Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.233.2017.2.KC
z 3 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.), uzupełnione pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 11 września 2017 r. (data doręczenia 14 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją programu C. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją programu C. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 11 września 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 września 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.


Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu pn. „Improving SMEs’ Access to Cross-Border Public Procurement - SESAM”, realizowanego w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) mającej na celu zwiększenie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w zamówieniach publicznych, która ma przyczynić się do realizacji założeń dokumentu pn. „Europa 2020: strategia Unii Europejskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia”. Projekt otrzymał finansowanie w postaci grantu pochodzącego ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia 29.10.2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru projektu SESAM w drodze konkursu, który został ogłoszony w maju 2016 r. i rozstrzygnięty w styczniu 2017 r. Wnioskodawca będzie realizować projekt SESAM w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzą: B. GmbH (koordynator konsorcjum, Niemcy), C. (Francja), A. EV (Niemcy), C. (Włochy). Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu SESAM na podstawie umowy o dotację, zawartej z EASME, działającej w ramach uprawnień przyznanych przez KE.

W ramach projektu SESAM, Wnioskodawca będzie realizował usługi seminaryjne, informacyjne i kooperacyjne dla małych i średnich przedsiębiorców zainteresowanych udziałem w zamówieniach publicznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym celu Wnioskodawca zapewnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz dwóch ekspertów. Umowa zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie wydatków kwalifikowanych: koszty osobowe (wynagrodzenia), inne koszty (takie jak wydatki związane z zakwaterowaniem w czasie delegacji, diet, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).


Zgodnie z art. 6.4 umowy o dotację zawartej pomiędzy Wnioskodawca a EASME, kwota podatku VAT odprowadzana od zakupu towarów i usług w projektu SESAM, nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że Wnioskodawca może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.


W piśmie z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Strona wskazała, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (tj. m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę, natomiast towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja programu obejmuje nieodpłatne świadczenie dla przedsiębiorców usług, których koszty są pokrywane z grantu Komisji Europejskiej w ramach Programu C.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji projektu SESAM?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osoba prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. Realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu pn. „Improving SMEs’ Access to Cross-Border Public Procurement - SESAM”, realizowanego w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) mającej na celu zwiększenie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w zamówieniach publicznych, która ma przyczynić się do realizacji założeń dokumentu pn. „Europa 2020: strategia Unii Europejskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia”. Projekt otrzymał finansowanie w postaci grantu pochodzącego ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia 29.10.2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru projektu SESAM w drodze konkursu, który został ogłoszony w maju 2016 r i rozstrzygnięty w styczniu 2017 r. Wnioskodawca będzie realizować projekt SESAM w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzą: B. GmbH (koordynator konsorcjum, Niemcy), C. (Francja), A. EV (Niemcy), C. (Włochy). Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu SESAM na podstawie umowy o dotację, zawartej z EASME, działającej w ramach uprawnień przyznanych przez KE.

W ramach projektu SESAM, Wnioskodawca będzie realizował usługi seminaryjne, informacyjne i kooperacyjne dla małych i średnich przedsiębiorców zainteresowanych udziałem w zamówieniach publicznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym celu Wnioskodawca zapewnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz dwóch ekspertów. Umowa zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie wydatków kwalifikowanych: koszty osobowe (wynagrodzenia), inne koszty (takie jak wydatki związane z zakwaterowaniem w czasie delegacji, diet, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).

Wnioskodawca wskazał ponadto, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (tj. m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji projektu SESAM.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.


Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu.


Reasumując skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Agencja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu.


W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj