Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.86.2017.2.RG
z 9 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z budową wodociągów na ul. … i ul. … w …– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją z budową wodociągów na ul. … i ul. … w ….

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.) o doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowanie pytania, własne stanowisko w sprawie oraz wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … przygotowuje się do realizacji zadania pod nazwą „…”.

Zadanie będzie polegało na rozbudowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączeniami, na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

Ponieważ przydomowa oczyszczalnia ścieków jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości dokonywane zakupy związane z tą inwestycją nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Nie będzie bowiem po stronie podatku należnego czynności opodatkowanych związanych z tym zakupem. W ramach realizacji inwestycji mieszkańcy Gminy …, będący właścicielami nieruchomości zobowiązani są do wpłat na poczet współfinansowania inwestycji na podstawie umów cywilno - prawnych. Wpłaty pobierane pod mieszkańców nie zostaną objęte podatkiem VAT, nie podlegają opodatkowaniu. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą własnością - środkami trwałymi Gminy. Gmina po wybudowaniu nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymywaniem i obsługą tych oczyszczalni i nie będzie pobierała od mieszkańców opłat. Mieszkańcy, na których rzecz zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków od momentu ich wybudowania będą z nich korzystali nieodpłatnie. Po upływie 5 lat trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków staną się własnością mieszkańców, na których gruntach zostaną wybudowane.

Ponieważ nie istnieje związek podatku naliczonego z należnym (należny przyporządkowany do tej czynności nie wystąpi) Gmina uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy na okoliczność tej inwestycji.

Jednocześnie w ramach zadania wybudowana zostanie zbiorowa oczyszczalnia ścieków dla centrum wsi …, do której podłączeni zostaną zarówno indywidualni mieszkańcy jak i budynki użyteczności publicznej.

W tym przypadku będą następowały wpłaty na rzecz Gminy z tytułu odprowadzonych ścieków. Wpłaty te będą opodatkowane podatkiem VAT i wykazywane w deklaracji VAT po stronie podatku należnego. Ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy podatkiem należnym i podatkiem naliczonym Gmina uważa, że w tym przypadku ma prawo do 100% odliczenia VAT od faktur dokumentujących zakupy związane z budową oczyszczalni ścieków w centrum wsi ….

W ramach tego samego zadania wybudowana zostanie sieć wodociągowa z przyłączeniami w miejscowości …. Podłączeni do sieci zostaną okoliczni mieszkańcy i firmy. Będą oni wpłacać opłaty za wodę, wpłaty będą wykazywane w deklaracji VAT-7 w 100% po stronie podatku należnego. Opierając się na bezpośrednim związku podatku naliczonego z podatkiem należnym Gmina … uważa, że ma 100 % prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących zakupy związane z budową sieci wodociągowej z przyłączeniami, gdyż Wnioskodawca jest w stanie powiązać te zakupy bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną. Nie ma tutaj zastosowania zasada prewspółczynnika - jest bezpośredni związek sprzedaży opodatkowanej i zakupu z tym związanego.

Zadanie będzie realizowane w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego PROW na lata 2014-2020.

Zadanie należy do zadań własnych Gminy - do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów, kanalizacji.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, inwestycja finansowana będzie ze środków własnych Gminy, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach programu PROW.

Z infrastruktury objętej zakresem pytania tj. kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w centrum wsi … będzie korzystał Wnioskodawca oraz jednostki organizacyjne Wnioskodawcy.

Z infrastruktury objętej zakresem pytania tj. wodociągów na ul. … i ul. … w … nie będzie korzystał Wnioskodawca ani jego jednostki organizacyjne.

W ramach realizacji przedmiotowego zadania w zakresie budowy kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w centrum wsi … nabywane towary i usługi wykorzystywane będą przez Gminę … i jej jednostki organizacyjne do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 roku poz. 710 z późn. zm. )

W ramach realizacji przedmiotowego zadania w zakresie budowy wodociągów na ul. … i … w … nabywane towary i usługi wykorzystywane będą przez Gminę … i jej jednostki organizacyjne do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 roku poz. 710 z późn. zm. ).

Ponieważ w zakresie budowy kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w centrum wsi … nabywane towary i usługi nie będą nabywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych nabyć w tym zakresie. Wydatki w całości przyporządkowane zostaną do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ponieważ w zakresie budowy wodociągów na ul. … i ul. … w … nabywane towary i usługi będą nabywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych nabyć w tym zakresie w 100%, ponieważ w całości nabycia są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (od wszystkich odbiorców pobierane będą opodatkowane podatkiem należnym VAT wpłaty za wodę).

Kanalizacja wraz z oczyszczalnią ścieków będzie służyła do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wodociągi na ul. … i ul. … w … będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Infrastruktura w zakresie budowy kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w centrum wsi … będzie służyła do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - nie będzie sprzedaży opodatkowanej i nie będzie podatku należnego, który można będzie powiązać z dokonanymi zakupami w tym zakresie.

Infrastruktura w zakresie budowy wodociągów na ul. … i ul. … w … nabywane towary i usługi będą nabywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych w 100%. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych nabyć w tym zakresie w 100%.

W związku realizacją zadania w zakresie budowy kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w centrum wsi … faktury wystawiane będą na Gminę …, NIP ….

W związku realizacją zadania w zakresie budowy wodociągów na ul. … i ul. … w … faktury wystawiane będą na Gminę …, NIP ….

Budynki użyteczności publicznej podłączone do zbiorowej oczyszczalni ścieków i kanalizacji w centrum wsi … będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z budową wodociągów na ul. … i ul. … w …?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) ma prawo do 100% odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z budową wodociągów na ul. … i ul. … w …, gdyż istnieje bezpośredni związek z podatkiem należnym.

Po analizie przedstawionej sytuacji i dodatkowych wyjaśnieniach Organu podatkowego Wnioskodawca uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup tylko w części dotyczącej wodociągów na ul. … i ul. … w ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, Gmina przygotowuje się do realizacji zadania pod nazwą „…”. W ramach projektu wybudowana zostanie m.in. sieć wodociągowa z przyłączeniami w miejscowości …. Podłączeni do sieci zostaną okoliczni mieszkańcy i firmy. Będą oni wpłacać opłaty za wodę, wpłaty będą wykazywane w deklaracji VAT-7 w 100% po stronie podatku należnego.

Wodociągi na ul. … i ul. … w … będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych w 100%. Z infrastruktury objętej zakresem pytania tj. wodociągów na ul. … i ul. … w … nie będzie korzystał Wnioskodawca ani jego jednostki organizacyjne.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż- jak wynika z okoliczności sprawy - efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową wodociągów na ul. … i ul. … w …. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono, na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego w którym jednoznacznie wskazano, iż „Wodociągi na ul. … i ul. … w … będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych w 100% . Z infrastruktury objętej zakresem pytania tj. wodociągów na ul. … i ul. … w … nie będzie korzystał Wnioskodawca ani jego jednostki organizacyjne.” W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj