Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.104.2017.1.MS
z 2 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2017 r. (data złożenia 28 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu postępowania z rozlewanymi napojami alkoholowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2017 r. złożono do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu postępowania z rozlewanymi napojami alkoholowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej w sklepach napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż napojów alkoholowych (nalewki wysokoprocentowe - od kilkunastu do kilkudziesięciu procent objętości alkoholu - na bazie spirytusu) na wynos w butelkach ozdobnych. Wyroby alkoholowe (nalewki) będą kupowane przez Wnioskodawcę w opakowaniach detalicznych ogólnie stosowanych (max. pojemność do 5 litrów), poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderolami), czyli już z zapłaconą akcyzą. W sklepie będą ustawione duże, ozdobne gąsiory napełnione tylko częściowo (z uwagi na ulatnianie się napojów), które w miarę postępującej sprzedaży, będą uzupełniane nalewkami z oryginalnych opakowań. Z gąsiora będzie następowało, na życzenie klienta, napełnianie butelki ozdobnej, po wskazaniu przez niego odpowiedniego rodzaju trunku jak i butelki. Po napełnieniu butelki ozdobnej sprzedawca będzie nanosił na butelkę legalizacyjny znak akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy magazynowanie w punkcie sprzedaży detalicznej wyrobów akcyzowych w opakowaniach bez naniesionych na nie znaków akcyzowych oraz ponowne rozlanie wyrobów akcyzowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) w inne opakowania jednostkowe, w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzowych może mieć miejsce i nie jest sprzeczne z prawem podatkowym?
  2. Czy Wnioskodawca ma obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego u właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego, pomimo, że jego działalność nie będzie podlegała opodatkowaniu, będę jedynie nabywać legalizacyjne znaki akcyzowe i dokonywać banderolowania?
  3. Czy Wnioskodawca ma obowiązek składania deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) napoje alkoholowe (wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) są wyrobami akcyzowymi (zostały ujęte w załączniku nr 1 do ustawy). Należą one do grupy szczególnych wyrobów akcyzowych, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy (załącznik nr 3 do ustawy).

Art. 116 ust. 1 statuuje, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży m.in., zgodnie z art. 16, na podmiocie dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2).

Artykuł 47 ust. 1 stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (obejmującym m.in. wyroby alkoholowe) oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji m.in. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Analiza dwóch powyższych zdań wskazuje, że rozlewanie napojów alkoholowych od których została zapłacona akcyza w należnej wysokości, jest produkcją, która nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Oznacza to, że nie istnieją przeszkody prawne do rozlewania takich napojów poza składem podatkowym.

Przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do opakowań ozdobnych (gąsiorów), z których następuje dystrybucja do butelek nie jest produkcją, gdyż nie jest to rozlew wyrobu akcyzowego. Opakowania te nie podlegają sprzedaży a jedynie ich zawartość. Tym samym, Wnioskodawca uważa, że brak jest przeszkód prawnych zabraniających przetrzymywanie wyrobów alkoholowych w opakowaniach ozdobnych (w gąsiorach) w miejscu prowadzenia działalności polegającej na rozlewie do butelek ozdobnych.

Zapłacenie akcyzy od tych wyrobów nie zwalnia jednak z obowiązku nanoszenia znaków akcyzy na opakowania (butelki ozdobne), do których te wyroby są rozlewane. Zgodnie z art. 116 ust. 3 obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Na posiadaczu wyrobów o których mowa w ust. 3 ciąży obowiązek sporządzania spisu i przedstawiania go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Jednakże ust. 6 zezwala na odstąpienie od powyższego wymogu w przypadku gdy dotyczy to wyrobów akcyzowych od których akcyza została zapłacona, które ulegają ponownemu rozlaniu w inne opakowania jednostkowe, w miejscu ich sprzedaży detalicznej.

Ten sam wyrób w nowym opakowaniu nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu z uwagi na zapis art. 8 ust. 6 Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Wnioskodawca uważam, że powyższe przepisy dopuszczają możliwość ponownego rozlewania wyrobów akcyzowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) w inne opakowania jednostkowe, w miejscu ich sprzedaży detalicznej i nanoszenie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzowych. Nie mam obowiązku sporządzania spisu i przedstawiania go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Inaczej przepisy stanowią gdy nabywane w lokalu wyroby alkoholowe w butelkach ozdobnych będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej na wynos. Ponieważ przedmiotowa czynność prowadzona w miejscu sprzedaży detalicznej nie jest produkcją i nie została wymieniona w art. 8 ustawy, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W związku z tym nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do napojów alkoholowych, od których już raz został uiszczony podatek akcyzowy w należytej wysokości (art. 8 ust. 6).

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, produkcja wyrobów akcyzowych, a w tym ich rozlew jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym to obowiązek rejestracji w przypadku ww. działalności gospodarczej będzie obowiązywać. Zgodnie z art. 21 podatnik jest zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ze względu na to, iż w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie dokonywał produkcji (rozlewu) wyrobów akcyzowych od których akcyza już została zapłacona to nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego oraz do składania deklaracji, gdyż nie powstaje obowiązek podatkowy. W sklepie będzie prowadzona jedynie ewidencja znaków akcyzowych i banderolowanie ww. towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie ze sobą tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ udzielił odpowiedzi w zakresie objętym pytaniami Wnioskodawcy w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Jednocześnie w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, który to załącznik stanowi „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG” wymieniono kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jednocześnie w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej w sklepach napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż napojów alkoholowych (nalewki wysokoprocentowe - od kilkunastu do kilkudziesięciu procent objętości alkoholu - na bazie spirytusu) na wynos w butelkach ozdobnych. Wyroby alkoholowe (nalewki) będą kupowane przez Wnioskodawcę w opakowaniach detalicznych ogólnie stosowanych (max. pojemność do 5 litrów), poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderolami), czyli już z zapłaconą akcyzą. W sklepie będą ustawione duże, ozdobne gąsiory napełnione tylko częściowo (z uwagi na ulatnianie się napojów), które w miarę postępującej sprzedaży, będą uzupełniane nalewkami z oryginalnych opakowań. Z gąsiora będzie następowało, na życzenie klienta, napełnianie butelki ozdobnej, po wskazaniu przez niego odpowiedniego rodzaju trunku jak i butelki. Po napełnieniu butelki ozdobnej sprzedawca będzie nanosił na butelkę legalizacyjny znak akcyzy.

Jak już wskazano skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości z opakowań (detalicznych ogólnie stosowanych o pojemności max. do 5 litrów) zawierających podatkowe znaki akcyzy do gąsiorów ozdobnych a następnie do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym produkcji alkoholu i nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W opisanej sytuacji nie można bowiem uznać, że dochodzi do produkcji alkoholu etylowego w myśl ww. przepisów. Wnioskodawca będzie bowiem nalewać ten sam produkt (nie dochodzi do żadnego mieszania nalewek, czy dolewania innych substancji) do innych pojemników – jednorazowych butelek wybranych przez klienta. Rozlew będzie następować w sklepie prowadzącym sprzedaż detaliczną i będzie dotyczyć alkoholu nabywanego w 5 litrowych pojemnika oznaczonych banderolami podatkowym (z zapłaconą akcyzą). Czynności powyższe należy zatem rozpatrywać jedynie w kategorii formy (sposobu) oferowania tych produktów do sprzedaży.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ponowne rozlanie wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, w inne opakowania jednostkowe w miejscu ich sprzedaży detalicznej nie jest produkcją tych wyrobów należało uznać za prawidłowe. Prawidłowe jest również natomiast stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowy rozlew alkoholu nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Ponieważ przedmiotowa czynność prowadzona w miejscu sprzedaży detalicznej nie jest produkcją i nie została wymieniona w art. 8 ustawy, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W związku z tym nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do napojów alkoholowych (nalewek), od których już raz został uiszczony podatek akcyzowy w należytej wysokości (art. 8 ust. 6).

W konsekwencji na Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy nie ciąży również obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Z powołanego powyżej przepisu wynika, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Jak wskazano powyżej, czynność będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu akcyzą, zatem nie powstaje obowiązek rejestracji podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do składania deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, gdyż nie powstanie w związku z prowadzoną działalnością obowiązek podatkowy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla celów akcyzy oraz obowiązku składania deklaracji dla podatku akcyzowego jest prawidłowe.

W myśl art. 114 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.


W przedmiotowym załączniku w poz. 1-6 obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto wyroby o kodzie CN:

  • 2203 00 - piwo otrzymywane ze słodu;
  • 2204 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • 2205 - wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • 2206 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone;
  • 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Stosownie do art. 116 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół (art. 116 ust. 4 ustawy).

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (art. 116 ust. 5 ustawy).

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej (art. 116 ust. 6 ustawy).

W przypadku ponownego rozlewu alkoholu w miejscu sprzedaży detalicznej, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości z opakowań (detalicznych ogólnie stosowanych o pojemności max. do 5 litrów) zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych (ozdobnych butelek) przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, Wnioskodawca jest zobowiązany, w myśl art. 16 ust. 3 ustawy zakupić legalizacyjne znaki akcyzy i oznaczyć nimi wprowadzane do sprzedaży wyroby. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu wyrobów przeznaczonych do dalszej sprzedaży (rozlewnych nalewek) i przedstawienia go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z postanowieniami art. 116 ust. 6 ustawy.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie obowiązku oznaczenia wyrobów (nalewek) legalizacyjnymi znakami akcyzy, oraz obowiązku sporządzania spisu wyrobów przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest prawidłowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2a, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj