Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-2-2.4511.22.2017.1.IN
z 22 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród w postaci cashbacku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród w postaci cashbacku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką akcyjną zamierza zorganizować Program umożliwiający otrzymanie przez uczestników bonu lub zwrotu części wydatków na zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach – zakupy towarów u wskazanych sprzedawców.

Czynności dokonywane w serwisie to np. ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji z serwisu, kliknięcie w link do sklepu internetowego i zakup rzeczy w tym sklepie, przesłanie skanu paragonu lub faktury.

Bony, jak i cashback (zwrot gotówki) dotyczą pojedynczych transakcji dokonywanych w formie elektronicznej ze współudziałem Wnioskodawcy, który w ten sposób promuje odpłatnie określonych sprzedawców. Uczestnik albo otrzymuje zwrot gotówki, albo wybiera z listy udostępnionej przez Wnioskodawcę do jakiego partnera (sklepu) chce bon. Wnioskodawca nabywa bony od partnera i następnie przekazuje je uczestnikowi w formie elektronicznej. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).

Wnioskodawca będzie działał na zlecenie zleceniodawców, będzie finansował nagrody z wpłat od wnioskodawców, a częściowo we własnym zakresie, żeby podnieść atrakcyjność programu. Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym, czymś więcej niż tylko technicznym. To Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i ustalał kwoty cashbacku tak, aby zachęcić osoby do przystąpienia do programu lojalnościowego.

Wnioskodawca przytoczył treść regulaminu Programu:

§ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin (dalej jako Regulamin) określa zasady funkcjonowania oraz warunki uczestnictwa w programie Cashback (dalej jako Promocja), organizowanym przez (…) S.A. z siedzibą w K., wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w K. pod numerem KRS (…), (dalej jako Organizator).
  2. We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się Regulamin serwisu internetowego (…).
  3. Promocja jest prowadzona na terytorium Polski. Promocja trwa wg podanego czasu trwania na kuponie lub do wyczerpania puli nagród, o której mowa w ust. 4 poniżej.
  4. Promocja umożliwia otrzymanie od Organizatora przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu (…) (dalej jako Serwis) u partnerów Organizatora wskazanych w Serwisie (dalej jako Partner) kwoty pieniężnej (dalej jako Cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (dalej jako Voucher). Pula nagród wynosi 100 (sto) Cashbacków lub Voucherow za zakup dokonany u jednego Partnera, zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu.
  5. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  6. Do usług świadczonych przez Organizatora w ramach Promocji stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.).
  7. Regulamin jest nieprzerwanie, nieodpłatnie udostępniony w witrynie internetowej w sposób umożliwiający jego pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści poprzez wydrukowanie lub zapisanie na nośniku w każdej chwili.

§ 2

UCZESTNICY PROGRAMU

  1. Uczestnikiem Promocji (dalej jako Uczestnik) może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terenie Polski, która zarejestrowała się w Programie i występuje jako konsument w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.
  2. Uczestnictwo w Promocji jest bezpłatne i możliwe pod warunkiem spełnienia przez system teleinformatyczny, z którego korzysta Uczestnik, następujących minimalnych wymagań technicznych:
    1. komputer lub urządzenie mobilne z dostępem do Internetu,
    2. dostęp do poczty elektronicznej,
    3. przeglądarka internetowa w wersji 11 lub nowszej, Firefox w wersji 28.0 lub nowszej, Chrome w wersji 32 lub nowszej, Opera w wersji 12.17 lub nowszej, Safari w wersji 1.1. lub nowszej,
    4. włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript.

  3. W celu uczestnictwa w Promocji należy przesłać formularz dostępny na stronie Serwisu podając swoje dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania) wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika i otrzymywanie przez niego informacji handlowych drogą elektroniczną oraz potwierdzając zapoznanie się z Regulaminem i akceptację Regulaminu.
  4. Uczestnik może być zarejestrowany w Promocji tylko raz w jednym czasie.
  5. Uczestnik zobowiązany jest w szczególności do:
    1. niedostarczania i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy prawa, np. treści propagujących przemoc, zniesławiających lub naruszających dobra osobiste i inne prawa osób trzecich,
    2. korzystania z Serwisu w sposób nie zakłócający jego funkcjonowania, w szczególności poprzez użycie określonego oprogramowania lub urządzeń,
    3. niepodejmowania działań takich jak: rozsyłanie lub umieszczanie w ramach Serwisu niezamówionej informacji handlowej (spam),
    4. korzystania z Serwisu w sposób nieuciążliwy dla innych Uczestników oraz dla Organizatora,
    5. korzystania z wszelkich treści zamieszczonych w ramach Serwisu jedynie w zakresie własnego użytku osobistego,
    6. korzystania z Promocji i Serwisu w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, postanowieniami Regulaminu, a także z ogólnymi zasadami korzystania z sieci Internet.
  6. Publiczny charakter sieci Internet i korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną może się wiązać z zagrożeniem pozyskania i modyfikowania danych Uczestników przez osoby nieuprawnione, dlatego Uczestnicy powinni stosować właściwe środki techniczne, które zminimalizują wskazane wyżej zagrożenia, a w szczególności stosować programy antywirusowe i chroniące tożsamość korzystających z sieci Internet.
  7. Uczestnik będący konsumentem może odstąpić od umowy uczestnictwa w Promocji bez podania przyczyny poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Uczestnik może sformułować oświadczenie samodzielnie bądź skorzystać ze wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
  8. Termin 14-dniowy liczy się od dnia zawarcia umowy.
  9. Organizator z chwilą otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez Uczestnika prześle na adres poczty elektronicznej Uczestnika będącego konsumentem potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
  10. Prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy.
  11. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy – Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie.

§ 3

OTRZYMANIE CASHBACKU/VOUCHERA

  1. W celu otrzymania Cashbacku albo Vouchera Uczestnik:
    1. przechodzi na stronę Partnera przez kliknięcie w link na stronie Serwisu oznaczony oznaczeniem „Cashback” (dalej jako Kupon) i dokonuje zakupu u Partnera kwotę określoną na Kuponie (dalej jako Zakup);
    2. przesyła na adres e-mail Organizatora: (…) skan/zdjęcie paragonu lub faktury Zakupu – nie wcześniej niż kolejnego dnia po upływie terminu na odstąpienie od umowy, na podstawie której dokonano Zakupu i nie później niż 30 dni od wskazanego dnia, wskazując czy wybiera Cashback czy Voucher (dalej jako Zgłoszenie).
  2. Umowa uczestnictwa w Promocji zostaje zawarta w momencie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 powyżej. Umowa zostaje zawarta pod warunkiem zawieszającym, że Użytkownik dokona czynności, o których mowa w pkt 2 tego ustępu i w terminie w nim określonym.
  3. Uczestnik za jeden Zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden Cashback albo jeden Voucher – Uczestnik nie może otrzymać Cashbacku i Vouchera jednocześnie ani kilku Cashbacków/Voucherów za jeden Zakup.
  4. Każde Zgłoszenie podlegać będzie weryfikacji przez Organizatora w zakresie uzyskania prawa do Cashbacku albo Vouchera i prawidłowości dokonania zgłoszenia w terminie 7 (siedem) dni od dnia Zgłoszenia.
  5. Weryfikacja potwierdzająca prawidłowość dokonania Zgłoszenia i uzyskanie prawa do Cashbacku albo Vouchera przez Uczestnika powoduje obowiązek wydania go przez Organizatora w terminie 7 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, z zastrzeżeniem ust. 6 poniżej.
  6. Uczestnik nie może otrzymać więcej niż jeden Cashback albo jeden Voucher miesięcznie za Zakup u jednego Partnera w ramach jednego gospodarstwa domowego.
  7. Uczestnik otrzymuje Cashback w wysokości określonej na Kuponie na swoje konto PayPal, powiązane z adresem e-mail Uczestnika, z którego wysłał skan paragonu lub faktury Zakupu.
  8. Uczestnik otrzymuje Voucher w wysokości określonej na Kuponie drogą mailową.
  9. Voucher nie podlega wymianie na pieniądze. Voucher nie jest pieniądzem elektronicznym.
  10. Voucher jest ważny przez 6 (sześć) miesięcy od dnia wydania Uczestnikowi, chyba, że na Voucherze wskazano dłuższy termin.
  11. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, w związku z którymi Uczestnikowi zostały przyznane Cashback lub Voucher (np. w przypadku odstąpienia od umowy, na podstawie której dokonano Zakupu), w przypadku nadużyć Uczestnika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, Cashback lub Voucher może nie zostać przyznany lub zostać anulowany.
  12. Organizator ma prawo do wykluczenia z udziału w Promocji – po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego – Uczestnika, który narusza postanowienia Regulaminu lub prowadzi działania, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą one prowadzić do prób obejścia Regulaminu lub zabezpieczeń i zasad funkcjonowania Promocji. Niezależnie od tego Uczestnik może zostać w takim wypadku pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej lub karnej.
  13. Cashback lub Voucher mogą stanowić przychód Uczestnika i podlegać opodatkowaniu. W przypadku, gdy Cashback tub Voucher będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do jego wartości zostanie dodana dodatkowa nagroda pieniężna w wysokości odpowiadającej podatkowi dochodowemu od łącznej wartości Vouchera lub Cashabcku i nagrody pieniężnej. Kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na rzecz Uczestnika i jest przeznaczona na zapłatę podatku należnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  14. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z uczestnictwa w Promocji.

§ 4

REKLAMACJE

  1. Reklamacje należy zgłaszać do Organizatora na piśmie na adres: (…) lub w formie wiadomości e-mail na adres (…), lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie (…).
  2. Reklamacja powinna zawierać: imię, nazwisko, adres podmiotu składającego reklamację, numer telefonu oraz adres e-mail, jak również dokładny opis i powód reklamacji.
  3. Organizator rozpatrzy reklamację niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni od daty jej otrzymania.
  4. Organizator poinformuje zgłaszającego reklamację o rozpatrzeniu reklamacji we wskazanym wyżej terminie w formie pisemnej lub w wiadomości e-mail na adres podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.

§ 5

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 6

POZASĄDOWE SPOSOBY ROZSTRZYGANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ

Uczestnik może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń zgodnie z zasadami określonymi na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”. W szczególności Uczestnik może:

  1. uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Uczestnikiem, a Organizatorem, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona Konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich);
  2. złożyć swoją skargę za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

§ 7

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Informacje dotyczące Promocji będą przekazywane Uczestnikom za pomocą komunikatów na stronie (…) lub przesyłane na adres korespondencyjny, w formie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym.
  2. Regulamin może zostać zmieniony przez Organizatora z przyczyn takich jak konieczność zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami prawa funkcjonowania Promocji, a w szczególności zapobiegania nadużyciom.
  3. O wszelkich zmianach Regulaminu Uczestnik zostanie poinformowany poprzez informacje na stronie (…) zawierającą zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie. Termin wejścia w życie zmian nie będzie krótszy niż 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W razie, gdy Uczestnik nie akceptuje nowej treści Regulaminu obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Organizatora w ciągu 14 dni od daty poinformowania o zmianie Regulaminu. Zawiadomienie Organizatora o braku akceptacji nowej treści Regulaminu skutkuje rozwiązaniem umowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie w przyszłości w ramach opisanego programu lojalnościowego nagród w postaci cashbacku uczestnikom programu – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – w kwocie do 760 zł od jednej transakcji, zrodzi jakiekolwiek obowiązki po stronie Spółki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znaczy będzie stanowić dla nich przychody z innych źródeł, ale w konsekwencji korzystania ze zwolnienia nie zrodzi po stronie Spółki obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami są m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z otrzymaniem przez osoby fizyczne nagród, co stanowić będzie dla niej przychód podatkowy. Zdaniem Spółki, tego typu przekazanie stanowić będzie przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy), określony szczegółowo w art. 20 ustawy (za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy uważa się m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Nabywca towaru zawiera jednym zamówieniem umowę wielostronną. Niewątpliwie umowa kupna – sprzedaży może być umową, w której zarówno po stronie sprzedającego jak i nabywającego występuje kilka stron. Powyższe wynika zarówno z zasady swobody umów, jak i charakteru samej czynności – prawo cywilne przewiduje współwłasność, a zatem umowa kupna sprzedaży może być umową dwustronną. Dokonując nabycia klient kupuje faktycznie towar prawo majątkowe – punkty, które na określonych regulaminem zasadach może wymienić na nagrody.

W sytuacji przekazania nagród mamy więc do czynienia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, ze sprzedażą premiowaną podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym. Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego – przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową wielostronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia może być zobowiązanie się sprzedawców do przeniesienia własności kilku rzeczy lub praw na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcom umówionej ceny, przy czym świadczenie może być spełnione do rąk jednego z nich. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że – zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie jednej ze stron do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu, przez osobę trzecią (Spółkę – Wnioskodawcę).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedającymi a kupującymi, połączoną jednak z przyznaniem przez przynajmniej jednego sprzedającego premii kupującemu. Przy czym premia nie musi polegać na czynnościach wykonywanych przez Sprzedającego – nagrodą mogą być rzeczy, którymi Sprzedający nie dysponuje. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedających powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu za pośrednictwem Wnioskodawcy, w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez Wnioskodawcę. Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Należy zauważyć, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dojdzie do sprzedaży premiowej, bowiem po pierwsze mamy do czynienia z umową sprzedaży, a ponadto każdy konkretny zakup dokonany w ramach tej umowy będzie premiowany nagrodą przyznaną na podstawie zawartego w regulaminie programu przyznania nagrody.

Sprzedaż premiowa polega zatem na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów i taką sprzedaż przewiduje program.

Sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w programie prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie zleceniodawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady – wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy – wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy – wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca określił katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 wymienił inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zorganizować program lojalnościowy umożliwiający otrzymywanie przez uczestników programu bonu lub zwrotu części wydatków na zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, za określone czynności dokonywane w prowadzonym przez organizatora Serwisie. Uczestnik albo otrzyma nagrodę w postaci cashbacku (zwrot gotówki), albo w postaci bonu.

Wnioskodawca będzie działał na zlecenie zleceniodawców, będzie finansował nagrody z wpłat od zleceniodawców, a częściowo we własnym zakresie, żeby podnieść atrakcyjność programu. Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym, czymś więcej niż tylko technicznym. To Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i ustalał kwoty cashbacku tak, aby zachęcić osoby do przystąpienia do programu lojalnościowego.

Z uwagi na okoliczność że termin „nieodpłatne świadczenie” w rozumieniu przepisów podatkowych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenia w sensie cywilistycznym, lecz także zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy, należy stwierdzić, że udział w programie lojalnościowym i otrzymanie przez uczestników programu nagród, uzyskanie których spowoduje obiektywne wzbogacenie (korzyść) uczestników, skutkuje osiągnięciem przez uczestników przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Jednakże fakt, że uczestnik programu lojalnościowego uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie ukonstytuowane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym – wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że – zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Tym samym kwoty zwracane klientom za zakup towarów (cashback) stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.

Uwzględniając przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane uregulowania prawne stwierdzić należy, że ewentualne obowiązki płatnika, jakie mogą ciążyć na Wnioskodawcy w związku z organizacją programu lojalnościowego cashback, powstaną tylko w sytuacji, kiedy to faktycznie Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika, czyli kiedy to Wnioskodawca będzie ponosił ciężar finansowy nagród.

Z definicji zawartej w art. 8 Ordynacji podatkowej wynika, że płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Natomiast z analizy przywołanych wyżej art. 41 ust. 4 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

Powyższe oznacza, że jeżeli finansowy ciężar nagród ponosić będą zleceniodawcy Wnioskodawcy a Wnioskodawca będzie pełnił funkcję podmiotu koordynującego, będzie dobierał nagrody i ustalał kwoty cashbacku, to na Wnioskodawcy w ogóle nie będzie ciążył obowiązek płatnika.

Natomiast jeżeli jednorazowa wartość nagród w postaci cashbacku otrzymywanych przez uczestników programu organizowanego i finansowanego przez Wnioskodawcę nie przekroczy kwoty 760 zł, to otrzymanie przedmiotowych nagród będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, na Wnioskodawcy jako płatniku nie będą ciążyć obowiązki pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do twierdzenia, że brak jest po jego stronie obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C w związku z przekazywaniem w ramach programu lojalnościowego nagród jest słuszne bowiem jak już wskazano to deklaracja PIT-8AR dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług (jeżeli ich wartość nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednakże na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż w omawianej sprawie znajduje zastosowanie ww. zwolnienie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj