Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP3.4512.9.2017.1.PB
z 9 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. „xxx” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. „xxx”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy (dalej WOMP) jest samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organem założycielskim jest samorząd województwa. Celem działania jest prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami pracującymi w województwie i sprawowanie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, profilaktycznej i rehabilitacyjnej w stosunku do osób wyrażających wolę korzystania z takich świadczeń. Jednostka wykonuje czynności zwolnione z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43, ust.1, pkt 18 i pkt 18a ustawy o VAT oraz pozostałe usługi nie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu ani poprawie zdrowia, opodatkowane podstawową stawką VAT. Naliczony VAT zawarty w dokonywanych zakupach możliwy jest do odliczenia w stosunku do czynności opodatkowanych VAT, natomiast nie ma możliwości odliczenia naliczonego VAT w odniesieniu do zakupów, które dotyczą czynności zwolnionych z VAT. W przypadku, gdy przypisanie zakupów towarów i usług w całości do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności nie jest możliwe, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do kwoty podatku naliczonego w proporcji do wykonywanych czynności opodatkowanych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, WOMP zrealizował projekt pn. „xxx” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informatycznego, Działanie 7.2 – Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 – Usługi i aplikacje dla obywateli. Datę rozpoczęcia realizacji projektu określono na dzień 1 grudnia 2009 r. , a zakończenia na dzień 31 marca 2012 r. Projekt ten jest projektem inwestycyjnym, związanym z zakupem systemu komputerowego oraz sprzętu komputerowego wraz z niezbędnym wyposażeniem. W wyniku przeprowadzonych działań nastąpi poprawa funkcjonalności działania placówki, w szczególności zwiększenie sprawności obsługi pacjentów. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez WOMP do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie usług medycznych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o VAT. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania obejmowało również kwoty naliczonego podatku od towarów i usług uznanego jako koszt kwalifikowalny.

W okresie trwałości projektu, tj. od początku realizacji projektu (1 grudnia 2009 r.) do dnia 31 marca 2017 r. nie zmieni się przeznaczenie zakupionego oprogramowania i sprzętu i nadal będzie przeznaczony do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług VAT, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 18 i 18a.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że zakupione towary i usługi są wykonywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zakupione w ramach realizacji projektu oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy, wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zarówno w momencie nabycia, nieprzerwanie aż do dnia 31 marca 2017 r. (upływ okresu trwałości projektu). Przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku VAT, nie miał również prawa do odzyskania podatku naliczonego w kolejnych 5 latach po dokonanych zakupach, gdyż nie istnieje w tym okresie związek dokonywanych zakupów, z czynnościami opodatkowanymi VAT. Podatek naliczony VAT stanowi koszt kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wskazano we wniosku – zakupione towary i usługi związane są wyłącznie z czynnościami zwolnionymi.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zastrzega się, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku czynności wykonywanych przez Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w oparciu o normę art. 43 ust.1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie. Dlatego też zwolnienie od podatku, z którego korzysta Wnioskodawca w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego sprawy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj