Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.246.2017.1.KM
z 4 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług cmentarnych i stawki podatku obowiązującej do tych usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na usługi administrowania i wydatków inwestycyjnych związanych z cmentarzami komunalnymi oraz wskazania podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wykazania świadczenia ww. usług w deklaracji VAT-7-jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług cmentarnych i stawki podatku obowiązującej do tych usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na usługi administrowania i wydatków inwestycyjnych związanych z cmentarzami komunalnymi oraz wskazania podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wykazania świadczenia ww. usług w deklaracji VAT-7 .


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina Ś. (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych funkcjonujących na jej terenie. Na przedmiotowych cmentarzach Gmina świadczy odpłatnie usługi (dalej: „Usługi Cmentarne”), w szczególności:


  • udostępniania miejsc pod grób ziemny,
  • wykupu miejsca na przyszły pochówek;
  • przedłużania użytkowania istniejących miejsc;
  • umożliwiania wjazdu na cmentarz.


Gmina na podstawie uchwały nr .. Rady Gminy Ś. z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie Regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych na terenie gminy Ś., zleciła administrowanie cmentarzami komunalnymi oraz wykonywanie Usług Cmentarnych na tych obiektach podmiotowi zewnętrznemu - Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. z siedzibą w Ś. (dalej: „Zarządca” lub „Spółka”). Zgodnie z powyższą uchwałą opłaty za Usługi cmentarne wnoszone są na rachunek Spółki, a następnie przekazywane przez Spółkę Gminie.

Spółka posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, przy czym Gmina posiada 100% udziałów w Spółce.

Usługi Cmentarne Zarządca wykonuje/będzie wykonywał w imieniu i na rzecz Gminy. Należy zatem uznać, iż świadczącym Usługi Cmentarne jest/będzie Gmina (w imieniu i na rzecz której działa/będzie działał Zarządca), a nabywcami usług są/będą podmioty trzecie. Jednocześnie, Usługi Cmentarne są/będą wykonywane przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, które są/będą zawierane przez Zarządcę w imieniu Gminy z podmiotami trzecimi, co do zasady w formie ustnej (dorozumianej).

Na podstawie ww. uchwały Zarządca jest/będzie upoważniony do pobierania w imieniu i na rzecz Gminy opłat z tytułu Usług Cmentarnych. Opłaty za Usługi Cmentarne są/będą wpłacane przez nabywców bezpośrednio na konto bankowe Spółki, a następnie na koniec miesiąca są/będą przekazywane przez Spółkę na konto Gminy. Opłaty za Usługi Cmentarne są/będą zatem pobierane w systemie bezgotówkowym. Zarządca jest/będzie w stanie zweryfikować na podstawie dowodów zapłaty z jakiego tytułu została dokonana konkretna wpłata za Usługi Cmentarne.

Wysokość opłat za Usługi Cmentarne wynika z uchwały Rady Gminy Ś. nr ……. z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia opłat za miejsca grzebalne na cmentarzach komunalnych Gminy Ś.


Zarządca wykonuje/będzie wykonywał na rzecz Gminy we własnym imieniu (tj. świadczącym te usługi jest/będzie Zarządca, a nabywcą tych usług jest/będzie Gmina) usługi w zakresie administrowania cmentarzami w imieniu i na rzecz Gminy (dalej: „Usługi Administrowania” do których należą, m.in.:


  • zarządzanie cmentarzami, w szczególności: ewidencjonowanie poboru opłat za Usługi Cmentarne, prowadzenie ksiąg cmentarnych, prowadzenie bieżącej ewidencji pochówków i miejsc rezerwowych,
  • utrzymanie czystości i porządku terenu cmentarzy, w szczególności drobne prace porządkowe dotyczące eksploatacji cmentarzy, ponoszenie kosztów wywozu odpadów i innych opłat z funkcjonowaniem cmentarzy,
  • utrzymanie zieleni, w szczególności pielęgnacja drzew i krzewów na terenie cmentarzy,
  • utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia cmentarzy, w szczególności utrzymanie w dobrym stanie technicznym pomieszczeń kaplicy cmentarnej, zapewnienie możliwości korzystania z punktów czerpalnych wody oraz należytego oświetlenia terenu cmentarzy.


W związku z wykonywaniem przez Zarządcę wskazanych Usług Administrowania, Gmina jest/będzie zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia należnego Zarządcy z tego tytułu na podstawie wystawianych przez Zarządcę faktur z wykazanym na nich podatkiem VAT.

Może się zdarzać także, iż Gmina ponosi/będzie ponosiła także wydatki inwestycyjne na cmentarze komunalne dotyczące np. budowy nowych lub rozbudowy/modernizacji/remontów istniejących cmentarzy komunalnych, w tym np. wydatki na budowę alejek na cmentarzach, ogrodzenia cmentarzy, remonty kaplicy cmentarnej. Wskazane wydatki inwestycyjne dokumentowane są/będą przez kontrahentów Gminy fakturami, na których wykazywane są/będą kwoty VAT.

Gmina podkreśla, iż powyższe wydatki na Usługi Administrowania oraz inwestycyjne na cmentarze dotyczą/będą dotyczyły tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych położonych na terenie Gminy i działalności cmentarnej. W szczególności omawiane wydatki nie są wydatkami o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych.

Gmina pragnie wskazać, że wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi z wnioskiem o potwierdzenie klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Gminę Usług Cmentarnych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”). Do dnia złożenia niniejszego wniosku Gmina nie otrzymała jeszcze odpowiedzi w sprawie właściwej klasyfikacji, jednak zdaniem Gminy Usługi cmentarne, które realizuje/będzie realizować powinny mieścić się w grupowaniu 96.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną” (PKWiU 2008).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy świadcząc Usługi Cmentarne Gmina występuje/będzie występowała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy świadczone przez Gminę Usługi Cmentarne stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?
  3. Według jakiej stawki VAT powinny być opodatkowane świadczone przez Gminę Usługi Cmentarne, przy założeniu, iż przedmiotowe usługi zostaną zaklasyfikowane w drodze klasyfikacji GUS otrzymanej przez Gminę jako „Usługi pogrzebowe i pokrewne”, w grupowaniu PKWiU 96.03?
  4. Czy Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Usługi Administrowania oraz od wydatków inwestycyjnych na cmentarze komunalne?
  5. Który podmiot, Gmina czy Zarządca, jest/będzie zobowiązany do wykazywania w deklaracjach VAT podatku należnego z tytułu świadczenia Usług Cmentarnych, za które opłaty są pobierane przez Zarządcę?
  6. Czy Gmina jest/będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej lub przekazać Zarządcy kasę rejestrującą do ewidencjonowania obrotu z tego tytułu?


Zdaniem Wnioskodawcy


  1. Gmina świadcząc Usługi Cmentarne działa/będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i w zakresie wykonywania ww. czynności nie jest/nie będzie objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
  2. Świadczone przez Gminę Usługi Cmentarne stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT i jednocześnie nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.
  3. Świadczone przez Gminę Usługi Cmentarne powinny być opodatkowane według obniżonej stawki 8% VAT, przy założeniu, iż przedmiotowe usługi zostaną zaklasyfikowane w drodze klasyfikacji GUS otrzymanej przez Gminę jako „Usługi pogrzebowe i pokrewne”, w grupowaniu PKWiU 96.03.
  4. Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Usługi Administrowania oraz wydatków inwestycyjnych na cmentarze komunalne.
  5. Do wykazywania podatku należnego z tytułu świadczenia Usług Cmentarnych w deklaracjach VAT zobowiązana jest/będzie Gmina, a nie Zarządca.
  6. Gmina nie jest/nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej oraz nie jest/nie będzie zobowiązana do przekazania tzw. kasy rejestrującej powierzonej Zarządcy, ponieważ sprzedaż z tego tytułu korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na pobieranie opłat za Usługi cmentarne w całości za pośrednictwem rachunku bankowego Zarządcy/Gminy i możliwością identyfikacji poszczególnych transakcji przez Gminę/Zarządcę na podstawie dowodów zapłaty.


Uzasadnienie stanowiska Gminy


Ad. 1.

Art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) wymienia zadania własne gmin. W ust. 1 pkt 13 tego przepisu wymieniony jest obowiązek prowadzenia/utrzymania cmentarzy gminnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

W ocenie Gminy bez znaczenia jest, iż jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Usługi Cmentarne są/będą wykonywane przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, które są/będą zawierane przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy z podmiotami trzecimi, co do zasady w formie ustnej (dorozumianej).

Pomiędzy stronami (Gminą a nabywcami Usług Cmentarnych) zachodzi bowiem dwustronny stosunek zobowiązaniowy, zakładający wykonanie określonej usługi za ustalone wynagrodzenie. Ponadto istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. Dodatkowo, warto wskazać, że zgodnie z art. 353 Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania - w tym przypadku przyjęto, że umowy, co do zasady są/będą zawierane w formie ustnej (dorozumianej) poprzez zgłoszenie przez zainteresowanego zapotrzebowania na Usługi Cmentarne i uiszczeniu odpowiedniego wynagrodzenia za te czynności na rzecz sprzedawcy - Gminy (za pośrednictwem Zarządcy).

Mając na uwadze powyższe w przypadku, gdy Gmina wykonuje/będzie wykonywała czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (choćby ustnych), tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być traktowana, jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa/będzie działała de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Gmina świadczy/będzie świadczyła odpłatnie Usługi Cmentarne w reżimie cywilnoprawnym (a nie publicznoprawnym), zatem działa/będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i w zakresie wykonywania ww. usług nie jest/nie będzie objęta wyłączeniem, o którym mowa art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.


Ad. 2.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają, m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, iż Usługi Cmentarne nie stanowią/nie będą stanowiły dostawy towarów (w przypadku przedmiotowych czynności nie dochodzi/nie będzie dochodziło do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania Usług Cmentarnych, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-510/09/ES, organ stwierdził, iż „jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę (zarówno sprzedaż grobowców w ramach usługi pogrzebowej jak i wyprzedzająco za życia kupującego, z terminem wykupu pochówku bliżej nieokreślonym) zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03.1, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT”.

Podobne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2008 r., sygn. IBPP1/443-873/08/ES, w myśl której „prawidłowe będzie zastosowanie stawki 7%, przy czynności sprzedaży piwnic pod grób podwójny lub pojedynczy w ramach usługi pogrzebowej, a także wyprzedzająco za życia kupującego z terminem pochówku bliżej nieokreślonym, sklasyfikowanej do PKWiU 93.03.1”.

Takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r., sygn. ILPPl/443-166/12-2/AWa, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 września 2014 r., sygn. ITPP1/443-752/14/KM oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.119.2017.1.KM.

Ponadto, zdaniem Gminy, również fakt, że Usługi Cmentarne są/będą wykonywane w imieniu i na rachunek Gminy za pośrednictwem Zarządcy, nie wpływa na ocenę, iż to Gmina w analizowanym przypadku wykonuje/będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT. Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-796/11-5/MS, która dotyczyła analogicznego przypadku korzystania z usług zarządcy. Organ potwierdził, że „w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną. Nadto zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług jak również w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla ww. usług. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, i nie podlegają one zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem”.

Skoro Gmina jest/będzie podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT Usług Cmentarnych, będących świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT, Gmina jest/będzie zobowiązana wskazywać jako obrót kwotę należną z tytułu świadczenia tych usług. Na powyższe, w ocenie Gminy, nie ma wpływu fakt, iż Usługi Cmentarne będą wykonywane faktycznie przez Zarządcę, jednakże w imieniu i na rzecz Gminy.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-75/09/EA, w której organ uznał, iż: „Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o. o., nie ma uprawnień do wystawiania w imieniu własnym faktury, gdyż jest on tylko administratorem, a pobierane opłaty cmentarne nie będą stanowiły dla niego obrotu. (...) W przedmiotowym przypadku Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o. o. tylko pobiera opłatę w imieniu Wnioskodawcy, natomiast opłata ta należna jest Wnioskodawcy i stanowi dochód dla niego, a nie dla Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o. o. (administratora)”.

Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, że świadczone przez nią za pośrednictwem Zarządcy Usługi Cmentarne stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT i jednocześnie nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.


Ad. 3.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z pewnymi wyjątkami wskazanymi w tym przepisie. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak ust. 2 cytowanego art. 41 stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże na podstawie art. I46a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 wymieniono, zaliczone do grupowania PKWiU 2008 96.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

W świetle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy podkreślić, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami stosowanie obniżonej stawki podatku 8% VAT uwarunkowane jest tym by dany towar zawiera się w klasyfikacji (PKWiU) w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina we wniosku złożonym do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi, wskazała, że świadczone przez nią za pośrednictwem Zarządcy Usługi Cmentarne powinny zostać zaklasyfikowane pod symbolem 96.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną” (według PKWiU 2008).


Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w wyjaśnieniach GUS dotyczący klasyfikacji PKWiU grupowania 96.03.01, zgodnie z którymi obejmuje:


  • usługi zarządzania cmentarzem komunalnym, wykonywane na zlecenie gminy, polegające na m.in.: prowadzeniu dokumentacji cmentarnej; pobieraniu opłat za korzystanie z cmentarza; utrzymaniu porządku i zieleni na terenie cmentarza; odśnieżaniu; regulowaniu zobowiązań za media; wykopaniu grobu ziemnego stanowiącego element obsługi ceremonii pogrzebowej; przygotowaniu grobu do pochówku lub ekshumacji - opinia klasyfikacyjna z dnia 30 listopada 2012 r.,
  • usługi polegające na dzierżawie miejsca grzebalnego pod grób murowany, w celu bieżącego pochówku lub w celu przygotowania grobowca przez osobę żyjącą - wykonywane przez właściciela cmentarzy komunalnych - opinia klasyfikacyjna z dnia 9 czerwca 2016 r.


Ponadto Gmina pragnie podkreślić, iż wskazane powyżej rozwiązanie w zakresie przyporządkowania obniżonej 8% stawki VAT dla Usług Cmentarnych znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-168/14/DM oraz z dnia 30 września 2014 r., sygn. ITPP1/443-752/14/KM i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 marca 2017 r., sygn. 0461- ITPP1.4512.119.2017.1.KM.

Podsumowując, w ocenie Gminy, wykonywane przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy Usługi Cmentarne podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT według obniżonej stawki 8% VAT, przy założeniu, iż przedmiotowe usługi zostaną zaklasyfikowane w drodze klasyfikacji GUS otrzymanej przez Gminę jako „Usługi pogrzebowe i pokrewne”, w grupowaniu PKWiU 96.03.


Ad. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:


  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Jak wynika z uzasadnienia stanowiska Gminy w zakresie pytania 1, w ocenie Gminy w ramach świadczonych przez Gminę (za pośrednictwem Zarządcy) Usług Cmentarnych, powinna być ona uznawana za podatnika VAT oraz świadczone przez Gminę Usługi Cmentarne stanowią / będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych Usług Cmentarnych.

Zdaniem Gminy za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie przez nią wydatków na wykonywanie Usług Administrowania przez Zarządcę oraz wydatków inwestycyjnych na cmentarze jest/będzie konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę Usług Cmentarnych. Zdaniem Gminy bowiem, bez ich poniesienia, świadczenie przez Gminę Usług Cmentarnych byłoby bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. Zarządca udziela/będzie udzielał bowiem Gminie kompleksowego wsparcia w zakresie świadczenia Usług Cmentarnych. Specyficzny charakter usług Zarządcy powoduje także, że są/będą one wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przedmiotowych Usług Cmentarnych. W konsekwencji, zdaniem Gminy, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT została w analizowanym przypadku spełniona.

Ponadto, w celu świadczenia Usług Cmentarnych przez Gminę konieczne jest/będzie wykonanie prac mających na celu na przykład modernizację/rozbudowę terenu cmentarzy. Zdaniem Gminy nie sposób zakładać, że osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu zaniedbanym, gdzie niemożliwym lub utrudnionym byłoby zorganizowanie ceremonii pochówkowej etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na cmentarzach położonych w innych gminach.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1328/10-2/MP, w której organ, odnosząc się do wynagrodzenia wypłacanego przez Gminę na rzecz zarządcy cmentarza, stwierdził, iż: „Wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu administrowania i zarządzania cmentarzem ustalone zostało na kwotę ryczałtu miesięcznego, płatne po przedłożeniu u Wnioskodawcy faktury. W treści faktury Wykonawca w nazwie usługi podaje: Administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego - PKWiU 93.30 (stawka podatku VAT 7%). Opłaty za usługi cmentarne stanowią obrót Wnioskodawcy wykazywany w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną 7% (PKWiU 93.03). Co miesiąc Wnioskodawca otrzymuje od Wykonawcy fakturę za wykonane usługi administrowania i zarządzania cmentarzem. Z powyższego wynika, że uzyskiwane od Wykonawcy opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną, natomiast za administrowanie i zarządzanie cmentarzem Wykonawca obciąża Wnioskodawcę wystawiając fakturę za świadczenie usługi. Zatem istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z powyższymi usługami. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zawartego w opłacie za usługi cmentarne o kwotę podatku naliczonego z tytułu usługi administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym pod warunkiem nie zaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych”.


Powyższe stanowisko Gminy zostało również potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych, wydanych na gruncie analogicznych stanów faktycznych:


  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, w której organ stwierdził, iż: „Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją”.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 grudnia 2014 r., sygn. ILPP1/443-823/14-3/NS, w której organ stwierdził, że „(...) z uwagi na związek ww. wydatków inwestycyjnych oraz bieżących dotyczących cmentarzy z czynnościami opodatkowanymi (opodatkowane usługi cmentarne), które Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Podsumowując, Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z funkcjonowaniem i utrzymywaniem cmentarza (tj. wydatków zarówno inwestycyjnych, jak i bieżących), pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy”.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. ITPP1/443-1102/13/DM, w której organ podatkowy stwierdził, że „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi służą wykonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym. Jak wskazano we wniosku „nabywane przez Gminę usługi, świadczone przez Spółkę służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych". W konsekwencji, Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od spółki z o.o. z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności w zakresie administrowania cmentarzem komunalnym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 lipca 2012 r., sygn. IPTPP4/443-272/12-9/BM, w której stwierdzono, iż „Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od usług administrowania, związanych z usługami cmentarza komunalnego, pod warunkiem, że usługi te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpią negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-796/11-5/MS, w której organ podatkowy stwierdził, że „Gmina planuje zlecić obsługę techniczną wybranych obowiązków zarządcy, na podstawie umowy. Wszystkie wykonywane czynności przez zarządcę będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach prowadzonej działalności usług cmentarzy, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych”.


W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby ponadto w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż pozostałe podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest/będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych Usług Cmentarnych, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi usługami.

Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Usługi Administrowania oraz wydatków inwestycyjnych na cmentarze, które są/będą związane ze świadczonymi przez Gminę za pośrednictwem Zarządcy Usługami Cmentarnymi opodatkowanymi VAT.


Ad. 5.

Jak wynika z uzasadnienia stanowiska Gminy w zakresie pytania 1, w ocenie Gminy, w ramach świadczonych przez Gminę usług, powinna być ona uznawana za podatnika VAT, a świadczone przez Gminę usługi będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Ponadto fakt, iż Usługi Cmentarne są/będą wykonywane przez Gminę za pośrednictwem Zarządcy nie wpływa na ocenę, iż to Gmina w analizowanym przypadku wykonuje/będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT jako podatnik tego podatku.

Biorąc pod uwagę, iż świadczenie Usług Cmentarnych jest/będzie dokonywane przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy, to stroną umowy sprzedaży Usług Cmentarnych z ich nabywcą jest/będzie Gmina, a więc to u Gminy (jako podatnika VAT) wystąpi obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tych czynności. Wobec powyższego, Zarządca dokonując sprzedaży Usług Cmentarnych w imieniu i na rzecz Gminy nie jest/nie będzie zobowiązany do wykazywania podatku należnego z tytułu sprzedaży Usług Cmentarnych, dokonywanej w imieniu i na rzecz Gminy, we własnych rejestrach sprzedaży i we własnych deklaracjach VAT. Zarządca nie będzie także uprawniony do wystawiania ewentualnych faktur VAT dokumentujących sprzedaż w imieniu i na rzecz Gminy Usług Cmentarnych z podaniem własnych danych jako podatnika VAT.

Zobowiązanym do rozpoznania obowiązku podatkowego jest bowiem podatnik dokonujący sprzedaży, tj. podmiot dokonujący dostawy towarów bądź świadczący usługi, którym w analizowanym przypadku jest/będzie Gmina.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-168/14/DM, w której organ potwierdził w całości stanowisko wnioskodawcy iż: „W ocenie Gminy, skoro jest/będzie ona podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT Usług Cmentarnych (...) Gmina powinna wykazywać jako obrót kwotę należną z tytułu świadczenia tych usług oraz wykazywać w deklaracjach VAT kwoty podatku należnego z tytułu ich świadczenia. W szczególności obrót ten zasadniczo nie jest/nie będzie obrotem Zarządcy, któremu Gmina zleciła wykonywanie „technicznej" obsługi cmentarzy komunalnych”.

Reasumując, w ocenie Gminy, to Gmina jest/będzie zobowiązana wykazywać podatek należny we własnych rejestrach sprzedaży i we własnych deklaracjach VAT z tytułu wykonywanych Usług Cmentarnych przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy.


Ad. 6.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.

Stosownie natomiast do § 5 ust. 2 wskazanego rozporządzenia, w przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Mając na uwadze powyższe regulacje, w ocenie Gminy, w przypadku, gdy Zarządca obok sprzedaży wykonywanej w imieniu i na rachunek Gminy dotyczącej Usług Cmentarnych, prowadzi/będzie prowadził również sprzedaż własną (na własny rachunek) i jest/będzie zobowiązany z uwagi na osiągany obrót z działalności własnej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wówczas to Zarządca w myśl § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jest/będzie zobowiązany co do zasady do ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Gminy Usług Cmentarnych przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku, gdy Zarządca nie jest/nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży własnej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wówczas Gmina jest/będzie zasadniczo zobowiązana przekazać Zarządcy kasę powierzoną, za pomocą której Zarządca powinien ewidencjonować sprzedaż z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Gminy Usług Cmentarnych, o ile nie zaistnieją warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu innych szczególnych przepisów.

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wskazano, że płatności za świadczone przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy Usługi Cmentarne są/będą w całości uiszczane na rachunek bankowy Spółki, a następnie Spółka na koniec danego miesiąca przekazuje/będzie przekazywała również z wykorzystaniem rachunku bankowego przedmiotowe opłaty na konto Gminy. Spółka jest/będzie jednocześnie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje w ramach Usług Cmentarnych na podstawie dowodów zapłaty.

W ocenie Gminy, w sytuacji, gdy Zarządca pobiera/będzie pobierał na rzecz Gminy opłaty za Usługi Cmentarne wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego, a następnie przekazuje je/będzie przekazywał Gminie przy wykorzystaniu rachunku bankowego i jednocześnie Zarządca będzie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje na podstawie dowodów zapłaty zastosowanie ma/będzie miało dla 2017 r. zwolnienie wskazane w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 załącznika do Rozporządzenia w sprawie zwolnień od stosowania kas rejestrujących 2016, zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania przy wykorzystaniu kasy rejestrującej „świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”. Analogiczne zwolnienie powinno mieć zastosowanie także dla lat 2013-2016 na podstawie Rozporządzenia w sprawie zwolnień od stosowania kas rejestrujących 2012 (§ 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika) i Rozporządzenia w sprawie zwolnień od stosowania kas rejestrujących 2014 (§ 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika).

Zdaniem Gminy wpływ płatności za Usługi Cmentarne od nabywców bezpośrednio na konto Spółki, a nie Gminy (a dopiero następnie przekazanie tych płatności przez Spółkę na konto bankowe Gminy), nie powinien mieć znaczenia dla możliwości zastosowania powyższego zwolnienia, z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej bowiem wynagrodzenie za te usługi przyjmowane jest/będzie jedynie (w całości) w formie bezgotówkowej, a Gmina na podstawie danych przekazanych ze Spółki (wyciąg z rachunku bankowego, ewentualne faktury VAT wystawione w imieniu i na rzecz Gminy, zestawienia wyświadczonych Usług Cmentarnych w danym okresie) ma/będzie miała możliwość każdorazowo przypisać płatność do konkretnego świadczenia.

Określony w przepisie warunek dokonania płatności za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej miał za zadanie zapobiegać nadużyciom, jakie mogłyby wystąpić w przypadku dokonywania transakcji gotówkowych w przypadku transakcji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, dla których zasadniczo nie ma obowiązku wystawienia faktur VAT. Wpłata na konto Zarządcy i następnie Gminy w pełni wypełnia cel tej regulacji, ponieważ obrót gotówkowy został/zostanie wyeliminowany, a Gmina oraz Zarządcą posiadają/będą posiadać dowody pozwalające zidentyfikować każda transakcję dotyczącą Usług Cmentarnych.

Gmina nie jest/nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej oraz nie jest/nie będzie zobowiązana do przekazania tzw. kasy rejestrującej powierzonej Zarządcy, ponieważ sprzedaż z tego tytułu korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na pobieranie opłat za Usługi cmentarne w całości za pośrednictwem rachunku bankowego Zarządcy/Gminy i możliwością identyfikacji poszczególnych transakcji przez Gminę/Zarządcę na podstawie dowodów zapłaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że Gmina faktycznie jest/będzie jednocześnie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje w ramach Usług Cmentarnych na podstawie dowodów zapłaty, tj. z prowadzonych przez Gminę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj