Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.540.2016.1.MK
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 22 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych oraz składnika niepieniężnego w postaci ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2016 r., za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP, został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dniu 27 czerwca 2016 r. (data nadania 24 czerwca 2016 r.) wpłynęło do tutejszego Organu uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zawierające pełnomocnictwo szczególne oraz dołączone potwierdzenie uiszczenia opłaty od udzielonego pełnomocnictwa i potwierdzenie uiszczenia opłaty od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.; dalej: „ustawa PIT”). Wnioskodawca, jest wspólnikiem spółki komandytowej, która to jest z kolei wspólnikiem spółki jawnej pod firmą: Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe „…..” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa spółka jawna (dalej: „Spółka Jawna”). Spółka Jawna powstała z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”) na podstawie przepisów art. 551-570 Kodeksu spółek handlowych. SKA stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od 1 listopada 2015 r. Na dzień przekształcenia SKA w Spółkę Jawną, tj. 19 kwietnia 2016 r. nie istniały zyski podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z przekształceniem w rozumieniu art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy PIT. Wszelkie przychody i koszty uzyskania przychodów związane z działalnością SKA w okresie od 1 listopada 2015 r. do 18 kwietnia 2016 r. zostały rozpoznane przez SKA zgodnie z regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wspólnicy Spółki Jawnej, która powstała w wyniku przekształcenia SKA, ustalili w umowie Spółki Jawnej poziom prawa do udziału w zyskach proporcjonalny do udziału w zyskach SKA przed przekształceniem. Nie jest wykluczone, że w przyszłości dojdzie do likwidacji Spółki Jawnej. Likwidacja może zostać zrealizowana z przeprowadzeniem lub bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. W związku z likwidacją Spółki Jawnej jej wspólnikom zostanie wydany majątek Spółki Jawnej, w tym w szczególności ogół praw i obowiązków przysługujący Spółce Jawnej w innej spółce osobowej, tj. spółce jawnej (dalej również: „….”) jak i środki pieniężne. Ostateczna struktura majątku Spółki Jawnej nie jest na tym etapie znana Wnioskodawcy. Spółka jest bowiem działającym podmiotem gospodarczym. W przyszłości może dojść również do zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej, otrzymanego przez Wnioskodawcę w ramach rozwiązania Spółki Jawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymanie środków pieniężnych oraz składnika niepieniężnego w postaci ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej w wyniku likwidacji Spółki Jawnej powstałej z przekształcenia SKA będzie podlegało opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy odpłatne zbycie ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej otrzymanego w ramach likwidacji Spółki Jawnej będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast wniosek w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, likwidacja Spółki Jawnej, powstałej w wyniku przekształcenia SKA będzie operacją neutralną na gruncie podatku dochodowego, tzn. wydanie spółkom osobowym, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, w wyniku likwidacji Spółki Jawnej ewentualnych środków pieniężnych i innych składników majątkowych (w tym ….) nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu na moment likwidacji. Kodeks spółek handlowych przewiduje możliwość likwidacji i rozwiązania spółki osobowej (art. 58 KSH).

Likwidacja spółki polega na podjęciu czynności faktycznych i prawnych, które zmierzają do upłynnienia jej majątku. W wyniku likwidacji spółka osobowa przestaje istnieć, a wspólnikom przysługuje prawo do zwrotu wkładów oraz spieniężenia majątku spółki albo podziału tego majątku w naturze pomiędzy wspólników. Analizując skutki podatkowe likwidacji spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej należy odnieść się do przepisów ustawy o podatku dochodowym oraz ustawy zmieniającej.

Art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej stanowi, że jeżeli akcje lub udział w spółce komandytowo -akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały nabyte lub objęte przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przychód wspólnika z tytułu:

  1. umorzenia akcji lub wystąpienia z takiej spółki,
  2. odpłatnego zbycia tych akcji lub tego udziału,
  3. wniesienia tych akcji lub tego udziału do spółki, tytułem wkładu niepieniężnego,
  4. o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT i art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT, w brzmieniu nadanym ww. ustawą zmieniającą,
  5. likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej,

–pomniejsza się o wydatki na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w takiej spółce oraz o określoną zgodnie z art. 5 ustawy CIT albo art. 8 ustawy PIT część odpowiadającą uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie natomiast z ust. 2 tego przepisu regulacje o którym mowa powyżej stosuje się odpowiednio do wystąpienia ze spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej lub likwidacji takiej spółki.

W ocenie Wnioskodawcy przepis art. 6 ust. 2 ustawy zmieniającej mógłby mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, w której ewentualny dochód z udziału w SKA nie zostałby opodatkowany na etapie przekształcenia. Należy mieć jednak na uwadze, że w dniu przekształcenia SKA nie posiadała zysków niepodzielonych podlegających opodatkowaniu, stąd też przepis ten nie powinien mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Wobec braku zastosowania szczególnych uregulowań ustawy zmieniającej, w odniesieniu do likwidacji spółki osobowej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej, zastosowanie dla ustalenia skutków likwidacji znajdą:

  • w zakresie środków pieniężnych uzyskanych z likwidacji spółki osobowej art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy PIT oraz
  • w zakresie pozostałych składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki osobowej, art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b i art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy PIT.

Przy czym należy mieć na uwadze, że spółka osobowa (komandytowa czy jawna) nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami są jej wspólnicy. Co za tym idzie skutki podatkowe wydania majątku likwidacyjnego na rzecz spółek osobowych jako wspólnika likwidowanej Spółki Jawnej należy rozpatrywać z perspektywy wspólników tych spółek, w tym Wnioskodawcy. Zgodnie z wskazanymi przepisami ustawy PIT, do przychodów podatnika/Wnioskodawcy nie zalicza się środków pieniężnych ani innych składników majątku otrzymanych przez wspólnika (spółkę osobową) spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji. Ewentualny przychód mógłby powstać jedynie w sytuacji, w której spółka osobowa dokonałaby odpłatnego zbycia tych składników majątku.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że z uwagi na fakt, iż na etapie przekształcenia Spółki w spółkę osobową nie istniały zyski niepodzielone (zyski bieżące czy też zyski z lat ubiegłych), które podlegać powinny opodatkowaniu na etapie przekształcenia, potencjalna przyszła likwidacja pozostanie neutralna na gruncie podatku dochodowego, a przepis art. 6 ust. 2 ustawy zmieniającej nie znajdzie w analizowanym przypadku zastosowania.

Powyższe stanowisko reprezentowane jest w interpretacjach podatkowych, wydawanych przez organy podatkowe na gruncie podatków dochodowych dla stanów faktycznych zbliżonych do prezentowanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z dnia 1 kwietnia 2015 r, nr IPPB1/4511-87/15-2/EC wskazał: „(...) zysk wypracowany w spółce komandytowo-akcyjnej opodatkowany zostanie w momencie przekształcenia w spółkę jawną, w związku z tym na moment późniejszej likwidacji spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia ww. spółkę komandytowo-akcyjną nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie otrzymania środków pieniężnych”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z dnia 18 lutego 2015 r. nr IPPB1/415-1312/14-2/EC wskazał: „(...) Z powyższych przepisów wynika, że (co do zasady) likwidacja spółki jawnej jest dla wspólnika tej spółki podatkowo neutralna, co oznacza, że nabycie z tytułu likwidacji pieniężnych oraz niepieniężnych składników majątku tej spółki, na moment tej likwidacji nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji podatkowej z dnia 21 lipca 2015 r., nr IBPB-1-2/4510-74/15/BKD wskazał „(.. .) Zgodnie z tymi przepisami do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych, a także wartości innych niż środki pieniężne składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji. Mając na uwadze powyższe uznać należy, że z uwagi na fakt, iż na etapie przekształcenia SKA w Spółkę osobową, opodatkowany zostanie dochód z udziału w SKA, potencjalna przyszła likwidacja pozostanie neutralna na gruncie CIT”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z dnia 13 marca 2014 r., nr ILPB1/415-1397/I3-3/AG, wskazał: „Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymane aktywa w wyniku likwidacji spółki jawnej powstałej z przekształcenia SKA nie stanowią dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana z założeniem, że środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji spółki komandytowej nie stanowią wierzytelności, ponieważ taka okoliczność nie wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji.

W tym miejscu wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zaistniałego w rzeczywistości stanu faktycznego, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Ponadto informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników spółki jawnej.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj