Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.198.2017.1.APO
z 21 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody Fundacji przeznaczone na pożyczkę, na podstawie której udzielone środki mają zostać przeznaczone na cele budowy budynku przedszkola Spółce, której jedynym udziałowcem jest Fundacja – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody Fundacji przeznaczone na pożyczkę, na podstawie której udzielone środki mają zostać przeznaczone na cele budowy budynku przedszkola Spółce, której jedynym udziałowcem jest Fundacja.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja zajmuje się m.in. prowadzeniem i wspieraniem działalności edukacyjnej, oświatowej, kulturalnej i naukowej. Cele działania Fundacji określone zostały w § 2 Statutu Fundacji. Realizacja tych celów następuje w wielu formach, z których niektóre wymienione zostały bezpośrednio w Statucie (§ 3 Statutu). Wśród tych form wskazano m.in. wspieranie działalności innych osób prawnych, prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji oraz tworzenie lub przystępowanie do spółek kapitałowych (§ 3 ust. 2 Statutu).

W ramach podejmowanych działań Fundacja realizuje przedsięwzięcie o nazwie X (dalej: „Przedsięwzięcie”). Przedsięwzięcie polega na wybudowaniu i prowadzeniu niepublicznego przedszkola. Przedszkole jest budowane przez podmiot trzeci - spółkę A Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) na gruncie stanowiącym własność Fundacji. Z racji tego, że jedynym udziałowcem Spółki jest Fundacja, Spółka realizuje bezpośrednio cele statutowe Fundacji. Co więcej, przedmiotem działalności samej Spółki jest również m.in. działalność wspomagająca edukację. W celu realizacji powyższego przedsięwzięcia Fundacja udzieliła na rzecz Spółki celowej pożyczki. Pożyczka uwzględniała statutowe cele oświatowe Fundacji (pkt 3 Preambuły Umowy). Cel pożyczki został wskazany w § 3 ust. 1 Umowy, zgodnie z którym kwota pożyczki powinna zostać spożytkowana na cele bieżącego finansowania procesu budowlanego budynku położonego w K, gdzie budowany jest budynek. Co istotne, nieprawidłowe wydatkowanie środków (a zatem skorzystanie z nich na cele inne niż statutowe cele oświatowe Fundacji) uzasadnia rozwiązanie umowy i postawienie wszelkich należności wynikających z niej w stan natychmiastowej wymagalności. Ponadto, z racji tego, że jedynym udziałowcem Spółki jest Fundacja, zachowuje ona całkowitą kontrolę nad wydatkowaniem udostępnionych środków. Prawidłowe wykonanie umowy zostało zabezpieczone wekslem in blanco.

Ponadto, Fundacja zawarła ze Spółką umowę o świadczenie usług administrowania. Umowa ta przewiduje, że po zakończeniu procesu budowlanego, Fundacja będzie wydzierżawiać grunt, na którym budowane jest przedszkole Spółce, a ta z kolei poddzierżawi budynek wraz gruntem jednostce organizacyjnej, prowadzącej działalność w zakresie oświaty (pkt 4 Preambuły Umowy).

Na podstawie umowy Spółka zobowiązuje się administrować i nadzorować Przedsięwzięcie z perspektywy celów statutowych Fundacji oraz prawa. Jednocześnie, na Spółkę nałożone zostały obowiązki sprawozdawcze realizowane w okresach miesięcznych, związane z postępem prac nad Przedsięwzięciem. Dzięki podpisaniu tej umowy, zasady współpracy między Spółką i Fundacją zostały jasno zawężone do celów oświatowych. Tym samym, Fundacja wyeliminowała całkowicie możliwość wydatkowania środków na inne cele. Natomiast, posłużenie się w realizacji Przedsięwzięcia Spółką wynika z jego rozmiaru, uwarunkowań prawnych Fundacji i ograniczonych możliwości prowadzenia przez nią działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), wolne od podatku są dochody Fundacji przeznaczone na pożyczkę, na podstawie której udzielone środki mają zostać przeznaczone na cele budowy budynku przedszkola Spółce, której jedynym udziałowcem jest Fundacja?

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przedmiotowej pożyczki na zasadach opisanych wyżej może korzystać ze zwolnienia z podatku CIT, gdyż stanowi przeznaczenie dochodów na statutowe cele oświatowe, o których mowa w art. 17 pkt 1 ust. 4 ustawy o CIT (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Oznacza to, że dochody Fundacji, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, są zwolnione z podatku CIT w części przeznaczonej ten cel. Z konstrukcji tego przepisu należy zatem wyprowadzić dwa warunki zwolnienia:

  1. celem statutowym podatnika jest cel wskazany w ustawie (m.in. działalność oświatowa),
  2. dochód przeznaczany jest na jeden z celów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (m.in. działalność oświatową).

W przedstawionym wyżej stanie faktycznym należy wskazać, że oba warunki zostały zrealizowane.

Ad. 1) Zgodnie z § 2 lit. a Statutu, celem Fundacji jest m.in. działanie w celu prowadzenia i wspierania działalności edukacyjnej, oświatowej, kulturalnej i naukowej.

Ad. 2) W zakresie przeznaczenia dochodu Fundacja wskazuje, że dochód jest przeznaczany na cele statutowej działalności oświatowej. Świadczą o tym:

  1. celowy charakter pożyczki,
  2. cele statutowe Fundacji, wyrażające się m.in. we wspieraniu działalności oświatowej,
  3. całkowita kontrola działalności Spółki,
  4. zawarcie umowy o świadczenie usług administrowania.

Ad. a) Jak wskazano wcześniej, celowy charakter udzielonej Spółce pożyczki wynika z zapisów umowy, a w szczególności z jej § 3 ust. 1 i ust. 3. Z powyższych unormowań wynika, że kwota pożyczki ma zostać spożytkowana na cele procesu budowlanego budynku, w którym znajdzie się przedszkole. Natomiast, nieprawidłowości w tym zakresie (tj. wydatkowanie środków udzielonych Spółce na cele inne niż działalność oświatowa) skutkuje rozwiązaniem umowy pożyczki oraz postawieniem wszelkich należności w stan natychmiastowej wymagalności. Jednocześnie, w niniejszej sprawie prawidłowe wykonanie umowy zostało zabezpieczone poprzez wystawienie przez Spółkę weksla in blanco. Poprzez powyższe działania Fundacja wyeliminowała możliwość wydatkowania udostępnionych Spółce środków na cele inne niż działalność statutowa (oświatowa), realizowane poprzez budowę budynku przedszkola. Fundacja wskazuje jednocześnie, że zawarcie umowy pożyczki ze Spółką i realizacja celów statutowych za jej pośrednictwem, bezpośrednio znajduje swoje uzasadnienie w rozmiarze przedsięwzięcia, które przekracza możliwości organizacyjne Fundacji, a także uwarunkowaniach prawnych Fundacji i ograniczonych możliwościach prowadzenia przez nią działalności gospodarczej.

Ad. b) Zgodnie ze Statutem Fundacji, celem jej działania jest m.in. prowadzenie i wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej oraz naukowej (§ 2 lit. a Statutu). Działania te polegają m.in. na prowadzeniu ośrodków i placówek oświatowych (np. przedszkoli). Co prawda, Statut nie wskazuje jednoznacznie, że Fundacja może w celu realizacji swoich zadań udzielać pożyczek innym podmiotom, niemniej jednak, formy realizacji zadań zostały wskazane w Statucie tylko przykładowo (o czym świadczy użyty w § 3 ust. 1 zwrot „w szczególności”). Tym samym Statut przewiduje, że swoje cele Fundacja może realizować również poprzez inne, nieprzewidziane w nim formy działania. Ponadto, Statut stanowi o „wspieraniu działalności innych osób prawnych lub osób fizycznych prowadzących działalność zbieżną z jej celami”, nie ograniczając przy tym tego wspierania do określonych form. Tym samym należy uznać, że w zapisie tym chodzi również o finansowe formy wsparcia (takie jak darowizny czy pożyczki).

Fundacja wskazuje ponadto, że ustawa o CIT, nie przewiduje w jakiej formie ma nastąpić przeznaczenie dochodu na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Przepisy nie wprowadzają wymogu, zgodnie z którym to Fundacja miałaby bezpośrednio nabywać usługi budowlane związane z realizacją Przedsięwzięcia. Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie nie przewidziano wymogu samodzielnego, osobistego działania podatnika. Skoro tak, to nic nie stoi na przeszkodzie posłużeniu się do tego celu innym podmiotem (np. Spółką), który uzyska na ten cel wsparcie finansowe w formie pożyczki od Fundacji. Co więcej, ustawa nie uzależnia zastosowania powyższego zwolnienia od przewidzianej w statucie formy działania, a jedynie od tego, by cel przeznaczenia środków pieniężnych był celem statutowym i mieścił się w katalogu celów wskazanych w ustawie. Kluczowym zatem dla możliwości skorzystania z tego zwolnienia jest ustalenie celu, na który są przeznaczane środki, a nie formy, w jakiej następuje ich spożytkowanie (bezpośrednio lub za pośrednictwem innego podmiotu). Forma ta jest kwestią wyboru samego podatnika.

Na potwierdzenie swoich tez Fundacja wskazuje również poniższe interpretacje:

  1. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 czerwca 2013 r., sygn. ILPB3/423-122/13-4/KS, w której uznano, że dochód Fundacji przekazany na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów, na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest m.in. kultura, sztuka i ochrona dóbr kultury i tradycji, z przeznaczeniem na produkcję filmów, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.
  2. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 kwietnia 2013 r., sygn. IPPB5/423-31/13-2/KS, w której uznano, że pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
  3. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2016 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.844.2016.1.MR, w której uznano, że dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej na cel statutowy, jakim będzie udzielenie zwrotnego finansowania polegającego na udzieleniu pożyczki na rzecz Spółki, w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
  4. Pismo Ministra Finansów z 16 marca 1995 r., sygn. P04/P-722-265/95, w którym stwierdzono, że przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez ww. jednostki, ale także wspieranie takiej działalności.

Ad. c) Fundacja wskazuje ponadto, że Spółka jest podmiotem całkowicie od niej zależnym. Fundacja jest jedynym udziałowcem Spółki (§ 8 Umowy spółki) i posiada kontrolę nad sposobem wydatkowania udostępnionych środków. W ten sposób Fundacja zagwarantowała, że środki będą wydatkowane jedynie na cele oświatowe, przewidziane w jej Statucie.

Ad d) Ponadto, Fundacja zawarła ze Spółką umowę o świadczenie usług administrowania. Umowa ta przewiduje, że po zakończeniu procesu budowlanego, Fundacja będzie wydzierżawiać nieruchomość Spółce, która następnie poddzierżawi ją jednostce organizacyjnej, prowadzącej działalność w zakresie oświaty (pkt 4 Preambuły Umowy). Tym samym, zakres współpracy Fundacji ze Spółką został określony ściśle i zawężony jedynie do statutowych celów oświatowych.

Niezależnie od powyższego Fundacja wskazuje, że pożyczka ze względu na swój zwrotny charakter jest neutralna podatkowo. Jej udzielenie nie stanowi dla Fundacji kosztu, a zwrot przychodu. Tym samym trudno uznać, że stanowi ona formę definitywnego wydatkowania środków. To z kolei oznacza, że jej udzielenie nie może zostać uznane za wydatkowanie środków na cele inne, niż statutowa działalność oświatowa Fundacji.

Ze względu na powyższe, w niniejszej sprawie należy uznać, że dochód został przeznaczony na cele statutowe, a tym samym dochody te mogą korzystać ze zwolnienia z podatku CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40), Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ww. ustawy).

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, w art. 17 ust. 1c pkt 1 updop, wskazano, że przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest zwolnieniem warunkowym w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Należy również podkreślić, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, albowiem przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest tu cel na jaki dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu. Niespełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, że Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja zajmuje się m.in. prowadzeniem i wspieraniem działalności edukacyjnej, oświatowej, kulturalnej i naukowej. W ramach podejmowanych działań Fundacja realizuje przedsięwzięcie polegające na wybudowaniu i prowadzeniu niepublicznego przedszkola. Przedszkole jest budowane na gruncie stanowiącym własność Fundacji przez spółkę celową, której jedynym udziałowcem jest Fundacja. Spółka realizuje bezpośrednio cele statutowe Fundacji. W celu realizacji powyższego przedsięwzięcia Fundacja udzieliła na rzecz Spółki celowej pożyczki.

W tym miejscu podkreślić należy, że przekazanie środków pieniężnych spółce kapitałowej, w postaci pożyczki, będzie wspieraniem działalności komercyjnej, odpłatnej, o której mowa w art. 17 ust. 1c updop. Wobec powyższego, w danej sytuacji nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, gdyż działania Fundacji niezgodne są z art. 17 ust. 1c ww. ustawy. Z powyższego można wywieźć, że intencją ustawodawcy jest wspieranie, poprzez zastosowanie zwolnienia, jednostek innych niż wymienione w tym przepisie.

Dodatkowo zauważyć należy, że ustawodawca dopuszczając w art. 17 ust. 1b updop, także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego, w art. 17 ust. 1e ustawy, ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 ustawy jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

W myśl art. 17 ust. 1e updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Podkreślić także należy, że z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) updop, wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ww. ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że dochody Fundacji przekazane na udzielenie pożyczki spółce celowej na cele budowy budynku przedszkola nie będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, gdyż nie zostaną spełnione wskazane w cytowanych powyżej przepisach warunki uprawniające do zwolnienia.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Interpretacje wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, wiec zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Ponadto, co istotne, powołane przez Fundację interpretacje zapadły w odmiennych od przedstawionych we wniosku stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj