Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.220.2017.2.DS
z 25 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)”. W dniu 12 lipca 2017 r. uzupełniono wniosek poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP i REGON. Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej i pozyskać dofinansowanie z Osi priorytetowej V Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, z działania 5.5 Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Z tego tytułu Gmina już na etapie składania wniosku o dofinansowanie zobowiązana jest do oświadczenia, czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z przyszłą inwestycją.

Projekt realizowany przez Gminę polegał będzie na zakupie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Głównym celem projektu jest wzmocnienie potencjału OSP, w szczególności do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, tj. prowadzenia akcji ratowniczych związanych z wystąpieniem niekorzystnych zdarzeń związanych z klimatem. Nowy pojazd będzie wykorzystywany w akcjach ratowniczych oraz profilaktycznych. OSP należy do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, dlatego istotnym jest, aby jednostka, uczestnicząc w akcjach przeciwdziałania usuwania skutków klęsk żywiołowych, dysponowała sprzętem, który pozwoli na wykorzystanie jej możliwości. Wzmocnienie potencjału sprzętowego OSP przyczyni się do podniesienia potencjału ratownictwa w regionie, jak i KSRG.

Planowany koszt zakupu samochodu to kwota 750.000 zł. Pomoc finansowa z RPO W(...) wyniesie 337.500,00 zł poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, środki własne Gminy wyniosą 112.500 zł, pozostałą kwotę Gmina pozyska z (...) na podstawie zapisów Uchwały Prezydium Zarządu Oddziału (...).

Gmina zamierza oddać samochód strażacki do nieodpłatnego użytkowania jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej na okres 5 lat, działającej jako stowarzyszenie w terminie niezwłocznym po dokonaniu czynności zakupu. OSP stanie się więc użytkownikiem samochodu. Jednakże faktura dokumentująca nabycie samochodu będzie wystawiona na Gminę jako czynnego podatnika VAT. Poniesiony wydatek na zakup samochodu będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przyczyni się w sposób bezpośredni do powstania należności budżetowych (podatku należnego VAT).

Pojazd ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej. Stosownie do uregulowań art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 3 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446), zadaniem własnym gminy jest między innymi ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 191) koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Samochód będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana oraz innych celów określonych w statucie OSP.

W ramach realizacji zdania Gmina zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na zakup pojazdu.

Pismem z dnia 12 lipca 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

W związku z realizacją zadania pn: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” Zainteresowany informuje, że nabyty w ramach realizacji projektu pojazd ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do wykonywania zadań własnych, nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana.

Zakupiony pojazd nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina wykonując w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) zadania własne, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją zadania polegającego na zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego pn: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem średniego wozu strażackiego dla OSP J, w ramach zadania „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” służącego do prowadzenia działalności ratowniczo-gaśniczej, ponieważ po nabyciu samochodu nie zostanie naliczany podatek – nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy, w świetle art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP i REGON. Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej i pozyskać dofinansowanie z Osi priorytetowej V Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, z działania 5.5 Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Projekt realizowany przez Gminę polegał będzie na zakupie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Głównym celem projektu jest wzmocnienie potencjału OSP w szczególności do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, tj. prowadzenia akcji ratowniczych związanych z wystąpieniem niekorzystnych zdarzeń związanych z klimatem. Nowy pojazd będzie wykorzystywany w akcjach ratowniczych oraz profilaktycznych. OSP należy do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, dlatego istotnym jest, aby jednostka, uczestnicząc w akcjach przeciwdziałania usuwania skutków klęsk żywiołowych, dysponowała sprzętem, który pozwoli na wykorzystanie jej możliwości. Wzmocnienie potencjału sprzętowego OSP przyczyni się do podniesienia potencjału ratownictwa w regionie, jak i KSRG.

Planowany koszt zakupu samochodu to kwota 750.000 zł. Pomoc finansowa z RPO W(...) wyniesie 337.500,00 zł poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, środki własne Gminy wyniosą 112.500 zł, pozostałą kwotę Gmina pozyska z (...) na podstawie zapisów Uchwały Prezydium Zarządu Oddziału (...).

Gmina zamierza oddać samochód strażacki do nieodpłatnego użytkowania jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej na okres 5 lat, działającej jako stowarzyszenie w terminie niezwłocznym po dokonaniu czynności zakupu. OSP stanie się więc użytkownikiem samochodu. Jednakże faktura dokumentująca nabycie samochodu będzie wystawiona na Gminę jako czynnego podatnika VAT. Poniesiony wydatek na zakup samochodu będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przyczyni się w sposób bezpośredni do powstania należności budżetowych (podatku należnego VAT).

Pojazd ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej. Stosownie do uregulowań art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 3 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, zadaniem własnym gminy jest między innymi ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Samochód będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana oraz innych celów określonych w statucie OSP.

W ramach realizacji zdania Gmina zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na zakup pojazdu.

Z uzupełnienia do wniosku wynika natomiast, że w związku z realizacją zadania, nabyty w ramach realizacji projektu pojazd ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do wykonywania zadań własnych, nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana. Zakupiony pojazd nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą kwestii, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)”.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności wskazać należy, że w świetle powołanych przepisów głównym celem ponoszonych wydatków w zakresie wykonania wskazanego w opisie sprawy zadania polegającego na zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP będzie wykonywanie zadań publicznych (zadań własnych Gminy) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego wynika, że jego nabycie nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Inwestycja gminna pn.: „Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)” wykonywana będzie przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym. Dodatkowo, jak wynika z uzupełnienia wniosku, zakupiony pojazd nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie działa w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a przedmiotowy samochód ratowniczo-gaśniczy nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj