Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-136/16-1/BP
z 2 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego od wprowadzonego do składu podatkowego suszu tytoniowego przeznaczonego do produkcji wyrobów tytoniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego od wprowadzonego do składu podatkowego suszu tytoniowego przeznaczonego do produkcji wyrobów tytoniowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 1 lipca 2016 r. znak: IBPP4/4513-136/16/BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, zamierza prowadzić działalność gospodarczą składu podatkowego produkcji wyrobów tytoniowych. Pierwszym etapem produkcji wyrobów tytoniowych, jest wprowadzenie na skład podatkowy suszu tytoniowego z przeznaczeniem do produkcji. Susz tytoniowy nabywany będzie od pośredniczących podmiotów tytoniowych lub z innego składu podatkowego. Działalność składu podatkowego wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego w wysokości szacunkowej kwoty maksymalnej wynikającej z mogącego powstać zobowiązania podatkowego. Spółka zamierza złożyć zabezpieczenie generalne. Po wprowadzeniu na skład podatkowy suszu tytoniowego i odnotowaniu tego w stosownej ewidencji składu podatkowego /ewidencja zaakceptowana przez właściwego naczelnika urzędu celnego i zgodna ze wzorem ewidencji z rozporządzenia ministra finansów/, następuje przekazanie części suszu do produkcji dziennej. Z tej części, wyprodukowane zostaną wyroby tytoniowe /cygara lub tytoń do palenia/. Po zakończeniu produkcji dziennej i zapakowaniu produktu gotowego w opakowania jednostkowe i zbiorcze /wcześniej naniesieniu znaków akcyzy w przypadku tytoniu do palenia/, następuję przeniesienie wyrobów na magazyn wyrobów gotowych. Całość obrotu dokumentowana będzie stosownymi ewidencjami. Wyprowadzenie wyrobów z magazynu wyrobów gotowych i jednocześnie wyprowadzenie ze składu podatkowego skutkować będzie w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy powstaniem obowiązku akcyzowego a tym samym koniecznością odsaldowania wysokości powstałego zobowiązania w zabezpieczeniu akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wprowadzany na skład podatkowy susz tytoniowy z przeznaczeniem do produkcji na składzie podatkowym wyrobów tytoniowych podlega obowiązkowi objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym, a w razie potwierdzenia, w którym momencie następuje zwolnienie z zabezpieczenia objętego tym zabezpieczeniem suszu tytoniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 2 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

I dalej, ust. 12 stanowi, że procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Art. 40 ust. 7 wspomnianej ustawy mówi, że procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.

Z analizy niniejszych zapisów ustawowych, w ocenie Spółki nasuwa się jednoznaczny wniosek o braku możliwości objęcia suszu tytoniowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie możliwości objęcia suszu tytoniowego zabezpieczeniem akcyzowym. Uzasadnieniem niniejszego stanowiska, stanowią zapisy ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych.

Za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem akcyzowym.

Skład podatkowe jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

W przypadku suszu tytoniowego, obowiązek podatkowy powstaje z dniem :

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
  2. wydania suszu tytoniowego w przypadku jego sprzedaży;
  3. zużycia suszu tytoniowego;
  4. nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
  5. powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

W sytuacji mającej zaistnieć w składzie podatkowym Spółki, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego nie powstaje. Wykorzystanie suszu do produkcji wyrobów tytoniowych nie wyczerpuje przesłanek z art. 11a ustawy o podatku akcyzowym.

Podobnie Art. 99a ustawy o podatku akcyzowym, nie definiuje podstawy opodatkowania i stawki i akcyzy w przypadku nabycia suszu tytoniowego nieoznaczonego znakami akcyzy przez skład podatkowy.

Szczegółowy zakres i sposób kontroli niektórych wyrobów akcyzowych określony w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r., w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, nie przewiduje kontroli suszu tytoniowego pod względem przestrzegania przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia.

Reasumując, z analizy obowiązujących przepisów należy uznać, że susz tytoniowy magazynowany na składzie podatkowym z przeznaczeniem do produkcji, nie podlega zabezpieczeniu akcyzowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, susz tytoniowy.

Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Za podmiot prowadzący skład podatkowy uznaje się podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy).

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe – art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy.

Zgodnie z art. 40 ust. 7 ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.

Stosownie zaś do art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Stosownie do art. 11a ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
  2. wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
  3. zużycia suszu tytoniowego;
  4. nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
  5. powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy;
  8. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
  9. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego od suszu tytoniowego wprowadzonego do składu podatkowego przeznaczonego do zużycia do produkcji wyrobów tytoniowych. Wskazać bowiem należy, że na podstawie powołanego powyżej art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie zgodnie z art. 9b ustawy sprzedaż suszu tytoniowego do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Zatem Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu wprowadzenia suszu tytoniowego do składu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj