie planują prowadzić ksiąg rachunkowych, a także nie będą prowadzić ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2018 r. planują rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego, na podstawie norm szacunkowych.
  3. d dnia 1 stycznia 2018 r., Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Wnioskodawczynią - będą prowadzili członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, współwłaściciele działek ewidencyjnych, na których posadowione są Hale oraz Budynek Biurowy. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się). Wnioskodawczyni - podobnie jak każdy członek rodziny Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do ¼ udziału w zysku). Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Wnioskodawczynię, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro.
  4. Wnioskodawczyni jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybiorą Wnioskodawczynię jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Wnioskodawczyni zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
  5. Małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice są osobami zainteresowanymi w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

W uzupełnieniu wskazano, iż skutki podatkowe Zainteresowanych niebędących stroną postępowania tj. Pani …., Pana …., Pana …., dotyczą skutków w podatku VAT w zakresie braku - po stronie Zainteresowanych niebędących stroną postępowania - obowiązku rejestracji podatnika podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz braku - po stronie Zainteresowanych niebędących stroną postępowania - dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Obecnie, nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT).

Po 1 stycznia 2018 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 5) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w przedstawionym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
  2. (oznaczone i przedstawione w uzupełnieniu wniosku jako pytanie nr 6) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w przedstawionym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, (i) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz (ii) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?

Zdaniem Zainteresowanych,

Ad. 1 (we wniosku ad. 5)

Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnika VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 [ustawy o VAT]”. Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „podmioty, o których mowa w art. 15 [ustawy o VAT], są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 [ustawy o VAT] złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...)”. Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT ,w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) [ustawy o VAT], zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych”.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest ona podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art . 96 ust. 2 ustawy o VAT

Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie występowała jako podatnik podatku VAT czynny oraz będzie wykonywała wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązku dokonywania korekty VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawczyni z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian lub kooptacji osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.

Ad. 2 (w uzupełnieniu wniosku ad. 6)

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, (i) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz (ii) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarsko Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 [ustawy o VAT]”. Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „podmioty, o których mowa w art. 15 [ustawy o VAT], są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 [ustawy o VAT] złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...)”. Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) [ustawy o VAT], zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych”.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest ona podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Przepis art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie, w sytuacji, gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej, jak i opodatkowanej). W zdarzeniu przyszłym nie zmieni się zakres prawa do odliczenia, co istotne nie ulegnie zmianie osoba podatnika podatku VAT (będzie nim nadal Wnioskodawczyni), w związku z tym brak jest - po stronie Zainteresowanych niebędących stroną postępowania - obowiązku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie występowała jako podatnik podatku VAT czynny oraz będzie wykonywała wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po stronie członków rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie będą mieli obowiązku dokonywania korekty VAT, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawczyni z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian lub kooptacji osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą” podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Gospodarstwem rolnym – w myśl art. 2 pkt 16 ww. ustawy – jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która – jak gdyby w imieniu gospodarstwa - zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W tym miejscu należy zauważyć, że ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, że zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z opisu sprawy wynika, iż od dnia 1 stycznia 2018 r., Zainteresowana będąca stroną postępowania, tj. Pani ….. zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”). Pani ….. jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie rodziny, tj. małżonek oraz rodzice Pani …. nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybiorą Zainteresowaną będącą stroną postępowania jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Pani ….. zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Obecnie, nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT). Po 1 stycznia 2018 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Rodzinne Gospodarstwo rolne występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jedna z osób prowadzących wspólnie gospodarstwo, zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Zatem Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie miała obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mogą dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Pani …… jest „reprezentantem” tego gospodarstwa.

Ponieważ w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej), tym samym Zainteresowana będąca stroną postępowania oraz Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie będą musieli dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy od środków trwałych oraz nieruchomości związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Przepisy art. 91 dotyczące korekt mają zastosowanie jedynie do nieruchomości i środków trwałych, w przypadku których zmienia się ich przeznaczenie, a jak wskazano w opisie sprawy – po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych. Gospodarstwo to będzie dalej funkcjonowało jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi nabyte dla jego potrzeb będą nadal wykorzystywane w ten sam sposób.

Tut. Organ zauważa, iż Zainteresowana będąca stroną postępowania oraz Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie będą musieli dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy od środków trwałych oraz nieruchomości związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, gdyż w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a nie jak wskazano w stanowisku Zainteresowanych, z uwagi na fakt, iż „(…) małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie będą mieli obowiązku dokonywania korekty VAT, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (…)”

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj