Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.867.16.1.MK
z 15 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej oraz sposobu opodatkowania przychodu Wnioskodawcy otrzymanego w związku z uczestnictwem w funduszu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej oraz sposobu opodatkowania przychodu Wnioskodawcy otrzymanego w związku z uczestnictwem w funduszu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


F. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową prawa cypryjskiego (odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego), cypryjskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca jest posiadaczem certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez polski fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych (dalej: „FIZ” lub ,,Fundusz”) utworzonych na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej: „uofi”). Przedmiotem działalności Funduszu jest lokowanie zebranych środków pieniężnych m.in. w:

  1. akcje i obligacje spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych oraz udziały i obligacje spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (przede wszystkim działających w sektorze produkcyjnym, handlowym lub usługowym) zarówno polskich i zagranicznych,
  2. wierzytelności,
  3. depozyty bankowe oraz
  4. instrumenty rynku finansowego.

FIZ jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym (podobnie jak każdy inny fundusz utworzony w oparciu o uofi) podmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania w odniesieniu do wszystkich źródeł dochodów, wynikającemu z art. 6 ust. 1 pkt 10 updop.


Zgodnie z brzmieniem statutu Funduszu, a także w oparciu o przepisy uofi, dystrybucja środków Funduszu na rzecz jego uczestników, w tym na rzecz Wnioskodawcy, może zostać dokonana w przyszłości w formie wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu.

W przyszłości Fundusz będzie dokonywał wypłat na rzecz Spółki, dlatego Wnioskodawca pragnie potwierdzić kwalifikację podatkową przedmiotowych wypłat na gruncie polskiego prawa podatkowego.


Celem niniejszego wniosku jest zatem potwierdzenie kwalifikacji przyszłych wypłat dokonanych z Funduszu na rzecz Spółki w oparciu o przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) oraz polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane przez Wnioskodawcę od Funduszu kwoty z tytułu:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych,
  4. środków pochodzących z likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,

- będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata środków przez Fundusz na rzecz Spółki powinna być zakwalifikowana jako podlegająca opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 updop i tym samym, zgodnie z treścią UPO, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Updop wprowadza rozróżnienie na dwie kategorie przychodów: (i) szeroko pojęte przychody z działalności podatnika (uregulowane w art. 12 updop) opodatkowane na zasadach ogólnych oraz (ii) dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych, faktycznie uzyskanych z udziałów (akcji), opodatkowane ryczałtowo (uregulowane w art. 10 updop). Co do zasady, przychody podatnika podlegają opodatkowaniu zgodnie z wytycznymi określonymi w art. 12 updop, chyba że zostały objęte specyficznym reżimem właściwym dla przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych objętych art. 10 updop. W przypadku uczestników funduszy inwestycyjnych dyspozycję zawartą w art. 10 updop należy rozpatrywać w szczególności z uwzględnieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a updop.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a updop przychodami dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Tym samym, updop wskazuję jednoznacznie, że dochody funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


W analizowanym zdarzeniu przyszłym, utworzony Fundusz będzie mógł dokonywać wypłat na rzecz Wnioskodawcy w formie wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 18 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 21 uofi),
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 198 uofi),
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (art. 139 uofi),
  4. likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 249 uofi).

W ocenie Wnioskodawcy, wszelkie przewidziane statutem Funduszu formy dystrybucji środków Funduszu na rzecz Spółki, bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (formy opisane powyżej w punktach a, b oraz d), powinny zostać zakwalifikowane jako przychody Wnioskodawcy o charakterze ogólnym zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a updop.

Art. 12 updop wskazuje na przykładowe kategorie przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie wyczerpując tym samym ich zakresu. Fakt, iż wypłata wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wskazana w punkcie c) powyżej, a opierająca się na wykupie certyfikatów inwestycyjnych) nie znajduje się wprost w przykładowo wymienionym w tym przepisie katalogu, nie przesądza w żadnym wypadku o braku możliwości objęcia tego źródła przychodu dyspozycją zawartą w analizowanym artykule.

Co więcej, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż certyfikatów inwestycyjnych nie należy utożsamiać ani z udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych, gdyż reprezentują one prawa majątkowe o odmiennym charakterze. Potwierdza to wyraźnie art. 16 ust. 1 pkt 8 updop, który odwołuje się do jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych jako odrębnej kategorii praw, obok udziałów oraz akcji w spółkach kapitałowych. Stąd, w ocenie Wnioskodawcy, nie można uznać, że z tytułu uczestnictwa w Funduszu, a w szczególności w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu Spółka uzyskuje dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 updop.

Ponadto, odmienna kwalifikacja podatkowa jednej z kilku możliwych form dystrybucji środków funduszu wydawałaby się nieuzasadniona na gruncie zasad ogólnych.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż wszystkie wymienione w statucie Funduszu oraz opisie zdarzenia przyszłego formy dystrybucji środków Funduszu na rzecz Wnioskodawcy powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 12 updop.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt powołanej UPO, Wnioskodawca pragnie wskazać, że przepisy UPO nie zaliczają wprost wypłaty ze środków funduszu inwestycyjnego do żadnej ze specyficznie określonych kategorii przychodów. Tym samym kluczowa dla określenia konsekwencji podatkowych wymienionych form dystrybucji zysków z FIZ jest ich kwalifikacja dokonana na podstawie prawa krajowego.

Konsekwentnie, również na gruncie UPO wypłaty środków funduszu powinny być kwalifikowane jako zyski przedsiębiorstw, opodatkowane na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Powszechnie przyjmuje się, że fakt posiadania przez inwestora certyfikatów inwestycyjnych w funduszu mającym osobowość prawną i będącym niezależnym podatnikiem podatku dochodowego nie konstytuuje zakładu z tytułu uczestnictwa w takim funduszu. Tym samym, zyski przedsiębiorstwa takiego inwestora (w tym z dystrybucji środków funduszu inwestycyjnego) nie podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym w państwie źródła, z wyjątkiem specyficznych kategorii dochodów, które zgodnie z lokalną klasyfikacją państwa-strony traktatu, spełniają definicję np. dywidendy, odsetek, czy należności licencyjnych. Dodatkowo nawet gdyby uznać, że dystrybucja środków funduszu do jego inwestorów stanowi zysk z przeniesienia własności majątku (art. 13 UPO) lub też inne dochody (art. 22 UPO), to przychody takie nie podlegałyby opodatkowaniu u źródła, gdyż przepisy UPO pozwalają na opodatkowanie tych rodzajów przychodów co do zasady wyłącznie przez umawiające się państwo, w którym podmiot osiągający dochód jest rezydentem podatkowym.

W związku z dokonaną kwalifikacją wymienionych form dystrybucji środków Funduszu na gruncie prawa polskiego, jak również ze względu na fakt, iż Wnioskodawca nie będzie posiadał w Polsce zakładu, uzyskiwane przez niego środki z tytułu wypłaty środków Funduszu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (u źródła) w Polsce, zgodnie z postanowieniami UPO.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kwalifikacji podatkowej wypłaty dochodów funduszy inwestycyjnych zamkniętych potwierdzają także organy podatkowe w licznie wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w tym m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 11 maja 2016 r. (sygn. 1BPB-1-3/4510-294/16/SK);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-96/16-2/AS);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-95/16-2/AS);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-85/16-2/SO);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-83/16-2/AG).


Reasumując, analizowane formy dystrybucji środków z funduszu inwestycyjnego w postaci wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu,

stanowić będą dla Wnioskodawcy przychód opodatkowany zgodnie z art. 12 updop oraz art. 7 ust. 1 UPO. W konsekwencji, wypłata środków przez Fundusz na rzecz Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj