Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-567/11-2/EWW
z 7 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-567/11-2/EWW
Data
2011.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
import usług
usługi finansowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy przedstawiona powyżej Usługa, nabywana przez Bank, objęta była zakresem zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, na gruncie regulacji ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.?



Wniosek ORD-IN 549 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabytych w wyniku importu usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabytych w wyniku importu usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 marca 2011 r. (dalej: „Moment połączenia”) nastąpiło połączenie Wnioskodawcy i „A” S.A. (w odniesieniu do okresu przed Momentem połączenia zwany jako: „Bank”). Połączenie Wnioskodawcy i Banku nastąpiło na podstawie art. 124 § 1 oraz § 3 Prawa bankowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665), w związku z art. 492 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037), poprzez przeniesienie całego majątku Banku na Wnioskodawcę (łączenie się przez przejęcie).

Ponadto, zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stanowiącym, iż osoba prawna przejmująca inną osobę prawną wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanego podmiotu, Wnioskodawca wstąpił w prawa i obowiązki Banku wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Niemniej jednak, do Momentu połączenia, zarówno on jak i Bank występowały jako dwa odrębne podmioty praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (osobni podatnicy). Usługa będąca przedmiotem wniosku, do Momentu połączenia była wykorzystywana w działalności Banku.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem potwierdzenia prawidłowości interpretacji przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dokonanej w odniesieniu do rozliczeń VAT Banku.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczył na rzecz swoich klientów (dalej: „Klienci”) szereg usług finansowych, w tym produkty kredytowe (kredyty, karty kredytowe) oraz depozytowe (lokaty, dalej łącznie jako „usługi finansowe”). Bank koncentrował swoją działalność na obszarze detalicznym, posiadając jednak w swojej ofercie również usługi skierowane do przedsiębiorców.

Wśród oferowanych przez Bank produktów o charakterze kredytowym znajdowały się karty kredytowe (wraz z powiązanymi z nimi rachunkami kart kredytowych). Wydawane przez Bank karty kredytowe zapewniały korzystanie z odnawialnego limitu kredytowego przyznanego przez Bank na podstawie oceny wiarygodności kredytowej Klienta oraz umożliwiały przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych (tj. płatności w punktach akceptujących płatności kartowe, transakcji w sieci WWW), jak również gotówkowych (wypłaty gotówki z bankomatów) (dalej: „transakcje”).

Na powyższą działalność bankową, tj. świadczenie usługi finansowej w zakresie kart kredytowych (z odnawialnym limitem kredytowym) składało się szereg czynności. Pierwszą z nich, w kolejności, było złożenie przez Klienta wniosku o wydanie karty kredytowej. Konsekwencją pozytywnego rozpatrzenia wniosku Klienta było m.in. utworzenie rachunku karty kredytowej w systemie obsługującym karty kredytowe oraz późniejsza obsługa kart kredytowych. Każda transakcja dokonywana za pomocą karty kredytowej pociąga bowiem za sobą zdarzenia zmierzające do obciążenia powiązanego z daną kartą rachunku odpowiednią kwotą transakcji oraz opcjonalnie także kwotą prowizji. Ponadto, z uwagi na wymogi stawiane przez regulacje organizacji kart płatniczych (np.: V., M.), Bank zobowiązany był do monitorowania transakcji realizowanych za pośrednictwem kart kredytowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa finansowego klientów, a więc przykładowo identyfikowania niestandardowych czy też budzących wątpliwości transakcji finansowych.

Bank był członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa Banku”), która świadczy usługi finansowe klientom w wielu krajach świata. Ponieważ obsługa kart kredytowych jest elementem wspólnym dla prowadzenia działalności bankowej, niezależnie od miejsca działalności, istniała tendencja unifikacji podejścia do tej kwestii w ramach Grupy Banku.

Usługodawca, spółka z siedzibą w Niemczech (dalej: „Usługodawca”), jest wiodącym dostawcą usług w zakresie obsługi kart kredytowych w Europie i jednocześnie jednym z podmiotów preferowanych w tym zakresie przez Grupę Banku.

Mając na względzie powyższe oraz dążąc do efektywnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem świadczenia usług finansowych z zakresu kart kredytowych (powiązanych z rachunkami kart kredytowych), Bank powierzył wykonywanie określonych czynności faktycznych związanych z działalnością bankową (w części dotyczącej obsługi kart kredytowych) Usługodawcy. Bank korzystał ze świadczonej przez Usługodawcę, kompleksowej usługi obsługi oraz monitorowania transakcji realizowanych za pośrednictwem wydawanych przez Bank kart kredytowych i związanych z tymi transakcjami rozliczeń (dalej: „Usługa”).

Innymi słowy Bank otrzymywał Usługę, która pozwala na prawidłową obsługę własnych klientów. Obecnie, Usługa wykorzystywana jest w działalności Wnioskodawcy.

Na świadczoną przez Usługodawcę Usługę składały i składają się, w szczególności, następujące czynności:

  • Tworzenie rachunków kart kredytowych Klientów w systemie Usługodawcy służącym do obsługi kart, na podstawie danych otrzymywanych od Banku (m.in. dane imienne Klienta, wysokość przyznanego limitu kredytowego);
  • Prowadzenie rachunków kart kredytowych Klientów w systemie Usługodawcy;
  • Autoryzacja transakcji dokonywanych przez Klientów przy pomocy kart kredytowych;
  • Dokonywanie obciążeń rachunków kart kredytowych kwotami transakcji wykonanych przez Klientów przy użyciu tych kart;
  • Zarządzanie rachunkami kart kredytowych Klientów umożliwiające codzienną aktualizację sald Klientów, w tym w szczególności obciążanie rachunków klientów opłatami i prowizjami wynikającymi z tabeli opłat i prowizji Banku;
  • Uznawanie rachunków kart kredytowych wartościami nienależnie pobranych opłat i prowizji;
  • Dokonywanie obciążeń bądź uznań na rachunkach Klientów innych niż wynikających z dokonanych przez nich transakcji,
  • Generowanie miesięcznych zestawień operacji na rachunkach Klientów oraz przekazywanie ich do Banku;
  • Generowanie kodów PIN dotyczących poszczególnych kart kredytowych umożliwiających dokonywanie transakcji finansowych przy pomocy kart;
  • Generowanie raportów dla Banku, umożliwiających Bankowi dokonywanie uzgodnień stanów kont oraz rozliczeń z międzynarodowymi organizacjami kartowymi (V., M.);
  • Zaangażowanie w proces reklamacyjny związany ze świadczeniem usług finansowych przez Bank w części dotyczącej czynności wykonywanych przez Usługodawcę.

W celu efektywnej realizacji kompleksowej Usługi, Usługodawca podejmuje i wykonuje czynności dodatkowe, mające stricte pomocniczy i techniczny charakter, które umożliwiają prawidłowe wykonanie usługi przez Usługodawcę, m.in.:

  • Generowanie danych, które następnie kodowane są na umieszczonym w karcie nośniku w celu umożliwienia dokonywania transakcji finansowych;
  • Zapewnienie Bankowi dostępu do systemu Usługodawcy, służącego do obsługi kart (wraz z umożliwieniem dowolnego ograniczania tego dostępu);
  • Bieżące wsparcie w zakresie problemów (głównie technicznych) powstałych w toku świadczenia przez Usługodawcę Usługi;
  • Koordynacja normalizacji sprzętu w celu umożliwienia Bankowi dostępu do systemu Usługodawcy służącego do obsługi kart.

Ze względu na istotną liczbę klientów Banku i operacji dokonywanych za pośrednictwem kart kredytowych, czynności w ramach Usługi wykonywane były przez Usługodawcę przy pomocy rozwiązania teleinformatycznego oraz sieci transmisji danych (jest to jedyna możliwość świadczenia usług o takim zakresie i tym samym powszechnie stosowana).

Konkludując, Usługodawca zapewniał Bankowi wsparcie w procesie świadczenia usług finansowych, w części dotyczącej usług z zakresu kart kredytowych. Dla Banku współpraca z Usługodawcą była niezbędna w celu oferowania i efektywnego świadczenia usług finansowych we wskazanym zakresie.

Należy podkreślić, że wymienione czynności wykonywane przez Usługodawcę stanowią czynności faktyczne związane z działalnością bankową w rozumieniu art. 6a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo Bankowe („ustawa Prawo Bankowe”). W przypadku Usługodawców będących przedsiębiorcami zagranicznymi, co ma miejsce w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, świadczącymi swe usługi za granicą bank na podstawie art. 6d ustawy Prawo Bankowe, zobowiązany jest do uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego na powierzenie wykonywania tych czynności. Wnioskodawca taką zgodę uzyskał w odniesieniu do Usługodawcy.

Z tytułu świadczenia opisanej powyżej Usługi, Bank wypłacał Usługodawcy określone wynagrodzenie.

Bank, będąc nabywcą usługi świadczonej przez podatnika nieposiadającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, traktowany był jako podatnik zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług.

Wnioskodawca, w odniesieniu do opisanej powyżej Usługi, uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej: „OKN”) z dnia 17 czerwca 2011 r., zgodnie z którą przedstawiona powyżej Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU 67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.) - „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19.92.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r.) „Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych transakcji finansowych i usługi izb obrachunkowych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej Usługa, nabywana przez Bank, objęta była zakresem zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, na gruncie regulacji ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa nabywana przez Bank, podlegała zwolnieniu od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

1. Brzmienie przepisów ustawy o VAT i klasyfikacja przedmiotowej usługi na gruncie PKWIU

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3 wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług (PKWiU).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy świadczona Usługa podlegała zwolnieniu od VAT należy ustalić, czy znajduje się ona w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, a konkretnie:

  1. czy stanowi ona jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU; oraz
  2. czy nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.


Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa, na gruncie PKWiU stanowiła jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10-00.90 tj. „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, oraz nie stanowiła żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Wynika to z następujących przesłanek:

Ad. a. Charakter pomocniczy Usługi

Nie ulega wątpliwości, że działalność banków komercyjnych, sklasyfikowana jest w dziale 65, zatytułowanym „Usługi pośrednictwa finansowego”. Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego przez Usługodawcę, jako usługi pomocniczej w stosunku do usług finansowych, należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie z treścią PKWiU dział 67 „obejmuje usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko”. W związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający uznanie Usługi za usługę pomocniczą.

Ponadto o pomocniczym charakterze przedmiotowej Usługi, w stosunku do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank świadczą następujące fakty:

  • W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego były usługi, w ramach których wykonywane były czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie miało miejsce w odniesieniu do Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
  • Usługa polegała na wsparciu działalności Banku w procesie świadczenia przez Bank na rzecz Klientów usług pośrednictwa finansowego w części dotyczącej usług z zakresu kart kredytowych. W tym świetle należy stwierdzić, iż bez czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę nie byłoby możliwe prowadzenie działalności pośrednictwa finansowego we wskazanym zakresie przez Bank.
  • Wszystkie podejmowane w ramach Usługi działania realizowane były w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Miały one na celu wsparcie tej działalności w obszarze zawierania oraz realizacji na rzecz Klientów transakcji bankowych oraz innych ich zleceń. Bank nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego w zakresie kart kredytowych bez wsparcia Usługodawcy - z punktu widzenia Banku, czynności Usługodawcy umożliwiały świadczenie usług finansowych w tym zakresie.
  • Bank musiał uzyskać stosowne zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na powierzenie Usługodawcy wykonywania czynności będących przedmiotem niniejszego wniosku, jako czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w rozumieniu art. 6a ustawy Prawo Bankowe.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej dokonanej przez OKN w odpowiedzi na wniosek szczegółowo przedstawiający Usługę. Wnioskodawca zgadza się z niniejszą klasyfikacją i uważa, iż prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997 r. dla świadczonej przez Usługodawcę Usługi jest grupowanie 67.13.10-00.90, tj. „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Jednocześnie, nie ma wątpliwości, iż charakter Usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”. Usługa świadczona przez Usługodawcę, sprowadzała się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego (poprzez wykonywanie szeregu czynności wsparcia w procesie świadczenia usług pośrednictwa finansowego) i jako taka stanowiła usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

Warto również zauważyć, iż orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r. cel (czyli istota) albo funkcja prawna powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację danej czynności i związane z tym konsekwencje prawne”.

W przedmiotowej sytuacji, celem Usługi i jej funkcją prawną było zapewnienie Bankowi wsparcia w procesie oferowania oraz świadczenia usług pośrednictwa finansowego w zakresie usług związanych z kartami kredytowymi. Jedynie w przypadku grupowania 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. „usługi pomocnicze związane z

pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” można uznać, iż zasada określona przez Sąd została zachowana.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca uważa, iż charakter Usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala na zaklasyfikowanie Usługi do innego grupowania PKWiU niż 67.13.10-00.90.

Ad. b. Usługa jako niestanowiąca jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do Ustawy o VAT, zakres zwolnienia z VAT nie obejmuje:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa nie należy do żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje.

W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż Usługa nie może zostać uznaną za:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki - Usługa nie posiada elementów wspólnych z udzielaniem pożyczek pod zastaw,
  2. usługę polegającą na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej - w ramach czynności składających się na Usługę nie występuje oddanie w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usługę doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20) - Usługa nie posiada elementów zbieżnych z usługami doradztwa finansowego,
  4. usługę doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń - w ramach czynności składających się na Usługę brak jest elementów związanych z ubezpieczeniami, w tym usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych,
  5. usługę ściągania długów oraz faktoringu - Usługa nie posiada elementów wspólnych z czynnościami odzyskiwania należności lub finansowania obrotu gospodarczego w postaci usług faktoringu,
  6. usługę zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów),
  7. usługę przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów),
  8. transakcję dotyczącą dokumentów ustanawiających tytuł własności - Usługa nie posiada elementów dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcję dotyczącą praw w odniesieniu do nieruchomości - Usługa nie posiada elementów dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Usługa nabywana przez Bank, sprowadzająca się do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego (poprzez wykonywanie szeregu czynności składających się na proces świadczenia usług pośrednictwa finansowego), stanowiła usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWIU.

Z uwagi na fakt, iż Usługa nabywana przez Bank:

  • została ujęta w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy o VAT; a jednocześnie
  • nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje

usługa ta, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., korzystała ze zwolnienia od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj