Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/4510-1-201/16-4/AO
z 29 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w związku z przeniesieniem w drodze zamiany prawa wieczystego użytkowania nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w związku z przeniesieniem w drodze zamiany prawa wieczystego użytkowania nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Stowarzyszenie pod nazwą: Az siedzibą w (…) (dalej: „Stowarzyszenie”, „Wnioskodawca” lub „A”) jest osobą prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Cele statutowe Stowarzyszenia obejmują:

    1. stwarzanie warunków do prowadzenia działalności lotniczej przez członków A;
    2. szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych;
    3. upowszechnianie wiedzy, umiejętności i dobrych praktyk w lotnictwie, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotniczego;
    4. integrację środowiska lotniczego i sympatyków lotnictwa;
    5. promocję lotnictwa;
    6. wspieranie rozwoju i upowszechnianie kultury fizycznej w lotnictwie, w szczególności w zakresie sportu lotniczego;
    7. wspieranie i rozwój infrastruktury lotniczej;
    8. reprezentowanie interesów członków A wobec władz instytucji krajowych i międzynarodowych;
    9. działanie na rzecz ułatwień w lotnictwie cywilnym;
    10. pielęgnowanie narodowych tradycji lotniczych, pielęgnowanie polskości, jako czynnika rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
    11. podnoszenie kwalifikacji zawodowych w lotnictwie oraz aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem z pracy;
    12. podejmowanie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży w powiązaniu z lotnictwem i modelarstwem lotniczym;
    13. wspomaganie rozwoju techniki lotniczej, wynalazczości i innowacyjności w lotnictwie oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w działalności lotniczej;
    14. upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, działanie na rzecz ratownictwa, ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;
    15. szkolenie i doskonalenie umiejętności członków organizacji dla potrzeb lotnictwa wojskowego i państwowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb państwowych;
    16. promocję i organizowanie wolontariatu w działalności lotniczej.

Zgodnie z postanowieniami Statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez wykonywanie następujących zadań w ramach działalności nieodpłatnej oraz odpłatnej:

    1. koordynacja i wspieranie działalności statutowej poszczególnych członków A;
    2. współdziałanie z innymi stowarzyszeniami, związkami sportowymi, organizacyjnymi i instytucjami w kraju i za granicą;
    3. udział w naradach, zjazdach i konferencjach związanych z lotnictwem;
    4. występowanie wobec organów władzy publicznej oraz innych instytucji publicznych w sprawach będących przedmiotem działalności statutowej A;
    5. występowanie do władz instytucji z poparciem inicjatyw i wniosków A Polskiego, innych aeroklubów oraz szkół lotniczych, związanych z działalnością statutową A;
    6. inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych mających wpływ na działalność statutową A, w szczególności w zakresie sportu lotniczego i lotnictwa ogólnego oraz amatorskiego;
    7. współpracę z właściwymi władzami odpowiedzialnymi za obronność kraju;
    8. podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury lotniczej;
    9. inspirowanie i popieranie postępu i twórczości technicznej, artystycznej, naukowej w dziedzinie lotnictwa;
    10. nadawanie odznak honorowych, dyplomów i innych wyróżnień;
    11. wymianę wiedzy o lotnictwie oraz dobrych praktykach lotniczych;
    12. kultywowanie tradycji lotniczych, kształtowania zasad etycznych wśród członków A;
    13. pielęgnowanie pamięci o zmarłych ludziach lotnictwa;
    14. udostępnianie posiadanego sprzętu lotniczego oraz posiadanej infrastruktury do wykonywania czynności lotniczych przez członków A;
    15. organizowanie kursów teoretycznych i praktycznych w zakresie wszystkich specjalności lotniczych, pilotażowych i technicznych uprawianych w ramach struktur A a także wykonywanie usług lotniczych;
    16. wydawanie i standaryzację dokumentów niezbędnych w działalności lotniczej, w szczególność instrukcji operacyjnych dla certyfikowanej działalności lotniczej;
    17. nadzoru nad działalnością lotniczą w zakresie lotnictwa ogólnego na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;
    18. organizowanie zjazdów i konferencji związanych z lotnictwem;
    19. prowadzenie działalności wydawniczej i popularyzatorskiej.

Stowarzyszenie, poza działalnością statutową, prowadzi także działalność gospodarczą, która ma charakter uboczny wobec działalności statutowej i polega na sprzedaży detalicznej paliwa lotniczego. Działalność gospodarcza prowadzona jest wyłącznie w celu pozyskiwania środków na działalność statutową Stowarzyszenia.

Mocą decyzji Urzędu Rejonowego, wydanych odpowiednio w dniu 17 stycznia 1992 r. oraz w dniu 30 kwietnia 1992 r. Wnioskodawca nieodpłatnie stał się:

    1. użytkownikiem wieczystym do dnia 3 lutego 2091 r. będącej własnością Skarbu Państwa niezabudowanej nieruchomości, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 1/1 (o pow. 7,9053 ha), 1/2 (o pow. 6,8646 ha), 1/3 (o pow. 4,6938 ha), 2 (o pow. 3,9951 ha), 3/4 (o pow. 6,5500 ha), 3/8 (o pow. 0,4600 ha), 3/2 (o pow. 0,0800 ha), o łącznym obszarze 30,5488 ha, położonej w miejscowości (…), dla którego to prawa Sąd Rejonowy 0 prowadzi księgę wieczystą KW numer (…) (dalej także: Nieruchomość 1). Opisana nieruchomość nie została objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy. W ewidencji gruntów działki wchodzące w jej skład oznaczone są symbolem „R”, oznaczającym grunty orne;
    2. użytkownikiem wieczystym do dnia 3 lutego 2091 r. będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 309/l (o pow. 0,0122 ha), 309/2 (o pow. 3,1544 ha), 311 (o pow. 5,3966 ha), 313 (o pow. 24,2273 ha) oraz 315 (o pow. 9,8918 ha), o łącznym obszarze 42,6934 ha, położonej w miejscowości (…) oraz właścicielem wzniesionych na tym gruncie i stanowiących odrębne nieruchomości ujawnionych w treści księgi wieczystej budynków, dla których to praw Sąd Rejonowy prowadzi księgę KW numer (…) (dalej także: Nieruchomość 2).

Opisana wyżej działka numer 313 uległa podziałowi w trybie art. 92 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami na:

  • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 313/1 o obszarze 11,9214 ha,
  • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 313/2 o obszarze 12,3059 ha.

Wyżej wymieniona działka gruntu numer 313/1 jest niezabudowana, nie została objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, a w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem „Ti”, oznaczającym inne tereny komunikacyjne.

Powyższe grunty wykorzystywane są jako lotnisko sportowe z pasami trawiastymi. Przedmiotowe nieruchomości obciążone są umowami najmu oraz dzierżawy.

Wnioskodawca zamierza przenieść swą dotychczasową siedzibę do miejscowości (…), w której będzie kontynuować realizację celów statutowych. Zważywszy na powyższe zamierza zawrzeć umowę zamiany, mocą której:

    1. przeniesie na rzecz osoby trzeciej prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej Nieruchomości 1 oraz prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki numer 313/1,
    2. osoba trzecia przeniesie na rzecz Stowarzyszenia prawo własności nieruchomość oznaczonej numerem geodezyjnym 391/16 o obszarze 187,7881 ha, położonej w (…), dla której to Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW numer (…) (dalej: Nieruchomość 3).

Na nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany Wnioskodawca zamierza wybudować lotnisko wraz z niezbędną infrastrukturą lotniskową. Nie jest wykluczone, że wybudowane lotnisko uzyska w przyszłości status lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.

Przez wzgląd na to, że prawa stanowiące przedmiot zamiany przedstawiają tą samą wartość, zawarciu umowy zamiany nie będą towarzyszyć jakiekolwiek spłaty ani dopłaty.

W piśmie z 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazał, że dochód powstały w związku z przeniesieniem na rzecz osoby trzeciej w drodze umowy zamiany prawa użytkowania wieczystego działek wchodzących w skład Nieruchomości 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki numer 313/l zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia. W ocenie bowiem Wnioskodawcy, wskazana we wniosku inwestycja spełnia warunek przeznaczenia dochodu na jego cele statutowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy dochód Stowarzyszenia powstały w związku z przeniesieniem na rzecz osoby trzeciej w drodze umowy zamiany prawa użytkowania wieczystego działek wchodzących w skład Nieruchomości 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki numer 313/1 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na przedstawione wyżej zapytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Jak stanowi art. 2 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, samodzielnie określającym swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwalającym akty wewnętrzne dotyczące jego działalności, które opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Prawa o stowarzyszeniach, statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.

Z treści art. 33 ust. 1 i 2 powołanej ustawy majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Ponadto, w myśl art. 34 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie stowarzyszenia nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty zwolnione od podatku.

W konsekwencji stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, a w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Szczególne sytuacje, o których mowa w art. 21 i 22 powołanej ustawy dotyczą odpowiednio opodatkowania przychodów z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, którzy nie mają siedziby lub zarządu na jej terytorium oraz dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W analizowanej sprawie nie zachodzą jednak powyższe przypadki, w następstwie czego zastosowanie znajduje zasada ogólna, wedle której opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla uznania danego przysporzenia za przychód podatkowy nie ma znaczenia jego źródło. W szczególności, nieistotne jest, czy został on osiągnięty z działalności gospodarczej, czy też z innej działalności prowadzonej przez podatnika. Przykładowe przysporzenia majątkowe zaliczane do tej kategorii zostały wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Są nimi w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

W myśl natomiast art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

Owe „odpłatne zbycie” obejmuje nie tylko sprzedaż, lecz także inne formy odpłatnego przeniesienia własności, w tym między innymi zamianę.

Podkreślenia wymaga, że umowa zamiany należy do umów nazwanych, przez którą w myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zamiana jest umową zobowiązującą, konsensualną, odpłatną i wzajemną. Ponadto, zgodnie z art. 604 Kodeksu cywilnego, do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Poprzez odpowiednie zastosowanie art. 535 Kodeksu cywilnego należy dojść do wniosku, że ceną za jaką strony dokonują odpłatnego przeniesienia własności, także w przypadku umowy zamiany, jest wartość rzeczy zamienianych i ewentualnie dodatkowo stosowna dopłata, tak aby zachować pełną ekwiwalentność takiej operacji.

Oznacza to, że przedmiotowa transakcja zamiany stanowić będzie dla Stowarzyszenia formę odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego działek wchodzących w skład Nieruchomości 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki numer 313/1, a także nabycia prawa własności Nieruchomości 3. W konsekwencji, Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozpoznania przychodu podatkowego z tego tytułu zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości równej lub zbliżonej do wartości rynkowej zbywanych praw.

Kosztami uzyskania przychodów są natomiast – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód rozumiany, jako nadwyżka sumy przychodów z wszelkich źródeł nad kosztami ich uzyskania.

Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątki konstytuując w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalog zwolnień od podatku.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyżej przywołany przepis zgodnie z art. 17 ust. 1c nie znajduje zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach; przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów; samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokojenie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie, wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Przedmiotowe przepisy nie wyłączają zastosowania w odniesieniu do stowarzyszeń ani nie przewidują ograniczeń związanych z uzyskiwaniem dochodu z odpłatnego zbycia składników majątku, a w szczególności nieruchomości. Dla skorzystania z warunków wskazanych w powyższych przepisach kluczowe jest, aby dochody dotyczyły podatnika, którego celem statutowym jest jeden z celów wskazanych w ustawie, a także przeznaczenie dochodu na te cele.

Z powołanej wyżej regulacji art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, iż nie każdy dochód przeznaczony na cele statutowe będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego, lecz tylko ten, który będzie przeznaczony na wymienione w nim cele. Niewątpliwie, cele statutowe i działania podejmowane przez Wnioskodawcę, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wpisują się w pojęcie działalności kulturalnej, naukowej, oświatowej, a także na pojęcie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, co oznacza, że Stowarzyszenie uprawnione jest do korzystania ze zwolnienia dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na realizację celów statutowych.

W konsekwencji, zdaniem Stowarzyszenia, powstały z tytułu zawarcia przedmiotowej umowy zamiany dochód, jako że w istocie przeznaczony zostanie na nabycie nieruchomości mającej służyć działalności statutowej Stowarzyszenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Należy zwrócić uwagę, że dla prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia – jako podmiotu wyposażonego w osobowość prawną – niezbędne jest posiadanie określonej struktury organizacyjnej, a także siedziby. Niemożliwa byłaby bowiem realizacja postawionych celów bez odpowiedniego zaplecza techniczno-organizacyjnego, w tym lotniska oraz niezbędnej infrastruktury lotniskowej. Przedstawiciele Wnioskodawcy, członkowie czy pracownicy muszą mieć miejsce, w którym mogą wykonywać postawione przed nimi zadania. A zatem, bez posiadania lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą oraz siedziby działalność Stowarzyszenia i wykonywanie własnych celów statutowych byłoby niemożliwe.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, iż prawo do zwolnienia dochodu przeznaczonego na nabycie nieruchomości służącej osiąganiu określonych w statucie celów potwierdza także art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Prawodawca jasno zatem wyeksplikował, iż przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Powyższe stanowisko jest w pełni aprobowane przez Sądy Administracyjne, organy podatkowe oraz przedstawicieli doktryny. Tytułem przykładu należy przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 maja 2012 r. sygn. akt II FSK 2114/10, w którym Sąd jednoznacznie potwierdził, iż nabycie nieruchomości przeznaczonej na siedzibę stowarzyszenia ma bezpośredni związek z realizacją celów statutowych, a tym samym może skorzystać ze zwolnienia podatkowego: „Stowarzyszenie mające osobowość prawną, jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 2, 5 i 6 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) musi mieć określoną strukturę organizacyjną, a także siedzibę. Jak każda działalność nakierowana na określony cel, także działalność stowarzyszenia, musi cechować się pewnym stopniem zorganizowania, konieczne jest kierowanie nią przez osoby wyznaczone zgodnie z zasadami organizacji danej osoby prawnej. Stowarzyszenie swoją działalność powinno opierać na pracy społecznej członków, może jednakże zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw (art. 2 ust. 3 Prawa o stowarzyszeniach). Osoby kierujące stowarzyszeniem, zarządzające nim czy zatrudnione do prowadzenia spraw stowarzyszenia, muszą mieć miejsce, w którym wykonywać będą swoje obowiązki. Wykonywanie czynności zarządczych, kierowniczych jest niezbędne do funkcjonowania osoby prawnej, a tym samym do realizacji założonych przez nią celów. Tym samym zakup środka trwałego w postaci nieruchomości przeznaczonej na siedzibę ma bezpośredni związek z realizacją celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, skoro w wyniku jego nabycia Stowarzyszenie pozyskuje miejsce, w którym wykonywane są czynności zarządcze, organizacyjne, zapewniające funkcjonowanie osoby prawnej i realizację celów statutowych”.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Stowarzyszenia, dochód powstały w związku z przeniesieniem na rzecz osoby trzeciej w drodze umowy zamiany prawa użytkowania wieczystego działek wchodzących w skład Nieruchomości 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki numer 313/1 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zauważa, iż prezentowane wyżej stanowisko wpisuje się w jednolitą linię interpretacyjną Ministra Finansów wyrażaną w interpretacjach indywidualnych (vide: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 lipca 2014 r. nr IPPB5/423-392/14-4/KS, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2012 r. nr IPBBI/2/423-68/12/PP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 grudnia 2007 r. nr ILPB3/423-134/07-4/EK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma następujące brzmienie: „dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą”.

Powyższe nie ma wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

W związku z powyższym należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły, niebudzący wątpliwości, tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto należy wskazać, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie sądu administracyjnego jest rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma waloru wykładni powszechnie obowiązującej.

Jednocześnie informuje się, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj