Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1401/11-2/KAN
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1401/11-2/KAN
Data
2012.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
odliczenia
opodatkowanie
podatek naliczony
prezent
próbki
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
przekazanie prezentów o małej wartości



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekazania prezentów o małej wartości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekazania prezentów o małej wartości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży dystrybuowanych marek produktów i towarów z oferty handlowej. Działania te mają na celu zapoznanie kontrahentów oraz konsumentów (zarówno obecnych, jak i potencjalnych) z szeroką ofertą Wnioskodawcy. W konsekwencji działania Wnioskodawcy mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi produktami i towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży.

W związku z powyższym, Wnioskodawca - za pośrednictwem swoich przedstawicieli handlowych lub bezpośrednio - przekazuje nieodpłatnie produkty i dystrybuowane towary oraz inne towary służące promocji Wnioskodawcy oraz produktów i dystrybuowanych przez Wnioskodawcę towarów m.in.:

  • podmiotom posiadającym już w swojej ofercie produkty i towary Spółki (sieci sprzedaży, hurtowi dystrybutorzy regionalni, a także odbiorcy detaliczni zaopatrujący się w hurtowniach dystrybutorów regionalnych),
  • podmiotom j/w, w stosunku do których Wnioskodawca dopiero zamierza nawiązać współpracę lub tę współpracę z udziałem hurtowych dystrybutorów regionalnych zamierza zaoferować,
  • konsumentom w ramach niepublicznych akcji marketingowych.

Wnioskodawca z tytułu dokonywania nieodpłatnych wydań nie prowadzi ewidencji w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 uptu gdyż jednostkowy koszt wytworzenia wydawanych produktów lub cena nabycia wydawanych towarów nie przekracza 10 zł (netto). Ze względów praktycznych, przede wszystkim ze względu na rodzaj opakowania (np. opakowanie szklane -butelka) zdarzają się sytuacje, gdy Wnioskodawca przekazuje na potrzeby realizowanych akcji marketingowych (promocji) te produkty i towary jednej osobie (kontrahentowi) bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich (przedstawicieli handlowych) w opakowaniach zbiorczych, a więc w ilości większej niż po jednej sztuce, w każdym jednak przypadku, jednostkowy koszt wytworzenia bądź cena nabycia przekazywanych produktów lub towarów nie przekracza 10 zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane przekazania, w sytuacji gdy jednostkowy koszt wytworzenia lub cena nabycia przekazywanych produktów lub towarów (np. butelki wina, innego napoju alkoholowego lub bezalkoholowego, a także gadżetu reklamowego) nie przekracza 10 zł netto, należy traktować jako pozostające poza zakresem opodatkowania VAT przekazania prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, również w przypadkach, gdy jednemu podmiotowi przekazana zostaje więcej niż jedna sztuka danego produktu lub towaru, czy takie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na treści przepisów uptu, a także na ich wykładni dokonywanej przez Ministra Finansów w ramach interpretacji indywidualnych w analizowanym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 uptu przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 uptu rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (...).

Z dniem 1 kwietnia 2011r. zmieniła się treść art. 7 ust. 2 uptu. W myśl nowego brzmienia tego artykułu przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 ptuU rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 uptu wynika, że przepisu art. 7 ust. 2 uptu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Oznacza to, że przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek nie jest rozpoznawane dla celów podatku VAT jako czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.

Art. 7 ust. 4 uptu definiuje prezenty o małej wartości wskazując, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 uptu, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, tj. jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższego wynika, że dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarow i usług muszą być spełnione łącznie przesłanki j/n:

  • podatnik przekazuje (zużywa) nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa, podatnikowi przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  • przekazywane (zużyte) nieodpłatnie towary nie są drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami.

Mając na uwadze treść zadanego pytania dla potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy istotna jest treść ostatniego z powołanych przepisów tj. art. 7 ust. 4 pkt 2 uptu wyłączającego z zakresu VAT nieodpłatnego przekazania towarów jednemu podmiotowi, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł.

Analiza przepisu art. 7 ust. 4 wskazuje, że ustawodawca definiując pojęcie „prezentu małej wartości” przedstawił dwie alternatywne sytuacje gdy przekazywane towary powinno się uznać za takie prezenty.

Nie jest opodatkowane nieodpłatne przekazanie towarów, których cena jednostkowa nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru

  • nie przekracza 10 zł, albo
  • przekracza 10 zł i nie przekracza łącznie 100 zł pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych.

W stanie faktycznym Wnioskodawca podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży dystrybuowanych marek produktów i towarów z oferty handlowej. W związku z powyższym dochodzi do nieodpłatnych przekazań w opisanym wyżej zakresie.

Ponieważ cena jednostkowa nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego nieodpłatnie towaru, określone w momencie przekazania nie przekracza 10 zł, niezależnie od tego, że zdarzają się przypadki gdy Wnioskodawca przekazuje jednemu kontrahentowi (konsumentowi) więcej niż jedną tego sztukę towaru, Wnioskodawca nie rozpoznaje takich przekazań dla celów VAT i nie prowadzi ewidencji z tytułu dokonania tych nieodpłatnych przekazań.

Decyduje o tym również rozumienie pojęcia „jednostkowy” użyte w stosunku do ceny nabycia (kosztu wytworzenia). W opinii Wnioskodawcy pojęcie to w sposób nie budzący wątpliwości wyłożone zostało przez Ministra Finansów w interpretacjach indywidualnych IPPP2/443-485/08-MS z l9.06.2008r. i IPPP3/443-898/10-4/SM z l.12.2010r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Dodać należy, że użycie w art. 7 ust. 4 łącznika „albo” wyklucza sytuację, w której o ile jednostkowa cena jednostkowa (jednostkowy koszt wytworzenia) nie przekracza 10 zł (pkt 2) koniecznym byłoby w takiej sytuacji prowadzenie ewidencji o której mowa w pkt 1.

Podobne stanowisko zawiera interpretacja Ministra Finansów IPPP3/443-898/10-4/SM z 1.12.2010r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.W taki sam sposób jak Wnioskodawca przepisy art. 7 ust. 4 w związku z art. 7 ust. 1, 2 i 3 uptu interpretuje Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych np. IPPP2/443-548/l1-4/MM z 04.08.201lr. czy też IPPP2/443-736/l1-4/JO z 19.08.2011 Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Reasumując, przedstawiona wyżej argumentacja prawna przemawia za uznaniem, że nieodpłatne wydania towarów dokonywane przez Wnioskodawcę, gdy jednostkowy koszt wytworzenia lub cena nabycia wydawanych towarów nie przekracza 10 zł netto, należy traktować jako przekazanie prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 uptu bez względu na to komu Spółka przekazuje te towary również w sytuacji, gdy przekazanie obejmuje więcej niż jedną sztukę danego towaru. W przypadku towarów o jednostkowej cenie nabycia (koszcie wytworzenia) poniżej 10 zł netto warunkiem wyłączenia spod opodatkowania ich nieodpłatnych wydań nie jest przy tym prowadzenie ewidencji osób obdarowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.Stosownie do art. 7 ust.1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. u. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy. W myśl nowego brzmienia tego artykułu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. pkt 1 ustawy, rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Art. 7 ust. 4 ustawy o VAT definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższego wynika, iż dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary (inne niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki) należące do jego przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży dystrybuowanych marek produktów i towarów z oferty handlowej. Działania te mają na celu zapoznanie kontrahentów oraz konsumentów (zarówno obecnych, jak i potencjalnych) z szeroką ofertą Wnioskodawcy. W konsekwencji działania Wnioskodawcy mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi produktami i towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży.

W związku z powyższym, Wnioskodawca - za pośrednictwem swoich przedstawicieli handlowych lub bezpośrednio - przekazuje nieodpłatnie produkty i dystrybuowane towary oraz inne towary służące promocji Wnioskodawcy oraz produktów i dystrybuowanych przez Wnioskodawcę towarów m.in.:

  • podmiotom posiadającym już w swojej ofercie produkty i towary Spółki (sieci sprzedaży, hurtowi dystrybutorzy regionalni, a także odbiorcy detaliczni zaopatrujący się w hurtowniach dystrybutorów regionalnych),
  • podmiotom j/w, w stosunku do których Wnioskodawca dopiero zamierza nawiązać współpracę lub tę współpracę z udziałem hurtowych dystrybutorów regionalnych zamierza zaoferować,
  • konsumentom w ramach niepublicznych akcji marketingowych.

Wnioskodawca z tytułu dokonywania nieodpłatnych wydań nie prowadzi ewidencji w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT gdyż jednostkowy koszt wytworzenia wydawanych produktów lub cena nabycia wydawanych towarów nie przekracza 10 zł (netto). Ze względów praktycznych, przede wszystkim ze względu na rodzaj opakowania (np. opakowanie szklane -butelka) zdarzają się sytuacje, gdy Wnioskodawca przekazuje na potrzeby realizowanych akcji marketingowych (promocji) te produkty i towary jednej osobie (kontrahentowi) bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich (przedstawicieli handlowych) w opakowaniach zbiorczych, a więc w ilości większej niż po jednej sztuce, w każdym jednak przypadku, jednostkowy koszt wytworzenia bądź cena nabycia przekazywanych produktów lub towarów nie przekracza 10 zł netto.

Uznać należy, iż z przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy w związku z art. 7 ust. 3 wynika, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z uwagi na powyższe, bez względu na ilość przekazywanych przez Spółkę jednemu podmiotowi towarów (nawet gdy ich łączna wartość przekroczy 100 zł), z uwagi na fakt, że jednostkowa cena nabycia (koszt wytworzenia) tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie będzie uznane za dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj