Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.107.2017.1.JF
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania majątku pozostającego w spółce (ZCP Operacyjna) i majątku przekazywanego spółce wydzielanej (ZCP Nieruchomościowa) za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych podziału przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania majątku pozostającego w spółce (ZCP Operacyjna) i majątku przekazywanego spółce wydzielanej (ZCP Nieruchomościowa) za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych podziału przez wydzielenie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką kapitałową. Wnioskodawca wydzielił w ramach przedsiębiorstwa dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). Wydzielenie nastąpiło na mocy uchwały Zarządu. Zgodnie z jej treścią: „Zarząd Spółki (...) niniejszym postanawia i zarządza wydzielenie z majątku Spółki dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa, tj.:

  • części obejmującej zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu działalności w zakresie sprzedaży hurtowej wyspecjalizowanej, produkcji farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających, działalności agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (dalej «ZCP operacyjna») oraz
  • części obejmującej nieruchomości Spółki oraz zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności związanej z obsługą, zarządzaniem i gospodarowaniem tymi nieruchomościami (dalej «ZCP nieruchomościowa»)”.


Częścią uchwały są załączniki. W załącznikach określono zasady wydzielenia majątkowego, finansowego i organizacyjnego. Szczegółowy opis składników mienia przypisanych do ZCP Operacyjnej oraz ZCP Nieruchomościowej znajduje się w Załączniku nr 1 do uchwały. Opis wyodrębnienia finansowego ZCP Operacyjnej i ZCP Nieruchomościowej znajduje się w Załączniku nr 2 do uchwały, a wyodrębnienia organizacyjnego - w Załączniku nr 3 do uchwały.

Jako powód wydzielenia ZCP w przedsiębiorstwie spółki wskazano w uchwale: „Celem wydzielenia ZCP jest planowane przez Spółkę szersze wykorzystanie gospodarcze nieruchomości należących do Spółki, w szczególności poprzez działalność polegającą na wynajmie, dzierżawie itp. tych nieruchomości, niezależnie od działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę”. Cele wydzielenia w przedsiębiorstwie dwóch ZCP miały charakter gospodarczy: wprowadzenie „uporządkowanej” struktury organizacyjnej w firmie o dwóch niezależnych profilach działalności (handlowej i zarządzania nieruchomościami).

W załączniku nr 1 do uchwały określone zostały zasady podziału majątku spółki pomiędzy dwie ZCP. Załącznik nr 1 do uchwały stanowi, że: „Zarząd Spółki (...) dokonuje następującego podziału majątku Spółki w celu utworzenia dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Identyfikacja składników majątku w uchwale następuje poprzez odwołanie się do numerów ewidencyjnych w ewidencji środków trwałych. Podział majątku następuje w sferze organizacyjnej i finansowej. Uprawnienia w zakresie wykorzystywania i rozporządzania mieniem przez każdą z ZCP określone są w załączniku nr 3 do uchwały. Skutki wydzielenia finansowego uwidocznione są na zasadach określonych w załączniku nr. 2 do uchwały. Mienie przypisane do ZCP Nieruchomościowej: Grunt (...), nr ew. (...), Grunt (...), nr ew. (...), Budynek biurowo-usługowy, nr ew. (...), Oczyszczalnia ścieków deszczowych, nr ew. (...), Ogrodzenie wraz z bramą, nr ew. (...), Portiernia, nr ew. (...), Trwałe utwardzenie placu, nr ew. (...), Agregat prądotwórczy, nr ew. (...), Centrala p. poż., nr ew. (...), Centrala telefoniczna, nr ew. (...), Centrala toksykologiczna I, nr ew. (...), Centrala toksykologiczna II, nr ew. (...), Klimatyzacja, nr ew. (...), Kocioł grzejny, nr ew. (...), Wentylator dachowy, nr ew. (...), Wentylator dachowy przeciwwybuchowy, nr ew. (...), Zestaw hydroforowy, nr ew. (...), Zestaw komputerowy, nr ew.(...), Kserokopiarka, nr ew. (...), Meble biurowe, nr ew. (...), Kosiarka spalinowa, nr ew. (...), Środki pieniężne na rachunku bankowym (...), Środki pieniężne w kasie (...), Dokumentacja prawna dotycząca ww. majątku, Składniki majątku o charakterze biurowym nie wymienione w ewidencji środków trwałych (materiały piśmiennicze i biurowe, podstawowe środki czystości, wizytówki, krzesła, biurko)”. Po enumeratywnym określeniu majątku zaliczanego do ZCP nieruchomościowej, w załączniku nr. 1 wskazano dalej, że: „Pozostałe mienie przypisane jest do ZCP Operacyjnej. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonego składnika mienia do jednej z ZCP, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki. W przypadku nabywania nowych składników majątku przez władze ZCP Nieruchomościowej i ZCP Operacyjnej w zakresie ich autonomii decyzyjnej, składniki te są przypisywane do właściwego działu wewnętrznego. W przypadku nabywania nowych składników majątku przez władze Spółki, Zarząd Spółki dokonuje przyporządkowania składnika majątku do właściwej ZCP”.

W załączniku nr 2 dokonano podziału finansowego w Spółce poprzez wydzielenie dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Załącznik nr 2 stanowi, że: „Dokonuje się finansowego wydzielenia w księgach rachunkowych dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa, tj. ZCP Operacyjna i ZCP Nieruchomościowa. Wydzielenie następuje poprzez utworzenie w planie kont i w księgach rachunkowych kont analitycznych do kont syntetycznych z oznaczeniem «Dział Nieruchomościowy» lub nowych kont syntetycznych z oznaczeniem «Dział Nieruchomościowy», w zapisach których ujmowane będą zdarzenia i operacje związane wyłącznie z działaniem ZCP Nieruchomościowa. Przyjmuje się, że w zapisach pozostałych kont - niezależnie od tego, czy w ich nazwie użyto zwrotu «Dział Operacyjny» - ujmowane są zdarzenia dotyczące ZCP Operacyjna.


W związku z powyższym tworzy się w planie kont następujący podział poprzez utworzenie kont analitycznych w następujących zespołach kont ksiąg rachunkowych Spółki:

  1. w grupie kont od 010 do 075 - tworzy się konta analityczne z oznaczeniem «Dział Nieruchomościowy», w zapisach których ujęty jest majątek trwały i jego umorzenie zgodnie z przypisaniem majątku trwałego do ZCP Nieruchomościowa.
  2. tworzy się konto 701 «Sprzedaż usług Dział Nieruchomościowy» w zapisach którego ujmowane są przychody z tytułu najmu.
  3. tworzy się konta analityczne do konta 550 «Koszty zarządu» w celu podziału i przyporządkowania kosztów związanych z ZCP Nieruchomościowa. Konta z oznaczeniem «1» służą ewidencji kosztów związanych z ZCP Operacyjna; Konta z oznaczeniem «2» służą ewidencji kosztów związanych z ZCP Nieruchomościowa.
  4. tworzy się konto 203 «Rozrachunki krajowe Dział Nieruchomościowy» w zapisach którego ujmowane są należności od najemców (zapisy w powiązaniu z kontem 701) oraz zobowiązania wobec dostawców stanowiących koszty związane z ZCP Nieruchomościowa (zapisy w powiązaniu z kontami 550-2-X); należności od najemców stanowiących jednostki powiązane ujmowane są na koncie 208.
  5. tworzy się konta analityczne do konta 850 «ZFŚS» w celu podziału i przyporządkowania kosztów związanych z ZCP Nieruchomościowa. Konto z oznaczeniem «1» służy ewidencji kosztów związanych z ZCP Operacyjna; kont z oznaczeniem «2» służy ewidencji kosztów związanych z ZCP Nieruchomościowa. Spółka zawarła umowę rachunku bankowego, na który przyjmowane zapłaty faktur z tytułu najmu (przychody ZCP Nieruchomościowa) i z którego regulowane są zobowiązania z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem ZCP Nieruchomościowa (koszty ZCP Nieruchomościowa). Operacje na przedmiotowym rachunku bankowym ujmowane są na odrębnym koncie księgowym (symbol konta 130-1-4)”.

W wykonaniu określonych w uchwale (załączniku nr 2) zasad wydzielenia finansowego dwóch ZCP, dokonano odpowiednich zmian w planie kont spółki. Plan kont jest opracowany w sposób zapewniający, że operacje gospodarcze dotyczące każdej ZCP są księgowane na osobnych kontach utworzonych zgodnie z treścią uchwały.


Załącznik nr 3 określa zasady wydzielenia organizacyjnego dwóch ZCP. Stanowi on, że: „Podział w strukturze organizacyjnej Spółki:


Tworzy się dwie ZCP i nadaje im nazwy: M. LTD Sp. z o.o. Dział Operacyjny i M. LTD Sp. z o.o. Dział Nieruchomościowy. Działy funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej (Spółki). Zarząd Spółki zachowuje pełnię władzy w stosunku do całej Spółki oraz jej jednostek wewnętrznych (ZPC / Działów).

Nazwy obu Działów używane będą dla celów porządkowych i organizacyjnych przez pracowników i członków organów Spółki. W zakresie uzasadnionym pojawiać się one będą w oznaczeniach majątkowych, dokumentach wewnętrznych i innych aktach. W zakresie dokonywanych czynności prawnych z osobami trzecimi działania obu Działów dokonywane będą bezpośrednio pod firmą Spółki.

Kompetencje i zakres działalności ZPC


Przyznaje się każdemu Działowi następujący zakres działalności:


  • ZCP Operacyjna: prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży hurtowej wyspecjalizowanej, produkcji farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających, działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.
  • ZCP Nieruchomościowa: zarządzanie nieruchomościami Spółki na potrzeby własne Spółki oraz najemców zewnętrznych, wynajem (dzierżawa) nieruchomości na rzecz osób trzecich, pozyskiwanie nowych najemców.


Autonomia ZPC a Zarząd Spółki.


Pan (...) (Prezes Zarządu) pełni funkcje Zarządu w zakresie całej działalności Spółki. Stanowi on jednocześnie organ nadrzędny w stosunku do wewnętrznego kierownictwa każdego Działu. Każdy Dział może działać w zakresie przyznanych mu kompetencji. Zarząd Spółki ma prawo zmienić lub uchylić każdą decyzję władz Działu. Zarząd Spółki może również wydać decyzję dotyczącą bezpośrednio działania każdego Działu. Postanowienia powyższe stosuje się odpowiednio w razie rozszerzenia lub zmian w Zarządzie Spółki.


Przyznaje się każdemu Działowi następujące kompetencje:

  • sprawowanie pieczy nad powierzonym majątkiem,
  • bieżące kontrolowanie, czy zawarte przez Spółkę umowy dotyczące działalności Działu są wykonywane w sposób prawidłowy,
  • przedstawianie Zarządowi Spółki propozycji zmian w treści zawartych umów dotyczących działalności Działu,
  • zawieranie umów bieżących dotyczących działalności Działu o wartości do (...) PLN miesięcznie; Zarząd Spółki jest upoważniony do wydania decyzji ograniczającej lub podwyższającej ww. próg lub określającej w inny sposób uprawnienia Działu do zawierania umów,
  • ocena gospodarcza innych umów negocjowanych przez Zarząd Spółki dotyczących Działu,
  • wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do pracowników Działu (szczegółowy opis został zawarty poniżej).


Każdym z Działów kieruje kierownik Działu. Zobowiązuje się Zarząd do wykonania uchwały i powołania kierowników Działu Operacyjnego i Działu Nieruchomościowego. Zarząd może powoływać również zastępcę (zastępców) Kierowników Działów.


Wydzielenie majątkowe.


Każdemu Działowi przypisany jest majątek niezbędny do prowadzenia przypisanej działalności. Szczegółowy podział majątku Spółki pomiędzy obie ZCP zawarty jest w załącznikach nr 1 i 2.


Podział umów.


ZCP Nieruchomościowej przypisane zostają:

  • umowa z dnia (…) r. ws. dostarczania wody zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) ws. wywozu odpadów komunalnych zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) ws. prowadzenia prac konserwacyjnych w obiekcie biurowo-magazynowym firmy (…) zawarta z (…)
  • umowa z dnia (…) ws. dostarczania paliwa gazowego zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) zawarta z (…),
  • umowa dotycząca dostarczania mat z dnia (…) zawarta z (…),
  • umowa o świadczenie usług sprzątania z dnia (…) zawarta z (…),
  • umowa ubezpieczenia z dnia (…) zawarta z (…), (…)
  • umowa na podłączenie systemu alarmowego i monitorowanie (…) zawarta z firmą (…),
  • umowa na wykonywanie usług ochrony w formie bezpośredniej ochrony fizycznej (…) zawarta z firmą (…),
  • umowa z dnia (…) ws świadczenia usług najmu, obsługi biurowej, magazynowej i logistycznej zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) ws świadczenia usług najmu i obsługi magazynowej, zawarta z (…).


ZCP Operacyjnej przypisane zostają:

  • umowa z dnia (…) ws. prowadzenia prac konserwacyjnych w pomieszczeniu laboratorium w obiekcie biurowo-magazynowym firmy (…) zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) ws. wywozu odpadów niebezpiecznych zawarta z (…),
  • umowa z dnia (…) ws. przejęcia obowiązku odzysku zawarta z (…).


ZCP Operacyjnej przypisane zostają prawa i obowiązki z decyzji (…) ws. zezwolenia na zbieranie odpadów niebezpiecznych.


ZCP Operacyjnej przypisane zostają prawa i obowiązki z decyzji (…) dotyczącej znaku słowno-graficznego (…), przedłużone na mocy decyzji (…).


Podział należności i zobowiązań.


ZCP Operacyjnej przypisane zostają wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych tej jednostce wewnętrznej.


ZCP Nieruchomościowej przypisane zostają wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych tej jednostce wewnętrznej.


Zarząd Spółki sporządzi protokół na dzień wejścia w życie niniejszej uchwały wskazujący zobowiązania i należności istniejące na dzień wydzielenia, wraz z przypisaniem ich do właściwej ZPC.


Finansowanie wzajemnej współpracy Działów.


W związku z korzystaniem przez Dział Operacyjny z majątku przypisanego Działowi Nieruchomościowemu, Zarząd Spółki może podejmować decyzje o zasileniu środków pieniężnych będących w dyspozycji ZCP Nieruchomościowej ze środków ZCP Operacyjnej.


Wydzielenie personalne.


Każdej ZCP przypisani są pracownicy wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.

    Przypisanie pracowników polega na:
  • poinformowaniu pracownika o przypisaniu do określonego Działu,
  • nadaniu kierownictwu każdego Działu uprawnień pracodawcy związanych z: kierowaniem pracą pracownika, organizowaniem stanowiska pracy, odpowiedzialnością za aktualność badań lekarskich i innych uprawnień warunkujących wykonywanie pracy, odbieraniem zwolnień lekarskich i wniosków urlopowych oraz przyznawaniem urlopu.


W przypadku uznania przez kierownictwo Działu zasadności: zwolnienia pracownika, zmiany jego stanowiska służbowego, zmiany podstawowych warunków pracy i płacy, przyznania nagród, udzielenia kar dyscyplinarnych, kierownictwo Działu zwraca się do Zarządu Spółki o podjęcie ww. czynności.


W razie potrzeby zatrudnienia nowego pracownika kierownictwo Działu zwraca się ze stosownym wnioskiem do Zarządu Spółki, wskazując szczegółowe potrzeby kadrowe oraz proponowane warunki zatrudnienia.


Do ZCP Nieruchomościowej przypisani są pracownicy zapewniający obsługę prawną, gospodarczą, administracyjną i in. działalności tej jednostki wewnętrznej. Lista nazwisk i stanowisk pracy pracowników przypisanych do ZCP Nieruchomościowych na dzień podjęcia uchwały zawarta jest w addendzie nr 1 do niniejszego załącznika. Zarząd Spółki zobowiązany jest do aktualizacji listy pracowników przypisanych do ZCP Nieruchomościowej w razie zmian kadrowych.

Do ZCP Operacyjnej przypisani są pracownicy zapewniający obsługę prawną, gospodarczą, administracyjną i in. działalności tej jednostki wewnętrznej. Lista nazwisk i stanowisk pracy pracowników przypisanych do ZCP Operacyjnej na dzień podjęcia uchwały zawarta jest w addendzie nr 2 do niniejszego załącznika. Zarząd Spółki zobowiązany jest do aktualizacji listy pracowników przypisanych do ZCP Operacyjnej w razie zmian kadrowych.


Odziały Zamiejscowe Spółki, zarówno w wymiarze personalnym, jak i majątkowym przypisane zostają do ZCP Operacyjnej (zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej).


Współpraca ZCP Operacyjnej i ZCP Nieruchomościowej oraz promesa zawarcia umowy najmu ZCP Operacyjna i ZCP Nieruchomościowa stanowią części jednej osoby prawnej. Przedstawione poniżej zasady współpracy nie mają charakteru obligacyjnego, ale wewnętrzno-organizacyjny (porządkowy). W okresie pozostawania ZCP Operacyjnej i ZCP Nieruchomościowej w ramach jednego organizmu prawnego ZCP Operacyjna upoważniona jest do korzystania z majątku nieruchomego na podstawie niniejszej uchwały.


ZCP Nieruchomościowa jest odpowiedzialna za zachowanie zdolności gospodarczej i zarządza całym majątkiem nieruchomym Spółki.


ZCP Nieruchomościowa przekazuje ZCP Operacyjnej do korzystania na cele prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomość gruntową nr (…) oraz budynki na niej posadowione.


Przekazanie nie dotyczy następujących pomieszczeń:

  • wejścia (holu), korytarzy i innych ciągów komunikacyjnych w budynku,
  • pomieszczeń sanitarnych (łazienki, kuchnia),
  • pomieszczeń w budynku, w których znajdują się urządzenia instalacji p.poż., kompresor, tj. pomieszczeń o numerach porządkowych: pompownia p.poż nr 02, pomieszczenie agregatu nr 04, serwerownia nr 5, rozdzielnia nr 14a, kotłownia nr 24,
  • miejsc parkingowych o ilości 3 umiejscowionych w (…) przed frontem budynku.


Umożliwia się pracownikowi ZCP Nieruchomościowej pracę w przestrzeni półotwartej będącej w dyspozycji ZCP Operacyjnej.


Nieruchomość objęta kw (…) pozostaje w dyspozycji ZCP Nieruchomościowej.


Gabinet Zarządu (…) oraz gabinet księgowości (…) zostają w dyspozycji ZCP Operacyjnej. Prezes Zarządu wykonując funkcje organu Spółki może wykorzystywać gabinet również w działalności przypisanej Działowi Nieruchomościowemu.


Sekretariat Spółki (personalnie i majątkowo) przypisany jest do ZCP Operacyjnej. Wykonuje on jednocześnie czynności na rzecz ZCP Nieruchomościowej.


Dział Nieruchomościowy ma prawo korzystać z sali konferencyjnej (…) w wymiarze (…) godzin w tygodniu. Warunkiem jest zgłoszenie zapotrzebowania na skorzystanie z Sali w określonym dniu i godzinach kierownictwu Działu Operacyjnego. Jeżeli we wskazanym czasie sala pozostaje zarezerwowana dla potrzeb Działu Operacyjnego, kierownictwo tej jednostki wewnętrznej wskaże inny, najbliższy termin skorzystania z Sali przez Dział Nieruchomościowy.


Zobowiązuje się Zarząd Spółki do sporządzenia graficznego przedstawienia nowej struktury personalno-organizacyjnej Spółki z wydzielonymi Działami.


W przypadku planowanego zbycia (niezależnie od podstawy prawnej tej czynności) ZPC operacyjnej na rzecz innego podmiotu na rzecz ZPC Operacyjnej udziela się promesy zawarcia umowy najmu z przyszłym jej właścicielem. Zarząd Spółki zobowiązany jest do przeprowadzenia procesu zbycia ZCP z uwzględnieniem wykonania promesy i zawarcia umowy najmu w terminach zapewniających ZPC operacyjnej zachowanie możliwości ciągłego prowadzenia działalności gospodarczej”.

W addendach do załącznika nr 3 określono personalnie pracowników przypisanych do każdego z działów. Do ZCP Nieruchomościowej przypisano m.in. specjalistę do spraw administracyjnych, pracownika do spraw ochronno-porządkowych, księgową (niepełny etat). Do struktury ZCP Operacyjnej zaliczono wszystkich pracowników związanych z działalnością handlową spółki oraz niezbędnymi czynnościami administracyjnymi (pracownik recepcji, księgowa).

W Spółce rozważane jest dokonanie jej podziału przez wydzielenie nowej spółki. W wyniku podziału w spółce - wnioskodawcy (zachowującym ciągłość bytu prawnego) pozostanie ZCP Operacyjna. Do spółki wydzielanej (powstałej w wyniku podziału) przekazana zostanie ZCP Nieruchomościowa.


Przedstawiony powyżej opis wydzielenia w spółce dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa zachowa aktualność w przyszłym stanie prawnym (na dzień wydzielenia).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku podziału spółki, majątek pozostały w spółce (ZCP Operacyjna) oraz majątek przekazywany spółce wydzielanej (ZCP Nieruchomościowa) spełniać będzie wymogi definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy?
  2. Czy w przypadku planowanego podziału spółki, spółka podlegająca podziałowi uzyska przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Art. 4a pkt 4 ustawy definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jako „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. W praktyce skarbowej ustalono linię interpretacyjną konsekwentnie określającą wymagania stawiane wydzielanym działom wewnętrznym w celu uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa. W ocenie wnioskodawcy obie ZCP spełniają (i spełniać będą w przyszłym zdarzeniu) wymogi zawarte w ww. definicji.

Pierwszym elementem definiującym zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wydzielenie „organizacyjne”. W praktyce skarbowej wskazuje się, że wydzielenie organizacyjne wymaga takiego wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, aby miała ona miejsce w strukturze przedsiębiorstwa, jako odrębny dział, wydział itp. Z takim wydzieleniem mamy miejsce w przyszłym zdarzeniu. Każda z ZCP posiada swoją nazwę, a jej istnienie zostało sformalizowane (uchwałą Zarządu), tzn. jest ono „widoczne z zewnętrza” - dla pracowników spółki oraz jej kontrahentów (w tym ostatnim przypadku w zakresie istniejących potrzeb prawnych i gospodarczych osób trzecich). Nazwa każdego z działów pojawia się też w dokumentach handlowych itp. Jedynie w zakresie zawieranych umów oraz czynności z organami państwowymi i samorządowymi, ponieważ stroną jest spółka jako całość, nie są używane oznaczenia identyfikujące dwie wydzielone ZCP (jako strona transakcji wskazywana jest i będzie spółka). W kontaktach gospodarczych istnienie wydzielonych ZCP jest powszechnie podnoszone przez spółkę. Odrębność organizacyjna działów ma miejsce nawet w aspekcie „terytorialnym” - każda z ZCP posiada przypisaną jej powierzchnię biurową/handlową itp. Wydzielenie dwóch ZCP wiązało się też z przypisaniem każdej z nich własnego, odrębnego zakresu działalności. Dodatkowo wydzielenie organizacyjne nastąpiło na płaszczyznach majątkowych, personalnych i zarządczych. Okoliczności te zostaną opisane poniżej wraz ze wskazaniem istnienia samodzielności gospodarczej każdego z działów.

Istotą definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wydzielenie działu, „który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. W opisywanym przypadku zdolność gospodarcza każdej z ZCP już istnieje - co tylko potwierdza spełnienie tego wymogu również w przyszłym zdarzeniu. O zdolności gospodarczej każdej z ZCP przesądzają przyznane im: składniki majątku, zasób kadrowy, autonomia decyzyjna/menedżerska oraz przyznanie kompetencji zarządzania „własnym” zasobem kadrowym.

Każda z ZCP posiada swój własny zespół pracowniczy. Podział (przypisanie) pracowników nastąpił poprzez kryterium zadań delegowanych do każdej ZCP. Przypisani każdemu z działów pracownicy/zleceniobiorcy w pełni pokrywają potrzeby kadrowe wynikające z realizowanych zadań. Podział zespołu pracowniczego spółki dotyczy nie tylko zasobów pracowników zajmujących się ściśle wykonywaną działalnością gospodarczą. Obejmuje on też pracowników zajmujących się pracami administracyjnymi itp. w każdej z ZCP (związanymi ze specyfiką działalności każdej ZCP). Stąd każda z ZCP „zatrudnia” np. pracownika księgowości (poprzez podział etatu) - realizującego jej potrzeby w tym zakresie. „Łącznikiem” personalnym pomiędzy działami jest Zarząd spółki. Jest to jednak naturalna konsekwencja wydzielenia ZCP w ramach spółki kapitałowej. W zakresie prowadzonej działalności, każda z ZCP posiada zasób kadrowy w pełni pokrywający jej zapotrzebowanie. Konkludując, przyjmując hipotetyczny stan podziału spółki, każdy z ZCP w sposób „płynny” może kontynuować działalność w odrębnym podmiocie.

Każda z ZCP posiada też zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. W tym przypadku podział ma miejsce na płaszczyźnie organizacyjnej oraz bilansowej (własność w rozumieniu prawa cywilnego przynależy do „całej” spółki). W zakresie organizacyjnego przydzielenia majątku każdej z ZCP opisywane przypadki spełniają definicję podatkową zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Każdy z działów posiada nie tylko składniki mienia niezbędne do prowadzenia stricte działalności gospodarczej, ale również posiada majątek pozwalający na zaspokojenie własnych potrzeb biurowych, administracyjnych, prawnych itp. Dodatkowo, do każdej z ZCP przypisano umowy związane z wykonywaną przez każdy z działów działalnością gospodarczą. Do każdej z ZCP przypisano też wierzytelności i zobowiązania związane z jej działalnością. W przypadku powstających na bieżąco nowych zobowiązań i wierzytelności, stają się one „automatycznie” częścią majątku właściwej ZCP (zaciągającej zobowiązanie lub uzyskującej należność). Konkludując, na gruncie podziału majątkowego, przyjmując hipotetyczny stan podziału spółki, każdy z ZCP w sposób „płynny” może kontynuować działalność w odrębnym podmiocie.

Samodzielność gospodarcza obu ZCP polega też na przypisaniu każdej z nich autonomii decyzyjnej. Jest ona realizowana zarówno w sprawach bieżącej działalności gospodarczej, zakupu/zbywania składników majątku (prowadzenie własnej polityki majątkowej) oraz wykonywania funkcji pracodawcy (zleceniodawcy). Zarząd spółki - co jest warunkowane wymogami prawnymi i odpowiedzialnością zarządu spółki, za działalność całego podmiotu - sprawuje pieczę nad działalnością kierownictwa każdej z ZCP oraz określa zakres ich autonomii (aprobuje niektóre decyzje itp.). Przyznany zakres kompetencji menedżerskich każdej z ZCP oznacza jednak, że w każdym z działów realizowana jest w praktyce samodzielna zdolność gospodarcza - również na polu przyjmowania i składania oświadczeń woli itp.


O zdolności gospodarczej każdej z ZCP przesądza faktycznie prowadzona działalność każdego z działów wewnętrznych. Korzystając z przypisanych zasobów personalnych i majątkowych każda z ZCP prowadzi faktycznie działalność gospodarczą:

  • ZCP Operacyjna w zakresie handlu,
  • ZCP Nieruchomościowa w zakresie zarządzania nieruchomością oraz udostępnianiem jej na potrzeby ZCP Operacyjnej i wynajmem na rzecz osób trzecich.


Obie ZCP są także wydzielone finansowo. W praktyce podatkowej podkreśla się, że wydzielenie finansowe pozwala na przypisanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa przypadających na nią przychodów i kosztów. Cele te realizowane są także poprzez odpowiednią politykę rachunkowości. Pozwala ona na przypisanie każdej z ZCP jej przychodów i kosztów, zarówno poprzez odpowiednie rejestrowanie (numerowanie) wystawianych oraz otrzymywanych dokumentów księgowych, jak również poprzez ich księgowanie na odrębnych kontach syntetycznych lub analitycznych. Przypisanie kosztów każdej z ZCP dotyczy wszystkich kategorii kosztów zarządu - w tym odpisów amortyzacyjnych od majątku przypisanego każdemu z działów oraz kosztów wynagrodzeń. Dodatkowo, dla przejrzystości przepływów pieniężnych, każda z ZCP posiada „swój” rachunek bankowy, poprzez który otrzymuje i realizuje płatności związane z własną działalnością.

W świetle ww. argumentów oba wydzielone działy należy uznać za zorganizowane części przedsiębiorstwa. Mają one taki charakter obecnie - w trakcie istnienia spółki - jak również zachowają go na moment planowanego podziału spółki (zdarzenie przyszłe). Bez zmian pozostaną bowiem wszystkie istniejące obecnie (opisane powyżej) elementy świadczące o samodzielności gospodarczej oraz wydzieleniu organizacyjnym, majątkowym i finansowym obu działów. Dodatkowo, ponieważ ewentualny podział spółki wiązać się będzie z podziałem jednej osoby prawnej, w momencie wydzielenia pojawią się nowe stosunki prawne - pomiędzy spółką istniejącą i wydzielaną. W okresie funkcjonowania ZCP w ramach jednej osoby prawnej nie jest możliwe prawnie zawieranie umów pomiędzy „ZCP”. Jednakże w razie podziału spółki, obecnie wskazana w uchwale i załączniku do niej promesa zawarcia umowy najmu zostanie wykonana poprzez zawarcie stosownej umowy. W miejsce obecnego podziału natury organizacyjnej i prawnej, pojawi się podział na gruncie stosunków własnościowych - uzupełniony stosunkiem obligacyjnym. „Uzupełnienie” podziału spółki umową najmu nieruchomości spowoduje zachowanie ciągłości działania obu ZCP już w ramach niezależnych spółek.


W ocenie wnioskodawcy, w przyszłym zdarzeniu oba opisane we wniosku działy spełniać będą definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy przychodem jest „w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio”. Ponieważ w momencie podziału spółki obie wydzielane struktury będą miały charakter zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spółka podlegająca podziałowi (wnioskodawca) nie uzyska przychodu podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania majątku pozostającego w spółce (ZCP Operacyjna) i majątku przekazywanego spółce wydzielanej (ZCP Nieruchomościowa) za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych podziału przez wydzielenie – jest prawidłowe.

Ad. 1


Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej „updop”), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że dany zespół składników majątkowych posiada przymiot „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”, o ile łącznie spełnia następujące warunki:

  1. występuje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  3. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Aby uznać, że dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi ZCP, powinien on być wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej.


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, biuro, sklep itp. Przy czym w orzecznictwie i doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

Ocena wyodrębnienia organizacyjnego powinna być zatem dokonywana według podstawowego kryterium, jakim jest ustalenie, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

O wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową.


Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa konieczne jest, by składały się na nią zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania.


Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących ZCP powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza. Katalog składników musi zawierać również niemajątkowe składniki w postaci zobowiązań z np. dotychczas zawartych kontraktów.

Należy jednak zaznaczyć, iż składniki muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie i przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie mogą zaś stanowić zespołu przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest to, że stanowią własność jednego podmiotu.


Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić w praktyce potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.


Należy także podnieść, że istotą przedsiębiorstwa, jak i jego zorganizowanej części, jest prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing).


Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca wydzielił w ramach przedsiębiorstwa dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa, tj.:

  • ZCP Operacyjna, która prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej wyspecjalizowanej, produkcji farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających, działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.
  • ZCP Nieruchomościowa, której działalność obejmuje zarządzanie nieruchomościami Spółki na potrzeby własne Spółki oraz najemców zewnętrznych, wynajem (dzierżawa) nieruchomości na rzecz osób trzecich, pozyskiwanie nowych najemców.


Wydzielenie nastąpiło na mocy uchwały Zarządu.


Wnioskodawca wskazał, że w ramach planowanego podziału, w spółce - wnioskodawcy (zachowującym ciągłość bytu prawnego) pozostanie ZCP Operacyjna. Do spółki wydzielanej (powstałej w wyniku podziału) przekazana zostanie ZCP Nieruchomościowa.


Celem wydzielenia ZCP jest planowane przez Spółkę szersze wykorzystanie gospodarcze nieruchomości należących do Spółki, w szczególności poprzez działalność polegającą na wynajmie, dzierżawie itp. tych nieruchomości, niezależnie od działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę. Cele wydzielenia w przedsiębiorstwie dwóch ZCP miały charakter gospodarczy: wprowadzenie „uporządkowanej” struktury organizacyjnej w firmie o dwóch niezależnych profilach działalności (handlowej i zarządzania nieruchomościami).


Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Każdemu Działowi przypisany jest majątek niezbędny do prowadzenia przypisanej działalności,
  2. ZCP Operacyjnej i ZCP Nieruchomościowej przypisane zostają wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych tej jednostce wewnętrznej,
  3. Zarząd Spółki sporządzi protokół na dzień wejścia w życie ww. uchwały wskazujący zobowiązania i należności istniejące na dzień wydzielenia, wraz z przypisaniem ich do właściwej ZPC,
  4. Każdej ZCP przypisani są pracownicy wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością,
  5. Do ZCP Nieruchomościowej i ZCP Operacyjnej przypisani są pracownicy zapewniający obsługę prawną, gospodarczą, administracyjną i in. działalności tej jednostki wewnętrznej,
  6. Samodzielność gospodarcza obu ZCP polega też na przypisaniu każdej z nich autonomii decyzyjnej. Jest ona realizowana zarówno w sprawach bieżącej działalności gospodarczej, zakupu/zbywania składników majątku (prowadzenie własnej polityki majątkowej) oraz wykonywania funkcji pracodawcy (zleceniodawcy),
  7. Obie ZCP są także wydzielone finansowo. Cele te realizowane są poprzez odpowiednią politykę rachunkowości. Pozwala ona na przypisanie każdej z ZCP jej przychodów i kosztów, zarówno poprzez odpowiednie rejestrowanie (numerowanie) wystawianych oraz otrzymywanych dokumentów księgowych, jak również poprzez ich księgowanie na odrębnych kontach syntetycznych lub analitycznych.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami prawnymi, zdaniem Organu, zespół materialnych i niematerialnych składników tworzący w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy ZCP Operacyjną oraz wydzieloną w wyniku podziału ZCP Nieruchomościową, która zostanie przekazana do spółki wydzielonej, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o updop. Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wskazują bowiem, że części przedsiębiorstwa w postaci ZCP Operacyjna i ZCP Nieruchomościowa cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wyodrębnienia majątku pozostającego w spółce (ZCP Operacyjna) i majątku przekazywanego spółce wydzielanej (ZCP Nieruchomościowa), spełniają wszystkie przesłanki do uznania za zorganizowane części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 updop (tj. stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), są organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie, służą do realizacji określonych zadań gospodarczych, i mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze).

Istotą definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wydzielenie działu, „który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Wnioskodawca wskazał, iż w opisywanym przypadku zdolność gospodarcza każdej z ZCP już istnieje - co tylko potwierdza spełnienie tego wymogu również w przyszłym zdarzeniu. O zdolności gospodarczej każdej z ZCP przesądzają przyznane im: składniki majątku, zasób kadrowy, autonomia decyzyjna/menedżerska oraz przyznanie kompetencji zarządzania „własnym” zasobem kadrowym.

Opisany przez Wnioskodawcę podział Spółki przez wydzielenie prowadzi więc do powstania Działów, z których każdy może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 4a pkt 4 updop, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania.


Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy przyjmujące, że oba opisane we wniosku działy spełniać będą definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ad. 2


Rozstrzygając kwestię powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy w związku z podziałem należy zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z treści tego przepisu wynika, że jeżeli przy podziale przez wydzielenie zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przejmowany przez spółkę przejmującą stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wówczas po stronie spółki dzielonej nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, a więc czynność podziału będzie dla tej spółki neutralna. Innymi słowy, podział przez wydzielenie nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie spółki podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa spółki dzielonej.


Tym samym, skoro jak wykazano powyżej, że zarówno

  • przekazywana do Spółki wydzielanej ZCP Nieruchomościowa, na którą składa się zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania nieruchomością oraz udostępnianiem jej na potrzeby ZCP Operacyjnej i wynajmem na rzecz osób trzecich,
  • jak i pozostający w spółce - ZCP Operacyjna na który składa się zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością w zakresie handlu,


stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, tj. stanowić będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczone do realizacji określonych działań gospodarczych, które jednocześnie mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania to, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, transakcja podziału Spółki przez wydzielenie zespołu składników materialnych i niematerialnych nie będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Mając powyższe na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie także należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj