Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.222.2017.1.MJ
z 19 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych przez Wnioskodawcę transz dotacji,
  • możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z otrzymanej dotacji wydatków na koszty obsługi Projektu oraz wydatków poniesionych tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych przez Wnioskodawcę transz dotacji oraz możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z otrzymanej dotacji wydatków na koszty obsługi Projektu oraz wydatków poniesionych tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 sierpnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.137.2017.1.MJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, spółka akcyjna (dalej: „Spółka”), jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi rachunkowość w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 11 marca 2013 r., poz. 330, winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1047 ze zm.). Jednocześnie Wnioskodawca jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności wspierającej rozwój gospodarczy obszaru województwa, posiadającą zapis w Statucie, że zysk Spółki przeznaczony będzie w całości na cele statutowe Spółki (art. 7 Statutu). Głównym akcjonariuszem Spółki jest Samorząd Województwa.

Do zadań Spółki należy inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości w regionie, udzielanie pomocy finansowej dla przedsiębiorców na realizację przedsięwzięć innowacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, zarządzanie mieniem samorządowym, prowadzenie usług edukacyjnych, udzielanie pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługa programów Unii Europejskiej oraz projektów z funduszy strukturalnych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: „RPO”), uchwalonego przez Zarząd Województwa i zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z 18 grudnia 2014 r., Wojewódzki Urząd Pracy (dalej: „WUP”), jako Instytucja Pośrednicząca, w konkursie z Poddziałania 8.2.3 Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie rozwoju przedsiębiorstwa, wyłonił 5 Beneficjentów, którzy mają pełnić rolę Operatorów Regionalnych Podmiotowego Systemu Finansowania w Województwie w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2023 r., w tym Wnioskodawcę. W dniu 28 kwietnia 2017 r., WUP podpisał z Wnioskodawcą umowę na dofinansowanie projektu: „Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie”.

W ramach Działania 8.2.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, realizowane są projekty wdrażające Podmiotowy System Finansowania (dalej: „PSF”).

Podmiotowy System Finansowania:

  1. gwarantuje przedsiębiorcy możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Bazie Usług Rozwojowych, prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – (dalej: „BUR (RUR)”), odpowiadających w największym stopniu na aktualne potrzeby przedsiębiorcy;
  2. jest zintegrowany z BUR (RUR) – wybór usług rozwojowych przez przedsiębiorcę następuje wyłącznie przy wykorzystaniu funkcjonalności BUR (RUR) oraz po uzyskaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego (numer ID wsparcia), przypisanego do danej umowy wsparcia;
  3. w województwie dystrybucja środków EFS jest dokonywana w oparciu o system kont przedpłaconych.

W województwie PSF wdrażany jest na podstawie Opisu systemu wdrażania PSF w województwie, przyjętym Uchwałą Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa z 28 września 2015 r. w sprawie przyjęcia szczegółowych kryteriów wyboru projektów dla Poddziałania 8.2.3 Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Osi Priorytetowej VIII Regionalne kadry gospodarki opartej na wiedzy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 wraz z Uchwałą z 29 czerwca 2016 r, zmieniającą szczegółowe kryteria wyboru projektów dla Poddziałania 8.2.3.

Podmiot realizujący projekt w ramach działania 8.2.3 RPO, wyłoniony w ramach konkursu, nazwany jest Operatorem Regionalnym Podmiotowego Systemu Finansowania. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w dniu 28 marca 2017, kiedy to Zarząd Województwa zatwierdził listę ocenionych projektów w konkursie, wyłaniając 5 operatorów, w tym Wnioskodawcę.

Opis systemu wdrażania w województwie jest integralną częścią umowy na dofinansowanie projektu: „Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie”, którą Wojewódzki Urząd Pracy (Instytucja Pośrednicząca) podpisał z Wnioskodawcą.

Zgodnie z Opisem systemu wdrażania w województwie, Operator Regionalny PSF jest zobowiązany między innymi do:

  1. zapewnienia obsługi dającej powszechny i równy dostęp wszystkim zainteresowanym do informacji o PSF zgodnie z zapisami niniejszego dokumentu. Celem działania powinno być informowanie o możliwości skorzystania ze wsparcia przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (dalej łącznie: „MMŚP”), zapewnienie pomocy w wypełnieniu dokumentów zgłoszeniowych, informowanie o uprawnieniach i zobowiązaniach wynikających z uczestnictwa w systemie PSF, o elementach systemu, ważnych z punktu widzenia MMŚP;
  2. przyjmowania i weryfikowania zgłoszeń MMŚP pod kątem możliwości udzielenia im wsparcia w ramach Systemu PSF;
  3. dotrzymania terminu na weryfikację i zatwierdzenie dokumentów zgłoszeniowych oraz podpisanie umowy wsparcia z przedsiębiorcą;
  4. naboru i rekrutacji MMŚP w sposób ciągły, do wyczerpania puli środków przeznaczonych na dofinansowanie usług rozwojowych;
  5. zawierania umów wsparcia i udzielanie pomocy de minimis (pomocy publicznej) oraz wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis. Proponowana MMŚP wysokość wsparcia musi być zgodna z zasadami i poziomami wsparcia określonymi w niniejszym dokumencie;
  6. informowania MMŚP oraz usługodawców BUR (RUR) o zasadach i wymaganiach związanych z rozliczaniem usług rozwojowych;
  7. prowadzenia subkont do wpłat wkładów własnych przez MMŚP;
  8. wyliczania wkładu własnego jaki powinien być wniesiony przez MMŚP przed rozpoczęciem usługi rozwojowej. Udostępnienie MMŚP informacji o wymaganej kwocie wkładu;
  9. informowania MMŚP o zaksięgowaniu przelewu na subkoncie i potwierdzenia łącznej kwoty budżetu na wybraną usługę rozwojową;
  10. przyjmowania dokumentów dotyczących rozliczania usługi rozwojowej;
  11. weryfikowania dokumentów przedstawionych w rozliczeniu za przeprowadzoną usługę rozwojową;
  12. wypłacania:
    • środków pieniężnych dla podmiotu świadczącego usługi rozwojowe za przeprowadzoną usługę rozwojową, ze środków dofinansowania oraz z wniesionego przez MMŚP wkładu własnego,
    • środków pieniężnych dla MMŚP wynikających z dokonanego rozliczenia (zwrot ewentualnego nadpłaconego wkładu własnego);
  13. monitoringu realizacji wsparcia (weryfikacja, czy szkolenia faktycznie się odbywają);
  14. prowadzenia statystyk zawieranych umów i rozliczeń oraz sprawozdawczości na potrzeby IP RPO WUP;
  15. obsługi systemu informatycznego BUR (RUR) w zakresie nadanych uprawnień;
  16. pozyskiwania od MMŚP danych niezbędnych do monitorowania i rozliczania usług BUR (RUR);
  17. prowadzenia systemu kont przedpłaconych tak by zapewniać pełną identyfikację i kontrolę przepływów finansowych w ramach projektu;
  18. Operator zarządza płynnością środków EFS poprzez zabezpieczenie odpowiedniej puli środków przeznaczonych na rzecz opłat za usługi, oraz bieżącą kontrolę tempa wykorzystania środków na dofinansowanie usług rozwojowych;
  19. obowiązkiem Operatora jest niedopuszczenie do przekroczenia limitu dofinansowania przypadającego na jednego przedsiębiorcę;
  20. Operator sprawdza w systemie BUR (RUR), czy odbiorca wsparcia dokonał oceny usługi rozwojowej;
      Operator nie może przeznaczyć wkładu własnego wpłaconego przez przedsiębiorcę na inny cel – w szczególności na bieżącą działalność Operatora;

Schemat postępowania w ramach podmiotowego systemu finansowania:

  • przedsiębiorca podpisuje umowę wsparcia z Operatorem,
  • Operator rezerwuje dla przedsiębiorcy określoną pulę środków na dofinansowanie usług rozwojowych w danym czasie,
  • Operator nadaje ID wsparcia przedsiębiorcy,
  • przedsiębiorca poszukuje i wybiera odpowiednie usługi rozwojowe w bazie BUR (RUR),
  • Operator wylicza wysokość wkładu własnego wymaganą dla wybranej usługi,
  • przedsiębiorca wpłaca wkład własny na wydzielony rachunek bankowy Operatora – tworzony jest zapis na koncie przedpłaconym,
  • usługa rozwojowa jest realizowana na rzecz przedsiębiorcy/pracowników przedsiębiorcy,
  • przedsiębiorca/pracownicy przedsiębiorcy oraz wykonawca usługi wypełniają ankietę,
  • firma świadcząca szkolenie/doradztwo wystawia fakturę na przedsiębiorcę korzystającego z usługi rozwojowej,
  • przedsiębiorca przekazuje Operatorowi fakturę za usługę,
  • Operator weryfikuje czy dane z faktury są zgodne z zapisami w BUR (RUR),
  • Operator płaci 100% netto/brutto kwoty faktury na rachunek bankowy firmy świadczącej usługi rozwojowe, tj. w części pochodzącej z dofinansowania (dotacji) przysługującego przedsiębiorcy oraz w części pochodzącej z wpłaconego uprzednio wkładu własnego przedsiębiorcy,
  • Operator zwraca przedsiębiorcy środki pieniężne nadpłacone – wynikające z dokonanego rozliczenia.

Wpłaty wkładów własnych przedsiębiorców będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy projektu, służący wyłącznie do obsługi i rozliczania wkładów własnych, co zapewni przejrzystość rozliczeń oraz zachowanie właściwej ścieżki audytu dla instytucji kontrolujących.

Wkład własny przedsiębiorców wpłacany będzie na podstawie umowy wsparcia podpisanej między Operatorem Podmiotowego Systemu Finansowania a przedsiębiorcą. W umowie wsparcia określony jest obowiązek przedpłaty (wpłacenia) przez przedsiębiorcę wkładu własnego po podpisaniu umowy oraz po wybraniu odpowiedniej usługi rozwojowej w Bazie Usług Rozwojowych i po wyliczeniu przez Operatora wysokości wkładu własnego wymaganego dla wybranej usługi. Operator jest zobowiązany do zarezerwowania określonej puli dotacji na dofinansowanie kosztu usług rozwojowych, z których przedsiębiorca ma skorzystać. Umowa wskazuje także warunki jakie przedsiębiorca musi spełnić w trakcie szkolenia i po jego zakończeniu, aby uzyskać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kwota wkładu własnego przedsiębiorcy będzie przez Operatora (Wnioskodawcę) przechowywana jako kwota depozytu pieniężnego. Depozyt ten nie jest depozytem nieprawidłowym, ponieważ z Umowy pomiędzy WUP (Instytucją Pośredniczącą) a Operatorem na dofinansowanie projektu oraz z Umowy zawartej przez Operatora z przedsiębiorcą wyraźnie będzie wynikać, iż środki pieniężne nie stanowią własności Operatora (Wnioskodawcy) oraz że Operator (Wnioskodawca) nie ma prawa nimi rozporządzać. W umowie przedsiębiorca upoważni jednakże Operatora (Wnioskodawcę) do pokrycia z kwoty depozytu części zobowiązania przedsiębiorcy wobec firmy szkoleniowej za usługi rozwojowe oraz do pokrycia pozostałej części tego zobowiązania ze środków dotacji w ramach projektu.

Wkład własny nie stanowi wynagrodzenia za usługę operatora, a jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z wytycznych określonych w Opisie systemu wdrażania Podmiotowego Systemu Finansowania w województwie śląskim w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO). Operator na podstawie wytycznych ma obowiązek dbania o zachowanie właściwego montażu finansowego, w tym nadzór nad wniesieniem wymaganego wkładu własnego przez przedsiębiorcę.

Po zakończeniu szkolenia podmiot świadczący usługi rozwojowe wystawia fakturę na przedsiębiorcę. Przedsiębiorca przekazuje fakturę oraz całą niezbędną dokumentację Operatorowi, który weryfikuje czy zostały spełnione wszystkie warunki wymagane przez System Oceny Usług Rozwojowych (zasady oceny usługi rozwojowej, zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw rozwoju, stanowiące Załącznik nr 3 do regulaminu BUR oraz dostępny na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl). Po spełnieniu wszystkich warunków projektu, Operator dokonuje zapłaty całej należności wynikającej z faktury na rachunek bankowy podmiotu świadczącego usługi rozwojowe, z tego: w części ze środków przyznanej dotacji dla przedsiębiorcy oraz w części z otrzymanego od przedsiębiorcy jego wkładu własnego (uprzednio przekazanego na wydzielony do projektu rachunek bankowy Operatora).

Na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy, pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej, Operator Regionalny PSF otrzyma od WUP środki dofinansowania na realizację Projektu.

W umowie o dofinansowanie Projektu, realizowanego przez Wnioskodawcę, określona jest całkowita wartość Projektu, która jest sumą:

  • dofinansowania na realizację Projektu (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa), co stanowi 79,40% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • wkładu prywatnego, który stanowi 20,60% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Dofinansowanie będzie przekazywane na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy Operatora w formie transz w wysokości określonej w harmonogramie składania wniosków o płatność. Operator może ponosić i rozliczać wydatki określone w budżecie projektu. Operator jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków w realizowanym projekcie w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem. Z otrzymanej kwoty dofinansowania, Operator będzie mógł finansować:

  1. wydatki Operatora na koszty kwalifikowane obsługi Projektu,
  2. wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej w części sfinansowanej z dotacji.

W celu zapewnienia przejrzystości przepływów finansowych, Operator otworzy dwa odrębne rachunki bankowe: dla dofinansowania (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa) oraz dla obsługi wkładów własnych przedsiębiorców.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę transze dotacji są zwolnione z CIT?
    (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
  2. Czy wydatki sfinansowane z dotacji, w tym:






    1. wydatki Wnioskodawcy na koszty obsługi Projektu,
    2. wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej w części sfinansowanej z dotacji,
    nie są kosztem uzyskania przychodów Wnioskodawcy?
    (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Operatora środki dotacji korzystają ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o CIT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki sfinansowane z dotacji, w tym:

  1. wydatki Wnioskodawcy na koszty obsługi Projektu,
  2. wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej w części sfinansowanej z dotacji,

nie są kosztem uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55.

Wydatki będące przedmiotem zapytania zostaną sfinansowane z dochodów (przychodów) zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o CIT, zatem nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Należy przy tym wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków. I tak np. wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca – Spółka akcyjna (dalej: „Spółka”), jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności wspierającej rozwój gospodarczy obszaru województwa, posiadającą zapis w Statucie, że zysk Spółki przeznaczony będzie w całości na cele statutowe Spółki (art. 7 Statutu). Głównym akcjonariuszem Spółki jest Samorząd Województwa.

Do zadań Spółki należy inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości w regionie, udzielanie pomocy finansowej dla przedsiębiorców na realizację przedsięwzięć innowacyjnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, zarządzanie mieniem samorządowym, prowadzenie usług edukacyjnych, udzielanie pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługa programów Unii Europejskiej oraz projektów z funduszy strukturalnych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: „RPO”), uchwalonego przez Zarząd Województwa i zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z 18 grudnia 2014 r., Wojewódzki Urząd Pracy (dalej: „WUP”), jako Instytucja Pośrednicząca, w konkursie z Poddziałania 8.2.3 Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie rozwoju przedsiębiorstwa, wyłonił 5 Beneficjentów, którzy mają pełnić rolę Operatorów Regionalnych Podmiotowego Systemu Finansowania w Województwie w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2023 r., w tym Wnioskodawcę. W dniu 28 kwietnia 2017 r., WUP podpisał z Wnioskodawcą umowę na dofinansowanie projektu: „Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie”.

W ramach Działania 8.2.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, realizowane są projekty wdrażające Podmiotowy System Finansowania (dalej: „PSF”).

Podmiotowy System Finansowania:

  1. gwarantuje przedsiębiorcy możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Bazie Usług Rozwojowych, prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – (dalej: „BUR (RUR)”), odpowiadających w największym stopniu na aktualne potrzeby przedsiębiorcy;
  2. jest zintegrowany z BUR (RUR) – wybór usług rozwojowych przez przedsiębiorcę następuje wyłącznie przy wykorzystaniu funkcjonalności BUR (RUR) oraz po uzyskaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego (numer ID wsparcia), przypisanego do danej umowy wsparcia;
  3. w województwie dystrybucja środków EFS jest dokonywana w oparciu o system kont przedpłaconych.

Schemat postępowania w ramach podmiotowego systemu finansowania:

  • przedsiębiorca podpisuje umowę wsparcia z Operatorem,
  • Operator rezerwuje dla przedsiębiorcy określoną pulę środków na dofinansowanie usług rozwojowych w danym czasie,
  • Operator nadaje ID wsparcia przedsiębiorcy,
  • przedsiębiorca poszukuje i wybiera odpowiednie usługi rozwojowe w bazie BUR (RUR),
  • Operator wylicza wysokość wkładu własnego wymaganą dla wybranej usługi,
  • przedsiębiorca wpłaca wkład własny na wydzielony rachunek bankowy Operatora – tworzony jest zapis na koncie przedpłaconym,
  • usługa rozwojowa jest realizowana na rzecz przedsiębiorcy/pracowników przedsiębiorcy,
  • przedsiębiorca/pracownicy przedsiębiorcy oraz wykonawca usługi wypełniają ankietę,
  • firma świadcząca szkolenie/doradztwo wystawia fakturę na przedsiębiorcę korzystającego z usługi rozwojowej,
  • przedsiębiorca przekazuje Operatorowi fakturę za usługę,
  • Operator weryfikuje czy dane z faktury są zgodne z zapisami w BUR (RUR),
  • Operator płaci 100% netto/brutto kwoty faktury na rachunek bankowy firmy świadczącej usługi rozwojowe, tj. w części pochodzącej z dofinansowania (dotacji) przysługującego przedsiębiorcy oraz w części pochodzącej z wpłaconego uprzednio wkładu własnego przedsiębiorcy,
  • Operator zwraca przedsiębiorcy środki pieniężne nadpłacone – wynikające z dokonanego rozliczenia.

Wpłaty wkładów własnych przedsiębiorców będą wpływać na wyodrębniony rachunek bankowy projektu, służący wyłącznie do obsługi i rozliczania wkładów własnych, co zapewni przejrzystość rozliczeń oraz zachowanie właściwej ścieżki audytu dla instytucji kontrolujących.

Po zakończeniu szkolenia podmiot świadczący usługi rozwojowe wystawia fakturę na przedsiębiorcę. Przedsiębiorca przekazuje fakturę oraz całą niezbędną dokumentację Operatorowi, który weryfikuje czy zostały spełnione wszystkie warunki wymagane przez System Oceny Usług Rozwojowych (zasady oceny usługi rozwojowej, zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw rozwoju, stanowiące Załącznik nr 3 do regulaminu BUR oraz dostępny na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl). Po spełnieniu wszystkich warunków projektu, Operator dokonuje zapłaty całej należności wynikającej z faktury na rachunek bankowy podmiotu świadczącego usługi rozwojowe, z tego: w części ze środków przyznanej dotacji dla przedsiębiorcy oraz w części z otrzymanego od przedsiębiorcy jego wkładu własnego (uprzednio przekazanego na wydzielony do projektu rachunek bankowy Operatora).

Na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy, pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej, Operator Regionalny PSF otrzyma od WUP środki dofinansowania na realizację Projektu.

W umowie o dofinansowanie Projektu, realizowanego przez Wnioskodawcę, określona jest całkowita wartość Projektu, która jest sumą:

  • dofinansowania na realizację Projektu (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa), co stanowi 79,40% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • wkładu prywatnego, który stanowi 20,60% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Dofinansowanie będzie przekazywane na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy Operatora w formie transz w wysokości określonej w harmonogramie składania wniosków o płatność. Operator może ponosić i rozliczać wydatki określone w budżecie projektu. Operator jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków w realizowanym projekcie w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem. Z otrzymanej kwoty dofinansowania, Operator będzie mógł finansować:

  1. wydatki Operatora na koszty kwalifikowane obsługi Projektu,
  2. wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej w części sfinansowanej z dotacji.

W celu zapewnienia przejrzystości przepływów finansowych, Operator otworzy dwa odrębne rachunki bankowe: dla dofinansowania (płatność ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej z budżetu państwa) oraz dla obsługi wkładów własnych przedsiębiorców.

Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (RPO ...2014-2020) został przygotowany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające go przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające go rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, zwanego dalej „rozporządzeniem ogólnym”, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 a także na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, zwanej dalej „ustawą wdrożeniową”.

RPO 2014-2020 jest jednym z 16 programów operacyjnych zarządzanych i wdrażanych na poziomie regionalnym.

Projekt RPO 2014-2020 został przyjęty przez Zarząd Województwa i przekazany do Komisji Europejskiej w dniu 10 kwietnia 2014 roku. Następnie program zaakceptowany został przez Komisję Europejską w dniu 18 grudnia 2014 roku.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzyma Spółka na realizację projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1376), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  • środki na realizację wspólnej polityki rolnej,
  • środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b (pkt 2),
  2. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 (pkt 4),
  3. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (pkt 5).

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych). Z kolei, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy). Płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (art. 188 ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podstawą zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie związku miedzy ponoszonymi kosztami, a osiąganymi przychodami. Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących warunków:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  • został właściwie udokumentowany;
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami są uznawane takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Natomiast do kosztów pośrednich zaliczane są wydatki związane z całokształtem działalności podatnika, wynikające w szczególności z konieczności wywiązania się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa, czy też warunkujące prowadzenie tej działalności. Koszty te, chociaż niewątpliwie związane są z przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami i nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie wystąpi przychód uzasadniający potracenie tych kosztów.

Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca będzie beneficjentem w ramach programu „Wsparcie rozwojowe MŚP w województwie (…)”, realizowanego w ramach Działania 8.2.3. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, współfinansowanego ze środków europejskich oraz budżetu państwa, to otrzymane z tego tytułu przez Wnioskodawcę środki finansowe w części finansowanej:

  • ze środków europejskich – zwolnione będą od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT,
  • z dotacji z budżetu państwa – zwolnione będą od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

W konsekwencji wydatki sfinansowane z tych środków (w tym wydatki na koszty obsługi projektu oraz wydatki tytułem zapłaty za usługi rozwojowe dla firmy szkoleniowej – w części sfinansowanej z dotacji), na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj