Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.110.2017.1.PK
z 3 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zakresie obowiązków związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów zawierający skażony alkohol - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej akcyzowego w zakresie obowiązków związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów zawierający skażony alkohol.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Polski (dalej również jako „Spółka”).

Wnioskodawca jest dostawcą urządzeń i systemów do znakowania, etykietowania, druku oraz kontroli wizyjnej. Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie:

  • dystrybucji urządzeń i systemów,
  • znakowania i etykietowania,
  • serwisu technicznego,
  • sprzedaży materiałów eksploatacyjnych,
  • szkoleń z obsługi oferowanych przez Spółkę urządzeń.

Znakowanie i etykietowanie ma miejsce w takich sektorach jak: znakowanie jaj, przemysł farmaceutyczny, kosmetyczny, spożywczy, elektroniczny i kablowy, tytoniowy, budowlany, chemiczny, maszynowy, świec i zniczy, sortowniczy warzyw i owoców, przemysł rozlewniczy.

Spółka handluje zatem następującymi urządzeniami do znakowania i etykietowania: Drukarki atramentowe Domino (Domino seria Ax ( Ax150i, Ax350i, Ax550i), Domino Seria A i -Tech (A320i, A420i), Domino A520i i-Tech. Drukarki atramentowe Seria A plus, Seria C - znakowanie opakowań zbiorczych, Drukarki atramentowe Seria G i-Tech (TU - Thermal Ink Jet); Drukarki laserowe Domino (Domino D120i / D320i i-Tech, Domino D620i i-Tech, i-Tech Rapid Scan); Znakowarki laserowe TYKMA Electrox (Stacje robocze do znakowania laserowego | TYKMA Electrox, Znakowarki laserowe do integracji | TYKMA Electrox Scorpion); Lasry UV (ultrafioletowe) DPSS Lasers Inc. (Znakowarka laserowa SAMURAI); Znakowanie mikropunktowe SIC Marking (E10 C153/C303 -znakowarka kolumnowa, EC1 - znakowarka kolumnowa, E10 P63/P123 - znakowarka przenośna, ręczna, E1 P63C/P123 - znakowarka przenośna, Emark - znakowarka przenośna, ręczna, E10i53 - znakowarka integracyjna, E10i83 - znakowarka integracyjna); Systemy wizyjne Axode (Systemy wizyjne Axode);

Urządzenia Print&Apply Domino (Nowa generacja automatów Print & Apply Domino M230i, Automaty drukująco - etykietujące do palet Domino M230i P150); Drukarki termotransferowe Domino (Drukarka termotransferowa Domino V120i, Drukarka termotransferowa Domino V230i, Drukarka termotransferowa Domino V320i); Systemy do personalizacji Domino (Domino N610i, Seria K, Editor GT, Bitjet); Drukarki atramentowe Wiedenbach (Drukarki atramentowe Wiedenbach seria CS oraz seria WP ); System druku cyfrowego do opakowań gotowych Trojan3; System do druku cyfrowego etykiet Domino N610i.

Istotnym elementem prowadzonej przez Spółkę działalności jest także dystrybucja w Polsce rozcieńczalników (WL-100, WL-490(US), WL-800, WL-700), tuszów (MC-001PM, MC-845RG, MC-064RG, MC-064RG, MC-236BKA, MC-252CL, MC-253CL, MC-270BKA, MC-291BK, MC-295BK, MC-299BK, MC-2BK006-4, MC-2BK009-4, MC-2BK018-4, MC-2BK024-4, MC-767BK, MC-899BK, MC-8BK004-4, MC-011RG, MC-1GY003-4, MC-252CL, MC-270BKA, MC-291BK, MC-291CL, MC-295BK, MC-299BK, MC-2BK019-4, MC-449RD(US), MC-899BK, MC-8BK004-4, 20-043001-51,20-040016-05) oraz atramentów (21-010101-50, TIJ-BK101-5, TIJ-BK118-5, 21-010101-00, IC-001PM, IC-001PM-V2, IC-845RG, IC-236BKA, IC-270BKA, IC-291BK, IC-295BK, IC-299BK, IC-2BK006, IC-2BK009, IC-2BK024, IC-899BK, IC-8BK004, IC-011RG, IC-1GY003, IC-270BKA, IC-291BK, IC-295BK, IC-299BK, IC-2BK009, IC-2BK019, IC-449RD(US), IC-899BK, IC-8BK004, IC-8BK004-V2, IR-001PM, IR-001PM-V2, IR-845RG, IR-236BKA, IR-253WTSPB, IR-270BKA, IR-291BK, IR-295BK, IR-299BK, IR-767BK, IR-802BK-V2, IR-899BK, IR-011RG, IR-369BK, IR-449RD(US)), które są wykorzystywane do ww. urządzeń i systemów. Towary te zawierają skażony alkohol etylowy i klasyfikowane są pod pozycją CN (według nomenklatury scalonej - ang. Combined Nomenclature):

  • w przypadku rozcieńczalników i tuszów - pozycja 3814,
  • w przypadku atramentów - pozycja 3215.

W związku z prowadzona działalnością, Spółka dokonuje zatem od podmiotu z Wielkiej Brytanii wewnątrzwspólnotowego nabycia rozcieńczalników, tuszów i atramentów zawierających skażony alkohol etylowy, którego objętość w danym produkcie co do zasady przekracza 1,2% objętości (z wyjątkiem tuszu MC-253CL, w którym objętość alkoholu etylowego wynosi 1,00%). Produkty te nie są i nie mogą być w oczywisty sposób przeznaczone do spożycia (dla celów spożywczych).

Spółka uzyskała od dostawcy tych produktów informacje, z których wynika, iż towary zawierające skażony alkohol etylowy zostały dopuszczone do legalnego obrotu na terytorium Wielkiej Brytanii oraz korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 27 Dyrektywy Rady nr 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.

Konieczne jest dodatkowe wyjaśnienie, iż Spółka dokonała w tym roku zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego, w związku z planowanym nabywaniem w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, atramentów dopuszczonych do kontaktu z żywnością, innych niż będące przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację.

W związku z treścią art. 16 oraz art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej ustawy), Spółka powzięła wątpliwość, czy z uwagi na dokonywanie od podmiotu z Wielkiej Brytanii wewnątrzwspólnotowego nabycia rozcieńczalników, tuszów i atramentów (nie przeznaczonych do kontaktu z żywnością), zawierających skażony alkohol etylowy, jest zobowiązana do:

  • złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, z uwagi na treść art. 16 tej ustawy, oraz
  • przed sprowadzeniem tych produktów do Polski, dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka podlega obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego (aktualizacji tego zgłoszenia) z tytułu nabywania rozcieńczalników, tuszów i atramentów (nie przeznaczonych do kontaktu z żywnością) klasyfikowanych pod poz. CN 3814 lub 3215, zawierających skażony alkohol etylowy o objętości przekraczającej 1,2% (środkami skażającymi dopuszczonymi na terytorium Wielkiej Brytanii), kupowanych od podmiotu z Wielkiej Brytanii w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów?

  2. Czy Spółka podlega obowiązkowi dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym rozcieńczalników i atramentów klasyfikowanych pod poz. CN 3814 lub 3215, zawierających skażony alkohol etylowy o objętości przekraczającej 1,2% (środkami skażającymi dopuszczonymi na terytorium Wielkiej Brytanii), kupowanych od podmiotu z Wielkiej Brytanii?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 Spółka stoi na stanowisku, że nie podlega obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego (aktualizacji tego zgłoszenia), o której mówi art. 16 ustawy, w związku z nabywaniem rozcieńczalników, tuszów i atramentów (nie przeznaczonych do kontaktu z żywnością) klasyfikowanych pod poz. CN 3814 lub 3215, zawierających skażony alkohol etylowy o objętości przekraczającej 1,2% (środkami skażającymi dopuszczonymi na terytorium Wielkiej Brytanii), kupowanych od podmiotu z Wielkiej Brytanii w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów.

Ad. 2 Zdaniem Spółki, nie podlega ona również obowiązkowi dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym rozcieńczalników, tuszów i atramentów klasyfikowanych pod poz. CN 3814 lub 3215, zawierających skażony alkohol etylowy o objętości przekraczającej 1,2% (środkami skażającymi dopuszczonymi na terytorium Wielkiej Brytanii), kupowanych od podmiotu z Wielkiej Brytanii.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako „ustawa”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Pojęcie wyrobów akcyzowych określone zostało w art. 2 pkt 1 ustawy i są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei, stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Z kolei, zgodnie z art. 27 ust. 1 Dyrektywy Rady nr 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

  1. gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Zwolnienie to uzależnione jest od stosowania przepisów dyrektywy 92/12/EWG, dotyczących handlowego przemieszczania się alkoholu całkowicie denaturowanego;
  2. gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi.

Następnie stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Trzeba jednakże wskazać, iż załącznik nr 2 do ustawy dotyczy wykazu wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Dalej należy zauważyć, iż w świetle § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego, w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Przechodząc do oceny stanu faktycznego na gruncie przepisów prawa, tusze, atramenty oraz rozcieńczalniki sprowadzane przez Spółkę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów z Wielkiej Brytanii, przede wszystkim nie spełniają definicji wyrobu akcyzowego zawartego w art. 2 ustawy, jak również nie zostały wymienione w załączniku nr 1 oraz załączniku 2 do ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi jednakże zapis art. 20 Dyrektywy Rady nr 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (i odpowiadający temu przepisowi art. 93 ustawy), odnośnie zaliczania do alkoholu etylowego wszelkich produktów oznaczonych kodami taryfowymi CN 22 07 i 22 08, nawet jeżeli stanowią część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej.

Ponadto, w załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 43 wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Przenosząc powyższą analizę prawną na grunt stanu faktycznego opisanego we wniosku, Spółka nabywa od podmiotu z Wielkiej Brytanii produkty dopuszczone do obrotu na terytorium tego kraju, które klasyfikowane są do innych kodów CN, jednakże zawierają one skażony alkohol etylowy, który klasyfikowany jest pod pozycją CN 22 07.

Mając na względzie przepisy ww. Dyrektywy Rady nr 92/83/EWG oraz przepisy ustawy, ponieważ Spółka nie handluje alkoholem etylowym, jak również nie nabywa takiego produktu od brytyjskiego podmiotu. Zatem w ocenie Wnioskodawcy, obowiązek rejestracji wprowadzony do art. 16 ustawy na podstawie ustawy z dnia 7.04.2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, nie odnosiłby się do Spółki.

Podobnie zdaniem Spółki, ponieważ produkty, które ona nabywa od podmiotu brytyjskiego, nie spełniają definicji wyrobów akcyzowych i nie zostały wymienione w załączniku nr 2 ustawy, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki wynikające z art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy:

  • Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw terytorium kraju to terytorium członkowskich.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Natomiast w myśl § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 2162) w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Z powyższego wynika, że nabycie wyrobów o kodzie CN 3814 oraz CN 3820, jako wyrobów innych niż akcyzowe, nie podlega akcyzie. Natomiast alkohol zawarty w ww. wyrobach, skażony środkami dopuszczonymi do skażenia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, będzie korzystał ze zwolnienia w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, pod warunkiem, że był przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich przed ich przywozem na terytorium kraju.

Wyrób nieakcyzowy, który w swym składzie zawiera skażony alkohol etylowy dopuszczany jest do swobodnego obrotu w państwie członkowskim, w którym następuje jego produkcja. Określenie w krajowym porządku prawnym zwolnienia dla alkoholu etylowego zawartego w nabywanym wewnątrzwspólnotowo wyrobie dopuszczonym do konsumpcji w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej to konsekwencja obowiązku uznawania prawa dla obligatoryjnego zwolnienia dla skażonego alkoholu etylowego.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo z Wielkiej Brytanii rozcieńczalniki, tuszów i atramentów zawierających skażony alkohol etylowy, którego objętość w danym produkcie co do zasady przekracza 1,2% objętości (z wyjątkiem tuszu MC-253CL, w którym objętość alkoholu etylowego wynosi 1,00%). Produkty te nie są i nie mogą być w oczywisty sposób przeznaczone do spożycia (dla celów spożywczych). Spółka uzyskała od dostawcy tych produktów informacje, z których wynika, że towary zawierające skażony alkohol etylowy zostały dopuszczone do legalnego obrotu na terytorium Wielkiej Brytanii oraz korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 27 Dyrektywy Rady nr 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. Elementem prowadzonej przez Spółkę działalności jest także dystrybucja w Polsce rozcieńczalników, tuszów oraz atramentów, które są wykorzystywane do ww. urządzeń i systemów. Towary te zawierają skażony alkohol etylowy i klasyfikowane są pod pozycją CN:

  • w przypadku rozcieńczalników i tuszów - pozycja 3814,
  • w przypadku atramentów - pozycja 3215.

Przenosząc powyższe na grunt przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowe wyroby nie są wyrobami akcyzowymi, a alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu obowiązek rejestracji podmiotu dla podatku akcyzowego powstaje wtedy gdy podmiot wykonuje działalność w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Przepis ten nie nakłada takiego obowiązku w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów nieakcyzowych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, zawierających skażony alkohol etylowy.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia i odsprzedaży (w stanie niezmienionym) wyrobów o kodach CN 3814 oraz 3825 (wyrobów nie akcyzowych) z zawartością alkoholu etylowego częściowo skażonego skażalnikami dopuszczonymi w kraju pochodzenia ww. wyrobów, podlegającego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 obligatoryjnemu zwolnieniu z podatku akcyzowego. Wnioskodawca dokonując obrotu wyrobami w stanie przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego nie jest zatem zobligowany, w myśl art. 16 ust. 1 ustawy, do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (aktualizacji) dla podatku akcyzowego.

Warto zauważyć, że gdyby intencja prawodawcy w tym zakresie była odmienna, to nie zostałby wprowadzony przepis uznający legalny obrót handlowy wyrobami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi zawierającymi alkohol etylowy, gdy alkohol ten został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej (o czym mowa ww. § 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 78 ust. 3 ustawy).

Jak wynika z tego przepisu zobowiązuje on do głoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz do wyrobów akcyzowych niewymienionych w tym załączniku opodatkowanych stawką inną niż stawka zerowa. Jak wskazano powyżej wyroby nabywane prze Wnioskodawcę nie są wyrobami akcyzowymi. Dlatego też powyższy obowiązek nie będzie dotyczył Wnioskodawcy w opisanej sytuacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu dodać, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, nie dokonywano klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu - ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj