Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.74.2017.1.IK
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy dostawy maszyn wraz z ich montażem, realizowane według opisanego we wniosku schematu i dokonywane przez podmioty zagraniczne (podmioty nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) należy traktować dla potrzeb podatku VAT jako dostawy towarów z montażem (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • czy jeżeli podmiot zagraniczny nie będzie zarejestrowany dla potrzeb polskiego podatku VAT Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem (pytanie nr 2) - jest prawidłowe,
  • czy za moment dokonania dostawy maszyn wraz z ich montażem warunkujący moment powstania obowiązku podatkowego w VAT należy uznać moment próbnego uruchomienia maszyn potwierdzony protokołem zdawczo-odbiorczym (pytanie nr 3) - jest prawidłowe,
  • czy w przypadku zapłaty całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy maszyn wraz z ich montażem obowiązek podatkowy w VAT powstanie w momencie zapłaty zaliczek (pytanie nr 4) - jest prawidłowe,
  • czy VAT należny wykazany w deklaracji VAT stanowi dla Wnioskodawcy VAT naliczony i Wnioskodawca jest uprawniony do jego odliczenia w miesiącu jego zadeklarowania w deklaracji VAT-7, tj. w miesiącu powstania obowiązku podatkowego (pytanie nr 5) - jest prawidłowe,
  • czy okoliczność, iż Dostawca maszyn (linii produkcyjnych) posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez inny kraj Unii Europejskiej niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posługuje się w ogóle numerem podatkowym wpływa na sposób opodatkowania VAT dostawy maszyn opisanych we wniosku oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu przez Wnioskodawcę (pytanie nr 6) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 31 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy dostawy maszyn wraz z ich montażem, realizowane według opisanego we wniosku schematu i dokonywane przez podmioty zagraniczne (podmioty nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) należy traktować dla potrzeb podatku VAT jako dostawy towarów z montażem,
  • czy jeżeli podmiot zagraniczny nie będzie zarejestrowany dla potrzeb polskiego podatku VAT Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem,
  • czy za moment dokonania dostawy maszyn wraz z ich montażem warunkujący moment powstania obowiązku podatkowego w VAT należy uznać moment próbnego uruchomienia maszyn potwierdzony protokołem zdawczo-odbiorczym,
  • czy w przypadku zapłaty całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy maszyn wraz z ich montażem obowiązek podatkowy w VAT powstanie w momencie zapłaty zaliczek,
  • czy VAT należny wykazany w deklaracji VAT stanowi dla Wnioskodawcy VAT naliczony i Wnioskodawca jest uprawniony do jego odliczenia w miesiącu jego zadeklarowania w deklaracji VAT-7, tj. w miesiącu powstania obowiązku podatkowego,
  • czy okoliczność, iż Dostawca maszyn (linii produkcyjnych) posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez inny kraj Unii Europejskiej niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posługuje się w ogóle numerem podatkowym wpływa na sposób opodatkowania VAT dostawy maszyn opisanych we wniosku oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

A. jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym dla celów VAT jako podatnik VAT czynny który prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski. Wnioskodawca jest zarejestrowany również jako podatnik VAT UE.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją papieru toaletowego, papierowych ręczników, czyściwa papierowego jak również produktów z domieszką różnego rodzaju włóknin (dalej: „Produkty”). Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabywa maszyny stanowiące linię technologiczną do wytwarzania swoich Produktów. Sprzedaż Produktów Wnioskodawcy jest opodatkowana VAT według stawek 23% oraz 8 %.

Maszyny są montowane w zakładzie (fabryce) Wnioskodawcy znajdującym się w Polsce. Maszyny są nabywane od kontrahentów z siedzibą poza terytorium Polski (dalej: „Dostawcy”). Dostawcy linii technologicznych prowadzą działalność gospodarczą i są zarejestrowani w innych niż Polska państwach Unii Europejskiej dla celów VAT-UE.

Dostawcy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie są zarejestrowani w Polsce dla celów VAT.

W wyniku dostawy, maszyny (linie technologiczne) są transportowane z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do zakładu Spółki w Polsce. Zgodnie z warunkami dostawy (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA .), ustalonymi z Dostawcą, odpowiedzialność za transport maszyn z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski ponosi Spółka, ryzyko uszkodzenia sprzedanych maszyn zostaje przeniesione na Spółkę A. w momencie i miejscu dostarczenia ich do spedytora wynajętego przez Spółkę A. (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA .). Spółka ponosi również koszty tego transportu. Transport z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski, włączając w to również rozładunek maszyn, jest zatem dokonywany przez Spółkę.

Montaż nabywanych przez Spółkę maszyn wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiadają wykwalifikowani montażyści Dostawcy maszyn. Montażyści Dostawcy są więc niezbędni do zmontowania i przeprowadzenia próbnego rozruchu linii produkcyjnej. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami umowy, w cenie dostawy linii technologicznej wliczony jest, co do zasady, również:

  1. nadzór montażystów Dostawcy nad procesem montażu linii (dalej: „Opcja 1”),
  2. montaż maszyn jest dokonywany przez montażystów Dostawcy (dalej: „Opcja 2”).

W opcji 1, Dostawca przysyła do Polski zespół swoich wyspecjalizowanych montażystów, którzy przez kilka tygodni nadzorują proces montażu. Czynności montażu linii technologicznej fizycznie są dokonywane przez pracowników Dostawcy. Część pomocniczych prac wykonują pracownicy Wnioskodawcy, którzy wspierają montażystów Dostawcy w realizowaniu powierzonych im zadań np. poprzez podnoszenie elementów i części maszyn, skręcaniu czy też składaniu niektórych mniej istotnych elementów linii technologicznej. Prace te są wykonywane zgodnie z poleceniami montażystów Dostawcy i pod ich ścisłym nadzorem.

Wszystkie części potrzebne do montażu linii Wnioskodawca nabywa we własnym zakresie. Wnioskodawca odpowiadała także za ustawienie maszyn na hali, do czego wykorzystany jest odpowiedni sprzęt m.in. różnego rodzaju dźwigi. Przy czym, ustawienie maszyn na hali produkcyjnej nadzorują również montażyści zatrudnieni przez Dostawcę.

W Opcji 2, natomiast za całość montażu są odpowiedzialni Dostawcy. Również w tym przypadku część czynności montażowych może być dokonywana przez pracowników Wnioskodawcy pod nadzorem montażystów zatrudnionych przez Dostawcę.

Zarówno w Opcji 1 jak w Opcji 2, po dokonaniu pełnego montażu następuje próbny rozruch linii, pod nadzorem montażystów Dostawcy. Przy próbnym rozruchu uczestniczą również pracownicy Wnioskodawcy, którzy obsługują poszczególne maszyny.

Po prawidłowo przeprowadzonym rozruchu Wnioskodawca podpisuje certyfikat (protokół zdawczo-odbiorczy), w którym Wnioskodawca oświadcza, że akceptuje montaż linii, tj. że linia przeszła pozytywną instalację oraz rozruch w budynku nabywcy.

Płatność z tytułu dostawy przedmiotowych maszyn następuje w całości w formie zaliczek przed akceptacją montażu linii tj. przed podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego.

Zapłata zaliczek i dostawa maszyn z montażem jest dokumentowana fakturami w następujący sposób:

  1. Dostawca wystawia Wnioskodawcy faktury zaliczkowe, na podstawie których Wnioskodawca dokonuje płatności zaliczek;
  2. Jeżeli zaliczki obejmowały 100% ceny maszyny (linii produkcyjnej) i zostały zapłacone do dnia wysłania maszyny - faktura zostanie wystawiona na kwotę zero w dniu podpisania protokołu,
  3. Jeżeli zaliczki zapłacone do dnia podpisania protokołu nie obejmowały ceny maszyny - na pozostałą kwotę w dniu wysłania maszyny. W tym przypadku kwota jest płatna przed montażem i rozruchem maszyny w Polsce.

Zamontowane maszyny będą stanowiły środki trwałe Wnioskodawcy.

Zdarza się, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje/subwencje na inwestycję w nowe linie produkcyjne, na wsparcie eksportu, na rozwój innowacyjności etc. Tym samym, część kosztów nabycia maszyn (linii produkcyjnych) może być pokrywana z dotacji/subwencji.

Dotacje otrzymywane przez Wnioskodawcę pochodzą zarówno od instytucji realizujących programy pomocowe Unii Europejskiej, jak również z innych źródeł.

Otrzymywane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów oraz świadczonych usług i nie mają one bezpośredniego wpływu na ich cenę. Wnioskodawca nie wlicza kwot dotacji do podstawy opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych towarów i usług.

Dotacje służą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone według kolejności przedstawionej we wniosku):

  1. Czy dostawy maszyn wraz z ich montażem, realizowane według opisanego we wniosku schematu i dokonywane przez podmioty zagraniczne (podmioty nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) należy traktować dla potrzeb podatku VAT jako dostawy towarów z montażem?
  2. Czy jeżeli podmiot zagraniczny nie będzie zarejestrowany dla potrzeb polskiego podatku VAT Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem?
  3. Czy za moment dokonania dostawy maszyn wraz z ich montażem warunkujący moment powstania obowiązku podatkowego w VAT należy uznać moment próbnego uruchomienia maszyn potwierdzony protokołem zdawczo-odbiorczym?
  4. Czy w przypadku zapłaty całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy maszyn wraz z ich montażem obowiązek podatkowy w VAT powstanie w momencie zapłaty zaliczek?
  5. Czy VAT należny wykazany w deklaracji VAT stanowi dla Wnioskodawcy VAT naliczony i Wnioskodawca jest uprawniony do jego odliczenia w miesiącu jego zadeklarowania w deklaracji VAT-7, tj. w miesiącu powstania obowiązku podatkowego?
  6. Czy okoliczność, iż Dostawca maszyn (linii produkcyjnych) posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez inny kraj Unii Europejskiej niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posługuje się w ogóle numerem podatkowym wpływa na sposób opodatkowania VAT dostawy maszyn opisanych we wniosku oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu przez Wnioskodawcę?



Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, dostawa maszyn wraz z ich montażem realizowana według opisanego schematu i dokonywana przez Dostawców (podmioty zagraniczne podmioty nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) należy traktować dla potrzeb podatku VAT jako dostawy towarów z montażem, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie podatnikiem z tytułu dostaw maszyn wraz z ich montażem dokonywanych przez Dostawcę zagranicznego, które to maszyny są następnie zamontowane w fabryce (zakładzie) Spółki na terytorium Polski, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, za datę dokonania dostawy urządzeń (linii produkcyjnych) wraz z ich montażem należy przyjąć moment próbnego uruchomienia maszyn, które to uruchomienie zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczego (z tą datą bowiem Dostawca wypełnił wszystkie swoje zobowiązania na rzecz Wnioskodawcy).

Ad. 4

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zapłaty całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy maszyn, obowiązek podatkowy powstanie w momencie wypłaty każdej z zaliczek w części, odpowiadającej wartości zapłaconych zaliczek.

Jeżeli zaliczki obejmują 100% wartości dostarczonych maszyn, to w momencie dokonania dostawy tych maszyn (tj. próbnego ich uruchomienia), nie powstanie już dla Spółki obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy powstał w momencie wypłaty tych zaliczek.

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy, VAT należny wykazany w deklaracji VAT stanowi dla Wnioskodawcy VAT naliczony i Wnioskodawca jest uprawniony do jego odliczenia w miesiącu jego zadeklarowania w deklaracji VAT-7 (w miesiącu powstania obowiązku podatkowego).

Ad. 6

W ocenie Spółki, fakt iż Dostawca zagraniczny posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez inny kraj Unii Europejski niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posługuje się w ogóle numerem podatkowym nie wpływa na sposób opodatkowania VAT dostawy opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem oraz ma prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie

Ad. 1

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: „WNT”) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz, o ile dostawcą i nabywcą towarów jest podatnik.

Jednak na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje, jeżeli dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Przy czym nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z powyższych przepisów wynika więc, że w przypadku, gdy dostawca towarów, które zostały nabyte i przetransportowane z innego państwa członkowskiego UE, instaluje lub montuje te towary w Polsce, wówczas nie dochodzi do WNT, tylko do nieruchomej dostawy na terytorium Polski.

W sytuacji Wnioskodawcy mamy do czynienia z dostawą towarów (linii produkcyjnych) wraz z ich montażem lub instalacją, zarówno w przypadku Opcji 1 jak również Opcji 2.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku Opcji 1, maszyny są montowane w Polsce przez ich Dostawcę. Dostawca wysyła bowiem do Polski swoich pracowników, którzy przeprowadzają fizyczne prace w ramach zmontowania maszyn, nadzoru nad całym procesem montażu, a także nad procesem rozruchu zmontowanej linii produkcyjnej oraz kierują wszystkimi pracami pomocniczymi, wykonywanymi przez pracowników Wnioskodawcy.

Prawidłowość powyższego stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanej Opcji 1 została potwierdzona w wydanej na rzecz Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 stycznia 2015 r., nr IBPP4/443-524/14/PK.

Tym bardziej nie ulega wątpliwości, że również w Opcji 2 dostawa maszyn stanowi dostawę z montażem, skoro za całość montażu są odpowiedzialni Dostawcy, którzy zapewniają odpowiednie zasoby ludzkie oraz techniczne w celu jego przeprowadzenia.

W związku z tym należy uznać, że przesłanki zastosowania art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zostały spełnione, czyli miejscem dostawy maszyn jest terytorium Polski. Nie ma przy tym znaczenia dla określenia miejsca dostawy tych maszyn fakt, że towary te były transportowane przez Wnioskodawcę do Polski oraz że ryzyko uszkodzenia sprzedanych maszyn zostaje przeniesione na Spółkę A. w momencie i miejscu dostarczenia ich do spedytora wynajętego przez Spółkę A. (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA). Przepis art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT wprowadza bowiem wyjątek od ogólnej definicji WNT, stwierdzając, że w sytuacji gdy montaż towarów jest dokonywany w Polsce przez dostawcę tych towarów, to miejscem dostawy jest terytorium Polski, zatem dostawa ta podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ad. 2

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
  3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

Wszystkie powyższe przesłanki należy uznać za spełnione:

  • nabywcą jest Spółka, która jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce i posiada siedzibę na terytorium Polski,
  • dostawcami są podmioty, które nie są zarejestrowane dla VAT w Polsce, nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce,
  • dostawa nie stanowi sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

W związku z powyższym, to Spółka jest podatnikiem z tytułu opisanych we wniosku dostaw maszyn wraz z ich montażem.

Ad. 3

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

A zatem podstawowym zdarzeniem warunkującym moment powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT jest dokonanie dostawy tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Jednakże, określając moment dokonania dostawy towarów w sytuacji będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy a więc dostawy maszyn wraz z ich montażem, należy mieć na uwadze specyfikę tego rodzaju transakcji. Jest to bowiem transakcja o charakterze złożonym obejmującym zasadniczo trzy elementy:

  • Dostawę towarów;
  • Montaż towaru;
  • Próbne uruchomienie.

Jakkolwiek transakcja taka jest traktowana dla potrzeb podatku VAT jako dostawa towarów, to jednak sam ustawodawca wskazuje na jej specyficzny charakter w kontekście chociażby art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na specyficzny charakter tej transakcji, wynikający z jej złożoności, aby uznać że doszło do dostawy montowanych towarów nie wystarczy aby nastąpiło samo przeniesienie prawa do dysponowania (rozporządzania) towarem jak właściciel. Towary te muszą być jeszcze zamontowane oraz, jeżeli transakcja obejmuje również próbne uruchomienie - uruchomione w celach próbnych (testowych).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, należy zaznaczyć, że przedmiotowe dostawy obejmują nie tylko samą sprzedaż maszyny ale również jej montaż oraz próbne uruchomienie. A zatem za moment dokonania dostawy urządzeń należy uznać nie moment przeniesienia własności do nabytych maszyn przez dostawcę, ale moment zakończenia całej transakcji zgodnie z jej specyfiką tj. dokonanie próbnego uruchomienia maszyny potwierdzającego prawidłowość jej montażu.

Podsumowując: W odniesieniu do dostawy maszyn z montażem będących przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, za moment dokonania dostawy w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy uznać moment próbnego uruchomienia maszyny, które to uruchomienie zostanie potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym. Moment ten będzie stanowić moment powitania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu dostawy maszyn z montażem będących przedmiotem niniejszego wniosku

Ad. 4

Zgodnie z art. 19a ust. 8 Ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

A zatem, gdy Wnioskodawca przed przeprowadzeniem próbnego uruchomienia, dokona zapłaty do Dostawcy zagranicznego części lub całości ceny, zapłata do spowoduje powstanie po stronie Spółki obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstanie w momencie wypłaty tych zaliczek w części, odpowiadającej wartości zapłaconych zaliczek.

Jeżeli zaliczki obejmują 100% wartości dostarczonych maszyn, to w momencie dokonania dostawy tych maszyn (tj. próbnego ich uruchomienia), nie powstanie już dla Spółki obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy powstał bowiem w momencie wypłaty tych zaliczek.

Ad. 5

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wnioskodawca:

  1. jest czynnym, zarejestrowanym dla potrzeb VAT podatnikiem,
  2. nabyte maszyny będą wykorzystywane do wytwarzania przez Wnioskodawcę jego Produktów, których to sprzedaż przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu VAT według stawek VAT 23% oraz 8 %,
  3. w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku nie znajduje zastosowanie żadne ze wskazanych w przepisach ustawy o VAT wyłączenie prawa do odliczenia VAT,

-nie ulega zatem wątpliwości, że w przypadku nabycia maszyn będących przedmiotem niniejszego wniosku spełnione zostały wszystkie warunki odliczenia przez Wnioskodawcę VAT wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu maszyn obejmujących również ich montaż.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Podsumowując: VAT należny wykazany w deklaracji VAT stanowi dla Wnioskodawcy VAT naliczony i Wnioskodawca jest uprawniony do jego odliczenia w miesiącu jego zadeklarowania w deklaracji VAT-7 (w miesiącu powstania obowiązku podatkowego).

Ad. 6

Przepisy ustawy o VAT nie uzależniają sposobu opodatkowania VAT transakcji dostawy z montażem lub prawa do odliczenia VAT naliczonego od podania przez kontrahenta zagranicznego (w tym przypadku Dostawcę) na fakturze numeru VAT, pod którym został zarejestrowany na terytorium innego kraju Unii Europejskiej niż Polska, podania numeru identyfikacji podatkowej nadanego przez inny kraj Unii Europejskiej niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posłużenia się w ogóle numerem rejestracji dla potrzeb podatkowych.

Oznacza to, że fakt, iż Dostawca zagraniczny posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez inny kraj Unii Europejski niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji dla potrzeb VAT lub nie posługuje się w ogóle numerem podatkowymi nie wpływa na sposób opodatkowania VAT dostawy maszyn wraz z ich montażem oraz prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska wyrażonego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016, poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (art. 2 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Miejscem dostawy towarów - na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Ustawodawca uznał, że mogą zaistnieć sytuacje, w których poza dokonaniem dostawy towarów, dostawca zobowiązuje się również zainstalować/zamontować dostarczany towar, przy użyciu środków własnych, lub przy wykorzystaniu zasobów innego podmiotu. Ponadto, ustawodawca uznał, że w takich sytuacjach świadczeniem nadającym charakter wszystkim podjętym przez dostawcę czynnościom jest właśnie dostawa towarów.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak zastrzega ona, że stosownie do cytowanego powyżej art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności”, zdaniem Organu należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. A contrario, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 (nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz) nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca nabywa maszyny od kontrahentów z siedzibą poza terytorium Polski. Maszyny montowane są w kraju. Dostawcy linii technologicznych prowadzą działalność gospodarczą i są zarejestrowani w innych niż Polska państwach Unii Europejskiej dla celów VAT-UE. Dostawcy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie są zarejestrowani w Polsce dla celów VAT.

W wyniku dostawy, maszyny (linie technologiczne) są transportowane z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do zakładu Spółki w Polsce. Zgodnie z warunkami dostawy (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA), ustalonymi z Dostawcą, odpowiedzialność za transport maszyn z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski ponosi Spółka, ryzyko uszkodzenia sprzedanych maszyn zostaje przeniesione na Spółkę A. w momencie i miejscu dostarczenia ich do spedytora wynajętego przez Spółkę A. (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA). Spółka ponosi również koszty tego transportu. Transport z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski, włączając w to również rozładunek maszyn, jest zatem dokonywany przez Spółkę. Montaż nabywanych przez Spółkę maszyn wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiadają wykwalifikowani montażyści Dostawcy maszyn. Montażyści Dostawcy są więc niezbędni do zmontowania i przeprowadzenia próbnego rozruchu linii produkcyjnej. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami umowy, w cenie dostawy linii technologicznej wliczony jest, co do zasady, również:

  • nadzór montażystów Dostawcy nad procesem montażu linii (dalej: „Opcja 1”),
  • montaż maszyn jest dokonywany przez montażystów Dostawcy (dalej: „Opcja 2”).

W opcji 1, Dostawca przysyła do Polski zespół swoich wyspecjalizowanych montażystów, którzy przez kilka tygodni nadzorują proces montażu. Czynności montażu linii technologicznej fizycznie są dokonywane przez pracowników Dostawcy. Część pomocniczych prac wykonują pracownicy Wnioskodawcy, którzy wspierają montażystów Dostawcy w realizowaniu powierzonych im zadań np. poprzez podnoszenie elementów i części maszyn, skręcaniu czy też składaniu niektórych mniej istotnych elementów linii technologicznej. Prace te są wykonywane zgodnie z poleceniami montażystów Dostawcy i pod ich ścisłym nadzorem.

Wszystkie części potrzebne do montażu linii Wnioskodawca nabywa we własnym zakresie. Wnioskodawca odpowiadała także za ustawienie maszyn na hali, do czego wykorzystany jest odpowiedni sprzęt m.in. różnego rodzaju dźwigi. Przy czym, ustawienie maszyn na hali produkcyjnej nadzorują również montażyści zatrudnieni przez Dostawcę.

W Opcji 2, natomiast za całość montażu są odpowiedzialni Dostawcy. Również w tym przypadku część czynności montażowych może być dokonywana przez pracowników Wnioskodawcy pod nadzorem montażystów zatrudnionych przez Dostawcę.

Zarówno w Opcji 1 jak w Opcji 2, po dokonaniu pełnego montażu następuje próbny rozruch linii, pod nadzorem montażystów Dostawcy. Przy próbnym rozruchu uczestniczą również pracownicy Wnioskodawcy, którzy obsługują poszczególne maszyny.

Po prawidłowo przeprowadzonym rozruchu Wnioskodawca podpisuje certyfikat (protokół zdawczo-odbiorczy), w którym Wnioskodawca oświadcza, że akceptuje montaż linii, tj. że linia przeszła pozytywną instalację oraz rozruch w budynku nabywcy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że przy określeniu miejsca dostawy (opodatkowania) zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, czyli dostawa ta ma miejsce w kraju. Równocześnie transakcja ta nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

  3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach – art. 17 ust. 1a ustawy.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego – art. 17 ust. 2 ustawy o VAT.

Ww. przepisy przewidują tzw. instytucję odwrotnego obciążenia polegającą na przerzuceniu ze sprzedawcy na nabywcę obowiązku opodatkowania transakcji. Z wyżej wskazanych przepisów wynika że dla uznania nabywcy za podatnika zagraniczny dostawca towarów nie może być zarejestrowany w Polsce dla celów VAT (przy dostawie towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej). Jeśli zatem towary, z miejscem świadczenia w Polsce, dostarczane są przez podmiot niemający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, i podmiot ten nie jest zarejestrowany w Polsce - tak jak ma to miejsce w opisanej sprawie - to nabywca (Wnioskodawca) tych towarów będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu tych transakcji w tym do rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego.

W świetle powyższego opisana we wniosku dostawa maszyn wraz z ich montażem dokonywana przez podmioty zagraniczne nie posiadające ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski należy traktować dla potrzeb podatku VAT jako dostawy towarów z montażem, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca będzie podatnikiem z tytułu ww. dostaw maszyn montowanych w fabryce Wnioskodawcy na terytorium kraju, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 oraz nr 2 jest prawidłowe.

Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawiera przepis art. 19a ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z kolei art. 19a ust. 8 ustawy stanowi, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Powołany przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Przy czym, zgodnie z zasadą ogólną, generalnie brak jest powiązania momentu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury. Dokonanie dostawy towarów następuje z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Dokonanie dostawy, o której mowa w art. 19a ust. 1 ustawy oznacza zatem faktyczne zrealizowanie dostawy. Dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności dostawy towarów następuje z chwilą faktycznego jej dokonania, za wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy o VAT określają wprost ten moment.

Przepisy ustawy nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy towarów z montażem, mimo, że w skład tego świadczenia wchodzą usługi montażowe, instalacyjne. Determinującym elementem takiej transakcji jest towar, zatem moment dokonania dostawy tego towaru jest momentem powstania obowiązku podatkowego, i zgodnie z zapisem art. 19a ust. 1 ustawy – powstanie, z chwilą dokonania dostawy, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Niemniej jednak zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy w przypadku gdy przed dokonaniem dostawy towarów otrzymano całość lub część zapłaty obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej zapłaty. Zauważyć należy, że zaliczka nie jest odrębną czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z daną usługą lub sprzedażą konkretnego towaru, na poczet których została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki.

Podkreślić należy, że „dokonanie dostawy z montażem” następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był dostawca. Natomiast sporządzenie i podpisanie przez strony protokołu odbioru stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tych czynności. Tym samym podpisanie przez Strony protokołu odbioru nie determinuje momentu powstania obowiązku podatkowego. Zatem data podpisania dokumentu potwierdzającego wykonanie prac montażowych, instalacyjnych (np. protokołu końcowego) nie powinna być, co do zasady, traktowana jako data wykonania dostawy.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca w momencie zakończenia ostatniej czynności Dostawcy, która uczyni zamówione urządzanie zdatnym do użytku, podpisze protokół zdawczo-odbiorczy , który będzie dokumentował zakończenie faktycznych czynności montażu urządzeń z próbnym uruchomieniem. Zatem, przeniesienie prawa do dysponowania towarem (maszyną) na nabywcę, następuje z chwilą zakończenia ostatniej czynności dostawcy.

Tym samym w analizowanym przypadku dostawa z instalacją lub montażem (z próbnym uruchomieniem) będzie dokonana w dacie zakończenia ostatniej czynności faktycznej związanej z przygotowaniem maszyny do gospodarczego użytku.

Zatem w przedstawionych okolicznościach, w świetle art. 7 ustawy dostawa z instalacją (z próbnym uruchomieniem), jest dokonana w chwili zakończenia instalacji, tj. w analizowany przypadka można przyjąć, że w dacie wskazanej w protokole o ile zakończenie instalacji z próbnym uruchomieniem i podpisanie przez Strony protokołu odbioru będzie dokonywane w ciągu tego samego dnia. Przy czym tut. Organ podkreśla, że podpisanie przez Strony protokołu odbioru nie determinuje momentu powstania obowiązku podatkowego lecz moment powstania obowiązku podatkowego determinuje moment dokonania dostawy towaru.

Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu wpłacanych przez Wnioskodawcę zaliczek czy też całości ceny przed dokonaniem dostawy maszyn z montażem oraz próbnym uruchomieniem, dla której podatnikiem – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług – jest nabywca, w tym przypadku Wnioskodawca, powstaje na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy, z chwilą wpłacenia ww. zaliczek, odpowiadającej wartości zapłaconych zaliczek. Jeżeli zaliczki obejmują 100% wartości dostarczanych maszyn, to w momencie dokonania dostawy tych maszyn z montażem oraz próbnym uruchomieniem obowiązek podatkowy w momencie dokonania dostawy nie powstanie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 i 4 jest prawidłowe.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 2273) określiło m. in. wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. Natomiast w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia ujęto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Zgodnie z punktem 15 objaśnień do deklaracji VAT-7 pozycje 32 i 33 wypełnia nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Jednocześnie w deklaracji VAT-7 w pozycji 43 i 44 dokonuje się odliczenia podatku z tytułu nabycia linii produkcyjnej, która będzie u Wnioskodawcy środkiem trwałym i którą Wnioskodawca zamierza wydzierżawić.

Zgodnie z ww. objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług w części D. Rozliczenie podatku naliczonego wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja.

W poz. 43 wykazuje się wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych nabywcy, a w poz. 44 wykazuje się kwotę podatku naliczonego od nabytych przez podatnika towarów i usług wymienionych w poz. 43.

Zaś w poz. 45 i 46 odpowiednio wartość netto i kwotę podatku naliczonego od nabytych pozostałych towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy – art. 86 ust. 10 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Dodatkowo wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa do odliczenia podatku naliczonego od podania przez dostawcę na fakturze numeru pod którym został zarejestrowany na terytorium kraju Unii Europejskiej innym niż Polska bez prefiksu kraju rejestracji bądź też nie posłużeniem się w ogóle numerem rejestracji dla potrzeb podatkowych.

Zatem posługiwanie się przez dostawcę ww. numerem lub też nie posługiwanie się nim w ogóle, nie ma wpływu na prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe kwota podatku należnego z tytułu dostawy maszyn do rozliczenia którego zobowiązany jest Wnioskodawca podlega rozliczeniu w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony.

Zakupiona maszyna służy czynnościom opodatkowanym, jak wskazał Wnioskodawca, do wytwarzania produktów, których sprzedaż opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 8% lub 23%. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku w miesiącu zadeklarowania w deklaracji VAT-7 (w miesiącu powstania obowiązku podatkowego) bez względu na fakt czy na fakturze wystawionej przez dostawcę jest wskazany czy też nie numer identyfikacji podatkowej dostawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 i nr 6 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytań nr 7 - 11 zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj