Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.497.2017.1.AS
z 18 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. ze 100% udziałem Gminy, jest czynnym podatnikiem VAT. PKD 68.32.Z. Przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, prowadzenie targowiska miejskiego oraz działalność sportowa i rekreacyjna.

W miesiącu marcu br. Spółka wystąpiła do Zarządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, dotyczy projektu: „(…)”.

Sp. z o.o., starając się o środki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa na ww. projekt, występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie - beneficjenta projektu.

Wnioskodawcą i realizatorem zadania będzie Sp. z o.o. Projekt będzie realizowany w lokalizacji, co do której prawnym właścicielem jest Gmina. Spółka posiada prawo użytkowania nieruchomości na okres 25 lat, tj. do dnia 7 maja 2038 r.

W ramach projektu planuje się:

  1. zakup i dostawę sprzętu komputerowego,
  2. zakup, dostawę, wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wraz z bazą danych i serwerem bazy danych,
  3. promocję projektu.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności mieszkańców i turystów do e-usług świadczonych drogą elektroniczną przez Sp. z o.o. W projekcie realizowane będą rozwiązania sprzyjające poprawie dostępności usług prowadzonych przez Spółkę. W związku z ww. inwestycją, Spółka będzie prowadziła działalność, która będzie generować dla Spółki przychody ze sprzedaży.

Do przychodów opodatkowanych Spółka zalicza m.in. wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi użytkowymi, garażami, naliczenia z własnych lokali użytkowych, dzierżawy na terenie Targowiska oraz na Ośrodku Rekreacji, natomiast do czynności zwolnionych Spółka zalicza wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi mieszkalnymi, naliczenia z własnych lokali mieszkalnych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1-12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., Sp. z o.o. stosuje częściowe odliczenie podatku VAT. Zgodnie z proporcją ustaloną na rok 2017, Spółka może odliczyć 49% naliczonego podatku VAT od zakupów, które są wykorzystywane przez Spółkę zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, które można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Spółce przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach realizacji ww. zadania, przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowalny. W przypadku Spółki, gdy nie ma możliwości odliczenia VAT w całości, VAT został potraktowany jako koszt częściowo kwalifikowalny, tj. w części, która nie podlega odliczeniu. Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług w części, w której nie podlega odliczeniu, będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Sp. z o.o., jako podatnik VAT, będzie miała możliwość częściowego odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie planowanej inwestycji, tj. projektu: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 90 ust. 1-12 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z realizacją powyższego projektu, ponieważ efekty planowanej do realizacji inwestycji będą służyć Spółce do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych.

Ustalona przez Spółkę na rok 2017 proporcja, została wyliczona zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi Spółce nie przysługuje takie prawo. Wskaźnik został określony procentowo, w wysokości 49% w stosunku rocznym, na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2016.

Przy sprzedaży mieszanej, w Spółce występują koszty:

  • związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, od których Spółka odlicza cały VAT,
  • związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną, od których Spółka nie odlicza VAT-u,
  • związane ze sprzedażą mieszaną, od których Spółka odlicza VAT według proporcji.

Koszty związane z inwestycją, wyszczególnione w ramach projektu, to:

  1. koszty zakupu i dostawy sprzętu komputerowego,
  2. koszty zakupu, dostawy, wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego wraz z bazą danych i serwerem bazy danych,
  3. koszty promocji projektu.

Wymienione wyżej koszty, jeśli zostaną poniesione, będą związane ze sprzedażą mieszaną, od których Spółka odliczy VAT według ustalonej proporcji. Przepis art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot odliczenia w podatku VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego według proporcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami – zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do treści art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z art. 90 ust. 6 ustawy wynika, że do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6, do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia na zasadach proporcjonalnych, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Sp. z o.o. ze 100% udziałem Gminy, jest czynnym podatnikiem VAT. PKD 68.32.Z. Przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, prowadzenie targowiska miejskiego oraz działalność sportowa i rekreacyjna.

W miesiącu marcu br. Spółka wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu: „(…)”. Sp. z o.o., starając się o środki z Urzędu Marszałkowskiego na ww. projekt, występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie - beneficjenta projektu. Wnioskodawcą i realizatorem zadania będzie Wnioskodawca. Projekt będzie realizowany w lokalizacji, co do której prawnym właścicielem jest Gmina. Spółka posiada prawo użytkowania nieruchomości na okres 25 lat, tj. do dnia 7 maja 2038 r. W ramach projektu planuje się: zakup i dostawę sprzętu komputerowego, zakup, dostawę, wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wraz z bazą danych i serwerem bazy danych, promocję projektu. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności mieszkańców i turystów do e-usług świadczonych drogą elektroniczną przez Sp. z o.o. W projekcie realizowane będą rozwiązania sprzyjające poprawie dostępności usług prowadzonych przez Spółkę. W związku z ww. inwestycją, Spółka będzie prowadziła działalność, która będzie generować dla Spółki przychody ze sprzedaży. Do przychodów opodatkowanych Spółka zalicza m.in. wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi użytkowymi, garażami, naliczenia z własnych lokali użytkowych, dzierżawy na terenie Targowiska oraz na Ośrodku Rekreacji, natomiast do czynności zwolnionych Spółka zalicza wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi mieszkalnymi, naliczenia z własnych lokali mieszkalnych. Zgodnie z art. 90 ust. 1-12 ustawy o podatku od towarów i usług, Sp. z o.o. stosuje częściowe odliczenie podatku VAT. Zgodnie z proporcją ustaloną na rok 2017, Spółka może odliczyć 49% naliczonego podatku VAT od zakupów, które są wykorzystywane przez Spółkę zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, które można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Spółce przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dofinansowanie w ramach realizacji ww. zadania, przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowalny. W przypadku Spółki, gdy nie ma możliwości odliczenia VAT w całości, VAT został potraktowany jako koszt częściowo kwalifikowalny, tj. w części, która nie podlega odliczeniu. Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług w części, w której nie podlega odliczeniu, będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka będzie miała możliwość częściowego odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie planowanej inwestycji, tj. projektu pn.: „(…)”.

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że wydatki związane z ww. projektem, będą w całości wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Kwalifikacja wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu zależy bowiem od tego, do jakiej działalności prowadzonej przez Zainteresowanego będą wykorzystywane. Jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi zakupione na potrzeby projektu, będą wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało (czynności zwolnione z VAT). Przy czym wydatki te Wnioskodawca podzielił na trzy grupy. Pierwszą z nich stanowią towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT (np.: wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi mieszkalnymi, naliczenia z własnych lokali mieszkalnych), drugą towary i usługi służące zarówno działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku, trzecią natomiast towary i usługi związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (np.: wynagrodzenie z administrowania lokalami komunalnymi użytkowymi). Jednocześnie Wnioskodawca, jak sam wskazał w opisie sprawy, nie będzie miał możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, w odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę wydatków, które dotyczą zarówno czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, i w stosunku do których Spółka nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, w związku z nabyciem towarów i usług służących realizacji planowanej inwestycji, tj. projektu pn.: „(…)”, będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto należy wskazać, że przy rozstrzyganiu powyższej kwestii, tut. Organ - na podstawie opisu sprawy - przyjął założenie, iż efekty realizowanego projektu będą służyły tylko czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionym od tego podatku, natomiast nie będą miały związku z czynnościami pozostającymi poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj