Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-3.4511.21.2017.2.MC
z 22 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2016 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału zamawiającego – jest prawidłowe,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału własnego – jest prawidłowe,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług montażu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 8 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału zamawiającego,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału własnego,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług montażu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik zryczałtowanego podatku dochodowego prowadzi działalność w zakresie produkcji całych konstrukcji stalowych hal lub ich części, np. bram przesuwnych (25.11.Z) oraz montażu tychże wyprodukowanych konstrukcji stalowych (43.99.Z). W zależności od zamówienia konstrukcje metalowe powstają albo z otrzymanych od zamawiającego materiałów, albo z materiałów zakupionych przez podatnika.

Pismem z 8 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że podatnik zryczałtowanego podatku dochodowego prowadzi działalność w zakresie:

  • usług podwykonawstwa związanych z produkcją całych konstrukcji stalowych hal (PKWiU 25.11.99.0) lub ich części, np. metalowych elementów stolarki budowlanej typu bramy przesuwne (PKWIU 25.12.99.0) oznaczoną w PKD jako 25.62.Z z materiałów zamawiającego,
  • produkcji na zamówienie całych konstrukcji stalowych hal (PKWiU 25.11.23.0) lub ich części, np. metalowych elementów stolarki budowlanej typu bramy przesuwne (PKWiU 25.12.10.0) oznaczoną w PKD odpowiednio jako 25.11.Z i 25.12.Z z materiałów zakupionych przez siebie,
  • montażu tychże wyprodukowanych konstrukcji stalowych (PKWiU 43.99.50) oznaczonego jako PKD 43.99.Z.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Ile wynosi ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, a więc od usług produkcji konstrukcji stalowych hal lub ich części, gdy konstrukcja powstaje z materiału zamawiającego (PKWiU 25.11.99.0 i 25.12.99.0)?
  2. Ile wynosi ryczałt od produkcji konstrukcji stalowych hal lub ich części, gdy są one produkowane z zakupionego przez siebie materiału (PKWiU 25.11.23.0 i 25.12.10.0)?
  3. Ile wynosi ryczałt od usług montażu tychże konstrukcji stalowych hal (PKWiU 43.99.50)?

Zdaniem Wnioskodawcy produkcja konstrukcji stalowych hal (PKWiU 25.11.99.0 i 25.12.99.0) z materiałów powierzonych przez zamawiającego opodatkowana jest 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a produkcja hal z materiału zakupionego przez siebie (PKWiU 25.11.23.0 i 25.12.10.0) oraz usługi montażu tychże hal opodatkowane są stawką 5,5% zryczałtowanego podatku, jako że można je zakwalifikować do usług wytwórczych i budowlanych.

Powyższe pytania i własne stanowisko Wnioskodawcy uwzględniają uzupełnienie z 8 marca 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału zamawiającego – jest prawidłowe,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla działalności wytwórczej z materiału własnego – jest prawidłowe,
  • określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług montażu – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2180 ze zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

W art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy: pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).

Natomiast „działalność wytwórcza”, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.

Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem: przez:

  1. roboty budowlane – należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
  2. obiekt budowlany – należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1),
  3. budowlę – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).

Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), obiekty i roboty budowlane zostały sklasyfikowane w sekcji F, która obejmuje:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

  • PKWiU Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
  • PKWiU Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
  • PKWiU Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego i prowadzi działalność w zakresie produkcji całych konstrukcji stalowych hal lub ich części, np. bram przesuwnych (25.11.Z) oraz montażu tychże wyprodukowanych konstrukcji stalowych (43.99.Z). W zależności od zamówienia konstrukcje metalowe powstają albo z otrzymanych od zamawiającego materiałów, albo z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę.

Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jak wynika z wniosku, zgodnie z PKWiU 25.11.99.0, 25.12.99.0, 25.11.23.0, 25.12.10.0 –produkcja konstrukcji metalowych i ich części, działalność Wnioskodawcy klasyfikuje się do działalności wytwórczej, natomiast PKWiU 43.99.50 – pozostałe specjalistyczne roboty budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane – do robót budowlanych.

Żadna ze wskazanych przez Wnioskodawcę Klasyfikacji PKWiU nie jest wymieniona w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem nie wyłącza to Wnioskodawcy z możliwości opodatkowania osiąganych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z materiału zamawiającego podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5% określonym w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów (tu: produkcja konstrukcji stalowych hal lub ich części), gdy konstrukcja powstaje z materiału zamawiającego (PKWiU 25.11.99.0 i 25.12.99.0), wynosi 8,5%.

Odpowiedź na pytanie nr 2.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przy użyciu jego własnych materiałów podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – ryczałt od produkcji konstrukcji stalowych hal lub ich części, gdy są one produkowane z zakupionego przez Wnioskodawcę materiału (PKWiU 25.11.23.0 i 25.12.10.0), wynosi 5,5%.

Odpowiedź na pytanie nr 3.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, należy stwierdzić, że usługi montażu świadczone przez Wnioskodawcę (PKWiU 43.99.50) mieszczące się w sekcji F, w dziale 43 PKWiU – roboty budowlane, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – ryczałt od usług montażu produkowanych przez Wnioskodawcę konstrukcji stalowych hal (PKWiU 43.99.50) wynosi 5,5%.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj