Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB4.4511.240.2016.1.KSM
z 2 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 31 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania w drodze darowizny znaku towarowego oraz prawa ochronnego do tego znaku (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Następnie Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 31 sierpnia 2016 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 26 sierpnia 2016 r.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 13 października 2016 r., nr 1061-IPTPB4.4511.226.2016.1.KSM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 14 października 2016 r. za pośrednictwem placówki pocztowej (data doręczenia 19 października 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni otrzyma tytułem darowizny od osoby, która zalicza się do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 r. poz. 205, ze zm.) („Darczyńca”) znak towarowy wraz z prawem ochronnym do tego znaku towarowego („Darowizna”). Prawo ochronne zostanie przyznane Darczyńcy na podstawie rejestracji w Urzędzie Patentowym RP zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1410) lub na podstawie rejestracji w Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante („OHIM”) stosownie do Rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz. U. UE L 78/1 z dnia 24.03.2009 r.), które obowiązuje w Polsce w sposób bezpośredni bez konieczności dokonania implementacji do polskiego porządku prawnego w drodze ustawy.

Darowizna zostanie udokumentowana w formie aktu notarialnego zgodnie z wymogami z art. 890 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 380).

W wyniku Darowizny, Wnioskodawczyni stanie się zatem właścicielem znaku towarowego, na który udzielone zostało prawo ochronne do znaku towarowego (dalej łącznie jako: „Znak towarowy”).

Znak towarowy, w dniu przyjęcia go do używania przez Wnioskodawczynię, będzie się nadawać do gospodarczego wykorzystania dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, a jego przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok. Wartość przedmiotu darowizny zostanie określona przez strony umowy darowizny w oparciu o wycenę niezależnego zewnętrznego rzeczoznawcy wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni wprowadzi Znak towarowy do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych według wartości wynikającej z umowy darowizny.

Wnioskodawczyni przewiduje, że Darowizna nastąpi w 2016 r., jednak nie wcześniej niż dnia 1 sierpnia 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy u Wnioskodawczyni powstanie przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikający z otrzymania Darowizny w postaci Znaku towarowego, a jeżeli tak, to czy przychód ten podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT?
  2. Czy Wnioskodawczyni stosując do otrzymanej Darowizny zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT, powinna brać pod uwagę jedynie literalne brzmienie tego przepisu, skoro w ocenie Wnioskodawczyni spełnia Ona warunki zwolnienia zawarte w tym przepisie, z pominięciem innych przepisów prawa podatkowego w tym Ordynacji podatkowej?
  3. Czy jeśli Wnioskodawczyni spełnia warunki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT dla otrzymanego Znaku towarowego tytułem Darowizny, możliwość skorzystania z tego zwolnienia może być ograniczona w związku z uwzględnieniem przepisów Działu IIIa, Rozdział 1 Ordynacji podatkowej, tj. art. 119a-l19f Ordynacji podatkowej?
  4. Czy jeśli zdaniem organu interpretacyjnego oceniając czy do Wnioskodawczyni ma zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT, należy brać pod uwagę nie tylko literalne jego brzmienie i warunki formalne w nim zawarte, ale także przepisy Działu IIIa, Rozdział 1 Ordynacji podatkowej, tj. art. 119a-119f Ordynacji podatkowej, to prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że zastosowanie zwolnienia dla otrzymanego w drodze Darowizny Znaku Towarowego z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT, stanowi przedmiot i cel tego przepisu ustawy PIT w rozumieniu art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej?
  5. Czy w razie potwierdzenia w pytaniach 2-3 stanowiska Wnioskodawczyni tj. stwierdzenia, że fakt otrzymania Darowizny jest zwolniony z opodatkowania, niezależnie od treści przepisów art. 119a-119f Ordynacji podatkowej, zastosowanie się przez Wnioskodawczynię do takiej interpretacji indywidualnej skutkuje możliwością zastosowania ochrony wynikającej z przepisów z art. 14k-14m Ordynacji podatkowej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Natomiast w zakresie pytań nr 2-5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, należy uznać, że otrzymanie przez Nią Darowizny Znaku Towarowego będzie stanowić inne nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej „Ustawa PIT”), wobec czego Wnioskodawczyni osiągnie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczanych do I i II grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 20 Ustawy PIT.

W ocenie Wnioskodawczyni, nieodpłatne świadczenie w postaci Darowizny Znaku Towarowego otrzymane od osoby zaliczonej do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn spełnia przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT, zatem otrzymanie Znaku towarowego (Darowizna Znaku Towarowego) będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Oznacza to, że jeśli dane przysporzenie nie podlega regulacjom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 205, ze zm., dalej: „Ustawa PSPD”), możliwe jest zastosowanie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 3 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi natomiast, że nie podlega podatkowi od spadków i darowizn nabycie w drodze spadku, zapisu windykacyjnego lub darowizny praw autorskich i praw pokrewnych, praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych oraz wierzytelności wynikających z nabycia tych praw.

Jak wynika z opisu analizowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni otrzyma w drodze Darowizny znak towarowy wraz z prawem ochronnym do tego znaku (Znak Towarowy) od osoby zaliczanej do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów Ustawy PSPD. W konsekwencji należy stwierdzić, że otrzymanie Znaku towarowego w drodze Darowizny podlegać będzie przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ww. Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymanie przez Nią Znaku Towarowego tytułem Darowizny będzie stanowić inne nieodpłatne świadczenie. Wnioskodawczyni wskazuje, że wprawdzie ustawodawca nie zdefiniował na potrzeby ustaw podatkowych zwrotu „nieodpłatne świadczenie”, jednak w opinii Wnioskodawczyni umowa darowizny, jako przynosząca korzyść tylko jednej z jej stron, mieści się w zakresie pojęcia „nieodpłatne świadczenie”. Konstrukcja umowy darowizny spełnia bowiem te cechy. Istotą darowizny, jako czynności nieodpłatnej, jest brak po stronie darczyńcy ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego. Celem, jaki leży u podstaw darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze.

Skoro zatem, Darowizna Znaku towarowego stanowi nieopłatne świadczenie w rozumieniu Ustawy o PIT, to Wnioskodawczyni osiągnie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z uwagi na przewidziane przez ustawodawcę w art. 21 Ustawy o PIT zwolnienia, powyższe nie oznacza jednak automatycznie, że czynność ta spowoduje obowiązek zapłaty podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczanych do I i II grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20.

W myśl art. 11 ust. 2-2b Ustawy o PIT, dotyczy obliczania wartości świadczeń w naturze, świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo odpłatnych. Z kolei art. 21 ust. 20 Ustawy o PIT stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 125, nie ma zastosowania do świadczeń otrzymywanych na podstawie stosunku pracy, pracy nakładczej lub na podstawie umów będących podstawą uzyskiwania przychodów zaliczonych do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. Wyłączenie stosowania zwolnienia przewidziane w art. 21 ust. 20 Ustawy o PIT, nie ma jednak zastosowania do opisanego zdarzenia przyszłego, gdyż przychód Wnioskodawczyni z uzyskanej Darowizny nie będzie pochodził ze stosunku pracy ani z działalności wykonywanej osobiście.

W ocenie Wnioskodawczyni, otrzymanie od osoby zaliczonej do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn nieodpłatnego świadczenia w postaci Darowizny Znaku Towarowego, którego wartość obliczana będzie zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś art. 21 ust. 20 Ustawy o PIT nie znajdzie zastosowania, spełnia przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy o PIT. Tak więc wszelkie wymogi do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy o PIT, zostaną spełnione.

Takie stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidulanych wydawanych przez organy podatkowe, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 maja 2016 r., znak: ITPB1/4511-206/15-3/HD, w której organ podatkowy zauważył, że „na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, nabycie przez Wnioskodawcę w formie darowizny od matki, tj. osoby zaliczonej do I grupy podatkowej (w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn) prawa majątkowego w postaci prawa ochronnego na znak towarowy spowoduje powstanie przychodu, który z kolei będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 kwietnia 2016 r., znak: ILPB1/4511-1-29/16-3/APR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 kwietnia 2015 r., znak: IPTPB2/4511-37/15-2/KK, w której organ podatkowy w całości uznał stanowisko podatnika za prawidłowe, potwierdzając tym samym, że „Niewątpliwie darowizna otrzymana od ojca spełnia przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 125, zatem zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie udziału w prawie ochronnym do znaku towarowego będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 listopada 2015 r., znak: ITPB1/4511-951/15/MW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj