Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-894/16-2/KK
z 9 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu 31 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania składników majątku w związku z likwidacją Spółki Cypryjskiej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania składników majątku w związku z likwidacją Spółki Cypryjskiej.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka X. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym.


100% właścicielem Wnioskodawcy jest osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy (dalej: Osoba fizyczna).


Osoba fizyczna jest również 100% udziałowcem w cypryjskiej spółce kapitałowej – X. A. Ltd (dalej: Spółka Cypryjska), która - zgodnie z cypryjskimi przepisami prawa podatkowego - jest traktowana jak osoba prawna i jest cypryjskim rezydentem podatkowym.


Spółka Cypryjska prowadzi działalność związaną z inwestycjami w aktywa finansowe.


Spółka Cypryjska nie posiada w Polsce stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej („zakładu”) w rozumień przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z2014 r. poz. 851 ze zm.) dalej: ustawa o CIT.


Majątek Spółki Cypryjskiej składa się wyłącznie z aktywów finansowych (obligacji oraz wierzytelności pożyczkowej) i gotówki.


Osoba fizyczna zamierza przenieść działalność Spółki Cypryjskiej z Cypru do Polski i kontynuować ją w Polsce w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


W związku z powyższym podjęte zostaną następujące kroki:

  1. Osoba fizyczna wniesie aportem 100% udziałów posiadanych w Spółce Cypryjskiej do Wnioskodawcy, w zamian za udziały Wnioskodawcy (tzw. wymiana udziałów):
  2. W ramach wymiany udziałów nie dojdzie do zapłaty / dopłaty w gotówce;
  3. Aport zostanie dokonany po wartości rynkowej, tzn. Wnioskodawca wyda Osobie fizycznej udziały o nominale równym wartości rynkowej udziałów w Spółce Cypryjskiej;
  4. Następnie dojdzie do likwidacji Spółki Cypryjskiej i przeniesienia jej majątku do Wnioskodawcy (po zaspokojeniu potencjalnych wierzycieli);
  5. Likwidacja Spółki Cypryjskiej nastąpi przed upływem 2 lat od nabycia udziałów w Spółce Cypryjskiej przez Wnioskodawcę.

Pierwotnie - w celu przeniesienia działalności Spółki Cypryjskiej do Polski - rozważana była migracja Spółki Cypryjskiej do Polski (tj. przeniesienie do Polski siedziby i rezydencji podatkowej Spółki Cypryjskiej). Niestety taka migracja - choć możliwa na gruncie prawa cypryjskiego - nie jest możliwa w praktyce na gruncie prawa polskiego.


Następną rozważaną opcją było połączenie Spółki Cypryjskiej z Wnioskodawcą poprzez wchłonięcie Spółki Cypryjskiej przez Wnioskodawcę (po wniesieniu udziałów w Spółce Cypryjskiej aportem do Wnioskodawcy w celu uproszczenia procedury połączenia). Okazało się jednak, że takie połączenie transgraniczne jest procesem skomplikowanym (udział sądów dwóch krajów; tłumaczenie wielu dokumentów, itp.) i bardzo kosztownym.

Koszty doradztwa prawnego przy takim połączeniu okazały się dużo wyższe niż koszty przeprowadzenia likwidacji. Z tego względu wybrana została opcja likwidacji Spółki Cypryjskiej (po wniesieniu jej udziałów aportem do Wnioskodawcy) i przeniesienia w ramach likwidacji jej majątku do Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę (100% udziałowca w Spółce Cypryjskiej) w związku z likwidacją Spółki Cypryjskiej majątku tej spółki, opodatkowaniu podatkiem dochodowym u Wnioskodawcy podlegać będzie jedynie ewentualna dodatnia różnica pomiędzy wartością rynkową majątku Spółki Cypryjskiej otrzymanego przez Wnioskodawcę a wydatkami Wnioskodawcy poniesionymi na nabycie udziałów w Spółce Cypryjskiej w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Wnioskodawcy wydanych Osobie fizycznej w zamian za udziały Cypryjskiej Spółki ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę (100% udziałowca w Spółce Cypryjskiej) w związku z likwidacją Spółki Cypryjskiej majątku tej spółki, opodatkowaniu podatkiem dochodowym u Wnioskodawcy podlegać będzie jedynie ewentualna dodatnia różnica pomiędzy wartością rynkową majątku Spółki Cypryjskiej otrzymanego przez Wnioskodawcę a wydatkami Wnioskodawcy poniesionymi na nabycie udziałów w Spółce Cypryjskiej w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Wnioskodawcy wydanych Osobie fizycznej w zamian za udziały Cypryjskiej Spółki.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.


Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 22 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej.

Powyższe oznacza, że jeżeli wartość majątku otrzymanego w ramach likwidacji spółki zależnej nie przekracza wysokości kosztów nabycia lub objęcia udziałów w likwidowanej spółce, przychód podatkowy nie powstanie. Opodatkowana będzie natomiast nadwyżka przychodu nad wysokością kosztów nabycia lub objęcia udziałów likwidowanej spółki.


Brak jest przepisów regulujących wprost co stanowi koszt nabycia lub objęcia udziałów w likwidowanej spółce w przypadku nabycia jej udziałów w drodze tzw. wymiany udziałów, o której mowa w art. 12 ust. 4d ustawy o CIT.


Zdaniem Wnioskodawcy w tym przypadku należy stosować per analogiam art. 16 ust. 1 pkt 8e ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów; wydatki te - w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów wydanych wspólnikom spółki której udziały są nabywane, powiększonych o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust 4d ustawy o CIT - są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów.

W związku z powyższym, w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki Cypryjskiej majątku tej spółki, opodatkowaniu u Wnioskodawcy podlegać będzie ewentualna dodatnia różnica między wartością rynkową otrzymanego majątku Spółki Cypryjskiej a kosztem nabycia udziałów Cypryjskiej Spółki, odpowiadającego nominalnej wartości udziałów w kapitale Wnioskodawcy wydanych Osobie fizycznej w ramach wymiany udziałów.


Reasumując, opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka wartości rynkowej otrzymanego majątku likwidowanej Spółki Cypryjskiej ponad nominałem wydanych udziałów Osobie fizycznej.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji organów podatkowych, przykładowo w:

  • Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 lutego 2016 r., nr ILPB4/4510-1 -19/16-4/ŁM, oraz z dnia 1 marca 2015 r„ nr ILPB4/423-571/14-2/ŁM.
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 września 2014 r., nr lPTPB3/423-206/14-2/KJ i z dnia 15 grudnia 2014 r., nr PTPB3/423-298/14-4/KJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj