Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu finansowanego z dotacji dotyczącego bazy wiedzy o zmianach klimatu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu finansowanego z dotacji dotyczącego bazy wiedzy o zmianach klimatu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca - Instytut (dalej Instytut) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut istnieje od 1986 r. W 2010 r. otrzymał status Państwowego Instytutu Badawczego. Instytut dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: klimatologia, adaptacja do zmian klimatu, ochrona powietrza atmosferycznego, ochrona zdrowia, oceny oddziaływania na środowisko, planowanie przestrzenne, wycena kosztów zjawisk ekstremalnych, prawo ochrony środowiska, tworzenie i obsługa narzędzi informatycznych.


Instytut jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu. Działania wykonywane przez Instytut wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych:

  • ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. 2016 r., poz. 371 z późn. zm.),
  • zarządzeniu ….z dnia 1 kwietnia 1986 r. w sprawie utworzenia Instytutu,
  • zarządzeniu... z dnia 6 października 1992 r. w sprawie podziału Instytutu,
  • rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 września 2010 r. w sprawie nadania Instytutowi statutu państwowego instytutu badawczego,
  • ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (t.j. Dz.U. 2015 r., poz. 2273, z późn. zm.),
  • ustawie z dnia 2 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. 2015 r., poz. 1223 z późn. zm.).

Ponadto, Instytut funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2015 r., poz. 2164, z późn. zm.).


Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. „Baza wiedzy o zmianach klimatu i adaptacji do ich skutków oraz kanałów jej upowszechniania w kontekście zwiększenia odporności gospodarki, środowiska i społeczeństwa na zmiany klimatu oraz przeciwdziałania i minimalizowania skutków nadzwyczajnych zagrożeń.” Projekt ma być w finansowany w 85% ze środków unijnych, tj. w całości z działania 2.1.9 POIiŚ (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko). Pozostałe 15% finansowania będzie pochodzić z środków własnych Instytutu lub dotacji ze środków NFOŚiGW w ramach programu „Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska z likwidacją ich skutków”.


Głównym celem projektu jest pozyskanie i dostarczenie wiedzy w zakresie zmian klimatu oraz oceny ich skutków, niezbędnych do poprawy skuteczności oraz efektywności decyzji i działań adaptacyjnych w sektorach oraz obszarach wrażliwych na zmiany klimatu.


Projekt ma zasięg ogólnopolski. Skierowany jest głównie do decydentów różnych szczebli, podejmujących decyzje związane z realizacją działań adaptacyjnych związanych ze skutkami zmian klimatu. W szczególności projekt kierowany jest do administracji centralnej zaangażowanej w realizację SPA oraz administracji samorządowej. Rezultaty projektu będą przydatne także dla podmiotów gospodarczych, instytucji naukowych i ogółu społeczeństwa, będą udostępniane nieodpłatnie.


W realizacji działań przewidzianych w ramach projektu zaproponowano podejście systemowe, tak aby jego cele zostały osiągnięte skutecznie i efektywnie. Przewidziano następujące działania:

  • Przygotowanie bazy danych wsadowych, koniecznych do opracowania scenariuszy oraz wykonywania analiz w kolejnych etapach projektu.
  • Opracowanie scenariuszy niezbędnych do wykonywania analiz w kolejnych etapach.
  • Wykonanie analiz skoncentrowanych na ocenie skutków zmian klimatu oraz działań adaptacyjnych.
  • Stworzenie narzędzia do magazynowania i upowszechniania zasobów bazy wiedzy.
  • Opracowanie propozycji rozwiązań prawnych w zakresie adaptacji do zmian klimatu.
  • Upowszechnianie zasobów bazy wiedzy, uwzględniające kanały przekazu odpowiednie dla grupy docelowej i społeczeństwa.
  • Działania o charakterze informacyjno-promocyjnym.

Powyższe działania tworzą logiczną sekwencję, ale część z nich może być realizowana równolegle. Rezultaty projektu mają charakter trwały i będą funkcjonować po jego zakończeniu w ramach struktury i zasobów Instytutu.


W ramach realizacji projektu Beneficjent planuje również zakup sprzętu komputerowego, serwerów oraz licencji.


Zakup ten jest niezbędny dla realizacji przedmiotowego projektu jak również dla jego utrzymania w okresie trwałości. Planowane jest również poniesienie kosztów związanych z zarządzaniem projektem, będą to m.in. koszty wynagrodzeń osobowych, materiałów czy podróży służbowych. Koszty te ponoszone będą w związku z koordynacją oraz rozliczaniem przedmiotowego projektu.


Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Instytut nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, jako państwowa jednostka organizacyjna prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie klimatologii i pokrewnych.


Głównym celem projektu jest pozyskanie i dostarczenie wiedzy w zakresie zmian klimatu oraz oceny ich skutków, niezbędnych do poprawy skuteczności oraz efektywności decyzji i działań adaptacyjnych w sektorach oraz obszarach wrażliwych na zmiany klimatu.


Projekt ma być w finansowany w 85% ze środków unijnych, a pozostałe 15% finansowania będzie pochodzić z środków własnych Instytutu lub dotacji ze środków NFOŚiGW w ramach programu „Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska z likwidacją ich skutków”.


Projekt ma zasięg ogólnopolski. Skierowany jest głównie do decydentów różnych szczebli, podejmujących decyzje związane ze skutkami zmian klimatu; w tym administracji centralnej zaangażowanej w realizację SPA oraz administracji samorządowej. Rezultaty projektu będą przydatne także dla podmiotów gospodarczych, instytucji naukowych i ogółu społeczeństwa, będą udostępniane nieodpłatnie. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty realizowanego projektu w postaci bazy wiedzy o zmianach klimatu będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym – tj. organom władzy państwowej, samorządowej, podmiotom gospodarczym, instytucjom naukowym i innym.

Z opisu sprawy wynika, że wydatki (koszt zakupu sprzętu komputerowego, serwerów oraz licencji, koszty wynagrodzeń osobowych, materiałów, podróży służbowych) ponoszone w związku z realizacją ww. projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych i generowaniu podatku należnego. Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.


Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj