Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/4512-1-340/16-5/OA
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 7 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem sygnowanym datą 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 26 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku w ramach realizowanego projektu ,,Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku w ramach realizowanego projektu ,,Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół”. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 lipca 2016 r. o brakujące elementy opisu sprawy oraz upoważnienia do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawującą zarząd nad jednostkami organizacyjnymi. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.3 - Ochrona dziedzictwa kulturowego i kultury, Poddziałanie 5.3.3. — Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji. Głównym realizatorem projektu będzie jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Szkół. Ww. projekt zostanie zgłoszony do dofinansowania w naborze trwającym od 1 czerwca do 8 czerwca 2016 r.

Rola Powiatu w realizowanym projekcie polegać będzie na:

  • wystąpieniu z aplikacją o dofinansowanie,
  • otrzymaniu dofinansowania,
  • monitorowaniu realizacji przedsięwzięcia oraz osiąganiu zakładanych wskaźników,
  • składaniu sprawozdań z realizacji przedsięwzięcia,
  • składaniu wniosków o płatność,
  • promocji projektu,
  • końcowym rozliczeniu przedsięwzięcia.

Dofinansowanie przekazywane będzie w charakterze refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych. Za rzeczową realizację zadania odpowiedzialne będą jednostki organizacyjne uczestniczące w projekcie. Powiat nie będzie sprzedawał jednostce organizacyjnej towarów i usług. Faktury VAT za wykonanie robót w ramach przedsięwzięcia będą wystawiane bezpośrednio na Zespół Szkół, które je ureguluje.

Zespół Szkół jest budżetową jednostką organizacyjną, podlegającą bezpośrednio Powiatowi. Nie posiada osobowości prawnej. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu z dnia 29 sierpnia 2013 r. jednostka sprawuje trwały zarząd nad infrastrukturą znajdującą się na terenie działki nr 624/2, na którym zlokalizowany jest pałac (obecnie internat zespołu szkół) oraz zabytkowy park przypałacowy (zarówno pałac jak i park wpisane są do rejestru zabytków).

Zespół Szkół jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Wykonywane prace będą polegały na rewitalizacji zabytkowego parku poprzez odtworzenie istniejących i wprowadzenie nowych ścieżek nawiązując do układu komunikacyjnego z XIX/XX w., odrestaurowaniu zachowanych elementów małej architektury, wprowadzenie nowych funkcji rekreacyjnych i użytkowych, oraz wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach realizacji projektu planuje się przede wszystkim: gospodarkę drzewostanem, zagospodarowanie terenu zielenią, budowę ciągów komunikacyjnych umożliwiających komunikację na terenie parku, montaż elementów małej architektury, budowę oświetlenia solarnego, rozbudowę istniejącego monitoringu, prace remontowe, prace rozbiórkowe, prace renowatorskie, nadzór inwestorski, nadzór konserwatorski.

Na dzień dzisiejszy park stanowią okazałe drzewa pozostałe po dawnej koncepcji parku oraz przypadkowo nasadzone różne gatunki roślinności, które zostały sukcesywnie dodawane w całym okresie działania Zespołu Szkół, lecz bez żadnej koncepcji. Ponadto, występują duże ilości samosiejek, których usunięcie w obecnej chwili wymaga uzyskanie stosownych pozwoleń. Kompleks parkowo-pałacowy wymaga odtworzenia do stanu z przełomu wieków XIX/XX, kiedy to Pałac z przyległym parkiem były w największym rozkwicie. Na przełomie wieków, co przedstawiają liczne widokówki, bryła pałacu była wyeksponowana, ponieważ przyległy do pałacu teren był pokryty trawnikami. W obecnej chwili pałac ukryty jest w ogromnej ilości zieleni, co uniemożliwia podziwianie pałacu w całej okazałości.

W parku brak jest jakiejkolwiek infrastruktury, zaplecza technicznego, wydzielonej części rekreacyjnej. W obecnej chwili zaplecze techniczne, jak i część rekreacyjna są rozmieszczone po całym parku. Na elewacji północno-zachodniej znajduje się zabytkowa ławka wykonana z kamienia i dołączona do niej kolumna. Ławka jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga podjęcia natychmiastowych działań, które będą polegały na renowacji elementu.

Niezwłocznej naprawy wymaga również ogrodzenie, które w obecnej chwili stanowi zagrożenie dla osób korzystających z parku, jak i mieszkańców przyległych do parku działek. Liczne ubytki w ogrodzeniu stanowią dogodne przejście dla grup osób spożywających na terenie parku napoje alkoholowe.

Projekt został zgłoszony do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WO 2014-2020. W celu wyłonienia wykonawcy robót, jednostka przeprowadzi postępowania przetargowe zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Inspektor nadzoru inwestorskiego wyłoniony zostanie w trybie zapytania ofertowego. Wykonawcy za wykonane usługi obciążać będą Zespół Szkół inwestycją fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO WO 2014-2020 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się w roku 2017.

Rewitalizując kompleks parkowo-pałacowy wykonana zostanie selektywna wycinka drzew gatunków pospolitych. Pozostawione i wyeksponowane zostaną tyko najbardziej ciekawe okazy np. wyeksponowany tulipanowiec, który znajduje się w odległej części parku, zagłuszony gatunkami pospolitymi.

Aby przeciwdziałać aktom wandalizmu oraz spożywanie alkoholu na terenie parku cały obiekt parkowy objęty zostanie system monitoringu podłączonego do istniejącej już w części parku sieci. Rewitalizacji poddany zostanie pałacowy taras usytuowany przy elewacji północno -wschodniej, na której znajduje się zabytkowa fontanna, zabytkowe ogrodzenie oraz schody z piaskowca. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zmodernizowany obiekt zabytkowego parku będzie publiczny i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom.

Z racji, że pałac, w którym mieści się internat zespołu szkół wykorzystywany jest do działalności mieszanej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem), wpływy z usług zorganizowanych (osób obcych), jak i czynności zwolnionych z podatku VAT.

Park w połączeniu z pałacem stanowi jednolity kompleks pałacowo-parkowy i jako całość podlega deklaracji VAT-7.

Z tej racji, zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku VAT zostanie wyliczona procentowa proporcja, na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim, tj. 2015 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczyła 2%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że:

  1. Zespół Szkół jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku VAT.
  2. Zespół Szkół dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.
  3. Faktury za roboty budowlane i ściśle usługi związane z inwestycją rewitalizacji zabytkowego parku przypałacowego będą wystawiane na Zespół Szkół, który posiada trwały zarząd nad obiektem szkoły, budynków gospodarczych, parku oraz pałacu w którym mieści się internat Zespołu Szkół. Do obowiązków Zespołu Szkół należy opieka nad obiektem oraz przeprowadzanie inwestycji związanych z jego utrzymywaniem w jak najlepszym stanie. Zespół Szkół jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu, nie posiadającej osobowości prawnej, jednak prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową.
    Z racji posiadania własności obiektu przez Powiat oraz posiadania odpowiedniego zaplecza administracyjnego oraz doświadczenia w pozyskiwaniu środków zewnętrznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podjęto decyzję o wystąpieniu Powiatu jako Beneficjenta z wnioskiem do Instytucji Organizującej Konkurs (Stowarzyszenie ZIT Aglomeracja ) z wnioskiem o dofinansowanie z poddziałania 5.3.3. Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zespół Szkół został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu, natomiast Powiat, jako Beneficjent, będzie koordynował właściwą realizację projektu. Podsumowując powyższe Powiat będzie wnioskodawcą oraz Beneficjentem otrzymanego wsparcia jak również koordynatorem realizacji zadania (składanie sprawozdań do instytucji Zarządzającej RPO WO oraz wniosków o płatność), natomiast Zespół Szkół w Tułowicach inwestorem (ogłoszenie przetargu, wybór wykonawców oraz płatności za roboty i usług w ramach realizacji) oraz realizatorem projektu.
  4. Realizacja projektu pn. „Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół ” ma bezpośredni związek z ochroną zabytków i opieki nad zabytkami. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U.2016.814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Powyższe odpowiedzi wskazują na stan obecny do końca roku 2016. Wskazany w wezwaniu Organu Komunikat Ministra Finansów z dnia 29 września 2015 r., w którym zakłada się obowiązkowe ,,scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT z początkiem roku 2017, wydany w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-274/14 z dnia 29 września 2015 r., oraz brak aktów prawa wykonawczego odnośnie ww. Powiat informuje, że jest obecnie na etapie przygotowawczym do wprowadzenia wspomnianego ,,scentralizowania” rozliczenia podatku VAT. Niemniej jednak, z powodu braku na dzień dzisiejszy prawnego uregulowania ww. kwestii Powiat nie jest w stanie wskazać stanu przyszłego po ,,centralizacji” rozliczeń podatku VAT.

W związku z powyższym Powiat wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej zgodnie ze wskazanym we wniosku pytaniem abstrahując od planowanego ,,scentralizowania” rozliczeń podatku VAT z początkiem roku 2017.

Powiat deklaruje, że po wydaniu odpowiednich aktów prawa wykonawczego dotyczącego ,,centralizacji” rozliczeń podatku VAT oraz jej przeprowadzenia wewnątrz jednostki, wystąpi ponownie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej opisujący nowy stan faktyczny oraz stan przyszły.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanego projektu istnieje możliwość otrzymania przez Powiat i Zespół Szkół zwrotu w całości lub w części podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części poniesionego podatku VAT, natomiast Zespołowi Szkół przysługuje prawo do odliczenia części podatku VAT w odniesieniu do planowanej realizacji projektu w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) – zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814) – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 7 cyt. wyżej ustawy – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawującą zarząd nad jednostkami organizacyjnymi. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.3 - Ochrona dziedzictwa kulturowego i kultury, Poddziałanie 5.3.3. – Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji . Głównym realizatorem projektu będzie jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Szkół. Ww. projekt zostanie zgłoszony do dofinansowania w naborze trwającym od 1 czerwca do 8 czerwca 2016 r.

Rola Powiatu w realizowanym projekcie polegać będzie na:

  • wystąpieniu z aplikacją o dofinansowanie,
  • otrzymaniu dofinansowania,
  • monitorowaniu realizacji przedsięwzięcia oraz osiąganiu zakładanych wskaźników,
  • składaniu sprawozdań z realizacji przedsięwzięcia,
  • składaniu wniosków o płatność,
  • promocji projektu,
  • końcowym rozliczeniu przedsięwzięcia.

Dofinansowanie przekazywane będzie w charakterze refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych. Za rzeczową realizację zadania odpowiedzialne będą jednostki organizacyjne uczestniczące w projekcie. Powiat nie będzie sprzedawał jednostce organizacyjnej towarów i usług. Faktury VAT za wykonanie robót w ramach przedsięwzięcia będą wystawiane bezpośrednio na Zespół Szkół, które je ureguluje.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zmodernizowany obiekt zabytkowego parku będzie publiczny i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom.

Realizacja projektu pn. „Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół” ma bezpośredni związek z ochroną zabytków i opieki nad zabytkami. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT – w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja projektu, w którym Wnioskodawca będzie głównym beneficjentem odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy wynika, że nabycie towarów i usług w ramach projektu o którym mowa w opisie sprawy, nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca – Powiat realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym Powiatowi w odniesieniu do planowanego projektu nie będzie przysługiwał zwrot podatku VAT.

Natomiast w kwestii wątpliwości czy Zespół Szkół ma prawo do zwrotu podatku w związku z realizacą projektu pn. ,,Rewitalizacja techniczno-przyrodnicza części zabytkowego parku przypałacowego przy Zespole Szkół ”, wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, iż Zespół Szkół jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku VAT oraz dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

Zespół Szkół jest budżetową jednostką organizacyjną, podlegającą bezpośrednio Powiatowi. Nie posiada osobowości prawnej. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu z dnia 29 sierpnia 2013 r. jednostka sprawuje trwały zarząd nad infrastrukturą znajdującą się na terenie działki nr 624/2, na którym zlokalizowany jest pałac (obecnie internat zespołu szkół) oraz zabytkowy park przypałacowy (zarówno pałac jak i park wpisane są do rejestru zabytków).

Zespół Szkół jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Wykonywane prace będą polegały na rewitalizacji zabytkowego parku poprzez odtworzenie istniejących i wprowadzenie nowych ścieżek nawiązując do układu komunikacyjnego z XIX/XX w., odrestaurowaniu zachowanych elementów małej architektury, wprowadzenie nowych funkcji rekreacyjnych i użytkowych, oraz wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach realizacji projektu planuje się przede wszystkim: gospodarkę drzewostanem, zagospodarowanie terenu zielenią, budowę ciągów komunikacyjnych umożliwiających komunikację na terenie parku, montaż elementów małej architektury, budowę oświetlenia solarnego, rozbudowę istniejącego monitoringu, prace remontowe, prace rozbiórkowe, prace renowatorskie, nadzór inwestorski, nadzór konserwatorski.

Faktury za roboty budowlane i ściśle usługi związane z inwestycją rewitalizacji zabytkowego parku przypałacowego będą wystawiane na Zespół Szkół, który posiada trwały zarząd nad obiektem szkoły, budynków gospodarczych, parku oraz pałacu w którym mieści się internat Zespołu Szkół. Do obowiązków Zespołu Szkół należy opieka nad obiektem oraz przeprowadzanie inwestycji związanych z jego utrzymywaniem w jak najlepszym stanie. Zespół Szkół jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu, nie posiadającej osobowości prawnej, jednak prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową.

Pałac, w którym mieści się internat zespołu szkół wykorzystywany jest do działalności mieszanej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem), wpływy z usług zorganizowanych (osób obcych), jak i czynności zwolnionych z podatku VAT. Park w połączeniu z pałacem stanowi jednolity kompleks pałacowo-parkowy i jako całość podlega deklaracji VAT-7.

Z tej racji, zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku VAT jest wyliczona procentowa proporcja, na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim, tj. 2015 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych, która w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczyła 2%.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu wskazać należy, że wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, na podstawie art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Natomiast – w myśl art. 90 ust. 9a ustawy – przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zaznaczyć jednak należy, że kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest ostateczna, a zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku Zainteresowany (Zespół Szkół) – w ramach prowadzonej działalności – wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez – koszty związane z noclegiem i wyżywieniem, wpływy z usług zorganizowanych), jak i zwolnione od podatku.

Zespół Szkół będzie miał zatem prawo do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w części w jakiej zakupy te związane będą z jego sprzedażą opodatkowaną.

Podsumowując, w świetle przedstawionego opisu sprawy oraz przytoczonych powyżej przepisów, Zespołowi Szkół przysługuje prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług, w związku z realizowanym projektem, w części w jakiej zakupy te związane będą z jego sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Zespołowi Szkół w odniesieniu do planowanego projektu będzie przysługiwał częściowy zwrot podatku VAT.

Zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jednak, aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń w dniu 29 września 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało komunikat w sprawie objętej wyrokiem TSUE, w którym wskazano, że stosowany model rozliczeń może być kontynuowany do połowy 2016 r. W dniu 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wprowadziło zmianę do komunikatu polegającą na przedłużeniu terminu ostatecznej centralizacji na dzień 1 stycznia 2017 r.

Zaznaczenia wymaga również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym także np. w zakresie dotyczącym ,,scentralizowania” rozliczeń w zakresie podatku VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę na interpretację indywidualną wydaną na podstawie art. 14r § 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do sądu administracyjnego właściwego ze względu na siedzibę organu wydającego interpretację, czyli w niniejszej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj