Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.308.2017.1.AW
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu o kwotę premii pieniężnej przyznanej kontrahentom po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, której wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu o kwotę premii pieniężnej przyznanej kontrahentom po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, której wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest podmiotem (polskim rezydentem podatkowym) podlegającym opodatkowaniu CIT. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kompleksowa produkcja i dystrybucja środków smarnych.

W celu sprostania wymaganiom coraz bardziej konkurencyjnego rynku i zaspokajania bieżących potrzeb biznesowych, Wnioskodawca planuje wprowadzić nowy system premii dla kontrahentów, nabywających jego produkty. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy przewidywać będą wypłatę kontrahentowi z góry określonej sumy pieniężnej. Kwota ta stanowić będzie tzw. „prerabat” – tj. wypłatę środków na poczet premii pieniężnej, należnej kontrahentowi po dokonaniu w poszczególnych okresach rozliczeniowych zakupu określonego wolumenu określonych asortymentowo produktów Spółki, na warunkach wynikających szczegółowo z postanowień zawieranych umów z kontrahentami.

Umowy będą przewidywały kwoty premii pieniężnych przysługujących kontrahentom z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy zawierane będą na kilka lat, a okres ich obowiązywania dzielony będzie na roczne okresy rozliczeniowe.

Kwota wypłacanego prerabatu będzie odpowiadała planowanej łącznej kwocie premii przysługujących kontrahentom za wszystkie okresy rozliczeniowe.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, Spółka przewiduje trzy możliwe do wystąpienia scenariusze:

  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym zakupu określonego asortymentowo wolumenu produktów Spółki – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy będzie mu przyznana, a część kwoty wypłaconego prerabatu, odpowiadająca wysokości premii należnej za ten okres rozliczeniowy nie będzie podlegać zwrotowi do Wnioskodawcy i zostanie zatrzymana przez kontrahenta, jako należna mu premia pieniężna.
  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Wnioskodawcy na poziomie poniżej ustalonego procentowo planowanego wolumenu zakupowego (np. poniżej 80%) – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, kontrahent zobowiązany będzie do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy części kwoty prerabatu, odpowiadającej wartości premii ustalonej kontrahentowi za dany okres rozliczeniowy.
  • Kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Spółki na poziomie poniżej ustalonego wolumenu zakupowego, lecz na poziomie, co najmniej np. 80% planowanych zakupów w danych okresie rozliczeniowym – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, ale kwota prerabatu ustalona na dany okres rozliczeniowy nie będzie podlegała automatycznemu zwrotowi, lecz będzie zwrócona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, o ile nie zostanie zaliczona na poczet dodatkowej premii pieniężnej, która może potencjalnie przysługiwać kontrahentowi po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego.

Dodatkowa premia pieniężna wypłacana będzie na zasadach następujących:

  • Na koniec ostatniego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca dokona weryfikacji realizacji planu zakupowego ze wszystkich okresów rozliczeniowych.
  • W przypadku, gdy suma zakupionych przez kontrahenta wolumenów produktów ze wszystkich okresów rozliczeniowych, będzie co najmniej równa sumie planowanych wolumenów zakupowych ze wszystkich okresów rozliczeniowych ustalonych w dniu zawarcia umowy, Wnioskodawca przyzna kontrahentowi dodatkową premię pieniężną, w wysokości nieprzyznanych premii pieniężnych w okresach rozliczeniowych, w których procent realizacji planu zakupowego przez kontrahenta mieścił się w ustalonym przedziale np. 80-100% wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca podkreślił, że na cele rozliczeń CIT, w trakcie obowiązywania umów, w okresach przed przyznaniem kontrahentom premii pieniężnych za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, będzie rozpoznawał przychód z tytułu sprzedaży produktów w pełnej wysokości (tj. w wysokości wynikającej z pierwotnego cennika, według wartości wystawianych kontrahentom faktur, bez dokonania pomniejszenia tej ceny o potencjalne premie pieniężne i premię dodatkową). W przypadku wystąpienia przesłanek do udzielenia premii pieniężnej (tj. realizacji zakupów przez kontrahenta na ustalonym poziomie) za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą na wartość odpowiadającą wysokości prerabatu na dany okres rozliczeniowy. Taki sam sposób będzie obowiązywał przy ewentualnym wystąpieniu dodatkowej premii pieniężnej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku numerem 2):

Czy w sytuacji przyznania przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, których wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu z tytułu sprzedanych produktów o kwotę przyznanej premii pieniężnej przyznanej po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego w odniesieniu do premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub o kwotę dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji przyznania przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, których wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu z tytułu sprzedanych produktów o kwotę przyznanej premii pieniężnej przyznanej po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego w odniesieniu do premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub o kwotę dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji przyznania przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, których wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu z tytułu sprzedanych produktów, o kwotę przyznanej premii pieniężnej lub o kwotę dodatkowej premii po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. W przypadku dodatkowej premii pieniężnej zostanie ona rozliczona w ostatnim okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca wskazał, że kwoty wypłaconego prerabatu nie sposób zakwalifikować jako kosztu uzyskania przychodów. Niemniej, w razie ziszczenia się przesłanek do wypłaty premii pieniężnych za poszczególne okresy rozliczeniowe lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego umowy, Wnioskodawca dokona odpowiedniego obniżenia ceny sprzedanych produktów, a powstała w ten sposób różnica zostanie przez kontrahentów rozliczona (zaspokojona) z kwoty wypłaconego prerabatu.

W powyższej sytuacji Wnioskodawca niewątpliwie dozna uszczuplenia majątkowego, tj. ulegnie pomniejszeniu kwota uzyskanego pierwotnie przychodu z tytułu sprzedaży produktów do kontrahentów. Na powyższe wpływa również okoliczność, że do momentu definitywnego przyznania premii pieniężnych za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca będzie obciążał kontrahentów opłatami za pełną cenę sprzedawanych produktów (bez uwzględnienia udzielonej premii), a od tak ustalonych wartości będzie rozpoznawał przychód na potrzeby CIT.

Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, na potrzeby rozliczeń CIT w sytuacji przyznania przez Wnioskodawcę kontrahentom premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy lub dodatkowej premii po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, których wypłata nastąpi poprzez zatrzymanie przez kontrahentów odpowiedniej części kwoty przekazanego przez Wnioskodawcę prerabatu, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania pomniejszenia wartości przychodu z tytułu sprzedanych produktów o kwotę przyznanej premii pieniężnej lub o kwotę dodatkowej premii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do treści art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Za przychody należne uważa się kwoty należne powstałe wskutek prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, na podstawie których podatnik może domagać się zapłaty lub w ramach kompensaty otrzymania innych ekwiwalentnych świadczeń. Należne przychody to zatem takie, które wynikają z działalności gospodarczej i stały się w jej następstwie należnością (wierzytelnością), tyle tylko, że jeszcze faktycznie nie uzyskaną przez podatnika.

Moment zaliczenia uzyskanych przysporzeń do przychodów określają przepisy art. 12 ust. 3a-3g updop.

W myśl art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia ww. zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje wprowadzić nowy system premii dla kontrahentów, nabywających jego produkty. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy przewidywać będą wypłatę kontrahentowi z góry określonej sumy pieniężnej. Kwota ta stanowić będzie tzw. „prerabat” – tj. wypłatę środków na poczet premii pieniężnej, należnej kontrahentowi po dokonaniu w poszczególnych okresach rozliczeniowych zakupu określonego wolumenu określonych asortymentowo produktów Spółki, na warunkach wynikających szczegółowo z postanowień zawieranych umów z kontrahentami.

Umowy będą przewidywały kwoty premii pieniężnych przysługujących kontrahentom z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu zakupowego w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy zawierane będą na kilka lat, a okres ich obowiązywania dzielony będzie na roczne okresy rozliczeniowe.

Kwota wypłacanego prerabatu będzie odpowiadała planowanej łącznej kwocie premii przysługujących kontrahentom za wszystkie okresy rozliczeniowe.

Jeżeli kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym zakupu określonego asortymentowo wolumenu produktów Spółki – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy będzie mu przyznana, a część kwoty wypłaconego prerabatu, odpowiadająca wysokości premii należnej za ten okres rozliczeniowy nie będzie podlegać zwrotowi do Wnioskodawcy i zostanie zatrzymana przez kontrahenta, jako należna mu premia pieniężna. Jeżeli kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Wnioskodawcy na poziomie poniżej ustalonego procentowo planowanego wolumenu zakupowego (np. poniżej 80%) – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, kontrahent zobowiązany będzie do zwrotu na rzecz Wnioskodawcy części kwoty prerabatu, odpowiadającej wartości premii ustalonej kontrahentowi za dany okres rozliczeniowy. Jeżeli natomiast kontrahent dokona w danym okresie rozliczeniowym nabycia produktów Spółki na poziomie poniżej ustalonego wolumenu zakupowego, lecz na poziomie, co najmniej np. 80% planowanych zakupów w danych okresie rozliczeniowym – wówczas przewidziana w umowie premia pieniężna za dany okres rozliczeniowy nie będzie mu przyznana, ale kwota prerabatu ustalona na dany okres rozliczeniowy nie będzie podlegała automatycznemu zwrotowi, lecz będzie zwrócona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego, o ile nie zostanie zaliczona na poczet dodatkowej premii pieniężnej, która może potencjalnie przysługiwać kontrahentowi po zakończeniu ostatniego okresu rozliczeniowego.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent dokona nabycia produktów Wnioskodawcy na określonym poziomie i uzyska definitywne prawo do udzielonego wcześniej prerabatu bądź rabatu dodatkowego (premii dodatkowej), Wnioskodawca może pomniejszyć wartość przychodu osiągniętego ze sprzedaży produktów w danym okresie rozliczeniowym o kwotę rabatu przypadającą na zrealizowane dostawy produktów w tym okresie rozliczeniowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 3 zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj