Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4513-12/15-2/MJ
z 13 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2015 r. (data wpływu 18 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej gier hazardowych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od gier – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej gier hazardowych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od gier.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej w zakresie usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Agencja organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawianym stanie Agencja planuje zorganizować loterię audioteksową na zlecenie swojego klienta. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, jednym z rodzajów gier losowych są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Agencja, jako organizator loterii, planuje wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii.

W ramach tego projektu Agencja będzie miała dwa źródła przychodu. Pierwszym będzie przychód z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM o podwyższonej opłacie) od uczestników loterii, drugim zaś wynagrodzenie za kompleksową organizację loterii. Koszt wysłania wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM) poniesie uczestnik loterii. W ramach kompleksowej organizacji loterii Agencja odpowiadać będzie za opracowanie całej koncepcji promocji czyli m.in. stworzenie regulaminu, obsługę prawną loterii, zatrudnienie pracowników infolinii i jej obsługę, przyjmowanie i weryfikacja zgłoszeń uczestników, zaprojektowanie internetowych materiałów reklamowych, stworzenie materiałów POS i ich wydruk, organizację oraz nadzór nad losowaniami zwycięzców, oraz wydanie nagród, w tym ich zakup.

Mechanizm loterii przewiduje, iż aby wziąć w niej udział, należy spełnić następujące przesłanki: we wskazanym terminie jednorazowo zakupić na określoną kwotę pieniężną zdefiniowane w regulaminie produkty promocyjne, gdzie zakup będzie musiał być udokumentowany dowodem zakupu i następnie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej o określonej treści albo poprzez rejestrację na stronie internetowej, zgłosić numer z paragonu, potwierdzającego zakup produktów promocyjnych na wymaganą kwotę. Spośród wszystkich prawidłowych zgłoszeń, które wpłyną do organizatora Agencja wyłoni zwycięzców. Następnie wylosowani zwycięzcy będą weryfikowani telefonicznie przez organizatora oraz proszeni o dopełnienie wymogów formalnych, których spełnienie jest niezbędne celem przyznania i wydania nagrody.


Zamknięcie loterii będzie wiązać się z wystawieniem faktur za usługę organizacji loterii. Faktury VAT Agencja wystawi do dwóch odbiorców. Pierwszym odbiorcą będzie Klient, który zleci Agencji całościowe przeprowadzenie loterii audioteksowej i tu Agencja rozliczy koszty przeprowadzenia całej organizacji loterii.


Drugim odbiorcą będzie Agregator, który będzie odpowiedzialny za obsługę części projektu związaną z przyjmowaniem wiadomości tekstowych (SMS) ze zgłoszeniami uczestników. Agencja rozliczy się na podstawie faktury VAT z Agregatorem.


Zadaniem Agregatora będzie rozliczenie się z operatorami komórkowymi i rozliczenie się z Agencją. Stosowny procent od zapłaconych wiadomości tekstowych (SMS Premium) trafi przez Agregatora do Agencji na podstawie wystawionej faktury VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z artykułem 73 ust. 1 pkt a ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z dnia 19 sierpnia 2015 r., poz. 1201) podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest wyłącznie przychód uzyskany z wiadomości tekstowych (SMS)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Agencji zmiana dokonana w ustawie o grach hazardowych opublikowanej w Dz.U. z dnia 19 sierpnia 2015 poz. 1201 jest tylko zmianą doprecyzowującą ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej i jest to wyłącznie przychód uzyskany z wiadomości tekstowych. Do podstawy opodatkowania nie wlicza się pozostałego przychodu uzyskanego przez Agencję za organizację loterii audioteksowej.


Agencja uważa, iż pozostały przychód uzyskany za organizację podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o grach hazardowych, gdyż w takim przypadku przychód z organizacji loterii audioteksowej opodatkowany byłby dwa razy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), dalej zwaną „ustawą o grach”, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej - a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 7a (art. 7 ust. 2 ustawy o grach).


Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o grach, ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.


W myśl art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy o grach, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry pokera. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audioteksowe na podstawie stosownego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie loterii audioteksowej.


Stosownie do treści art. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych – w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1201), podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej – przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu lecz - w związku z nowelizacją art. 73 ust. 1 pkt 2 - odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc, jako zasadę, kasowy charakter przychodu (fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej, zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choćby nie została jeszcze faktycznie otrzymana). Objęte powyższą regulacją ustawową przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu.

W kontekście rozpatrywanej sprawy należy zwrócić uwagę na dwa aspekty. Mianowicie, co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier, a w konsekwencji, co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej w zakresie usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Agencja organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. Agencja planuje zorganizować loterię audioteksową na zlecenie swojego klienta, w związku z czym, jako organizator loterii, zamierza wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii. W ramach tego projektu Agencja będzie miała dwa źródła przychodu. Pierwszym będzie przychód z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM o podwyższonej opłacie) od uczestników loterii, drugim zaś wynagrodzenie za kompleksową organizację loterii. Koszt wysłania wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM) poniesie uczestnik loterii.

W ramach kompleksowej organizacji loterii Agencja odpowiadać będzie za opracowanie całej koncepcji promocji. Mechanizm loterii przewiduje, że aby wziąć w niej udział, należy spełnić następujące przesłanki: we wskazanym terminie jednorazowo zakupić na określoną kwotę pieniężną zdefiniowane w regulaminie produkty promocyjne, gdzie zakup będzie musiał być udokumentowany dowodem zakupu i następnie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej o określonej treści albo poprzez rejestrację na stronie internetowej, zgłosić numer z paragonu, potwierdzającego zakup produktów promocyjnych na wymaganą kwotę. Spośród wszystkich prawidłowych zgłoszeń, które wpłyną do organizatora Agencja wyłoni zwycięzców. Następnie wylosowani zwycięzcy będą weryfikowani telefonicznie przez organizatora oraz proszeni o dopełnienie wymogów formalnych, których spełnienie jest niezbędne celem przyznania i wydania nagrody.


Zamknięcie loterii będzie wiązać się z wystawieniem faktur za usługę organizacji loterii. Faktury VAT Agencja wystawi do dwóch odbiorców. Pierwszym odbiorcą będzie Klient, który zleci Agencji całościowe przeprowadzenie loterii audioteksowej i tu Agencja rozliczy koszty przeprowadzenia całej organizacji loterii.


Drugim odbiorcą będzie Agregator, który będzie odpowiedzialny za obsługę części projektu związaną z przyjmowaniem wiadomości tekstowych (SMS) ze zgłoszeniami uczestników. Agencja rozliczy się na podstawie faktury VAT z Agregatorem. Zadaniem Agregatora będzie rozliczenie się z operatorami komórkowymi i rozliczenie się z Agencją. Stosowny procent od zapłaconych wiadomości tekstowych (SMS Premium) trafi przez Agregatora do Agencji na podstawie wystawionej faktury VAT.

Wątpliwości Spółki dotyczą określenia przychodu z tytułu organizacji loterii audioteksowych podlegającego opodatkowaniu podatkiem od gier – w związku z nowelizacją art. 73 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych.


Jak wynika z art. 71 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, w tym przypadku loterii audioteksowej, której kwintesencją jest wysyłanie wiadomości tekstowych (SMS).


Należy zatem stwierdzić, że w analizowanym przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w tej loterii. Natomiast wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę za zorganizowanie loterii nie jest przychodem wygenerowanym przez loterię, lecz przez działalność usługową na rzecz zleceniodawcy i czynność ta jako taka nie jest grą hazardową, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj