Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.423.2017.1.JC
z 8 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 7 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „R.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i sług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „R.”.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina planuje inwestycję pn. „R.” przy współudziale środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Projekt zakłada adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej … (budynek A) na potrzeby funkcjonowania przedszkola publicznego. W budynku funkcjonować będzie Przedszkole Miejskie …, przeniesione z budynku położonego przy ulicy …. Zakłada się zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych o dwa oddziały (około 50 dzieci). W ramach zadania przeprowadzona zostanie adaptacja budynku na przedszkole miejskie liczące około 127 dzieci (5 oddziałów).

W piwnicy budynku zlokalizowana zostanie kuchnia wraz ze stołówką obsługującą Przedszkole Miejskie … z których będą korzystać zarówno przedszkolaki jak i nauczyciele, nie będą jednak korzystać pracownicy obsługi. Kuchnia będzie obsługiwała drugą stołówkę znajdująca się w innej części budynku (osobne wejście), która będzie wykorzystywana na potrzeby uczniów i nauczycieli z innych jednostek naszych placówek oświatowych. Nie przewiduje się korzystania ze stołówki przez pracowników obsługi. Usługi wyżywienia będą związane z wykonywaniem zadań opiekuńczych przez Placówki. Sprzedaż posiłków nie ma również charakteru komercyjnego, tj. nie ma na celu osiągnięcia dochodu.

Na parterze oraz na pierwszym piętrze zlokalizowane będą pomieszczenia dla poszczególnych oddziałów przedszkolnych wraz z toaletami i pomieszczeniami socjalnymi dla nauczycieli. Dodatkowo, zaplanowano wydzielenie sali terapeutycznej oraz gabinetu logopedycznego.


Zaplanowane roboty obejmować będą przede wszystkim:


  • przebudowę toalet, zaprojektowanie na każdym piętrze budynku nowych toalet (zgodnie ze wskazaniami zamawiającego),
  • zmiany układu pomieszczeń wewnątrz budynku i aranżację wnętrz, zaprojektowanie sal i pomieszczeń na potrzeby funkcjonowania placówki przedszkolnej (zgodnie ze wskazaniami zamawiającego),
  • wykonanie i modernizację pomieszczeń technicznych, w tym kuchni i stołówki,
  • dostosowanie obiektu do wymogów przepisów „bezpieczeństwa”, w tym przeciwpożarowych i sanitarnych,
  • wymianę instalacji elektrycznej i oświetlenia,
  • modernizację i dostosowanie wewnętrznych instalacji c.o., wod.-kan. i wentylacyjnych,
  • wymianę podłóg,
  • dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • izolację przeciwwilgociową fundamentów budynku,
  • wykonanie na terenie boiska szkolnego niewielkiego placu zabaw.


W ramach zadania zakupione zostanie wyposażenie zarówno do pomieszczeń oddziałów przedszkolnych jak również do sal specjalistycznych które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania placówki. Zaplanowano również zakup wyposażenia do kuchni. Planowany do modernizacji budynek będzie wykorzystywany w całości na potrzeby funkcjonowania przedszkola publicznego, bowiem w budynku mieścić się będzie Przedszkole Miejskie ... W modernizowanym obiekcie nie będzie prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT, a usługi wyżywienia będą świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez stołówkę przedszkolną na rzecz dzieci i młodzieży innych naszych placówek oświatowych, gdyż spełnione są przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zrealizowany projekt Gmina jako Wnioskodawca i Beneficjent przekaże nieodpłatnie na majątek samorządowej jednostce budżetowej prowadzącej usługi edukacyjne i przedszkolne tj. dla Przedszkola Miejskiego ….

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji, których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami.


Jednostki organizacyjne wchodzące w skład struktury Gminy tj.:


  1. UM,
  2. MOPS,
  3. Przedszkole Miejskie …,
  4. Przedszkole Miejskie …,
  5. Szkoła Podstawowa …,
  6. Szkoła Podstawowa …,
  7. Szkoła Podstawowa …,
  8. Gimnazjum ..,
  9. OSiT,
  10. CUW,
  11. ZWiK, jako samorządowy zakład budżetowy obsługujący Gminę - „jedyny podatnik, prowadzi sprzedaż m.in. w zakresie dostawy wody, odprowadzania ścieków komunalnych wystawia faktury VAT na rzecz mieszkańców i osób prowadzących działalność”.


Od 1 stycznia 2017 r., po dokonaniu centralizacji VAT, jednostki budżetowe podległe Gminie z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków nie są obciążane kosztami. Usługi te są świadczone na potrzeby własne jednostki. ZWiK rozlicza się z jednostkami organizacyjnymi Gminy za pomocą not księgowych jako świadczenie niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Podatnikiem i „stroną w kontaktach na zewnątrz” jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakłady budżetowe, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładami budżetowymi maja charakter wewnętrzny.

Po dokonaniu centralizacji rozliczeń, wydatki inwestycyjne na remont i adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej … na potrzeby zwiększenia dostępności miejsc przedszkolnych nie będą dotyczyły działalności opodatkowanej, wykonywane będą czynności zwolnione i niepodlegające VAT - w tej sytuacji prawo do odliczenia VAT nie przysługuje bowiem brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków na powyższy projekt i nakładów inwestycyjnych na remont i adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej .. na potrzeby zwiększenia dostępności miejsc przedszkolnych, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w 100% podatku naliczonego od wydatków na powyższy projekt i nakładów inwestycyjnych na remont i adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej … na potrzeby zwiększenia dostępności miejsc przedszkolnych, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie możliwości do odliczenia w 100 % podatku naliczonego od wydatków na powyższy projekt i nakładów inwestycyjnych na remont i adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej … na potrzeby zwiększenia dostępności miejsc przedszkolnych, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wydatki inwestycyjne na remont i adaptację pomieszczeń Szkoły Podstawowej … na potrzeby zwiększenia dostępności miejsc przedszkolnych nie będą dotyczyły działalności opodatkowanej, wykonywane będą czynności zwolnione i niepodlegające VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. inwestycji.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje w całości lub w części prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „R.”, ponieważ towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj