Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1263/11-4/LK
z 2 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1263/11-4/LK
Data
2012.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały drukowane
materiały reklamowe
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych



Wniosek ORD-IN 692 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.08.2011 r. (data wpływu 19.09.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.12.2011 r. (data wpływu 29.12.2011 r. ) na wezwanie z dnia 14.12.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28.12.2011 r. (data wpływu 29.12.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu IPPP3/443-1263/11-2/LK z dnia 14.12.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej N Polska SA dalej Spółka produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze Odbiorcami produktów Spółki są różne placówki handlowe w tym hurtownie hipermarkety supermarkety sklepy i punkty gastronomiczne. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi Produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych. W ramach takich działań spółka przekazuje samodzielnie lub za pomocą podmiotów zewnętrznych (agencje reklamowe lub dystrybutorzy) do punktów sprzedaży drukowane materiały reklamowe, które są umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Przekazania tych materiałów mogą być dokonane także w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych spotkań z kontrahentami przedstawicielami handlowymi etc.

Dla przykładu można wymienić następujące drukowane materiały reklamowe umieszczane w placówkach handlowych przez Spółkę:

  • Sales folder — materiał wykonany z papieru, może posiadać różne kształty, służy prezentacji nowego produktu. Zawiera informacje na temat rynku i produktu, zdjęcie, dane logistyczne. Dla niektórych klientów sales folder zawiera również plastikową kieszonkę w której znajduje się przykładowa sztuka produktu. Czasami też sales folder może zawierać element który służy jego przymocowaniu (Np. magnes)
  • Sales presenter — materiał wykonany z papieru, zawiera katalog obejmujący zdjęcia wszystkich dostępnych produktów Spółki wraz z podstawowymi danymi (nazwa, gramatura, kod kreskowy, ilość sztuk w opakowaniu).
  • Wobbler - materiał wykonany z papieru, posiada plastikowy lub aluminiowy element (kiwak) zakończony taśmą klejącą (Ew. samą taśmę klejącą) za pomocą którego przymocowany jest do półki z produktem. Materiał zawiera zdjęcie produktu hasło (call to action).
  • Listwa przypółkowa materiał wykonany z papieru umieszczany przy półce z produktem zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe (call to action) Materiał może zawierać wykrojnik zwykle wystaje poza półkę. Wkładka do listwy przypółkowej - materiał wykonany z papieru, umieszczany przy półce z produktem. Zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe (call to action). Materiał może zawierać wykrojnik, wsuwany jest za przezroczystą listwę przypółkową Zwykle nie wystaje poza półkę.
  • Listwa na rolce materiał wykonany z papieru z taśmą klejącą na plecach zawierający hasło reklamowe marki lub produktu lub/i logotyp ewentualnie dodatkowe informacje na temat kategorii lub produktu Materiał umieszczany przy półce z produktem jak wkładka do listwy przypółkowej Materiał dostępny w rolkach zawierających określoną ilość modułów/metrów bieżących Materiał może służyć, jako naklejka.
  • Cenówka - cennik materiał wykonany z papieru lub kartonu umieszczany przy półce z produktem najczęściej za pomocą taśmy klejącej, zawiera logotyp marki/produktu, ewentualnie dodatkowe informacje. Posiada miejsce na wpisanie ceny produktu.
  • Plakat materiał wykonany z papieru służy komunikacji nowego produktu/promocji/akcji w sklepach. Materiał przyklejany za pomocą taśmy klejącej dwustronnej w sklepie najczęściej w strefie przykasowej.
  • Ulotka materiał wykonany z papieru zawiera informacje o promocji/nowym produkcie itp materiał umieszczany przy półce lub na dodatkowych ekspozycjach za pomocą pasków zaciskowych wykonanych z tworzywa.
  • Topper paletowy - materiał wykonany z kartonu (tektury), służy komunikacji promocji/uwidocznienia ekspozycji z produktem, umieszczany na ekspozycjach paletowych.
  • Topper na stand materiał wykonany z kartonu (tektury) służy komunikacji marki lub promocji umieszczany na stojakach (zwieńczenie stojaków). Zawiera zdjęcie produktu, ewentualnie hasło reklamowe.
  • Branding bramki wejściowej/sensomatów — materiał wykonany głownie z kartonu umieszczany w bramkach wejściowych / sensomatach (bramkach zabezpieczających przed kradzieżą znajdujących się przy wejściu i wyjściu ze sklepu).
  • Branding witryn sklepowych — materiał wykonany z folii przezroczystej półprzezroczystej lub nieprzepuszczającej światła umieszczany na szybach sklepowych Zawiera wizualizację marki
  • Owijka paletowa — materiał wykonany z papieru lub tektury, służy brandingowi ekspozycji paletowej (zwiększeniu widoczności palety z produktem, komunikacji promocji lub marki). Materiał na rolce zawierającej określoną ilość modułów lub metrów.
  • Narożnik materiał wykonany z kartonu (tektury) służy dodatkowemu brandingowi ekspozycji paletowych Materiał umieszczany na rogach palet.
  • Naklejka (np. podłogowa) materiał wykonany z papieru pokrytego folią nieścieralną, z taśmą klejącą od spodu, umieszczany na podłodze lub w innym miejscu w celu dodatkowej komunikacji produktu lub promocji
  • Shelfstopper/flaga + uchwyt materiał wykonany z papieru (czasem z tworzywa) mocowany do półki z produktem za pomocą plastikowych lub plastikowo-metalowych uchwytów. Służy informacji o produkcie lub promocji.
  • Potykacz - materiał wykonany z kartonu rozstawiany na podłodze lub dodatkowych ekspozycjach, służy przeważnie komunikacji promocji. Czasami potykacz składa się z plakatu wsuniętego w plastikową lub plastikowo-metalową konstrukcję rozstawianą na podłodze.
  • Branding standu - materiał wykonany z papieru, mocowany do konstrukcji standu (boki, listwy frontowe, Topper), zawiera informacje o produkcie, marce, promocji itp.
  • Lama - materiał wykonany z kartonu, rozkładany wolno na podłodze lub tworzący konstrukcję, pod którą znajdują się ekspozycje z produktem, zawiera informacje dotyczące produktu i marki.
  • Stojak na ulotki - materiał wykonany z kartonu, umieszczany na ekspozycjach lub na ladach. Materiał zawiera kieszonkę, w której znajdują się ulotki z informacją o produktach.
  • Tirastopper - listwa równoległa do półki z produktem ze stoperem prostopadłym do półki, wykonana z kartonu, służy dodatkowej komunikacji oraz wyszczególnieniu produktów.
  • Zawieszka - wykonana z papieru z elementem mocującym, zawiera informacje o produkcie dystrybuowanym przez Spółkę.

Z prawnego punktu widzenia najistotniejsze elementy związane z przekazaniem drukowanych materiałów reklamowych placówkom można scharakteryzować następująco:

  • wszystkie materiały przekazywane są przez spółkę bezpłatnie,
  • Reklamowaniu przy wykorzystaniu drukowanych materiałów reklamowych podlegają wyłącznie towary produkowane (dystrybuowane) przez Spółkę;

Przekazania dokonywane są na podstawie warunków współpracy (np. Umów, porozumień, ustaleń dokonanych np. w formie elektronicznej itp.) z placówkami handlowymi.W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że zakup oraz przekazanie drukowanych materiałów reklamowych traktowane jest przez Spółkę, jako ściśle związane z jej podstawową działalnością, którą jest produkcja oraz sprzedaż wód mineralnych pod znanymi markami handlowymi. Dostawa wody mineralnej objęta jest stawka VAT 23%. W konsekwencji, zakupy przedmiotowych materiałów służące wsparciu sprzedaży i rozpowszechnieniu informacji handlowych o produktach traktowane są, jako związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z czym Spółka odlicza w całości podatek VAT naliczony przy ich na nabyciu.

Ponadto Spółka wskazuje, iż w związku z faktem, że nazwy części drukowanych materiałów reklamowych stosowane są potocznie na rynku poprzez spolszczenie nazwy angielskojęzycznej, Spółka dodała dodatkowy opis, mający wyjaśnić znaczenie i wygląd danego materiału.

Obecnie, Spółka uzupełnia opisy wskazane w stanie faktycznym o polski odpowiednik nazwy angielskojęzycznej:

  • Ulotka/folder reklamowo-sprzedażowy (Sales folder ) – materiał zawierający zdjęcia i informacje o produktach, wykładany w miejscach dostępnych dla klientów, może być również wręczany klientom bezpośrednio,
  • Katalog reklamowy (Sales presenter )- materiał zawierający zdjęcia i informacje o produktach wykładany w miejscach dostępnych dla klientów, może być również wręczany klientom bezpośrednio; zawiera informacje o większej ilości produktów w porównaniu z ulotką / folderem,
  • Kartonik/ulotka ruchoma (Wobbler) przyklejana / mocowana w sklepach najczęściej do półek zawiera treści reklamowe o produktach,
  • Plakat do umieszczania na szczycie(wierzchu) palety (Topper paletowy) — mocowany na palecie wystawionej w sklepie element wykonany z papieru lub tektury,
  • Plakat na stojak (Topper na stand) — kartonowy lub papierowy plakat umieszczany na szczycie stojaka marketingowego w sklepie,
  • Oklejenie(plakat) bramki wejściowej/sensomatów (Branding bramki wejściowej/sensomatów) - plakat do umieszczania na metalowych bramkach przy wejściu do sklepu
  • Oklejenie/oplakatowanie wielkoformatowe (Branding witryn sklepowych) — umieszczane /naklejane na wystawach/witrynach sklepowych,
  • Owijka paletowa — szeroka taśma z nadrukowaną reklamą/logo/hasłem — owija się nią dół/podstawę palet z towarem wystawionych w sklepie, Flaga + uchwyt — plakacik/kartonik reklamowy wystający poza półkę sklepową (Shelf stopper) — przytwierdzany do półki sklepowej tak aby za nią wystawał i były widoczne treści reklamowe,
  • Plakat reklamowy do umieszczania z boków lub u góry stojaków marketingowych (Branding standu), Wolnostojący plakat reklamowy w postaci konstrukcji przestrzennej powyginany (Lama) — najczęściej ustawiany na podłodze w sklepie,
  • Przestrzenny element graficzny z reklamą/logo (Tirastopper) - wystający ponad krawędź półki — przykleja się go do krawędzi półki sklepowej.

Jednocześnie, Spółka pragnie wyjaśnić, że w ramach listy materiałów reklamowych przedstawionej we wniosku i niniejszych wyjaśnieniach nie ma towarów mających funkcje użytkowe inne niż rozpowszechnianie informacji handlowych i reklamowanie produktów Spółki. Drukowane materiały reklamowe przekazywane są placówkom handlowym w ramach porozumień (ustnych lub pisemnych) i dostarczane / instalowane przez pracowników Spółki odpowiedzialnych za współpracę z daną placówką. W zależności od rodzaju materiału, mogą być one np. elementem dodatkowej ekspozycji produktów Spółki znajdujących się na terenie placówki handlowej lub być zainstalowane na regałach i półkach sklepowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki zgodnie z którym przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku dokonywane w ramach umowy o współpracę nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku dokonywane w ramach umowy o współpracę nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie stanowiska spółki

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Jednocześnie stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na lezących do jego przedsiębiorstwa w szczególności

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników wspólników udziałowców akcjonariuszy członków spółdzielni ich domowników członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych prezentowo małej wartości i próbek.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje co należy rozumieć przez pojęcie drukowane materiały reklamowe i informacyjne”. Według definicji pochodzącej z leksykonu PWN przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty, itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku.

Wszystkie drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę zawierają poza logo spółki dodatkowe informacje (hasło reklamowe, informację o promocji, dodatkowe informacje o produkcie). Przekazanie wymienionych w stanie faktycznym materiałów ma na celu promocję oraz reklamę produktów Spółki Dzięki umieszczeniu w punktach handlowych drukowanych materiałów informacyjnych produkty Spółki są bardziej rozpoznawalne a nabywcy uzyskują większą wiedzę o nabywanym produkcie, co ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży.

Spółka pragnie wskazać iż zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w licznych interpretacjach indywidualnych przesłankami pozwalającymi na uznanie, że dany towar jest drukowanym materiałem reklamowym lub informacyjnym o którym mowa w art. 7 ust 3 ustawy o VAT są wydrukowanie przy użyciu technik drukarskich na nośniku umieszczenie logo firmy lub produktu umieszczenie dodatkowych informacji o firmie lub jej produktach (hasło reklamowe informacje o producencie informacje o produkcie/promocji produktu, zdjęcie produktu).

Drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę spełniają powyższe przesłanki. Są one drukowane na papierze (kartonie) na każdym z nich znajduje się logo firmy lub produktu oraz dodatkowe informacje o produkcie. Powyższe stanowisko potwierdzają następujące interpretacje indywidualne Interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 marca 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1768/09-4/BA>:

„Biorąc powyższe przepisy i dokonaną analizę stwierdza się, iż bezsprzecznie drukowanymi materiałami reklamowymi są wszelkiego rodzaju cenniki, broszury, foldery, prospekty. Przekazywanie podkładki na biurko (w formie kalendarza, notesu i informacji o działalności spółki i adresie), notesy z informacjami o spółce (adresie, zakresie działalności), obecnym kontrahentom jak i potencjalnym ma charakter reklamowy o czym przesądza umieszczone na nich logo marki firmy. Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze, ww. produkty zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów) W związku z powyższym, ww. Produkty spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w poznaniu z dnia 17 czerwca 2009 :

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić iż przekazywanie kalendarzy klientom firmy ma charakter reklamowy o czym przesądza umieszczenie na nich logo marki firmy (graficzny znak towarowy, symbol firmy). Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze ww. kalendarze zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów) W związku z powyższym przedmiotowe kalendarze spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Przedmiotowe kalendarze mają, bowiem na celu rozpowszechnianie marki oraz reklamowanie produktów i usług świadczonych przez firmę a dodatkowo służą klientom do celów zgodnych z ich głównym przeznaczeniem tj. do sporządzania notatek zapisywania ważnych informacji itp. W konsekwencji dążą do zwiększenia obrotów firmy i tym samym są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 stycznia 2008 r :

Dlatego też podstawowe znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie czy przekazywane materiały stanowią drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Jak wynika z informacji zawartych w złożonym wniosku według spółki przekazywane przez nią kalendarze firmowe spełniają kryteria określone dla materiałów drukowanych są wytwarzane przy użyciu technik drukarskich a druk odbywa się na papierze (ewentualnie tekturze), a w przypadku kalendarzy ściennych również częściowo na folii. Ponadto wnioskodawca podkreślił, iż przekazywane kalendarze firmowe, zarówno w postaci książkowej, jak i ściennej mają za zadanie promować Spółkę, zarówno poprzez zamieszczone w nich hasła reklamowe jak również poprzez logo marki, w które są Opatrzone a pod którą spółka świadczy usługi.

W związku z powyższym Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 )- zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Art. 7 ust. 4 ustawy o VAT definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższego wynika, iż dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary (inne niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki) należące do jego przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.Jak również opodatkowaniem nie są objęte czynności nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz sprzedażą wód mineralnych pod znanymi markami handlowymi. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi Produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych. W ramach takich działań spółka przekazuje samodzielnie lub za pomocą podmiotów zewnętrznych (agencje reklamowe lub dystrybutorzy) do punktów sprzedaży drukowane materiały reklamowe, które są umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Jednakże przekazanie tych materiałów może być dokonane także w innych przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych spotkań z kontrahentami przedstawicielami handlowymi. I tak Spółka dokonuje przekazania szeregu różnych materiałów reklamowych są to m.in. Ulotka/folder reklamowo-sprzedażowy, katalog reklamowy, kartonik/ulotka ruchoma plakat do umieszczania na szczycie(wierzchu) palety, plakat na stojak, plakat bramki wejściowej oplakatowanie wielkoformatowe - przestrzenny element graficzny z reklamą, Owijka paletowa – szeroka taśma z nadrukowaną reklamą/logo/hasłem, Plakat reklamowy do umieszczania z boków lub u góry stojaków marketingowych, naklejane na wystawach/witrynach sklepowych Przestrzenny element graficzny z reklamą/logo (Tirastopper) - wystający ponad krawędź półki — przyklejany do krawędzi półki sklepowej.

Jednocześnie, Spółka wskazuje iż w ramach listy materiałów reklamowych nieodpłatnie przekazywanych na cele reklamowe nie ma towarów mających funkcje użytkowe inne niż rozpowszechnianie informacji handlowych i reklamowanie produktów Spółki. Drukowane materiały reklamowe przekazywane są placówkom handlowym w ramach porozumień (ustnych lub pisemnych) i dostarczane / instalowane przez pracowników Spółki odpowiedzialnych za współpracę z daną placówką. W zależności od rodzaju materiału, mogą być one np. elementem dodatkowej ekspozycji produktów Spółki znajdujących się na terenie placówki handlowej lub być zainstalowane na regałach i półkach sklepowych. Wszystkie materiały przekazywane są przez Spółkę bezpłatnie dokonywane na podstawie warunków współpracy (np. Umów, porozumień, ustaleń dokonanych np. w formie elektronicznej itp.) z placówkami handlowymi. Reklamowaniu przy wykorzystaniu drukowanych materiałów reklamowych podlegają wyłącznie towary produkowane (dystrybuowane) przez Spółkę.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Stąd też zasadnym w takiej sytuacji będzie posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem pojęć. Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) to: 1. „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”, 2. „plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi”; to m. in. „wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś”; natomiast oznacza: 1. „odbijać litery, tekst, rysunki na papierze za pomocą różnych technik i maszyn drukarskich”, 2. „oddawać do druku, publikować”, 3. ‚„wytłaczać deseń na tkaninie”. Ponadto wg definicji pochodzącej z leksykonu PWN przez rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty, itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Powyższa definicja pozostaje w zgodzie z wyżej zdefiniowanymi pojęciami: reklama, informacja, drukować. Celem ww. materiałów jest informacja o sprzedawanym asortymencie, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż za drukowane materiały informacyjne i reklamowe można uznać materiały przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Celem przekazywanych przez Spółkę materiałów jest, bowiem wyłącznie odpowiednie promowanie i reklamowanie produktów Spółki. Przekazywane materiały są wytwarzane przy użyciu technik drukarskich, a druk odbywa się na papierze lub tekturze w niektórych przypadkach częściowo na foli. Ponadto przekazywane materiały nie mają oprócz charakteru reklamowo-informacyjnego charakteru użytkowego, służą tylko i wyłącznie do celów reklamowych produktów Spółki. Zatem przekazywane materiały spełniają kryteria uznania za drukowane materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy. W związku z czym nieodpłatne przekazanie przedmiotowych materiałów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj