Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.327.2017.1.AK
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Zgodnie z wpisem do CEIDG Wnioskodawczyni prowadzi następujące rodzaje działalności gospodarczej: 69.10.Z (kod PKD) – Działalność prawnicza (przeważająca działalność), oraz pozostałe kody PKD: 69.20.Z, 70.22.Z, 82.30.Z, 85.59.B.

Usługi prawne jako radca prawny (działalność prawnicza) Wnioskodawczyni świadczy nieprzerwanie od 10 lipca 2014 r.

Od 1 marca 2016 r. do 31 lipca 2017 r. Wnioskodawczyni była zatrudniona na umowę o pracę na stanowiskach: radca prawny, doradca podatkowy w spółce komandytowej z siedzibą w Polsce.

Przed 20 stycznia 2017 r. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, że w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą wpisaną do CEIDG będzie się od 2017 r. rozliczać w podatku dochodowym od osób fizycznych według metody liniowej (oświadczenie złożone na podstawie art. 9a ust. 2 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W dniu 14 kwietnia 2017 r. Wnioskodawczyni wystawiła fakturę VAT dla nabywcy, którym był wskazany wyżej pracodawca Wnioskodawczyni (faktura sprzedaży dotyczyła świadczenia usług prawnych w kwietniu 2017 r.). W związku z powyższym Wnioskodawczyni poinformowała pisemnie Naczelnika Urzędu Skarbowego o utracie prawa do rozliczania się w podatku dochodowym od osób fizycznych według metody liniowej w 2017 r. i rozliczaniu przychodów z pozarolniczej działalności według skali.

Wnioskodawczyni zamierza złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2018 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego (lub innego właściwego w dacie złożenia oświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego) o wyborze liniowej metody opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych od 2018 r. na podstawie art. 9a ust. 2 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni może w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą wpisaną do CEIDG złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2018 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego w dacie złożenia oświadczenia) o wyborze liniowej metody opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2018 r. na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będzie skuteczne i będzie obowiązywało w latach następnych zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, może Ona złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2018 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego (lub innego Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego w dacie złożenia oświadczenia) o wyborze liniowej metody opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2018 r. na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będzie skuteczne i będzie obowiązywało w latach następnych zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. (uchylony),
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Wnioskodawczyni od 1 sierpnia 2017 r. nie jest już zatrudniona na umowę o pracę w spółce komandytowej. Ograniczenie wynikające z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy utraty prawa do opodatkowania w sposób określony w art. 30c jedynie w roku podatkowym 2017 r. gdyż w tym roku Wnioskodawczyni prowadziła działalność prawniczą wpisaną do CEIDG oraz wystawiła fakturę dla swojego pracodawcy dotyczącą usług prawnych.

W art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wyraźnie wskazane, cyt: „podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c”. Zatem ograniczenie to nie dotyczy lat następnych. Wykładnia literalna przepisu nie budzi wątpliwości.

Powyższe potwierdza doktryna (Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, komentarz do art. 9a ustawy o PIT, LEX), cyt.: „Możliwość skorzystania z przedmiotowej formy opodatkowania wyłącza odpłatne wykonywanie na rzecz pracodawcy usług, które w obecnym roku podatkowym wchodziły w zakres obowiązków tego podatnika jako pracownika u tegoż pracodawcy (zatrudnionego w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy)”, oraz cyt. „Opodatkowanie według stawki 19% jest wyłączone w przypadku, gdy podatnik wykonywał lub wykonuje w obecnym roku podatkowym jako pracownik czynności podobne do tych, które zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej na rzecz swojego byłego pracodawcy.” Zatem zdaniem Wnioskodawczyni może ona złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2018 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego w dacie złożenia oświadczenia o wyborze liniowej metody opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2018 r. na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będzie skuteczne w latach następnych zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Z treści art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnicy, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Jak zatem wynika z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, opodatkowanie według stawki 19% jest wyłączone w przypadku, gdy podatnik wykonywał lub wykonuje w obecnym roku podatkowym jako pracownik czynności podobne do tych, które świadczy w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Podkreślić należy, że wykonywanie takich czynności na rzecz byłego pracodawcy jest przeszkodą do skorzystania przedmiotowej formy opodatkowania, ale tylko wówczas gdy nie upłynął jeszcze określony termin. W obecnym stanie prawnym wyłącznie to dotyczy tylko danego roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że usługi prawne jako radca prawny (działalność prawnicza) Wnioskodawczyni świadczy nieprzerwanie od 10 lipca 2014 r. Do 31 lipca 2017 r Wnioskodawczyni była zatrudniona w spółce komandytowej na podstawie umowy o pracę na stanowiskach radca prawny, doradca podatkowy. W związku z wykonaniem w 2017 r. usług prawnych na rzecz byłego pracodawcy, Wnioskodawczyni poinformowała pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o utracie prawa do rozliczania się w podatku dochodowym od osób fizycznych według metody liniowej w 2017 r. i rozliczaniu przychodów z pozarolniczej działalności według skali. Wnioskodawczyni nadmienia, że zamierza złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2018 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego (lub innego właściwego w dacie złożenia oświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego) o wyborze liniowej metody opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych od 2018 r. na podstawie art. 9a ust. 2 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni po 31 lipca 2017 r. nie była zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Skoro zatem Wnioskodawczyni po utracie prawa do opodatkowania podatkiem liniowym złoży pisemne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie do 20 stycznia 2018 r., to będzie miała prawo do opodatkowania tych dochodów w 2018 r. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli nie wystąpią żadne okoliczności powodujące utratę opodatkowania w tej formie, to wybór ten będzie dotyczył również lat następnych. Na powyższe nie ma wpływu fakt uzyskiwania w roku 2017 przychodu ze stosunku pracy, ani też fakt wykonania w roku 2017 usług na rzecz byłego pracodawcy.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj