Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB1.4511.877.2016.2.WM
z 30 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:


  • w części dotyczącej nagród przypadających osobom fizycznym prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej nagród przypadających osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność w zakresie sprzedaży hurtowej zabawek, a jej odbiorcami są podmioty będące spółkami prawa handlowego albo przedsiębiorcami prowadzącymi indywidualną działalność gospodarczą. Spółka zorganizowała program lojalnościowy dla przedstawicieli handlowych swoich kontrahentów, którego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Wszelkie działania związane z przeprowadzeniem programu lojalnościowego wykonuje podmiot świadczący profesjonalną obsługę akcji promocyjnych. Zgodnie z regulaminem, program lojalnościowy skierowany jest do osób fizycznych – przedstawicieli handlowych (zwanych dalej Uczestnikami) kontrahentów – Dystrybutorów wpisanych na stronie internetowej jako „Rekomendowani Dystrybutorzy”. Uczestnicy są zapraszani do udziału w Programie imiennie przez Organizatora. Uczestników z Dystrybutorami może łączyć zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenia, a także inna umowa cywilno-prawna, w której przedstawiciel handlowy występuje jako przedsiębiorca indywidualny.

Uczestnictwo w programie lojalnościowym polega na zebraniu przez Uczestników jak największej ilości punktów za realizację kwartalnych celów sprzedażowych, przyznawanych na zasadach określonych w regulaminie. Po zakończeniu czasu trwania programu lojalnościowego Organizator podliczy punkty i sześciu Uczestników z największą liczbą punktów, otrzyma od Organizatora jednoosobowe zaproszenia na konferencję szkoleniowo-produktową nad Morzem ..., stanowiące nagrodę główną oraz przypisaną do nagrody głównej dodatkową nagrodę pieniężną.

Ponadto Organizator przewidział nagrody za zajęcie pierwszego i drugiego miejsca na poszczególnych etapach trwania programu w postaci nagrody głównej – użyczenia samochodu osobowego na określony w regulaminie czas oraz nagrody dodatkowej pieniężnej. Regulamin konkursu przewiduje, że zwycięzca (konkursu, bądź etapu) otrzyma nagrodę, która składać się będzie z nagrody głównej rzeczowej opisanej wyżej oraz z nagrody dodatkowej pieniężnej. Przy czym wartość nagrody dodatkowej pieniężnej wynosi 11,11% wartości nagrody głównej. Regulamin zawiera również zapis, że w przypadku, gdy zwycięzcą będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wówczas Organizatorowi – jako płatnikowi – przysługuje prawo do potrącenia z części pieniężnej nagrody kwoty podatku dochodowego.

Nagrody nie będą przyznawane na rzecz pracowników Wnioskodawcy, ani na rzecz osób pozostających z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło).

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że uczestnicy którzy są zleceniobiorcami Dystrybutorów, nie prowadzą działalności gospodarczej i nie występują wobec Dystrybutorów jako przedsiębiorcy indywidualni.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku, gdy nagroda przypadnie Uczestnikowi, który jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą (indywidualny przedsiębiorca), wówczas należy ją opodatkować w sposób określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku, gdy nagroda przypadnie Uczestnikowi, który jest pracownikiem albo zleceniobiorcą Dystrybutora, wówczas należy ją opodatkować w sposób określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 u.p.d.o.f., ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 u.p.d.o.f., zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.f., jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „konkurs” i w związku z tym należy sięgać do znaczenia słownikowego. Zgodnie zaś z nimi „konkurs” to tego rodzaju przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby, bądź osób najlepszych w danej dziedzinie, według kryteriów ustanawianych przez jego organizatora. Oznacza to, że w pojęciu konkursu o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. istotnym elementem jest element rywalizacji. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje dla swoich kontrahentów program lojalnościowy. Przeprowadzany on jest na podstawie regulaminu, który określa kryteria na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy. A zatem wystąpią elementy niezbędne do uznania programu lojalnościowego za konkurs.

Na skutek rywalizacji konkursowej zostaną wyłonieni najlepsi przedstawiciele handlowi, co niewątpliwie będzie miało związek zarówno z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, jak i Uczestników, będących przedstawicielami handlowymi – przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą świadczącymi usługi na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy. Podkreślenia wymaga, że sam fakt posiadania statusu przedstawiciela handlowego kontrahenta Wnioskodawcy pozwala jedynie na udział w zorganizowanym przez Wnioskodawcę konkursie, ale nie będzie gwarantował żadnej wygranej lub nagrody. Zdobycie nagrody nie będzie konsekwencją wyłącznie aktywności danego przedsiębiorcy w ramach jego działalności gospodarczej. Wygrana w konkursie będzie wynikiem rywalizacji w zakresie wielkości sprzedaży produktów Wnioskodawcy.

W uzasadnieniu wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r. (sygn.. II FSK 232/13) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł: „ art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez kontrahentów tych przedsiębiorców.” Podsumowując orzeczenie Sąd stwierdził, że „za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniający wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.”

Analogicznie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 sierpnia 2006 r. (sygn. II FSK 304/05), w którym stwierdził: „Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej: u.p.d.o.f.) ma zastosowanie do wszystkich nagród związanych ze sprzedażą premiową, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością, jak i nie mających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego nazwy „nagrody związane ze sprzedażą premiową” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Gdyby, bowiem ustawodawca chciał wyłączyć z zakresu stosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to uczyniłby to wyraźnie, tak jak to zrobił w mającym taki sam charakter art. 30 ust. 1 pkt 1 (obowiązującym w 2000 r.) odnoszącym się do odsetek od pożyczek.”

Odpowiadając na pytanie nr 1, w opinii Wnioskodawcy, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Odpowiadając na pytanie nr. 2. w opinii Wnioskodawcy w przypadku gdy nagroda przypadnie Uczestnikowi będącemu osobą fizyczną, którego z kontrahentem Wnioskodawcy łączy stosunek pracy albo umowa zlecenia, wówczas również przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., od przychodów uzyskanych z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W opisanym stanie faktycznym Uczestnik konkursu otrzyma nagrodę od Wnioskodawcy, który nie jest pracodawcą/zleceniodawcą Uczestnika. Z tego powodu nie ulega wątpliwości, że otrzymana nagroda nie będzie dla Uczestnika przychodem ze stosunku pracy ani z umowy zlecenia. Wprawdzie przychody te związane są z faktem, że Uczestnicy konkursu są pracownikami (zleceniobiorcami) kontrahenta Wnioskodawcy, jednakże nie otrzymują oni tych przychodów od swego pracodawcy (zleceniodawcy). Nie można w związku z tym uznać ich za przychody ze stosunku pracy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jako organizator konkursu będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., jako płatnik będzie zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika:


  • w części dotyczącej nagród przypadających osobom fizycznym prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej nagród przypadających osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą oraz w pkt 9 inne źródła.



Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Na podstawie art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, są opodatkowane na ogólnych zasadach określonych w art. 27 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według 19% stawki podatku, zgodnie z art. 30c ustawy albo według form opodatkowania określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2016 r., poz. 2080).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy).

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka) zorganizował program lojalnościowy dla przedstawicieli handlowych swoich kontrahentów, którego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Wszelkie działania związane z przeprowadzeniem programu lojalnościowego wykonuje podmiot świadczący profesjonalną obsługę akcji promocyjnych. Zgodnie z regulaminem, program lojalnościowy skierowany jest do osób fizycznych - przedstawicieli handlowych (zwanych dalej Uczestnikami) kontrahentów – Dystrybutorów wpisanych na stronie internetowej jako „Rekomendowani Dystrybutorzy”. Uczestnicy są zapraszani do udziału w Programie imiennie przez Organizatora. Uczestników z Dystrybutorami może łączyć zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenia, a także inna umowa cywilno-prawna, w której przedstawiciel handlowy występuje jako przedsiębiorca indywidualny.

Uczestnictwo w programie lojalnościowym polega na zebraniu przez Uczestników jak największej ilości punktów za realizację kwartalnych celów sprzedażowych, przyznawanych na zasadach określonych w regulaminie. Po zakończeniu czasu trwania programu lojalnościowego Organizator podliczy punkty i sześciu Uczestników z największą liczbą punktów, otrzyma od Organizatora jednoosobowe zaproszenia na konferencję szkoleniowo-produktową nad Morzem ..., stanowiące nagrodę główną oraz przypisaną do nagrody głównej dodatkową nagrodę pieniężną.

Ponadto Organizator przewidział nagrody za zajęcie pierwszego i drugiego miejsca na poszczególnych etapach trwania programu w postaci nagrody głównej – użyczenia samochodu osobowego na określony w regulaminie czas oraz nagrody dodatkowej pieniężnej. Regulamin konkursu przewiduje, że zwycięzca (konkursu, bądź etapu) otrzyma nagrodę, która składać się będzie z nagrody głównej rzeczowej opisanej wyżej oraz z nagrody dodatkowej pieniężnej. Przy czym wartość nagrody dodatkowej pieniężnej wynosi 11,11% wartości nagrody głównej. Regulamin zawiera również zapis, że w przypadku, gdy zwycięzcą będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wówczas Organizatorowi – jako płatnikowi – przysługuje prawo do potrącenia z części pieniężnej nagrody kwoty podatku dochodowego.

Nagrody nie będą przyznawane na rzecz pracowników Wnioskodawcy, ani na rzecz osób pozostających z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło). Uczestnicy którzy są zleceniodawcami Dystrybutorów, nie prowadzą działalności gospodarczej i nie występują wobec Dystrybutorów jako przedsiębiorcy indywidualni.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Natomiast, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczą podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.

Zatem Spółka jako płatnik, zobowiązana będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w organizowanym konkursie oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR, w której należy ująć kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Odnosząc się natomiast do powołanych wyroków sądów administracyjnych, które zdaniem Wnioskodawcy przemawiają za słusznością przedstawionego stanowiska podkreślić należy, że jakkolwiek orzeczenia kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj