Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1346/11/LG
z 7 grudnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1346/11/LG
Data
2011.12.07
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT szkoleń realizowanych w ramach projektu unijnego
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011r. (data wpływu 22 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń realizowanych w ramach projektu „…” – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń realizowanych w ramach projektu „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 listopada 2011r. znak: IBPP1/443-1346/11/LG. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Działalność gospodarcza osoby fizycznej prowadzona pod nazwą X została zarejestrowana w czerwcu 2005r. pod numerem ewid. Prezydenta Miasta …. Od momentu rejestracji wiodącą formą działalności przedsiębiorcy była działalność szkoleniowa, aktualne PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Pozostałe działalności: 61.10.Z - działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej; 61.20.Z - działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej; 61.90.Z - działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji; 62.09.Z - działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki; 63.12.Z - działalność portali internetowych, inne. Do końca 2010r. podatnik korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na wiodący rodzaj działalności, tj. PKD 85.59.B (w latach 2009-2010 rozliczane strukturą sprzedaży), natomiast od 1 stycznia 2011r. podatnik korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2011r. dzięki nabytym umiejętnościom szkoleń sprzedażowych w branży IT/Telekomunikacja podatnik, prócz bieżącej działalności operacyjnej, prowadzi Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. „…” na mocy podpisanej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy (WUP) w … nr …. Celem … cykli szkoleniowych przeprowadzonych w ramach Projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji oraz umiejętności … osób wykonujących deficytowy zawód sprzedawcy specjalistycznej branży IT/Tel. Analiza problemowa Projektu zweryfikowana przez WUP na etapie oceny formalnej i merytorycznej wniosku o dofinansowanie ujawniła lukę dydaktyczną w szkoleniach dla grupy zawodowej handlowca w danej branży. Wynikiem pozytywnej oceny Projektu było otrzymanie przez podatnika dofinansowania na szkolenia dla handlowców działających w specyficznych branżach. Realizacja niniejszego projektu ma pomóc osobom zatrudnionym w zawodzie sprzedawcy oraz rozpoczynającym ten zawód. Rekrutacja uczestników prowadzona jest z wolnego rynku ale przy ścisłych założeniach projektowych. Szkolenia są mocno wyspecjalizowane i skierowane jedynie dla osób zajmujących się sprzedażą i negocjacjami z klientem w branży IT/Telekomunikacyjnej. Specyfika rynku telekomunikacyjnego, w tym oczekiwania klientów i pracodawców, powoduje określone problemy w zawodzie handlowca danego sektora, co zostało uwzględnione w dopasowanym programie szkoleniowym. Produktem wytworzonym na potrzeby projektu był autorski, branżowy program (uwzględniający scenki i przykłady podnoszące kompetencje osób w zawodzie handlowca z ww. branż), prezentacja i specjalistyczny podręcznik. Trenerem jest osoba z doświadczeniem w branży od lat 7. Specjalizacja projektu badana jest na bieżąco i monitorowana przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia - WUP … na podstawie weryfikacji założonych wskaźników projektu. Każdy uczestnik niespełniający założeń projektu byłby traktowany przez WUP … jako niekwalifikowalny. Przyznane dofinansowanie zgodnie z umową stanowi 84,512% całkowitych wydatków Projektu, (w tym 85% ze środków europejskich oraz 15% dotacja celowa z budżetu krajowego). Zgodnie z dokumentem „Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” od sumy wydatków objętych pomocą publiczną sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008r. z późn. zm. „w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” za uczestnictwo w szkoleniu za każdego uczestnika pobierana jest opłata nie mniej niż 20% wydatków objętych pomocą, tj. w Projekcie kwota 178,00 zł. Poza projektem … podatnik prowadzi inne szkolenia ogólne z tematyki umiejętności miękkich m. in. z: zarządzania czasem, zarządzanie projektami, asertywność, telesprzedaż, zarządzanie zespołem sprzedażowym, techniki sprzedaży, rekrutacja zespołu sprzedażowego - skierowane do wszystkich branż i bez specjalizacji stanowisk. Dodatkowo od listopada br. Wnioskodawca zamierza uruchomić biuro sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. z 2011r. Nr 73, poz. 392 z 6 kwietnia 2011r.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług par. 13 ust. 1 pkt 20 zwalnia się od podatku od towarów i usług „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.” Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 listopada 2011r. wyjaśnił, że w ramach unijnego Projektu o nazwie „…” (będącego przedmiotem zapytania we wniosku) w 2011r. prowadzony jest cykl … jednorodnych szkoleń z tematu „Techniki Sprzedaży i Negocjacji” skierowanych dla Handlowców branży IT/Telekomunikacja woj. …, dlatego odpowiedzi na zadane pytania dotyczą jedynie danego Projektu i wskazał, iż:
Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotem wniosku jest cykl … jednorodnych szkoleń prowadzonych w 2011r. z tematyki „Techniki Sprzedaży i Negocjacji", dla Handlowców branży IT/Telekomunikacja, które są realizowane w ramach unijnego Projektu na jednolitych zasadach. Cały Projekt nosi nazwę „…”. Dlatego w części I. niniejszego pisma wnioskodawca zastosował opis jedynie w odniesieniu do jednego typu … szkoleń w ramach Projektu „…”, gdyż wnioskuje o uzyskanie zwolnienia jedynie na ten jeden rodzaj szkolenia. Pozostałe tematy szkoleniowe zamieszczone w poz. 68 wniosku ORD-IN z 18 sierpnia 2011r., zostały wymienione jedynie celem pokazania całokształtu działalności Wnioskodawcy - czyli wyczerpujący opis działalności Wnioskodawcy zgodnie z art. l4b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że pozostałe szkolenia (poza Projektem „…”) będą wliczane do limitu zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego na pozostałe tematy szkoleń Wnioskodawca nie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej i nie wnosi uzupełnienia w wysokości 280,00 zł jak w piśmie. Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji jedynie do szkolenia dla Handlowców branży IT/Telekomunikacyjnej w ramach Projektu „…”. Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotem wniosku jest interpretacja odnośnie zwolnienia z podatku od towarów i usług szkoleń w ramach Projektu „…” finansowanego ze środków unijnych jak w opisie i przedstawionym stanowisku w ORD-IN z dnia 18 sierpnia 2011r. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że przez pojęcie rozliczeniem działalności strukturą sprzedaży rozumie sytuację, w której jeśli zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj.
- wówczas Wnioskodawca będzie prowadził jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz zwolnioną z danego podatku, więc będzie zobowiązany do ustalenia na podstawie art. 90 ust. 8 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do procentowej proporcji kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do szkoleń realizowanych przez podatnika w ramach Projektu „…” dofinansowanego z EFS PO KL na mocy umowy z WUP … nr …... Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe określone rozporządzeniem Ministra Finansów § 13 ust. l pkt 20 ma zastosowanie do szkoleń związanych z realizacją Projektu współfinansowanego ze środków EFS PO KL „…”. Założeniem Projektu jest bowiem kształcenie określonej grupy zawodowej (sprzedawcy w branży IT/telekomunikacja) i jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zwolnienie natomiast nie będzie miało zastosowania w pozostałej działalności szkoleniowej podatnika - szkolenia ogólne, skierowane do wszystkich zawodów. Konsekwencją czego jest ujmowanie w ewidencji Vat jedynie szkoleń ogólnych oraz pozostałej sprzedaży i w momencie przekroczenia limitu do Vat rozliczanie podatku VAT strukturą sprzedaży. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika. Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. W świetle art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. W opisie sprawy Wnioskodawca przedstawił, iż świadczy usługę szkoleniową składającą się z 17 cykli szkoleniowych realizowaną w ramach Projektu „…”. Szkolenia te są skierowane i świadczone na rzecz określonej grupy zawodów, tj. handlowców z branży IT/Telekomunikacja z województwa, mające na celu dopełnienie luki dydaktycznej z zakresu podstawowych umiejętności interpersonalnych, podniesienie jakości sprzedaży oraz zapewnienie szansy na rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży i są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenia są świadczone na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą, tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy w …. Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie przedmiotowego Projektu jest Wnioskodawca, który otrzymuje refundację z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w wysokości 80% kosztów każdego szkolenia. Natomiast beneficjenci ostateczni, tj. mikro i małe przedsiębiorstwa z branży IT/Telekomunikacja zlecają Wnioskodawcy wykonanie usług szkoleniowych dla swoich pracowników lub właścicieli i składają do Wnioskodawcy wniosek o udzielenie pomocy publicznej na pokrycie 80% kosztów tego szkolenia, a pozostałe 20% pokrywają z własnych środków. Ponadto na pytanie tut. organu nr 11 zawarte w części II wezwania z dnia 8 listopada 2011r. znak: IBPP1/443-1346/11/LG, cyt. „Jeśli podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie (realizującym projekt) był Wnioskodawca to należy podać, czy dotacja otrzymana na przedmiotowe szkolenia jest dopłatą do ceny świadczonych usług szkoleniowych czy też jest to dotacja na pokrycie kosztów ogólnych działalności związanych z realizacją usług szkoleniowych...”, w uzupełnieniu z dnia 18 listopada 2011r. Wnioskodawca stwierdził, iż cyt.: „Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie Projektu był Wnioskodawca, a otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów świadczonych usług szkoleniowych w 80%, a pozostałe 20% kosztów Projektu pokrywa wpłata Uczestnika”. Wpłata 20% kosztów (tj. 178,00 zł) od Beneficjentów Ostatecznych Projektu jest wkładem własnym danego przedsiębiorstwa delegującego pracownika na szkolenie, traktowane jako Pomoc Publiczna - na tę kwotę wystawiany jest rachunek. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu „…” nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. W kwestii wkładu własnego w wnoszonego w postaci pieniężnej stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego dla wnoszonego przez beneficjenta pomocy wkładu własnego w formie gotówkowej, uznanego za obrót z tytułu odpłatnej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. W analizowanej sprawie nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w 100% lub w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już zostało stwierdzone powyżej otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Tak więc nie można uznać iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz uregulowane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zostanie spełnione. Reasumując, przedmiotowe usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisach. Zastosowanie znajdzie zatem - w odniesieniu do wpłat gotówkowych beneficjentów ostatecznych szkolenia - podstawowa stawka podatku VAT tj. 23%. Ponadto w opisie sprawy Wnioskodawca przedstawił, iż od 1 stycznia 2011r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że przez pojęcie rozliczeniem działalności strukturą sprzedaży rozumie sytuację, w której jeśli zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj. szkolenia realizowane w ramach przedmiotowego projektu skorzystają ze zwolnienia od podatku od towarów, a pozostałe tematy szkoleń (nie będące przedmiotem niniejszej interpretacji) przekroczą limit do VAT określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wówczas Wnioskodawca będzie prowadził jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz zwolnioną z danego podatku, więc będzie zobowiązany do ustalenia na podstawie art. 90 ust. 8 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do procentowej proporcji kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 8 i 9 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna. W świetle powyższego rozstrzygnięcia dokonanego w niniejszej interpretacji, że:
stwierdzić należy, iż jeżeli dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy będą miały związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przypadku Wnioskodawcy nie będzie mieć zastosowania art. 90 ust. 8 i ust. 9 ustawy o VAT. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę innych szkoleń oraz pozostałej prowadzonej działalności, gdyż Wnioskodawca wskazał, iż kwestie te nie są przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Fakt opodatkowania tych czynności, wskazany przez Wnioskodawcę w opisie sprawy, przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.