Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.464.2017.1.DM
z 5 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie dla rozwoju Gminy, jako stowarzyszenie rejestrowe posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczył projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu jest budowa siłowni zewnętrznych, placów zabaw w miejscowości C. i S. oraz budowy lampy solarnej w miejscowości C. Zakres wniosku obejmuje:


1. SIŁOWNIE ZEWNĘTRZNE:


Biegacz pojedynczy 2 szt.

  • wysokość maksymalna – 1.390,5 mm,
  • szerokość maksymalna – 474 mm,
  • długość maksymalna – 1.089 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 4.689 mm x 4.074 mm,

Orbitek pojedynczy 2 szt.,

  • wysokość maksymalna – 1.660 mm,
  • szerokość maksymalna – 641 mm,
  • długość maksymalna -1.176 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 4.776 mm x 4.241 mm,

Wyciąg górny i krzesło do wyciskania

  • wysokość maksymalna – 1.950 mm,
  • szerokość maksymalna – 742 mm,
  • długość maksymalna – 2.150 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 5.750 mm x 4.342 mm,

Wioślarz pojedynczy

  • wysokość maksymalna – 1.109 mm,
  • szerokość maksymalna – 1.087 mm,
  • długość maksymalna – 1.364 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 4.964 mm x 4.687 mm,

Twister i surfer

  • wysokość maksymalna – 1.400 mm,
  • szerokość maksymalna – 852 mm,
  • długość maksymalna – 1.376 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 4.976 mm x 4.452 mm,

Jeździec pojedynczy

  • wysokość maksymalna – 1.164 mm,
  • szerokość maksymalna – 608 mm,
  • długość maksymalna – 1.324 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzenia: 4.924 mm x 4.208 mm,

Wyciąg górny i krzesło do wyciskania

  • szerokość maksymalna – 742 mm,
  • długość maksymalna – 2.150 mm,
  • wysokość maksymalna – 1.950 mm,
  • głębokość zakotwiczenia w gruncie – 500 mm,
  • strefa użytkowania urządzeń: 5.750 mm x 4.342 mm.


2. PLACE ZABAW:


Karuzela 2 stojąca na platformie aluminiowej z poręczami

  • wysokość maksymalna – 95 cm,
  • średnica – 150 cm,
  • waga – 70 kg,
  • głębokość posadowienia – 70 cm,
  • strefa użytkowania urządzenia - średnica 550 cm,
  • maksymalna wysokość upadku – do 60 cm,

Huśtawka wagowa - konstrukcja metalowa

  • wysokość maksymalna – 75 cm,
  • długość maksymalna – 300 cm,
  • szerokość maksymalna – 46 cm,
  • głębokość posadowienia – 70 cm,
  • strefa użytkowania urządzenia – 500 cm x 246 cm,

Huśtawka wahadłowa podwójna - konstrukcja metalowa

  • wysokość maksymalna – 220 cm,
  • długość maksymalna – 300 cm,
  • szerokość maksymalna – 350 cm,
  • głębokość posadowienia – 60 cm,
  • strefa użytkowania urządzenia – 450 cm x 730 cm,

Karuzela 3 stojąca na platformie aluminiowej z poręczami. Obwód poręczy zamknięty

  • wysokość maksymalna – 80 cm,
  • średnica – 150 cm,
  • waga – 75 kg,
  • głębokość posadowienia – 70 cm,
  • strefa użytkowania urządzenia – średnica 550 cm,

Karuzela 5 krzyżowa z czterema siedziskami

  • wysokość maksymalna – 88 cm,
  • średnica – 180 cm,
  • waga – 85 kg,
  • głębokość posadowienia – 70 cm,
  • strefa użytkowania urządzenia - średnica 580 cm,
  • maksymalna wysokość upadku – do 60 cm.

Zestaw zabawowy wykonany z drewna impregnowanego. Elementy składowe zestawu zabawowego: wysoka wieża z dachem dwuspadowym, duża zjeżdżalnia, rura strażacka, trap łączący, podest h 90, zjeżdżalnia, trap wejściowy z poręczami, belka balansująca. Wymiary: wysokość - 360 cm, długość - 490 cm, szerokość - 526 cm, bezpieczna strefa użytkowania - 790 cm x 826 cm, maksymalna wysokość upadku - 140 cm.


3. LAMPA SOLARNA:


Lampa solarna z czujnikiem zmierzchu i ruchu

  • bateria litowo-jonowa,
  • automatyczny czujnik zmierzchu + czujnik ruchu,
  • wodoszczelny: IP65,
  • obudowa: stop aluminium + hartowane szkło, wysokość 3-4 m.


Z uwagi, iż Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT projektu do kosztów kwalifikowanych musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany w całości ani w części zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, Stowarzyszenie będzie ponosiło wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiału, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Stowarzyszenie, przez Wykonawców, fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Nowo wybudowane siłownie zewnętrzne, place zabaw i lampa solarna oraz sam teren, na których wybudowane zostaną urządzenia będą ogólnodostępne dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz będą służyły całemu lokalnemu społeczeństwu. Siłownie zewnętrzne nie będą służyły Stowarzyszeniu jako obiekty przynoszące dochody. Stowarzyszenie nie będzie pobierało opłat z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, ale będzie ponosiło koszty z tytułu utrzymania obiektów, naprawy urządzeń i ich konserwacji. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie stanowiło własność Stowarzyszenia. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych, a Stowarzyszenie w związku z budową siłowni zewnętrznych, placów zabaw i lampy solarnej nie będzie uzyskiwało żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Stowarzyszenie, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania jak i po jej zakończeniu - w związku z wydatkami związanymi z inwestycją polegającą na budowie siłowni zewnętrznych, placów zabaw i lampy solarnej w ramach projektu pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania, jak i po zakończeniu inwestycji.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników tego podatku uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak przewiduje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku VAT należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku VAT należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Powyższe przepisy wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w sytuacji ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Powstałe w wyniku inwestycji siłownie zewnętrzne i place zabaw w miejscowościach C. i S. oraz lampa solarna w miejscowości C. nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Stowarzyszenie realizując opisaną inwestycję nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywane towary i usługi do zrealizowania tej inwestycji nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Stowarzyszeniu nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po jej zakończeniu. Stowarzyszenie nie będzie również miało prawa do zwrotu kwoty różnicy tego podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie zostanie bowiem spełniony warunek uprawniający do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, tj. wykorzystywanie towarów i usług nabywanych w związku z realizowaną inwestycją do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony, gdyż poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu zarówno w trakcie realizacji, jak i po jego zakończeniu.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj